MIten pitäsi suhtautua, kun opiskelijakaveri olisi jakuvasti pyytämässä lapsenvahdiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa

Vieras
Aloitimme siis opinnot samaan aikaan samalla alalla ja ystävystyimme, olemme molemmat nyt 27-vuotiaita. Tämä ystävä sai nyt lapsen puolisen vuotta sitten ja yrittää samalla nyt opiskellakin. Olen muutamia kertoja ollut lapsenvahtina, jos itsellä ei ole ollut muutakaan tekemistä ja hänen on pitänyt päästä luennolle/tentteihin/harjoituksiin. Homma ok. Miehensä on reissuhommissa paljon ja ei juurikaan pysty osallistumaan arkeen.

Myt minusta tuntuu, että olen joutunut tahtomattani liian isoksi osaksi tätä kuviota. Olemme paljon tekemisissä juu, mutta ystäväni nyt jotenkin kokee, että mulla olisi joku kummallinen velvollisuus auttaa häntä aina, kun hän tarvitsee lapsenvahtia. Kun mulla ei ole kesätöitäkään nyt, vaan teen opintoja (kuten hänkin) harvakseltaan kesän ajan. Mulla sattuu myös vapaat sopivasti silloin, kun hänellä olisi luentoja tms.

Joo, mulla ei nyt kesällä hirveästi olekaan elämää, pari kurssia ja jotain ihan pientä keikkahommaa, vapaata siis riittää. Eli periaatteessa ei estettä olla suostumatta lapsenvahdiksi. Mut jokin tässä kuviossa nyt ärsyttää. Vierailemme paljon toistemme luona, kun sitä aikaa riittää ja hän tietää mun opiskeluaikataulut ja vapaa-ajan. Näistä syistä hän sitten kai kokee, että mä olen ilman muuta käytettävissä silloin, kun meillä menee aikataulut niin kätevösti yksiin.. Ja jos kieltäydyn vaikka siksi, että haluan vain istua päivän puistossa ja lukea lehteä, niin aistin hänestä pientä ärsyyntymistä (ehkä väärä sana). Toki jos mullao on jotain menoa, niin ei kysykään, mut jos mulla on pitkiä vapaita ja ei muuta tekemistä, niin on hänestä vähän jännä jos en silloin voi vahtia.

Ihan outo tilanne, mä olen hyvän ystävyyden ja yhdessäolon myötä ajautunut tilanteeseen, jossa olen ikään kuin päätoiminen lapsenvahti/varaäiti, joka näkee lasta enemmän kuin isänsä.

No miksi et ehdota että palkkaa vaikka MLL hoitajan? Opiskelijalla tulot niin pinet että sossu varmaan tulee vastaan :) Miksi kaverisi ei hanki lapselle hoitopaikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
No miksi et ehdota että palkkaa vaikka MLL hoitajan? Opiskelijalla tulot niin pinet että sossu varmaan tulee vastaan :) Miksi kaverisi ei hanki lapselle hoitopaikkaa?

Voiko puolivuotiaalle hankkia jo hoitopaikan?

Ap:lle ehdottaisin, että hän yrittäisi kertoa ystävälleen, kuinka usein on valmis hoitamaan tämän lasta. Jos ystävällä on enemmän lastenhoitotarvetta, on
hänen sitten mietittävä muita hoitomahdollisuuksia.

Tossa ei varmaan auta muu, kuin että otat vähän etäisyyttä siihen kaveriisi ja opettelet sanomaan suoraan EI. Siis EI, ilman mitään selittelyitä että miksi ei. Eihän sun tarvitse mitenkään perustella, miksi et hoida täysin vierasta lasta johon sulla ei ole minkäänlaista hoitovelvollisuutta! Se riittää, että sanot vaan ton sanan. Mikäli kaveri vänkää syytä, sanot vaan että EI KUN EI. Jos se suuttuu niin siinäpähän sitten suuttuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Tossa ei varmaan auta muu, kuin että otat vähän etäisyyttä siihen kaveriisi ja opettelet sanomaan suoraan EI. Siis EI, ilman mitään selittelyitä että miksi ei. Eihän sun tarvitse mitenkään perustella, miksi et hoida täysin vierasta lasta johon sulla ei ole minkäänlaista hoitovelvollisuutta! Se riittää, että sanot vaan ton sanan. Mikäli kaveri vänkää syytä, sanot vaan että EI KUN EI. Jos se suuttuu niin siinäpähän sitten suuttuu :)

Juu, näin se on varmaan tehtävä, mutta kuten tiedätte, niin se ei ole helppoa. Varsinkin, kun tiedän, että kaveri tahtoo tehdä opintojaan ja mulla ei ole oikeastikaan mitään tekemistä nyt kesällä. Olemme todella hyviä ystäviä ja vietämme paljon aikaa yhdessä. Lapsen hoitaminen ei ole minulta pois, mutta jotenkin vaan hieman outo tämä kuvio. Kun eihän se ole minun lapseni.

annat pikkusorman, se vie koko käden... ei tässä ole ystävyydestä kyse se on kanssasi koska tarvitsee vahtia lapselleen. lakkaappa vahtimasta niin ystävyys on siinä. kokeile vaikka. jos olen väärässä tarjoan jäätelön.

Kuulostaa näin ulkopuolisesta tämän kertomasi perusteella siltä, että korvaat sen toisen vanhemman läsnäolon ystäväsi mielestä siis. Ehkäpä tilanne on ajatunut tähän pikkuhiljaa, ystävä mitoitti lapsen saamisen, ja opiskelun sekä miehen poissa olon eritavalla raskaan ollessaan. Ja nyt koittaa saada valmiiksi suunnitellun kuvion tavalla, tai toisella toimimaan ja on huomannut että sinusta saa apua ja tukea. Mutta samalla ehkäpä on unohtunut, että sinä et elä samaa vaihetta elämässä. Et ole ollut päättämässä ystäväsi elämästä, ja siitä koska opsikelee hankkii lapset jne. Joten et ole myöskään ystäväsi ratkaisuista vastuussa, etkä näin ollen myöskään tilivelvollinen omasta elämästäsi ja siitä miksi et halua juuri sillä hetkellä ottaa toisen pientä lasta hoitoosi. Itse varmaankin ottaisin tuossa tilanteessa tosiaan rajusti etäisyyttä. Ystäväsi ja lapsen isän on soviteltava oma perhekuvionsa, ja mietittävä miten lapsenhoito järjestetään ja ymmärrettävä että se vaatii ponnistuksia ja sitoutumista heiltä vanhemmilta ei ystäviltä. Ei ketään voi vaatia järjestämään oma elämänsä toisten mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Toista odottava:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:

Voiko puolivuotiaalle hankkia jo hoitopaikan?

Ap:lle ehdottaisin, että hän yrittäisi kertoa ystävälleen, kuinka usein on valmis hoitamaan tämän lasta. Jos ystävällä on enemmän lastenhoitotarvetta, on
hänen sitten mietittävä muita hoitomahdollisuuksia.

voi hankkia, yleensä kyllä yksityisen mutta kuitenkin.

Uusimmat

Yhteistyössä