Miten saada kauppareissusta lapsen kanssa helpompia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Nyt on jo jonkin aikaa ollut ihan karseaa olla lapsen kanssa kaupassa. Ja kun hän on jo eskari-ikäinen - kyllä pitäisi osata jo olla nätimmin.

Hän kailottaa kovaan ääneen minulle ja osoittelee sormella sinne tänne, että "äiti katso mitä tuolla on tai äiti katso mitä täällä on" , "näitä saa 3 eurolla", "äiti ostetaanko tällaisia tai tuollaisia" jne jne.

Ennen hän oli paremmin kaupassa, kun hän vain säntäsi leluosastolle ja oli siellä sen aikaa, että sain ostokset tehtyä.

Nyt hän siis ravaa kannoillani ja kailottaa mitä kaikkea hän näkeekään kaupassa.

Hänellä on ADHD ja kai kaupassa on tuollaiselle lapselle liikaa virikkeitä + nähtävää.

Mutta harmittaa, kun itsekin pitäisi muistaa mitä kaikkea ostaa kaupasta, niin äkkiä lapsi saa omat ajatukset ihan sekaisin, tuolla höpöttämisellään.,

toimisko jos antaisit hänelle oman kauppalistan, jonka tavarat hänen pitäisi etsiä - ja vaikka kirjoittaa listaan niiden hinta. Siis selkeä tehtävä kauppareissulle, ihan vastuullinenkin.

Meilläkin eskarilainen käyttäytyy huonommin kuin 3v pikkuveljensä. Mun ratkaisu on ollu se et en ota kauppaan mukaan. Joskus kun käydään pojalle itelleen jotain tai muuten vaan ihan pari juttua niin otan mukaan. Muuten en. Kait tuo tuosta kasvaa ja oppii käyttäytymään. ja on se lapsellekin kidutusta kun pitäs jaksaa pitkä kauppareissu vaik siihen ei vielä oikein eväitä ole.

Järjestäisin asiani niin, ettei tarvitse mennä lapsen kanssa kauppaan. Tai vaihtoehtoisesti kävisin enneltalaaditun listan mukaan jossain pienessä kaupassa, jossa ei ylimääräistä houkutusta olisi tarjolla, tyyliin Siwa. Auttaisiko, jos kauppalistan laatisi yhdessä lapsen kanssa? Ja yrittäisi tehdä sopimusta, että muuta ei sitten osteta.

Meidän lapsellamme on aika todennäköisesti ADHD (vasta 4-vuotias, ei vielä diagnoosia. Isällään ja minulla molemmilla ADHD, eikä omena kauas puusta putoa). Lasta ei oteta kauppaan mukaan. Teen ostokset joko matkalla töistä kotiin tai käyn muuten kaupassa ilman lasta. Kaupassa on liikaa virikkeitä, liian kirkkaat valot, liikaa ääntä (aistiyliherkkä lapsi on myös). Jos ei kaupassa jo ylikierrokset iske, niin viimeistään kotona.

Kannattaa tehdä muuten kauppalista. Minä en muistaisi, mitä ostaa, jos en kirjoittaisi semmoista :D

Kirjoita itsellesi ostoslista, ettei höpötys häiritse muistamista.

Ja lapselle oma lista, jos ei osaa lukea, niin leikkelette hänen listaansa kuvat mainoksista tai vaikka niittaatte palan samasta aikaisemmasta paketista (maitopurkista vaikka lehmän kuva) ja lukumäärän, montako tarvitsette niitä ostoskärryyn.

Jos lapsi on PAKKO ottaa kauppaan mukaan, niin yritä käydä kaupassa vaikka ti, ke tai to aamupäivällä, jolloin kaupoissa on todella hiljaista. Se vähän vähentää stressiä. Jos nimittäin sinua stressaa se, että lapsi huutelee ja muut kattoo. Mitä siitä. Eihän nyt huutelu mitään pahaa ole, varsinkaan kun ei kiroile tai karju.

Kiitokset hyvistä vinkeistänne!! Taidan ehkä päätyä siihen perinteiseen ratkaisuun, että lapsi jää autoon odotttamaan, kun käyn kaupassa, vaikka lapsi tietenkään itse ei tykkää tuosta ratkaisusta, hän on sen jälkeen äkäinen kuin leijona.

minkä taakseen jättää, sen edestään löytää .. aina sujunut kivasti kun ollut leluosastolla itsekseen..mitähän on siellä mahtanut tehdä lapsesi odotellessaan :rolleyes:

minust tuo on on ihan normaalia tuollanen jatkuva höpötys ja kommentointi, oli sitten diagnooseja tai ei.sitkeesti vaan mukaan että oppii arjen asiointia.kyllä se siitä!

Leluosastolla ITSEKSEEN????? seillä räplänny ja ehkä rikkonut leluja. Kaatanut hyllyjä ja leluja ainakin pitkin lattioita, hyi helvetti!!!!Ei tarvi ihmetellä miksi joskus on leluja pitkin lattioita jos pennut saa siellä itsekseen melskata.
Entä jos kaatas jonkun hyllyn päällensä????eikö ees se pelota tai karannu jonnekkin tai jonkun matkaan...ihme leväperäisyyttä.

Nyt sitten kauhistellaan ja voivotellaan. Olen tietysti vähän väliä käynyt katsomassa mitä lapsi tekee leluosastolla ja ei hän ole siellä mitään muuta tehnyt kuin katsellut Lego-paketteja. Samoin oli itselläkin lapsena, isompaan kauppaan kun mentiin, menin kanssa leluosastolle ja tutkin lastenkirjoja. Enkä kanssa leluosastoa tuhonnut hujan hajan.

Yhteistyössä