Miten saada mies ymmärtämään jotain endosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja

Vieras
Miten te muut endoa sairastavat olette kertoneet miehillenne endometrioosista?

Mun äijä taitaa olla aika uuno.. Se ei voi ymmärtää, miksi mä syön särkylääkettä välillä suuriakin määriä. "ei kukaan voi olla kai noin kipee". Eikä se tietenkään osaa ajatella miksi mä itken ja huudan tuskissani kakalla käydessäni.

Keskenmenot se on kuitannut huonolla tuurilla tai sikiön vammaisuudella. "on tässä aikaa saada lisää lapsia, mitä sä murehdit".

Meillä on yksi lapsi. Ennen kuin alettiin häntä yrittämään, olin syönyt e-pillereitä 8 vuotta. Tämä kai piti endon kurissa ja suht helposti tulin raskaaksi, puoli vuotta yritettiin.

Esikoisen jälkeen söin taas pillereitä, ja meni taas se puoli vuotta raskautumiseen. Meni kesken.
Kolmas raskaus sai alkunsa vuoden yrittämisen jälkeen, meni taas kesken.

Ja nyt tuon viimeisen km:n jälkeen kivut on pahempia kuin ennen, joka kuukausi pahenee.

Ja mies ei vaan ymmärrä vaikka kuinka selitän ja kerron. Pitääkö mun raahata se mukanani gynelle jotta vihdoin käsittäisi!

Luulee kai että mä teeskentelen.

Kai se tarvii koittaa sinne gynelle saada mukaan..Huoh!

Tuo on semmoinen lahopää, ettei se muista lukemaansa kuin juuri sen ajan kuin lukee. Eikä se tieto tunnu jäävän päähän. Ihmettelee vaan mikä mua vaivaa.

Ja ihan oikeasti mä olen koittanut kertoa! Ihan rauhassa. Pyytänyt miestä esittämään kysymyksiä jos sellaisia tulee mieleen. Mutta ei, ei muista tai jaksa ymmärtää. Mutta kai se epäilee multa saamaansa tietoa.

Piirrä sille kuva? Kipuja on niin vaikea ymmärtää, kun niitä ei näe. Mitäs jos piirtäisit paperille ihmiskropan ja värittäisit punaisella ne kohdat, joihin eniten sattuu. Piirrä vaikka alareunaan mittari kivulle, eli esim. pieni naarmu = vaaleanpunainen ja jalan murtuminen = kirkkaanpunainen + muita sävyjä siihen väliin.

Minä väritin kerran tuollaisen kuvan lääkäreille, kun en enää jaksanut selittää kipuja kymmenettä kertaa. Oli helppo merkata selkäpuolelle pahimmat kipupisteet ja kuvasta näki selvästi, miten laajalla alalla ja millä voimakkuudella kipuja oli.

Eli piirrä ihmeessä kuva ja kipumittari. Jos mies vähättelee kipuja, niin sano, että kyllähän naisen keho kykenee tuntemaan ne synnytyskivutkin..

Kuvan piirtäminen, pistetään mietintään! Mutta kai nyt aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää jo kuulemansa perusteella... Ja kun se näkee kuinka minuun sattuu.

Yhteistyössä