Miten pitää toimia jos koira hyökkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos neuvoista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos neuvoista

Vieras
Meidän lähellä asuu hyvin agressiivinen koira. On ennenkin käynyt ihmisten kimppuun. Itselläni ei ole mitään kokemusta koirista joten en tiedä mitä teen jos sellainen tilanne tulee eteen, että olemme lasten kanssa pihalla ja koira tulee.

Miten voin varmistaa omalla käytökselläni, että en vahingossa provosoi koiraa? Tai jos koira selvästi on jo hyökkäämässä, miten toimin niin, että koira vaikka ennemmin tulee mun kimppuun kun lasten (3v ja 1kk) ?

On ehkä vähän hysteeristä etukäteen miettiä näin asioita, mutta koska on tiedossa että koira on ennenkin aiheuttanut vakavia vammoja, en voi olla miettimättä tätä mahdollisuutta.

Älä huuda, älä juokse äläkä ala huiskimaan käsilläsi. Siis jos koira ei ole käymässä kiinni. Mutta jos hyökkää niin mene koiran ja lastesi väliin ja yritä suojata käsilläsi kaulaa.

Tuo käsien nostaminen kaulankaan korkeudelle provosoi koiraa entisestään, mutta ainakin kiinnität silloin koiran huomion itseesi.

Riippuu siitä, mitä koira itse on kokenut psyykkisesti, mikä sen saa hyökkäämään. Minun kimppuuni juoksi ja hyökkäsi koira ollessani ala-asteella, vaikka olin kävelemässä tietä pitkin hyvän matkan päässä siitä kiinnittämättä siihen mitään huomiota. Ehkä sitä ärsytti korkea puheääneni, tai mikä lie...

Toisin sanoen "hullua" koiraa ei voi niin sanotusti olla provosoimatta, vaikkei tietoisesti ärsyttäisikään sitä. Olisiko jostain saatavilla esim. eläinlääkärin tai eläintenkouluttajan neuvoja hyökkäytilanteisiin?

Miksi ihmeessä vaarallista koiraa ylipäänsä saa pitää, eikä sitä joudu viemään piikille/tapakoulutukseen?

Minulle on oikeasti käynyt niin, että naapurin isokokoinen koira hyppäsi pensasaidan yli ja yritti käydä vauvani kimppuun. Onneksi olin auton vieressä ja ehdin nostaa vauvan autoon (ovea en ehtinyt sulkea) ja seisoin vauvan edessä. Omistaja hyppäsi lumihankeen sukkasillaan ja juoksi koiransa luo (oli sekin näky ja karmea tilanne). Koira oli jo aiemmin käynyt ärhentelemässä vaunuissa nukkuvalle vauvalle :(. Omistaja sanoi sen kokevan vauvamme uhkana enkä uskaltanut enää nukuttaa vauvaa ulkona... Samoin kimppuuni yritti kerran hyökätä schäfer, kun olin lenkillä. Omistaja roikkui koirassaan kiinni ja kehotti juoksemaan äkkiä ohi, koska koira hyökkää kimppuun. Itselläni on ollut kaksi koiraa ja olen eläinrakas, mutta nämä tapaukset ovat saaneet minut pelkäämään vihaisen oloisia (isoja) koiria.

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti83:
Tuo käsien nostaminen kaulankaan korkeudelle provosoi koiraa entisestään, mutta ainakin kiinnität silloin koiran huomion itseesi.

Tuo neuvo "kädet kaulalle" oli tosiaankin siihen tilanteeseen kun koira hyökkää.

Potkaset sitä kunnolla kuonoon , se on herkkä paikka! Tai ota joku kunnon keppi käteen kun näet ne, sillä muutaman kerran annat selkään niin eivät tule enää lähelle!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Potkaset sitä kunnolla kuonoon , se on herkkä paikka! Tai ota joku kunnon keppi käteen kun näet ne, sillä muutaman kerran annat selkään niin eivät tule enää lähelle!

Tämä oli kyllä huippu neuvo! :D

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos neuvoista:
Meidän lähellä asuu hyvin agressiivinen koira. On ennenkin käynyt ihmisten kimppuun. Itselläni ei ole mitään kokemusta koirista joten en tiedä mitä teen jos sellainen tilanne tulee eteen, että olemme lasten kanssa pihalla ja koira tulee.

Miten voin varmistaa omalla käytökselläni, että en vahingossa provosoi koiraa? Tai jos koira selvästi on jo hyökkäämässä, miten toimin niin, että koira vaikka ennemmin tulee mun kimppuun kun lasten (3v ja 1kk) ?

On ehkä vähän hysteeristä etukäteen miettiä näin asioita, mutta koska on tiedossa että koira on ennenkin aiheuttanut vakavia vammoja, en voi olla miettimättä tätä mahdollisuutta.

Eikös tuosta vois jo ilmoittaa poliisille? Että pitävät rakkinsa kiinni!

Tilannetta pahentaa omistajan asenne. Hän on vaan ylpeä tästä ominaisuudesta koirassaan. Todellakin mietin uskaltaako vauvaa enää nukuttaa ulkona. Eikä tuo 3v varmasti osaa toimia järkevästi vaikka kuinka opastaisin etukäteen. Kyseessä on vielä sen verran kookas koira, että ei taida paljon olla tehtävissä jos tilanne menee pahimpaan mahdolliseen. Mutta ilmeisesti ainakaan ei pidä huutaa ja karjua? Lapsi tosin pelkää jo vähän koiria, koska meidän tutuilla ei sellaisia ole, joten voin kuvitella, että hän alkaa huutamaan ja juoksee mun luokse. Mikä varmaan vaan kiinnittää koiran huomion? Ärsyttää oikein kun pitää tällaisia miettiä :|

Alkuperäinen kirjoittaja hymm:
Asian vierestä:
Onko koira kiinni? Miksi koira on vielä naapurillasi jos aiemmin aiheuttanut vakavat vammat?
Soittaisin jo poliisille moisesta.

Mä mietin jo tätäkin, että jos nähdään kerrankin koira meidän pihalla, voiko siitä ilmoittaa jonnekin? Koira ei siis ole heidän pihassa kiinni vaan luottavat siihen että pysyy kun käsketään. Mutta kun se todistettavasti ei toimi. On ennenkin karannut ja hyökännyt ihmisen kimppuun. Mäkin olin käsittänyt niin, että jos koira kerran aiheuttaa jo vammoja, sellaista ei saisi enää pitää, mutta ilmeisesti asia ei ole niin, koska heillä vielä on kyseinen koira.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Asian vierestä:
Onko koira kiinni? Miksi koira on vielä naapurillasi jos aiemmin aiheuttanut vakavat vammat?

Mä mietin jo tätäkin, että jos nähdään kerrankin koira meidän pihalla, voiko siitä ilmoittaa jonnekin? Koira ei siis ole heidän pihassa kiinni vaan luottavat siihen että pysyy kun käsketään. Mutta kun se todistettavasti ei toimi. On ennenkin karannut ja hyökännyt ihmisen kimppuun. Mäkin olin käsittänyt niin, että jos koira kerran aiheuttaa jo vammoja, sellaista ei saisi enää pitää, mutta ilmeisesti asia ei ole niin, koska heillä vielä on kyseinen koira.

Sinuna soittaisin poliisille ennen kun jotain todellakin tapahtuu. Koira pitää olla kytkettynä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No tuo on kyllä melko huono neuvo jos kyseessä on esim rottweiler tms. iso koira jolle ihminen ei tosiaankaan mahda mitään, ainakaan heikko naisihminen. Se keppihän se vasta provosoikin hyökkäämään ja jos potku ei osu niin johan on koira kiinni ihmisessä... :/

kättä pidempää kannattaa ottaa. koiraan ja suteen ei päde sama asia mitä karhuun, että pitää olla liikkumatta paikallaan. Samaten kannattaa yrittää näyttää isommalta mitä oikeasti on. eli panna käsiä leveämpään asentoon jne.

Miten muuten jos nostan lapsen syliini? Onko se huono asia? Joku väitti, että se vasta kiinnittääkin koiran huomion lapseen?

Ainakin näissä tapauksissa, joissa koira on hyökännyt jonkun puudelin kimppuun, kun omistaja on nostanut koiran syliin niin hyökkääjä on ´nimen omaan repinyt tätä sylissä olevaa.

Asian vierestä:

Yks tollanen pahoinpidelty ja sitä kautta luonnevikainen koira suolesti lenkkinpolulla mun kaverin pienemmän koiran. Oli siis karannut pihastaan missä oli vapaana. On myös purrut ihmisiä. Ei silti saatu lopetettua sitä koiraa..

soittakaa kaikki ahkerasti poliisille noista idiooteista, jo pelkästään vapaana pidosta tai karkaamisestakin.

jos jotain tapahtuu, ja koira on ennekin karkaillut/ollut valvomatta/käyttäytynyt aggressiivisesti, se käsitellään rikoslain mukaan ja pahimmillaan tulkitaan tuottamukselliseksi. koiran omistajalle voi tulla isotkin rapsut, ja se joka tapauksessa maksaa kaikki viulut. koirakin saatetaan lopettaa. tämän syyllisyyden näyttämiseksi aiemmat puhelinilmoituksetkin ovat arvokkaita poliisille.

näitä asioita on pyöritelty korkeinta oikeutta myöten. kyllä koiranomistajakusipään hymy hyytyy kun saa vielä oikeudenkäyntikulutkin maksettavaksi.

koira jo on hyökkäämässä (ja varsinkin lasta kohden), niin siinä vaiheessa voi ja pitääkin käyttää ääntä ja kovaa. Paras tehdä kerrasta selväksi, että se on sinä joka tulee päälle ja tapat koiran. Riittävästi adrenaliinia päälle, niin koira saattaa perääntyä. Sinä olet emo ja sinä puolustat jälkeläistäsi!

Tähtää päähän tai kaulaan; jos sormilla pystyy kuristamaan lujaa henkitorven ympäriltä, niin saa tarvittaessa koiran irrottamaan hampaat puremakohdasta.

Jos koira tulee tontille, mutta ei hyökkää, tällöin liikut mahdollisijmman rauhallisesti, et huido käsiä, et korota ääntä, lapselle voi toki matalalla äänellä antaa toimintaohjeita. Siirtymään taaksesi tai sisälle tai mihinvain lähimpään suojaan. Hiljaa ja rauhallisesti. Joka tapauksessa aikuinen pitää huolen, että pysyy lapsen ja koiran välissä. Missään nimessä en kääntäisi selkää kokonaan koiralle, vaan tarkkailisin tilannetta. Mutta toki välttäen suoraa katsekontaktia.

Yhteistyössä