miten raskaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvojakultaisiaotetaanvastaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvojakultaisiaotetaanvastaan

Vieras
Heippa.

Otsikossa olikin kysymyksemme, mutta kerron nyt ensin taustatietoja meistä...
Minä ja mieheni olemme olleet yhdessä 5 vuotta, minä olen 24v mieheni 27v.
Häitä vietettiin viime kesänä ja elämä on siinä mallissa että yhteinen omakotitalo hankittiin,molemmilla ammatit ja vakituiset työt,muutenkin vakaa elämä yms oleelliset asiat jotka mielestäni pitääkin olla jos ruvetaan lapsista haaveilemaan.
Käytin suhteemme ensimmäisen vuoden e-pillereitä säännöllisen epäsäännöllisesti (hormonaaliset ehkäisyt eivät kokeiluista huolimatta sopineet minulle tuli pahoja mielialojen vaihteluja ja vuotohäiriöitä) joten luovuin hormonaalisesta ehkäisystä ja käytimme toisena vuotena kondomia. Sitten, kuinka ollakkaan olin raskaana kondomin käytöstä huolimatta. Parisuhteemme niinä aikoina rakoili, lisäksi kummallakin oli ns. menovaihde päällä ja oli tullut juhlittua usein/silloin vielä poltin tupakkaa säännöllisesti. Päädyin aborttiin. Silloin se tuntui järkevältä vaihtoehdolta,opiskelutkin oli kesken yms. Nyt tosin kaduttaa.
Nyt kun tilanne on se, etten ole raskautunut. Ulkopuolisille on asiasta ollut vaikea puhua, lisäksi tuntuu etten "tunne kehoani ja kuukautiskiertojani" tarpeeksi hyvin, joka myös saattaisi vaikuttaa siihen. Tai mitä jos se onkin sen abortin vika? menetin hedelmällisyyteni kun sen menin tekemään? en tiedä, monia asioita pyörinyt mielessä.
Emme kuitenkaan ole "yrittämällä yritäneet" , kumpikin ollaan vain ajateltu että lapsi on tervetullut jos on vaan tullakseen. Nyt turhauttaa, koska tästä on kulunut jo pari vuotta kun emme ole käyttäneet mitään ehkäisyä ja mies toisinaan laukeaa sisälleni (tätä emme kuitenkaan aina tee, koska saan spermasta herkästi kirvelyoireita yms)
ja nyt kun naimisiin on päästy, koen ajan sopivimmaksi jälkikasvun tuloon..
Lopetin joulukuussa alkoholin käytön kokonaantTupakoinnin lopetin silloin, kun sain tietää raskaudesta;oli niin kovat raskauspahoinvoinnit että ei pystynyt polttamaan ja abortin jälkeen se vain sitten jäi vaikka olinkin monta vuotta tupakoinut.
Olemme kumpikin normaalipainoisia, liikuntaa harrastetaan päivittäin ja syödään (pääsääntöisesti) terveellisesti.
Minulla on aina ollut epäsäännöliset kuukautiset, vaihtelee aina välillä päivällä parilla mutta yleensä ne alkaa kuukauden 28 pvä, kestäen n. 5-6 päivää. välillä kuitenkin alkaa jo 26 pvä tai vasta 30 pvä. Ehkäkin tämä epätasapainoton heittely johtuu siitäkin, että toisinaan oletan että olsiin raskaana. no enpäs ole ollut..
eli nyt päästään itse kysymyykseen; milloin meidän kannattaa harrastaa seksiä,jotta raskautuminen olisi mahdollisin? mitä kikkoja muuten käytätte?
Ovulaatiosta vielä sen verran, toisinaan luulen tuntevani sen (limaista vuotoa,alavatsakipua)toisinaan taas en tunne saatika että onko kyseessä ovulaatio?minulla on ovulaatiotestejä mutta en ole saanut tuloksia niillä, liekö sitten että käytän niitä väärään aikaa yms no kuitenkin, otan vastaan ohjeita kaikenlaisia, nyt haluamme ruveta "kunnolla yrittämään"..

KIITOS<3

Meillä meni noin 5 vuotta ennen plussaa. Ehdimme käydä inseminaatioissa ja yhdessä ivf:ssä. Sitten päätettiin pitää puolen vuoden mietintätauko jatketaanko hoitoja. söin kuitenkin tauon aikana clomifenejä mitä oli jäänyt kaappiin ja tikuttelin ovulaatiota kun testejä oli kaapissa asenteella käytetään huvikseen pois. Olin aloittanut tupakan polton uudestaan ja juhlissa tuli käytyä sinä talvena paljon kun plussatestin lopulta tein. En tiedä onko näistä vinkeistä mitään hyötyä eikä varmaan kannata kokeilla ainakaan tupakoinnin aloittamista mutta minulla oli tuolloin olo, että kun ovulaatiotikut loppuvat en uusia tilaa eikä tarvinnutkaan kun tikkuja taisi jäädä yksi kun ostin raskaustestin :)

Menkathan siis ei ala joka kuukauden samana päivänä, ollakseen säännölliset. Vaan lasketaan kiertopäiviä. Kuukautisten ensimmäinen päivä on aina eka kiertopäivä. Sitä seuraava toinen kiertopäivä. Kolmas kolmas kiertopäivä jne. Kunnes alkaa taas kuukautiset, jolloin alkaa taas kiertopäivä 1. Tyypillisin kierto on n. 28 päivää, mutta se voi olla naisesta riippuen enemmän tai vähemmänkin. Joskus kierto vaihtelee esim 28 ja 30 päivän välillä. Ovulaatio on tavallisesti 14 kiertopäivää ennen seuraavia kuukautisia. Kun olet selvittänyt kiertopäiväsi, voit käyttää netin ovulaatiolaskureita, jotka laskee kiertosi todennäköisimmän ovulaatiopäivän. Lisäksi ovulaatiota voi koittaa metsästää ovistikuilla, niissä tulee mukaan käyttöohje. Lasta halutessa yhdynnät kannattaa aloittaa jo n. Viikko ennen oletettua ovispäivää, ja harrastaa seksiä joka toinen päivä, kunnes oletetusta oviksesta on kulunut pari päivää. Ja sisälle tietty sit pitäisi laueta joka kerta.

Näin itse olen raskautunut 3 krt, ensi yrittämällä.

Ensiksi ala pitää kirjaa menkoista. Kun menkat alkaa se on kiertopäivä (kp) 1. Ovulaatio tapahtuu tavallisesti 2 viikkoa ennen menkkojen alkamista, paitsi että siinäkin on vaihtelua. Paras aika raskautua 28 päivän kuukautiskierrolla on kp11-kp18, eli silloin seksiä usein. Toiseksi opettele tuntemaan kehosi, limanerityksen lisääntyminen ja jatkuva panetus ovat merkkejä ovulaatiosta.

Mun mielestä on kovin erikoista ettet saa ovulaatitesteillä mitään näkymään??????

Testaappa nyt yks kierto reilummin, alota vaikka jo pian menkkojen jälkeen, ja jatka menkkoihin asti. Jis tosissaan et saa niihin mitää näkyviin, niin lääkäriiiiiiiiin

Lisäyksenä vielä, että minulla ovulaatio oli yleensä aina vasta kp 19 ja menkat alkoivat kuitenkin kp 26-27 eli ei aina päde tuo, että olisi kierton puolivälissä. Clomifeneillä ovulaatiota saatiin aikaistettua pikkuhiljaa. Kannattaa ostaa niitä cb:n digitaalisia ovulaatiotestejä niin niistä ei ainakaan voi erehtyä ja tosiaan testailla vaikka melkein koko kierto läpi ainakin ensimmäisessä kierrossa.

Olen jo 3 lapsen äiti, kaksi heistä jo aikuisia. Eli olen itse jo yli 40 kympin. Yritimme ensimmäistä lasta mieheni kanssa vuoden päivät enenkuin tärppäsi. Siinä tietysti mieleen tuli jossain vaiheessa, josko raskaaksi tulo ei onnistukaan ja lääkärilläkin siitä asiasta käytiin.Kuukautiset olivat hyvin epäsäännlliset, kaikkea 28- 75 vrk väliltä. Koskaan ei ollut hajuakaan milloin kuukautiset alkaisivat, Lääkäri totesi tuolloin että minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja että se hieman viivästyttäisi siittiöiden pääsyä perille.Miehellänikin taisi olla hieman laiskempia siitiöitä uimaan. Muuten kaikki ok. Neuvoksi tämä fiksu lääkäri sanoi seuraavan ohjeen, yhdynnän jälkeen olisi jäätävä sänkyyn esim. puoleksi tunniksi, nostettava jalat ja peppu ylös vaikka seinää vasten. Jotta siittiöt pääsisivät paremmin perille. Ja näin siinä vain kävi, että pari kuukautta siitä olin raskaana. Samoin toimin muiden raskauksien kanssa. Kun ei mitään tapahtunut , niin otin jalat ja peppu ylös -metodin käyttöön ja raskaana oltiin. Nykyään tietysti ihan hyvä, kun näitä ovulaatiotestejä olemassa , mutta kannattaapa kokeilla tätäkin. Ei ainakaan maksa mitään. Toivottavasti tästä olisi apua.

Yhteistyössä