Miten pitää toimia jos koira hyökkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos neuvoista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Its eolin tilanteessa jossa ventovieras koira hyökkäsi minulle ventovieraan ihmisen kimppuun. En tiedä mistä koira oli lähtöisin, ilmeisesti karannut joltain koska talutushihna oli perässä. Koira puri kävelijää ja satuin paikalle pyörällä. Pysähdyin ja yllätin piskin takaapäin, repäisin kaulapannasta voimakkaasti ja vedin pannan tiukalle. Toisella kädellä puristin koiraa kuonosta/nokasta jolloin hän päästi irti naisesta. Käärin talutushihnan tiukalle koiran kuonon ympärille ja odottelimme siinä ambulanssia ja poliisia. Onneksi paikalle sattui muita ohikulkijoita jotka hälyttivät apua ja tulivat naista auttamaan, koiran hyökkäyksen kohteeksi joutunut nainen ei itse kyennyt shokkitilassa apua soittamaan ja minulla oli täysi työ sen hullun rakin kiinni pitämisessä. Omistaja ei missään vaiheessa tullut paikalle ja käsittääkseni koira lopetettiin eläinlääkärin toimesta.

En tiedä miten olisin toiminut jos koiralla ei olisi ollut pantaa/hihnaa, olisin varmasti mennyt väliin mutta mitkä olisi ollut keinot; repulla päähän? pyörällä päälle? :) Tuo hihna oli onni.

soittakaa kaikki ahkerasti poliisille noista idiooteista, jo pelkästään vapaana pidosta tai karkaamisestakin.

jos jotain tapahtuu, ja koira on ennekin karkaillut/ollut valvomatta/käyttäytynyt aggressiivisesti, se käsitellään rikoslain mukaan ja pahimmillaan tulkitaan tuottamukselliseksi. koiran omistajalle voi tulla isotkin rapsut, ja se joka tapauksessa maksaa kaikki viulut. koirakin saatetaan lopettaa. tämän syyllisyyden näyttämiseksi aiemmat puhelinilmoituksetkin ovat arvokkaita poliisille.

näitä asioita on pyöritelty korkeinta oikeutta myöten. kyllä koiranomistajakusipään hymy hyytyy kun saa vielä oikeudenkäyntikulutkin maksettavaksi.

Itselläni käynyt niin, että olin meidän 3v tytön ja labradorinnoutajan kanssa ulkona lenkillä kun vastaan tuli pieni nainen jolla oli iso rotikkauros. Tämä rotikka sitten päätti lähteä ryntäämään vihaisena meitä kohti ja nainen ei pystynyt tekemään yhtään mitään vaan tuli todellakin viivana perässä. Huusin tytölle, että pysy liikkumatta (onneksi on tottunut koiriin eikä hätääntynyt ) ja olin jo päästämässä meidän koiran vapaaksi, koska meidän koira olisi taatusti hyökännyt vastaan, koska oli jo lähtövalmiudessa. Onneksi nainen jäi kiinni isoon lumipenkkaan ja sai pidettyä koiran hihnasta kiinni. Itse olisin toiminut niin, että päästänyt oman koiran irti ja mennyt lapseni eteen suojaamaan häntä. Jos koira hyökkäisi lapseni kimppuun niin kaataisin meidät maahan ja suojaisin itselläni lasta sekä yrittäisin suojata omaa päätäni ja kaulaani (sinnehän koira yrittää hyökätä ). Minulle luultavasti kävisi melko huonosti :( Missään nimessä ei kannata ottaa lasta syliin, koska se provosoi koiraa ja ottaa varmasti sylissä olevan kohteeksi.

Onneksi meillä tuo välikohtaus päättyi hyvin ja meillä oli oma koirakin "turvana" vaikka luultavasti meidän labbis ei rotikalle pärjäisi, mutta varmasti antaisi ainakin hyvän vastuksen. Ihmettelen edelleen sitä, että hentoiset naiset lähtevät ulkoiluttamaan koiria, jotka eivät esim. tykkää nartuista/uroksista ja ovat rähinätaipuvaisia ja jopa aggressiivisia. Koiran pitäisi aina olla omistajan hallittavissa. Itselläni ollut koko elämän koiria, joten en koiria pelkää, mutta lasten myötä olen toki alkanut miettimään mitä tekisin jos koira hyökkäisi. Tuon tapauksen jälkeen en enää edes halua koiran ulkoilutuksen aikana tavata muita koiria, vaan ohitamme kaikki koirat "tervehtimättä" Joskus joidenkin on tätä vaikea ymmärtää (varsinkin pikkukoirien omistajien, mutta pidän pääni. En halua mitään rähinää.

Yhteistyössä