N
"never"
Vieras
muutes, koskaan nöyrryyttäminen ei kannata, hän vain oppii nöyrryyttämään ja kiusaamaan lisää, purkamaan ikävää oloa ja alhaista itsetuntoa.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja hjälp;22822832:no semmoinen oikein hehkeä minäkuva motivoi: auta lapsi näkemään itsensä oikein kultaisena herrasmiehenä, reiluna kaverina..kerro että pidät häntä juuri sellaisena, niin hän toteuttaa rooliodotuksiaan! osoita oikein paljon miten paljon pidät hänestä juuri omana itsenään. auta häntä tekemään mielekkäitä asioita ja pitämään itsestään ja tekemisistään ja kunnioita sinä toisia ihmisiä, aikuisia ja lapsia, niin hänkin oppii kunnioittamaan toisia...
tämä ei tietenkään ole yksinkertaista mutta pienillä asioilla on iso merkitys. yksi rohkaisu ja hymy, rakentavasti ratkaistu ristiriita palkitsee.
Alkuperäinen kirjoittaja hjälp;22822832:no semmoinen oikein hehkeä minäkuva motivoi: auta lapsi näkemään itsensä oikein kultaisena herrasmiehenä, reiluna kaverina..kerro että pidät häntä juuri sellaisena, niin hän toteuttaa rooliodotuksiaan! osoita oikein paljon miten paljon pidät hänestä juuri omana itsenään. auta häntä tekemään mielekkäitä asioita ja pitämään itsestään ja tekemisistään ja kunnioita sinä toisia ihmisiä, aikuisia ja lapsia, niin hänkin oppii kunnioittamaan toisia...
tämä ei tietenkään ole yksinkertaista mutta pienillä asioilla on iso merkitys. yksi rohkaisu ja hymy, rakentavasti ratkaistu ristiriita palkitsee.
Meillä on 5 v poika ja 7 v tyttö. Tyttö on aina kauniisti kaupoissa yms, pojan kanssa pitää joskus hieman kerrata sääntöjä.
Meillä sovitaan säännöt etukäteen. Ollaan nätisti, kaupassa ei juosta tai pölöillä. Kerron myös seuraukset siitä, jos ei osaa olla nätisti, ja siitä jos on nätisti. Tänään poika oli mun ja miehen kanssa tuntikausia ostoksilla ja koska oli kauniisti niin sai palkkioksi pillimehun, ja tästä palkkiosta puhuttiin siis jo kotona ennen lähtöä.
Jos kaupassa tms näyttää siltä, että säännöt ei pysy mielessä, niin muistutan niistä. Jos kävelyvauhti on vaarassa kiihtyä juoksuvauhdiksi, niin otan kädestä kiinni ja siinä poika sitten pysyy kunnes muistaa miten kaupassa pitikään liikkua. Yleensä muistaa heti.
Lasten ei ole pakko kävellä ihan mun vierellä, he saavat kyllä kulkea edellä tai takanakin, kunhan eivät juokse tai riehu. Ruokakaupassa ei meillä ole koskaan niin kiire, ettemmekö voisi piipahtaa leluhyllyllä katsomassa leluja, ja lehtihyllyllä katsomassa lehtiä. Ei osteta mitään, ei kosketa kaikkeen, mutta katselu on lapsista mukavaa ja jos on nätisti niin pääsee katsomaan niitä leluja ja lehtiä. Vastaan myös lasten kysymyksiin kaupassa ja annan heille huomiota ilman, että heidän tarvitsee lähteä sitä häiriökäyttäytymisellä hakemaan.
5 v poika on usein myös apulaisenani kaupassa. Kysyn, että osaisikohan hän auttaa minua, ja epäilevään sävyyn mietin että onkohan hän kuitenkaan vielä tarpeeksi iso sellaiseen. "Olen, olen iso, osaan auttaa!" hihkuu sälli. Ja sitten hän saa hakea maidon, leivän, päättää kanssani mitä jogurttia otetaan, yms, ja laittaa ne kärryyn.
Johdonmukaisuus on minusta tärkeintä. Jos uhkaa jollain, niin se uhkaus pitää toteuttaa. Jos lupaa jotain, on lupaus pidettävä. Jos joku asia on kaupassa kiellettyä, niin se on aina kiellettyä kaupassa, eikä jonain kertana sallittua.
Olen huomannut myös sen, että kun äiti ja/tai isä ovat rauhallisia, ovat lapsetkin rauhallisia. Jos äiti alkaa hermoilla, muksut alkavat apinoimaan kahta kauheammin.