Miten saada taapero lopettamaan peukalon imeminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lksjfhgjh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lksjfhgjh

Vieras
Apua, meillä taapero löysi peukkunsa 4kk iässä ja nyt 1v 5kk iässä tapa tosi tiukassa. Ollaan yritetty miehen kanssa kaikki konstit ja aina kun peukku menee suuhun niin ollaan yritetty kääntää huomio johonkin muuhun tai sitten sanottu että peukalo pois suusta. Ei toimi niinkuin toivomme, eli sillä hetkellä lapsi ottaa peukun pois mutta jo hetken kuluttua suussa uudelleen. Ei lapsi koko aikaa kulje peukku suussa, yleensä väsyneenä ennen päikkäreitä ja iltaisin imee peukaloaan a titetenkin nukkuu aina peukalo suussa. Nyt kun ollut kipeä niin tuntuu lohduttavan sillä itseään koko ajan. Eikö tämä ikinä lopu. Ollaan kokeiltu kynnelit ja yötumput, ei vaikutusta.
En haluaisi kiusata lasta niin että sitoisin esim. hihojen päät yöksi, koska huutaisi paniikissa koko yön. Tämän tiedän siitä että nuhassa nukahtaminen ( peukun imeminen ei onnistu kun happ ei nenästä kulje) ilman peukaloa saattaa viedä 3t ja yöt huutaa läpeensä.
Imetin täysimetyksellä 5kk ikään ja kokonaisuudessaan n vuoden ja tuttia ei vaan huolinut sitten millään.

Eipä auttanut mitkään konstit! Lopulta lopetti kun oli 3 vuotta ja tarpeeksi kypsä asialliselle juttelulle. Eli lahjomalla asiasta päästiin. Jos lopettaa sai haluamansa lelun. Se auttoi.

Eipä sille minkään mahda. Sormia kun ei oikein voi lahjoittaa oravanpoikasille, leikata rikki tai heittää kylmästi menemään niin kuin tutin olisi voinut.

Itse imin sormiani vielä varmaan neli-viisivuotiaana ja siitä viisastuneena tungin tuttia sormien tilalle niin esikoiselle kuin nyt kuopuksellekin. Kuopus tunki sormia suuhun jo synnärillä ja edelleen kovin herkästi ne sinne suuhun eksyvät. Aina kun huomaan, vaihdan ne tuttiin, joka myöskin on tosi mieluisa pojalle.

Kynneliä jotkut ovat menestyksellä käyttäneet, minulle se ei tehonnut lapsena, ei sormien imemiseen eikä kynsien pureskeluun.

Minäkin kokeilin joka välissä tuttia työntää tilalle, mutta ei. Tuntui kuin lapsi olisi päätöksensä tehnyt ja piste, mitään en mahtanut! Kävimme 4D ultrassa ja siellä nähtiin että vauva imi peukaloaan mutta en tiennyt että siitä tällainen ongelma kehkeytyy, HUOH!!

Koittakaapas kääriä laastarit ppeukun päälle. Meillä tuttaperheen tytöllä tehtiin noin (oli kyllä jo hieman isompi), mutta lopulta toimi, kun ei ollut kiva imeä karkeaa peukkua ;). ja laastari sellaista kangasmaista laatua.. Kangasteippi voi ajaa saman asian, sitä saa apteekista..

Jotkut lapset vain ovat itsepintaisia, itse en kuulemma myöskään huolinut tuttia, vaikka äiti kuinka yritti. Olihan se tietenkin lapselle näppärämpää, kun lohdukkeen sai suuhun ihan pienestä pitäen itse ja milloin halusi. Pieni vauva kun ei sitä tuttia suuhunsa itse saa.

Yrittäkää sitä kynneliä, josko se auttaisi. Purentavirheen takiahan tuo olisi tärkeää saada loppumaan. Jos kynneli ei auta, voisi kokeilla muita pahanmakuisia aineita.

Kiitos hyvistä vinkeistä! Laastaria ollaan jo kokeiltu ja sen saa itse pois ja ei taida mikään aine maistua tytöstä niin pahalle että lopettaisi. Olin toisaalta onnellinen kun nuha tuli (ajattelin että nyt se loppui) eikä voinut imeä peukaloaan mutta korvasi nuhan jälkeen tämän kymmenkertaisesti! Keinot on ihan loppu ja hampaat vinksallaan!

Meillä peukalo löytyi 3kk iässä ja oli sitten toooosi rakas. Ja tuttia ei koskaan huolinut, ennen peukun löytymistä yritettiin jo tuputtaa sitä ja sen jälkeen. Mutta, me päätettiin heti, että pakkokeinot on ihan nou-nou, hampaat kun kuitenkin saa aika hyvin korjatuksi nykyään.
3-v hammaslääkärissä todettiin, et toinen etuhammas on kääntynyt hieman eteen, mut toinen ok ja muuten kaikki oli ok, ei ollut siis vaikuttanut, onneksi.
ollaan toki kannustettu jättämään peukalo rauhaan ja tietyissä tilanteissa sanottu et sormi pois suusta. Mutta nyt 3.5v päätti ihan itse lopettaa sen ja reilun kuukauden on nyt ollut ilman. Ei edes öisin ole imuttanut, illalla laittaa itse visusti käden posken alle, ettei menis sormi suuhun. Toki hieman tiukkaa toi nukkumaanmeno on ollut, kun ei meinaa uni tulla.
Toivoisin ja uskon että se on nyt loppu, niinkauan on jo ollut ilman. Ja kannatan kyllä pehmeetä linjaa tässä asiassa, pakottamalla ei saa kun kaikille pahan mielen.

täällä oli. Lapsi 1,5 vuotta, kun laitoin peukkuun semmosta maustetta kuin Da´Bomb Ground Zero, tulinen kastike. Loppui peukun imeminen kerrasta. Enpä olisi uskonut.

Yhteistyössä