Miten pian vauvan kanssa liikkeelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Miten pian aloitte liikkumaan vauvan kanssa? Meillä on nyt kohta kaksi viikkoa vanha vauva ja mietityttää minne kaikkialle voisi jo lähteä. Ollaan käyty vaunulenkeillä ja vanhemmilla kylässä, mutta esim. kauppareissut vauvan kanssa vielä mietityttää. Vauva syö aika pitkään kerrallaan (n.1h) ja sen jälkeen rauhoittuminen nukkumaan kestää vartin-puoli tuntia, se hiukan jännittää missä sitten voi syöttää jos nälkä tulee. Itse olen jo hyvässä kunnossa ja kotona oleminen alkaa jo kyllästyttämään, johonkin tekisi mieli lähteä oman mielen virkistyksen vuoksi. Kotoa lähteminenkin tuntuu hankalalta, kun on odoteltu, että vauva nukahtaa, ettei heti olisi nälkäinen. Olenko liian hätäinen, vai pitäisikö vain lähteä liikkeelle?

Mielestäni on turhaa lähteä esim. marketteihin noin pientä vauvaa kulettelemaan jos ei ole pakko. Kannattaa muistaa bakteerit! Esim. nyt taas on vatsataudit ja ripulit tosi yleisiä.

Meidän vauva oli muistaakseni melkein 2 kk kun oli ekaa kertaa kaupassa mukana ja silloinkin oli pakko mennä kun mies oli työmatkalla.

Hei!
Itsellä viikon ikäinen vauva, ja ollaan käyty kaupassa jo (mies mukana), kaikki meni hyvin mutta tosiaan pidin huolen että maha oli täynnä, vaipat vaihdettu jne. Nukkui koko reissun.
Kävelyillä ollaan käyty kerran pari päivässä nyt ihan viikonloppuna. En vielä itse uskaltaisi lähteä pitemmälle, pelkään kanssa jos tulee "pakko" imettää/vaihtaa kakkavaipat tms eikä sopivaa paikkaa ole tiedossa...
Mutten itsekkään viitsi olla vaan kotosalla, ja on hyvä opettaa olemaan reissussa jo pienestä :)

Rohkeasti vaan ulos, siitä se lähtee. Vaikka pieni reissu lähikauppaan ensin. Ei ne pöpöt nyt niin helposti tartu, etteikö voisi kauppaan viedä! Lähdette vaan heti syötön jälkeen, kyllä se vauva nukahtaa autoon tai vaunuihin, miten liikuttekin. Itse olen syöttänyt onnistuneesti autossakin, kun on nälkä yllättänyt pikkuiselle.

Meillä ensimmäinen kauppareissu taidettiin tehdä vauvan ollessa vajaa 2viikkoa vanha. Ensimmäiset vaunulenkit tehtiin melkein heti sairaalsta päästyä. Rohkeus ja varmuus kasvaa sitä mukaa kun vaan lähtee liikkeelle!

Minä olen kyllä raahannut vauvojani jo alle kaksikuisena junassa Vantaalta Ouluun ja hyvin on mennyt. Helppohan se vauvelin kans on, tissi vain suuhun jos itku tulee, ja nyt on niin hyvä imettääkin kun on lämmintä. Ja ihan terveitä ovat olleet. Muuten en kyllä ymmärrä palloilua "ostoshelveteissä" ihan jokapäiväisenä viihteenä. Raikkaassa ilmassa lapset ja vauvakin voivat paremmin. Mutta toki shoppailu on ihan kivaa vaihtelua ; ) pieninä annoksina...

Reippaasti ulos vain. Ainahan niitä tauteja liikkuu ja kyllä ne osaa tulla kotiinkiin jos on tullakseen. Meillä vauva sairasti ekan flunssan 1 vk:n ikäisenä ja isä oli ainoa joka oli käynyt talon ulkopuolella. Eriasia on tietty talviset rs-virus ajat ja pakkaset, silloin on suurempi harkinta tarpeen.

Niin pian vaan liikkeelle kuin mahdollista. Itse aloitin aktiivisen liikkumisen n. 1 kk:n iässä, koska ensimmäiset viikot olivat täyttä totuttelua kaikkeen uuteen. Aloitin ulkoilut lähipiiristä ja pian rohkenin kauppaankin. Kun toimii, pääsee yli peloistaan. Vauva tuskin mitään tartuntoja saa. Normaaliin bakteerikantaan saa kosketuksen jo syntyessään äidin elimistöstä, eivätkä ainakaan äidinmaidolla ruokitut vauvat sairastu helposti alussa. Oma vauvani sai nuhan 2 kk:n ikäisenä minulta, mutta sekin oli vauvalla varsin lievä.

Ilona, ihmettelen kyllä.. miten meidän vauva sairastui 3 viikon iässä rotaan vaikka TÄYSIMETIN. Sairaalassa oli samaan aikaan reilu 30 pientä vauvaa jotka olivat TÄYSIMETYKSELLÄ.

Lähdin vaavin kanssa liikenteeseen seuraavana päivänä kun pääsin synnäriltä kotiin!! Oli mentävä koiran kanssa ulos sekä kauppaan.Imettäminen ei estä flunssatartuntoja yms...meillä korvike lapsi ja pysynyt täysin terveenä :) Rohkeasti liikkumaan

Hmm... me mentiin kauppaan suoraan synnäriltä vauvan kanssa. Eipä tullut mieleenkään että olisin kotiin linnottautunut. Se tosin rajotti pikkusen että en pystynyt istumaan kahteen viikkoon synnytyksen jälkeen enkä siis autoakaan itse ajamaan, joten mies toimi kuskina. Ja kävellen myös kävin kaupassa vauvan kanssa. Meilläkään ei kummempia sairauksia, flunssa oli 2,5kk iässä ja osittaisimetyksellä oli vauva silloin.

Sirenia, eikö sinulle todella kerrottu synnärillä, tai eikö itsellesi mieleen juolahtanut, miten iso asia syntyminen on lapselle? Lapsi tulee melko hämärästä lämpimästä kohdusta isoon maailmaan jossa on mm. paljon kylmempää.
Ja sitten sinä kuskaat lapsen satojen loisteputkivalojen alle, kymmenien vieraiden ihmisten joukkoon. Joiden äänimäärästä lapsi ei tunnista sinun tai miehesi ääntä, ainoita ääniä joita lapsi tunnistaa.

Kuvittele itse että olisit elänyt vuoden pienessä hämärässä kopissa ja heti ensimmäiseksi sinut tyrkättäisiin kärryihin ja vietäisiin markettiin. Kyllä se olisi ainakin viimeinen paikka minne minä haluaisin mennä oltuani turvallisessa pienessä sopissa niin kauan.

Hohhoijaa... Sairaalassa ei ole hälinää, vieraita ihmisiä eikä loisteputkia?
Maailma on julma vastasyntyneelle, mutta ainoa mahdollisuus lievittää sitä julmuutta on muuttaa perämetsiin ja synnyttää kotosaunassa yksin.

Ja joku päivittelee kyllä sitäkin vaihtoehtoa.

täytyy sanoa, että en minäkään kyllä ymmärrä miksi pitää vastasyntyneitä kuskata marketeissa tmv. eikö sen pienen nyytin kanssa halua olla ihan vaan omassa pesässä rauhassa hetken aikaa. varsinkaan suoraan sairaalasta en olisi kuvitellut kenenkään kauppaan ryntäävän ESITTELEMÄÄN VAUVAA! sitten muut katsoo ihastellen mutta päivittelevät selän takana että eikö sitä malta hetken aikaa kotona pysyä noin pienten vauvojen kanssa.

kyllä, on sairaalassa vieraita ihmisiä ja loisteputkia mutta kyllähän ne sitä vierihoitoa toteuttaa. että äiti olisi mahd. paljon lapsensa kanssa yhdessä ja hoitaisi itse.. mistähän syystä?? siitä syystä, että lapsi saisi olla sen ihmisen kanssa jonka edes jotenkuten tunnistaa.

ja kyllä useimmiten sairaaloissa suositellaankin rauhoittamaan kotikin hetkeksi aikaa vierailta ym.

En kyllä minäkään tajua tuota, että pitää ryysätä heti kauppaan jne muutaman päivän vanhan vauvan kanssa. Siis miksi ihmeessä? Eikö mies tai muu lähipiiri voi hoitaa ne ostokset vai oikeastiko jonkun mamman pääkoppa räjähtää ellei pääse heti "ihmisten ilmoille"?

Taidan olla niin vanha kalkkis (30v), mutta tosiaankin rauhoitin alun muutenkin vauvalle ja kauppaan vauva taisi tulla ekan kerran vasta parin kuukauden ikäisenä. Minulle jo sairaalassa sekä neuvolassakin sanottiin, että jos tosiaan ei ole pakko väkijoukkoihin vauvaa viedä, niin älä vie. Eikä tosiaan olisi tullut mieleenkään.

Tiedoksi vaan!!! Kaupassa on pakko käydä ei sapuska itsestään kotiin tule!!! Kaikkien lapsien isillä ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin auttamaan tai sukulaisia ei ole samassa kaupungissa.Kyllä se normaali elämä jatkuu vaikka vaavin on saanut.Minä en siksi kauppaan mene että lastani muille esittelisin ruokaa sieltä haen enkä kehuja

Me käytiin kaupassa vauvan kanssa muutaman vkon iässä. Itseasiassa tuli aika paljon ravattu kaupoissa, koska joulun aika ja piti ostella paljon kaikenlaista ja meillä vauvalla oli alussa pahoja vatsakipuja ja kaukalo liikenteessä oli ainut paikka missä hän pystyi nukkumaan pidempään.
Kun sitten tuli pahin rota-virus vaihe, niin silloin ei vauvaa viety kauppoihin pariin kuukauteen.

Onko oikeasti niin "masi", että miehesi on KOKO päivän pois kotoa? Siis kun kaupathan on nykyään auki 7-21. Luulisi että jossain välissä on mieskin kotona että voi tehdä ostokset tai äiti käydä kaupassa.

:): lle : Kyllä ne taudit tulevat helposti isän mukana, ellei isä pese huolellisesti! käsiä tullessaan "ulkomaailmasta". Meillä kaikkia vieraita pyydetään edelleen pesemään kätensä ennen kuin tulevat kylään, vaikka vauva on jo pian vuoden. Samoin on jos olen esim. kaupassa. Jos olen koskemut rahoihin, ovenkahvoihin yms. laitan käsidesinfektioainetta/ellen pääse käsiä pesemään), jottei pöpöt tartu. Vauva on sairastanut 8kk iässä vain pienen nuhan.

Siinä mielessä en ole kyllä pöpökammoinen, että vauva saa maistaa hiekkalatikon hiekkaa ja muuta "normaalia", mutta liikkeellä olevat taudinaiheuttajat mielellään skippaan, jos vaan mahdollista.

Jaka kuinkakohan taajassa ovat ne mammat, jotka vievät vastasyntynyttä kauppaan esitellääksen häntä?

Joskus saattaa synnytys tulla yllättäen, ja kaupassa on pakko poiketa sairaalsta päästyä, jos ei ole tajunnut hamstrata ennakkoon ruoka- ja korvikevarastoja. Ja jotkut ovat yksinhuoltajia tai kiireisen miehen puolisoita, joiden on pakko pärjätä ihan yksin vauvan kanssa. Uskokaa tai älkää. Vauvan esittelyssä nyt ei ole tietenkään mitään järkeä.

Sinulle K..mieheni on kuljetusalalla on kotona vain sunnuntaisin näin kesäaikana ja talvella moikataan ovella.Tämä on meidän arkea :) ja hyvin pyyhkii.Isä oli synnytyksessä mutta seuraavana iltana duuniin enkä näe tässä mitää probleemaa.Kaupat on kyllä auki 7-21 mutta kun kolmeen menee töihin ja tulee kun pääsee ei se meittiä auta.

Alkuperäinen kirjoittaja lässytilää:
Jaka kuinkakohan taajassa ovat ne mammat, jotka vievät vastasyntynyttä kauppaan esitellääksen häntä?

Joskus saattaa synnytys tulla yllättäen, ja kaupassa on pakko poiketa sairaalsta päästyä, jos ei ole tajunnut hamstrata ennakkoon ruoka- ja korvikevarastoja. Ja jotkut ovat yksinhuoltajia tai kiireisen miehen puolisoita, joiden on pakko pärjätä ihan yksin vauvan kanssa. Uskokaa tai älkää. Vauvan esittelyssä nyt ei ole tietenkään mitään järkeä.

Sellanen mies kuikkaan, joka on niin kiireinen, että ei jouda vauvan ja äidin parasta ajattelemaan ja järjestämään jääkaappiin ruokaa silloin kun vauva ja äiti palaa sairaalasta. Ja mitä yksinhultajiin, sen kyllä ymmärrän, jos ei todellakaan ole ketään, joka kauppassa kävisi, kun sairaalasta pääsee, mutta kiireiset miehet =).

Olen kai onnekas, vaikka mieheni on kiireinen malttoi hän töiltään hetken keskittyä meihin, minuun ja vauvaan. Hän kävi vain 8 tuntia töissä ja joka päivä kävi katsomassa (3päivän ajan) meitä sairaalassa ja kerkesi vielä kotona siivota ja viimeistellä viimeiset jutut, mitkä jäi tekemättä ennen synnytystä, joka tuli tosiaan yllätyksenä (niinkuin suurin osa synnytyksistä). Ruokakaupassakin oli käynyt ilman pyytämättä ja kävi kaupassa kuukauden ajan (vaikka töissäkin kävi) tai sitten minä kävin ja isi katsoi vauvaa.

Sellanen mies kuikkaan, joka on niin kiireinen, että ei jouda vauvan ja äidin parasta ajattelemaan ja järjestämään jääkaappiin ruokaa silloin kun vauva ja äiti palaa sairaalasta. Ja mitä yksinhultajiin, sen kyllä ymmärrän, jos ei todellakaan ole ketään, joka kauppassa kävisi, kun sairaalasta pääsee, mutta kiireiset miehet =).

Yhteistyössä