miten saan 3-vuotiaan kakkaamaan pottaan? kaikki keinot jo kokeiltu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin 3v, joka ei ole IKINÄ kakannut pottaan/pönttöön. Päivällä ei käytetä vaippoja ollenkaan koska pissaaminen sujuu hyvin pöntöllä, joten kakan käy tekemässä piilossa alushousuihin.

Kaikki keinot mekin ollaan yritetty, mutta lasta ei mitkään lahjomiset(kaan) kiinnosta. Ei yksinkertaisesti suostu istumaan pöntölle tai potalle silloin kun kakka on tulossa vaan rimpuilee pakokauhun vallassa ja vetää itsensä aivan jäykäksi.

Onko kellekään selvinnyt, miksi lapsi mieluummin kakkaa seisovassa asennossa kuin istumassa??

Maalaisjärki käteen äidit! Ei lasta Pakottamalla saa kakkamaan sinne minne haluatte, tai saahan sitä, mutta saa myös kivat traumat. Eikö enää ihmisillä ole järkeä päässä vaan jonkun typerän ikärajan mukaan pitäisi toimia, halooo.
Kyllä ne lapset oppii, kun sopivasti rohkaisee, mutta pakottaa ei saa missään tapauksessa ellei sitten halua aiheuttaa ummetukset ja muut vaivat.
Meillä on opittu ihan "itsestään", ei olla mitään ikärajoja tuijoteltu. Ja hyvin on mennyt.
Vaippaan kakkaaminen 3-vuotiaana ei liene vaarallista, joten mikä on ongelma? Antakaa lapsellenne aikaa kypsyä omaan tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
:( Minusta on julmaa piilottaa vaipat, jos toinen ei uskallla pottaan kakata.

Mun mielestä taas on...outoa antaa lapsen määrätä mihin kakkaa.

Meillä on otettu molemmilta vaipat pois ja sanottu että tästedes pissa- ja kakkahommat hoituu sitten potalla tai pöntöllä. Sama juttu monen muunkin asian suhteen: esimerkiksi perhepedistä pinnasänkyyn siirtyminen, pinniksestä jatkettavaan sänkyyn siirtyminen, tutista luopuminen, syöttötuolista luopuminen, ruokalapun käytön lopetus....kaikki on menneet niin, että minä äitinä ilmoitan että tästedes teette näin, ja kun lapselle ei anna vaihtoehtoja (tai onhan lapsella esim. tässä vaippa-asiassa vaihtoehdot: joko housuun tai potalle) eikä kysy lapsen mielipidettä, ja ennen kaikkea pitää päätöksestään kiinni vaikka lapsi protestoisikin, niin nopsaan ne oppii.

Eikä meillä kuitenkaan ole pakotettu. Ei ole huudettu eikä räyhätty, vaan rauhallisesti mutta selkeästi todettu että asia on nyt näin. Ja pidetty kiinni siitä päätöksestä.

Eikä mun lapset ole keskivertoa helpompia, kuopus jopa keskivertoa haastavampi, ja esikoinenkin aikamoinen jääräpää sille päälle sattuessaan. Lapsiparoilla on vaan vieläkin jääräpäisempi äiti, jolla on aikaa odottaa vaikka maailman tappiin asti, mutta hommat hoidetaan kuten äiti sanoo.

Sulla ei selkeästi ole ollut ummetusta potevaa lasta. Joka vielä panttaa päiväkausia, ja kykenee olemaan kakkaamatta yli viikon. Elämä silloin oli kyllä tosi kauheaa, ja pyöri vain sen ympärillä, koska lapsi on viimeksi kakannut ja koska seuraava kakka tulee. Lapsi tanssii tuskissaan varpasillaan, mutta panttaa kuitenkin ja panttaa ulostuslääkkeistä huolimatta. Lahjonnalla tuosta lopulta selvittiin. Mutta nyt meillä on 3,5 -vuotias, joka on kuiva, mutta joka kakkaa myös vain ja ainoastaan vaippaan, meillä ei edes pyydä vaippaa, mutta joka päivä sellainen laitetaan , ja tämäkin lapsi kakkaa, kun saa vaipan, ei kuitenkaa mihinkään säännölliseen aikaa. Ja meillä on yritetty kakattaa sekä pottaan että pyttyyn - ei onnistu. Vaipan käyttäminen on kuitenkin pienempi paha kuin se aivan kammottava ummetushelvetti, jossa keskimmäisen kanssa elettiin 2 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Sulla ei selkeästi ole ollut ummetusta potevaa lasta. Joka vielä panttaa päiväkausia, ja kykenee olemaan kakkaamatta yli viikon. Elämä silloin oli kyllä tosi kauheaa, ja pyöri vain sen ympärillä, koska lapsi on viimeksi kakannut ja koska seuraava kakka tulee. Lapsi tanssii tuskissaan varpasillaan, mutta panttaa kuitenkin ja panttaa ulostuslääkkeistä huolimatta. Lahjonnalla tuosta lopulta selvittiin. Mutta nyt meillä on 3,5 -vuotias, joka on kuiva, mutta joka kakkaa myös vain ja ainoastaan vaippaan, meillä ei edes pyydä vaippaa, mutta joka päivä sellainen laitetaan , ja tämäkin lapsi kakkaa, kun saa vaipan, ei kuitenkaa mihinkään säännölliseen aikaa. Ja meillä on yritetty kakattaa sekä pottaan että pyttyyn - ei onnistu. Vaipan käyttäminen on kuitenkin pienempi paha kuin se aivan kammottava ummetushelvetti, jossa keskimmäisen kanssa elettiin 2 vuotta.

Ei ole ummetusta potevaa lasta, ei. Mutta mielipiteeni ja kokemukseni saan kai silti kertoa?
Ei suurin osa lapsista kaiketi ummetusta podekaan, vaan monelle vaippaan kakkaaminen on vain tapa. Ummetuksesta kärsivät ei mun käsittääkseni kakkaa mihinkään, ei vaippaan eikä potalle. Joten se, ja tämän ketjun aihe, on kaksi eri asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Miten musta tuntuu että lapsi vedättää teitä 6-0 :/
Siis osaahan tuo pönttöön kakata, jos kerran tiedostaa kakkahätänsä ja osaa hakea vaipan johon kakata, ja osaa olla kakkaamatta päiväkodissa koska on kielletty kakkaamasta siellä.
Mä tekisin lapselle selväksi, että vaippoja ei ole eikä enää tule. Ei kotona eikä päiväkodissa. Lapsi voi kiukutella ja rääkyä, muttei kuitenkaan voi olla kakkaamatta loputtomiin. Ja jos hän kerran tottelee eikä kakkaa housuun kun kielletään, niin kyllä hän oppii tottelemaan kun hänelle sanoo että kakkaa vessaan. Kunhan pitää ihan tosissaan kiinni siitä linjasta, että vaippoja ei enää ole saatavilla, ei nyt eikä viikon päästä vaikka lapsi pidättäisi edelleen.

Tuo aloittaja voisi olla minä. Meillä on sama ongelma. Lapsi 3,5-vuotta ja kakkaa vaippaan. Ollaan kokeiltu että vaippoja ei enää tule ja piste, tuloksena oli se että lapsi oli viikon kakkaamatta kunnes alkoi huutaa mahaansa kovin ----> ummetus. Kova sellainen. Ei helpottanut levolacilla edesä, eikä edes yhdellä microlaxilla. Kahdella vasta... silloin teki kakan pakottamalla pottaan, sen microlaxin kanssa, mutta hirveät ongelmat asia meille kehitti. Lapsi ei enää uskaltanut kakata vaikka me tehtiinkin se virhe, että sitten luvattiin ne vaipat jälleen. Tän jälkeen meni ainakin kuukausi niin, että lapsi pidätteli viikon ----> ummetus ----> microlax.
Tilanne ei ole edelleenkään helpottanut, toivon, että ajan kanssa, ei tää minustakaan ole kiva tilanne, mutta minkäs teet, mä en edes halua sitä enää että lapsi huutaa mahaansa ummetuksessa. Ehkä sitten, kun on siihen valmis, ehkä joskus.

Meillä sama ongelma eli tyttö 3.5v kakkaa vain öisin ja vaippaan. Eli panttaa päivän kakkaa ja "sallii" sen tulla vasta yöllä vaippaan. Tytöllä oli paha ummetus viime kesänä ja sen jälkeen ei potalle kakkaaminen ole ollut normaalia. Saatiin tilannetta muutettua antamalla Movicol Junior Plainia (lääkärin määräyksellä), joka lisäsi ulosteen määrää ja teki sitä pehmeämmäksi ts. kakkahätä yllätti niin päivällä, että oli pakko tehdä pottaan...kylläkin kaamean konsertin kera, mutta kuitenkin. Nyt ei olla vähään aikaan annettu lääkettä ja tilanne palautui ennalleen eli kakkaa yöllä vaippaan. Hankala tilanne, mutta lääkärin mielestä on tärkeintä että lapsi yleensä kakkaa. Vaikka sitten vaippaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Nyt ei olla vähään aikaan annettu lääkettä ja tilanne palautui ennalleen eli kakkaa yöllä vaippaan. Hankala tilanne, mutta lääkärin mielestä on tärkeintä että lapsi yleensä kakkaa. Vaikka sitten vaippaan.

Onko joku syy, miksi ette halunneet jatkaa lääkkeen antamista? Kyselen, koska sukulaislapsi käyttää samaa lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Nyt ei olla vähään aikaan annettu lääkettä ja tilanne palautui ennalleen eli kakkaa yöllä vaippaan. Hankala tilanne, mutta lääkärin mielestä on tärkeintä että lapsi yleensä kakkaa. Vaikka sitten vaippaan.

Onko joku syy, miksi ette halunneet jatkaa lääkkeen antamista? Kyselen, koska sukulaislapsi käyttää samaa lääkettä.

No ei muuta kuin että kokeiltiin, että olisiko "tapa" jäänyt päälle ilman lääkettäkin eli että kakkahätä tulisi päivällä. No, tulee se, mutta panttaa sitten niin kauan että tulee yö ja vaippa jalkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
lapsi jo kohta 3-vuotias eikä ole ikinä kakannut pottaan/pönttöön. pissalla käy aina pöntöllä mutta kun kakkahätä tulee, hakee vaipan ja kakkaa vain siihen. olen yrittänyt lahjoa vaikka millä, luvannut karkkia, leluja yms mutta ei niin ei. l
on muuten päivä- ja yökuiva, mutta vaippoja tarvitaan vain kakkaamiseen. pidättelee niin kauan kunnes saa vaipan, kokeiltu on. makaa vaikka maassa ja pidättelee, huutaa ja vaatii vaippaa.
mitä teen?

meillä näin oli kans kauan aikaa ja risoi ostaa vaippoja sen takia. No näki kuinka kaverinsa 1kk nuorempi kävi pöntöllä kakalla ja sit päätti itekki ja siit se lähti.

No ei muuta kuin että kokeiltiin, että olisiko "tapa" jäänyt päälle ilman lääkettäkin eli että kakkahätä tulisi päivällä. No, tulee se, mutta panttaa sitten niin kauan että tulee yö ja vaippa jalkaan.

Sukulaislapsi ei kakkaa edes yöllä, jos lääke jää väliin ja seuraavana päivänä homma on hankalaa, vaikka lääkkeen ottaisikin. Samalla kun ummetus alkaa, ruokahalu vähenee ja ruokaa menee vähän. Ei hyvä juttu kasvavalle lapselle.

... Meillä ikää 3v, just täytti. (poika) Eikä vieläkään tuu kakkaa muualle kun vaippaan. Mulla on aistiyliherkkä lapsi ja oon maksimissaan puoltoista vuorokautta "huudattanu" lasta, en näe siinä oikeesti yhtään mitään järkeä. Ei kai noi nyt enää intissä housuun pasko.

Pissalle menee jo itsenäisesti pöntölle ja sanoo kyllä kun pissattaa. Kertoo kun on kakkahätä ja pyytää vaippaa. Potalle on yritetty, pöntölle, lahjoa vaikka ja millä mutta mun mielestä pakottamalla ei tässä asiassa todellakaa hyvää tuu enkä siihen ketään patista.

Kyllä se tästä ajallaan, mä uskon. Meillä onneks puhetta tulee melkein 4-vuotiaan tasolla ni voi selittää ja toivoa että esimerkki tarhassa antais oppia.

Ja nää loput vois sit pistää sukset jalkaan ja opetella hiihtämään mielipiteineen; "Osaahan tuo pönttöön kakata kun kerran tarhassakin on kakkaamatta" ja "Pennut vedättää teitä 6-0".

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mulla ei ainakaan oo tarvetta määrätä lapsen pinnasängystä jatkettavaan siirtymisestä, tutista luopumisesta, ruokalapusta luopumisesta. Ne tapahtui kun oli niiden aika. Mitä tarvetta on ruveta näitä aikatauluttamaan, onko se joku äitiyden määre?! No ei! :D

Nimimerkillä aistiyliherkän YKSINHUOLTAJA ja perkeleen ylpeä siitä! :D

Yhteistyössä