miten saan 3-vuotiaan kakkaamaan pottaan? kaikki keinot jo kokeiltu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Miten musta tuntuu että lapsi vedättää teitä 6-0 :/
Siis osaahan tuo pönttöön kakata, jos kerran tiedostaa kakkahätänsä ja osaa hakea vaipan johon kakata, ja osaa olla kakkaamatta päiväkodissa koska on kielletty kakkaamasta siellä.
Mä tekisin lapselle selväksi, että vaippoja ei ole eikä enää tule. Ei kotona eikä päiväkodissa. Lapsi voi kiukutella ja rääkyä, muttei kuitenkaan voi olla kakkaamatta loputtomiin. Ja jos hän kerran tottelee eikä kakkaa housuun kun kielletään, niin kyllä hän oppii tottelemaan kun hänelle sanoo että kakkaa vessaan. Kunhan pitää ihan tosissaan kiinni siitä linjasta, että vaippoja ei enää ole saatavilla, ei nyt eikä viikon päästä vaikka lapsi pidättäisi edelleen.

Kuulostaa aika julmalle, ja voi pahimmassa tapauksessa oikeasti aiheuttaa vaikka sairaalahoidettavan ummetuksen. En ihan heti lähtis pakottamislinjalle(suostuttelu ja lahjominen toimii yleensä paremmin), mutta tietysti jokainen tekee miten haluaa...

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Laitat vaipan tietysti ja odotat, että lapsi on itse halukas kakkaamaan pyttyyn/pottaan!

Pakottaminen ja panttaaminen joo auttaaki tooooosi paljon. Jos jo pissaa sujuvasti pyttyyn niin kyse on enää muutamista viikoista että se kakkakin sinne tulee. Jos jo olet yli 3 vuotta sitä pyllyä pessyt, niin ei kai muutama kerta lisää nyt kaada sun mielenterveyttä?

mutta on pissannut sinne pönttöön säännöllisesti kohta vuoden, ja osannut ilmoittaa pissahädästä. en usko että viikossa mitään tapahtuu. yritin ekan kerran kakkaamista vuosi sitten, pidettiin pari kk taukoa ja sitten uudestaan. taas taukoa monta kk ja uus yritys. en usko että mikään tauko enää muuttaa asiaa. kokeilen seuraavaksi piilottaa vaipat. en aio pakottaa mihinkään, mutta vaipat piiloon. eikä mun mielenterveys mitenkään horju tän asian takia, kunhan kyselin neuvoja!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Laita ne vaipat piiloon?

Näin meillä opittiin, aina haki ennen kakkaamista varten vaipan, nostin vaatekaapin ylähyllyllä ne pois näkyvistä, 2 kertaa kakkas housuun ja sen jälkeen on aina käynyt potalla. Ikää tytöllä nyt 2,5vuotta.

tätä voisin kokeilla, kiitos vinkistä!

Oleppas hyvä, itse myös annoin aina keksin ja monesti kehuin lasta kun kakkasi pottaan. Huomasi että pottaan kakkaaminen on positiivinen asia, eikä enään vaatinut vaippaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
:( Minusta on julmaa piilottaa vaipat, jos toinen ei uskallla pottaan kakata.

Mun mielestä taas on...outoa antaa lapsen määrätä mihin kakkaa.

Meillä on otettu molemmilta vaipat pois ja sanottu että tästedes pissa- ja kakkahommat hoituu sitten potalla tai pöntöllä. Sama juttu monen muunkin asian suhteen: esimerkiksi perhepedistä pinnasänkyyn siirtyminen, pinniksestä jatkettavaan sänkyyn siirtyminen, tutista luopuminen, syöttötuolista luopuminen, ruokalapun käytön lopetus....kaikki on menneet niin, että minä äitinä ilmoitan että tästedes teette näin, ja kun lapselle ei anna vaihtoehtoja (tai onhan lapsella esim. tässä vaippa-asiassa vaihtoehdot: joko housuun tai potalle) eikä kysy lapsen mielipidettä, ja ennen kaikkea pitää päätöksestään kiinni vaikka lapsi protestoisikin, niin nopsaan ne oppii.

Eikä meillä kuitenkaan ole pakotettu. Ei ole huudettu eikä räyhätty, vaan rauhallisesti mutta selkeästi todettu että asia on nyt näin. Ja pidetty kiinni siitä päätöksestä.

Eikä mun lapset ole keskivertoa helpompia, kuopus jopa keskivertoa haastavampi, ja esikoinenkin aikamoinen jääräpää sille päälle sattuessaan. Lapsiparoilla on vaan vieläkin jääräpäisempi äiti, jolla on aikaa odottaa vaikka maailman tappiin asti, mutta hommat hoidetaan kuten äiti sanoo.

mitä lapsi tekee, jos viet potalle ja istutat siihen ja itse istut viereen esim. lukemaan satukirjaa tms. kun on kakkaamisen aika? Jos itkee ja panikoi, niin annatko heti periksi? Meillä meni tytöllä aluksi kakkaamiset itkuksi, koska asia oli uusi ja oli tottunut vaippaan kakkaamaan. Eihän se lapsi itkuun kuole. Sitten kun tarpeeksi kakattaa, niin kyllä se sinne pottaan plompsahtaa.

Meillä on otettu molemmilta vaipat pois ja sanottu että tästedes pissa- ja kakkahommat hoituu sitten potalla tai pöntöllä. Sama juttu monen muunkin asian suhteen: esimerkiksi perhepedistä pinnasänkyyn siirtyminen, pinniksestä jatkettavaan sänkyyn siirtyminen, tutista luopuminen, syöttötuolista luopuminen, ruokalapun käytön lopetus....kaikki on menneet niin, että minä äitinä ilmoitan että tästedes teette näin, ja kun lapselle ei anna vaihtoehtoja (tai onhan lapsella esim. tässä vaippa-asiassa vaihtoehdot: joko housuun tai potalle) eikä kysy lapsen mielipidettä, ja ennen kaikkea pitää päätöksestään kiinni vaikka lapsi protestoisikin, niin nopsaan ne oppii.

Eikä meillä kuitenkaan ole pakotettu. Ei ole huudettu eikä räyhätty, vaan rauhallisesti mutta selkeästi todettu että asia on nyt näin. Ja pidetty kiinni siitä päätöksestä.

Eikä mun lapset ole keskivertoa helpompia, kuopus jopa keskivertoa haastavampi, ja esikoinenkin aikamoinen jääräpää sille päälle sattuessaan. Lapsiparoilla on vaan vieläkin jääräpäisempi äiti, jolla on aikaa odottaa vaikka maailman tappiin asti, mutta hommat hoidetaan kuten äiti sanoo.

näin minäkin ajattelin. piilotan vaipat ja totean ettei vaippoja enää ole. sama oli tutin kanssa, heitn tutit roskiin eikä uusia ostettu. en usko että on julmaa piilottaa vaippoja. en edelleenkään aio pakottaa mihinkään, kakatkoon sitten pottaan, housuun tai lattialle. potalla ja pöntöllä lapsi käy kuiten useita kertoja päivässä ja kohta vuoden ajan. ei sitä pottaa kohtaan mitään kammoa ole, HALUAA vain kakata vaippaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mee:
mitä lapsi tekee, jos viet potalle ja istutat siihen ja itse istut viereen esim. lukemaan satukirjaa tms. kun on kakkaamisen aika? Jos itkee ja panikoi, niin annatko heti periksi? Meillä meni tytöllä aluksi kakkaamiset itkuksi, koska asia oli uusi ja oli tottunut vaippaan kakkaamaan. Eihän se lapsi itkuun kuole. Sitten kun tarpeeksi kakattaa, niin kyllä se sinne pottaan plompsahtaa.

tänäänkin luin monta kirjaa, ja lapsi istui rauhassa potalla. halusi ensin mennä pissalle sinne mutta alkoi sitten pidättelemään ettei tulisi kakatkaan vahingossa. mies antoi periksi ja laittoi lopulta vaipat. en viitsinyt itkettää lasta, sanoin että kokeillaan kohta uudelleen jospa se kakka (tai pissa) tulisi. kehun aina reippaaksi kun pissaa pönttöön tai pottaan ja välillä saa tarroja.

te ootte ihan skitsoja.

Nautitteko kun te kiusaatte lapsianne ja pakotatte niitä tekemään asioita joita ne pelkää?

Kauhean ummetuksen te tuolla aiheutatte ettekä mitään muuta.

Voi vitsi että se lapsi nyt oikein tahallaan tekee teidän elämänne vaikeaksi, että ihan täytyy pyllyä pestä! Ilkeitä mukuloita.

Älkää ainakaan enempää niitä lpasia tehkö jos niitä täytyy noin kiusata.

Ettekö sitte kuolinvuoteellanne valita, että voi kun olisin ollut lempeämpi äiti...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
te ootte ihan skitsoja.

Nautitteko kun te kiusaatte lapsianne ja pakotatte niitä tekemään asioita joita ne pelkää?

Mä en ole kyllä tasan kertaakaan puhunut että lapseni pelkäs pottaa/kakkaamista.

Pelkohan siinä useimmiten on takana. Ei lapsi huvikseen kieltäydy.

te ootte ihan skitsoja.

Mä en ole kyllä tasan kertaakaan puhunut että lapseni pelkäs pottaa/kakkaamista.

Tai sitten se on siinä että on tottunut kakkaamaan siihen vaippaan, sama kuin siinä kun opetetaan pissaamaan pottaan.

Annatko sä lapsiesi esimerkiksi vaikka lutkuttaa tuttipulloa 5vuotiaaseen asti, jos ei suostu juomaan mukista? Tai imemään tuttia jos tahtoo sitä vielä 6vuotiaana?

Jes! Kerrankin äitee, jolla järki päässä! Onnittelen! Onneksi kaikki eivät ole lastensa pompoteltavina, vaikka välillä siltä vahvasti tuntuu...

te ootte ihan skitsoja.

Tai sitten se on siinä että on tottunut kakkaamaan siihen vaippaan, sama kuin siinä kun opetetaan pissaamaan pottaan.

Annatko sä lapsiesi esimerkiksi vaikka lutkuttaa tuttipulloa 5vuotiaaseen asti, jos ei suostu juomaan mukista? Tai imemään tuttia jos tahtoo sitä vielä 6vuotiaana?

En. Mutta olen varma siitä, että 3-vuotias ei enää kauan vaippaan kakkaa vaikka asiaan, ei kiinnitetäisi inkäänlaista huomiota. Alkaa omasta halustaan käymään potalla/pytyllä. Sinne ei tarvitse opettaa, edes pissaamaan vaan lapsi oppii itse, kun on valmis, kunhan potan käyttötarkoitus on selvä. Tuo tutin imeminen 6-vuotiaaksi on aivan eri asia. Siitä voi olla lapselle haittaa. vaippaan kakkaamisesta ei. Miksi on niin tärkeää, että lapsi käy potalla juuri silloin, kun vanhemmat niin haluavat?

En. Mutta olen varma siitä, että 3-vuotias ei enää kauan vaippaan kakkaa vaikka asiaan, ei kiinnitetäisi inkäänlaista huomiota. Alkaa omasta halustaan käymään potalla/pytyllä. Sinne ei tarvitse opettaa, edes pissaamaan vaan lapsi oppii itse, kun on valmis, kunhan potan käyttötarkoitus on selvä. Tuo tutin imeminen 6-vuotiaaksi on aivan eri asia. Siitä voi olla lapselle haittaa. vaippaan kakkaamisesta ei. Miksi on niin tärkeää, että lapsi käy potalla juuri silloin, kun vanhemmat niin haluavat?

Ja mä en ymmärrä miksi lasta ei saisi rohkaista/opettaa, jos tietää että se onnistuu ja lapsikin nauttii siittä itse kun asia on opittu.

Lapseni ei ole hätää kärsinyt, ei ole huutanut,itkenyt tai kitissyt kun en vaippaa sille antanut. Vaan kakannut 2 kertaa housuun, yhden kerran kun keskittyi katsomaan lastenohjelmia ja toisen kerran pihalla, salaa. Syy tuohon viimeiseen voi olla se ettei tahtonut sisälle vielä tai se että luuli ettei pihalle enään sisään menon jälkeen mentäis.

Mä en ymmärrä miksi lapsen pitäisi oppia kaikki itse, meillä lapsi ainakin nautti kun kehuin ja annoin "palkinnon" kun kakka tuli pottaan.

Ja ei, ei todellakaan siittä ole kärsinyt, ennen haki vaipan sängyn alta ja kakkas siihen, ihan vain siksi koska oli tottunut siihen.

Mä en ymmärrä miksi lapsen pitäisi oppia kaikki itse, meillä lapsi ainakin nautti kun kehuin ja annoin "palkinnon" kun kakka tuli pottaan.

Mun mielestä lapset ei ylipäätään voi oppia yhtään mitään itse, jos niitä ei neuvo, opeta, näytä niille mallia. Lasta kuuluu ohjata ja neuvoa, eikä sillä taas ole mitään tekemistä pakottamisen tai julmuuden kanssa.

Mun mielestä lapset ei ylipäätään voi oppia yhtään mitään itse, jos niitä ei neuvo, opeta, näytä niille mallia. Lasta kuuluu ohjata ja neuvoa, eikä sillä taas ole mitään tekemistä pakottamisen tai julmuuden kanssa.

Tuo oli hyvin sanottu =)

Ap oli jo neuvonut, palkinnut ym. Jos vaipat piilotetaan, ei se ole ohjausta ja neuvomista vaan pakottamista. Tämän 3-vuotiaan kohdalla kun ei ole välttämättä kyse samasta kuin teillä. Joskus taustalla voi olla todella voimakasta pelkoa pottaan kakkaamiseen ja pakottaminen ei ole silloin hyväksi.

Ap oli jo neuvonut, palkinnut ym. Jos vaipat piilotetaan, ei se ole ohjausta ja neuvomista vaan pakottamista.

Ei, vaan se on sitä jämäkkyyttä, johdonmukaisuutta, vanhempana olemista. Tähän astihan lapsi on saanut itse määrätä minne kakkaa, vastoin vanhempiensa ohjeita.

Yhteistyössä