Miten saan 1,5 vuotiaan nukkumaan omassa sängyssä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä

Vieras
Ja miten saan hänet nukahtamaan sinne itsekseen?

Minä typerys oon totuttanut pienen nukahtamaan viereeni tissi suussa niin päiväunille kuin yöksikin. Nyt on parina iltana kokeiltu viedä nukkumaanmenoaikaan omaan sänkyyn mut mä en kestä sitä sydäntäsärkevää itkua kuunnella. Hänet kyllä saa siirrettyä omaan sänkyyn kun nukahtaa ja päiväunet siellä nukkuukin mutta yöunia nukkuu maksimissaan 4 tuntia omassa sängyssä, sitten haluaa kainaloon.

Vieressä nukkuu kyllä hyvin:)

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:

Minä typerys oon totuttanut pienen nukahtamaan viereeni tissi suussa niin päiväunille kuin yöksikin. Nyt on parina iltana kokeiltu viedä nukkumaanmenoaikaan omaan sänkyyn mut mä en kestä sitä sydäntäsärkevää itkua kuunnella. Hänet kyllä saa siirrettyä omaan sänkyyn kun nukahtaa ja päiväunet siellä nukkuukin mutta yöunia nukkuu maksimissaan 4 tuntia omassa sängyssä, sitten haluaa kainaloon.

jaa että tämmöinen ondelma sinulla tulepa kysymään tämä sama asia uudestaan 15 vuoden kuluttua niin sitten jo ihmettelään kaikki yhdessä

Minun tyttö nukahti itsekseen pinnasänkyyn, mutta nyt siirryttiin isoon sänkyyn ja voi elämä mikä sirkus.. hänkin on puolitoistavuotias. Nyt olen joutunut istumaan sänkynsä vierellä yli tunnin ajan ennenkuin hän nukahtaa, aika turhauttavaa. Hyvästi oma aika mikä minulle ennen jäi lapsen mentyä nukkumaan.

Kerro minullekin, kun keksit!

Neljäs lapsi kömpii vielä toisinaan viereen yöllä, kohta 5-vuotias. Muut onneksi lopettivat viereen kiehnäämisen viimeistään kouluiässä.

Mitäpä jos jatkat omaan sänkyyn kantamista tai annat vain olla vieressä? Siis jos lapsi ei aiheuta kohtuutonta haittaa omalle unellesi.

Ehkä suurin virhe on ollut se, kun on lapsen noin vanhaksi opettanut siihen, että nukahtaa viereen tissi suussa.

Omaan sänkyyn vaan, vaikka itkee. Vähän väliä käyt rauhoittelemassa, ettei lapsella ole hätää. Pysy kovana! Viikossa helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:

Meillä kans 1.5v lapsi. Nukutetaan omaan sänkyyn. Vieressä ollaan kunnes nukahtaa. Joskus nukkuu läpi yön omassa sänkyssä, yleensä haetaan keskellä yötä viereen.

Jos yrittäisitte nukuttaa lapsen omaan sänkyynsä suoraan? Jonkun illan todennäköisesti protestoi, mutta jossain vaiheessa nukahtaa sinne kyllä. Jos ja kun yöllä herää niin ottakaa viereen tai nukuttakaa uudestaan omaan sänkyynsä.

Meillä lapsi ei nukahda itsekseen omaan sänkyynsä vaan vieressä ollaan kunnes nukahtaa. Ja lasta ei kannata viedä virkeänä sänkyyn, muuten nukuttamisessa menee tunteja.

Näin siis meillä mennään, ja kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Kerro minullekin, kun keksit!

Neljäs lapsi kömpii vielä toisinaan viereen yöllä, kohta 5-vuotias. Muut onneksi lopettivat viereen kiehnäämisen viimeistään kouluiässä.

Mitäpä jos jatkat omaan sänkyyn kantamista tai annat vain olla vieressä? Siis jos lapsi ei aiheuta kohtuutonta haittaa omalle unellesi.

Ei se minun unia pahemmin häiritse mutta tilaa se pieni aika paljon vie:) Ja narisee tuo ukkokin että ois kiva nukkua välillä ihan vaimon vieressä...

Niin eikä kyllä kannata totuttaa siihenkään enää, että keskellä yötä otat viereen. Tuon ikäinen lapsi jo osaa vaatia ja jos teet niin kuin lapsi haluaa, hän saa tahtonsa läpi ja omassa sängyssä läpi yön nukkuminen on vieläkin vaikeampaa!! Tärkeintä on vaan pysyä kovana, kyllä se siitä helpottaa.

Siirrä sänky mahdollisimman lähelle omaa sänkyäsi. Hyssyttele lasta illalla pimeässä/hämärässä hetki sylissäsi ja "heiluttele pyllystä", hyräile tai tee "shhh"- ääntä. Laske hänet omaan sänkyynsä ennen kuin nukahtaa ja jatka hyräilyä, silittelyä ym. vähennä sitä pikkuhiljaa, kunnes viimein pidät vain esim. kättä hänen päällään/kädessä. Jos meinaa nousta ylös sanot, että nyt on nukkuma-aika, nukutaan ja laitat takaisin...Ja jatkat hyssyttelyä. Tai sitten aloitat kuvion alusta. Pikkuhiljaa sitten ilta illalta vähennät tuota hyssyttelyn määrää... Yöllä, jos hän herää, "tassuttelet" omalta paikaltasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Eli älä huolehdi, vaikkei lapsesi vielä nuku omassa sängyssään,kyllä sitä ehtii!

Joo, perhepeti on ajatuksena ihan kiva, meillä se sitten tarkoittaa sitä että siinä pedissä nukkuvat kaikki muut paitsi minä. Joten meillä jokainen nukkuu omassa sängyssään.

Pikkuhiljaa ei kertarytinällä .
Ensin totutat nukahtamaan niin että olet itse sängyn vieressä, sitten kun se onnistuu ilman huutoja siirryt kauemmas(esim.lukemaan kirjaa). Laitat vaikka unimusiikkia tai unisadun kasetilta poistut huoneesta kun lapsi on miltei unessa. Sitten vaan pikkuhiljaa alat poistumaan aikaisemmin. Usein mä menin "käymään vessassa" tai laittamaan pyykkejä ja sanoin että tulen takaisin kun hommat tehty. Yleensä lapsi nukkui jo silloin . Seuraavaksi luettiin kirjaa ja kun kirja oli luettu jäi lapsi yksin nukahtamaan. Kesken yötä ei kannata omaan sänkyyn ottaa muutama yö ehkä menee pipariks mutta sisukkuus palkitaan.

Mä vierotin 10 kk itsekseen sänkyyn nukkumaan niin, että iltatissin annoin ja katsoin, että pysyy hereillä. Omaan sänkyyn hereillä olevana ja lähdin pois. Itku tuli, kävin siellä sitten vähän väliä. Noin viikossa oppi nukahtamaan itsekseen. Kuinka monta kertaa munkin teki mieli mennä sinne ja ottaa lapsi syliin ja tissi suuhun, mut kovana oli pysyttävä, että tuotti tulosta. Tsemppiä!

Yhteistyössä