Miten saan isäni lopettamaan Hyvä Sanoma lehden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28223193]ap, mieti, miksi isäsi tilaa sinulle tuota? Se on huolissaan siitä, mihin sun elämä on menossa, ilman Jeesusta. Sä luulet huolehtivasi isästäsi ja sen tulevaisuudesta, vaikka asia on aivan toisinpäin. Voit vaan kuvitella, mikä hätä isälläsi on sinusta ja miten paljon hän ruokoilee sinun puolestasi varmaan lakkaamatta. Vaikka olet sanonut, ettet halua lehteä tai että isäsi laittaa rahojaan "tuollaisiin asioihin", isäsi mielestä ne ovat juuri kaikista tärkeimpiä asioita. Sellaisia, joiden rinnalla raha on naurettava ja turha asia. Mieti oikeasti sitä, että isälläsi on jotain, jota sinulla ei ole, mutta jonka hän toivoo sunkin omistavan. Mieti siltä kantilta, että asian pitää olla arvokas, kun isäsikin sen niin arvokkaana näkee.[/QUOTE]

Kyllä kai nyt jokaisella on oikeus päättää sellaisesta asiasta kuin oma postilaatikko? Jos mulle tilattais joku lehti "lahjaksi" jota en halua ja sanoisin asiasta, ja lehti tulis silti, niin pitäisin ihan vittuiluna, enkä minään "huolenpitona".

[QUOTE="vieras";28223193]ap, mieti, miksi isäsi tilaa sinulle tuota? Se on huolissaan siitä, mihin sun elämä on menossa, ilman Jeesusta. Sä luulet huolehtivasi isästäsi ja sen tulevaisuudesta, vaikka asia on aivan toisinpäin. Voit vaan kuvitella, mikä hätä isälläsi on sinusta ja miten paljon hän ruokoilee sinun puolestasi varmaan lakkaamatta. Vaikka olet sanonut, ettet halua lehteä tai että isäsi laittaa rahojaan "tuollaisiin asioihin", isäsi mielestä ne ovat juuri kaikista tärkeimpiä asioita. Sellaisia, joiden rinnalla raha on naurettava ja turha asia. Mieti oikeasti sitä, että isälläsi on jotain, jota sinulla ei ole, mutta jonka hän toivoo sunkin omistavan. Mieti siltä kantilta, että asian pitää olla arvokas, kun isäsikin sen niin arvokkaana näkee.[/QUOTE]

Mä en ole kiinnostunut uskon asioista. En ikinä enää ala uskovaiseksi. Olen onnellinen ateistina ja näin tulen aina elämään.

[QUOTE="vieras";28223129]Jaa, no enpä usko että Suomessa olisi kovinkaan montaa syntyperäistä suomalaista jotka eivät tosiaan olisiaan olisi kuulleet mitään Jeesuksesta.

Muuten, mistäs sen tiedät olisitko juuri kristitty, jos olisit saanut tarpeeksi tietoa vaikkapa harekrishnalaisuudesta? Jos ne olisivat vaan tuputtaneet sulle tarpeeksi ideologiaansa ja tilanneet vaikka oman lehden teille kotiin.[/QUOTE]

En todellakaan ollut kuullut mitään Jeesuksesta 24 ikävuoteen mennessä ja rippikoulut käytyäni ja koulun uskontotunnit ja mitä täällä nyt asiaan kuuluu..

Ja tuohon toiseen, että todellakin voisin olla vaikka hindu, jos tätä olisi mulle markkinoitu, enkä Jeesuksesta olis kuullut tai Jeesusta kuulemisestani huolimatta valinnut.

Ja sitäpaitsi olinkin aika montaa asiaa ennen uskoontuloani. Arvelisin että keskimääräistä vähän useampaa. Taiteilija, urheilija, talonvaltaaja, mielenosoittaja, maailmanparantaja, seurakuntalainen, humanistiopiskelija, tavallinen lähiöbaarikukkanen, duunari, vatut mistään välittävä, kriisipisteen asiakas, biisintekijä, kirjailija, myyjä, luuseri, virallisesti hetero, vihreä ja sininen ja vaaleanpunainen (noissa monet tietty nivoutuu yhteen, mutta takki heilui kyllä railakkaasti..) jne..

Minusta olisi voinut tulla mitä vaan, mutta kyse ei ollut itseni löytämisestä vaan Jeesuksen löytämisestä. Ja oli ihmisiä, jotka kertoi mulle Jeesuksesta, että sitä varten ne varmaan niitä lehtiä ja trakuja jakaa tai kysyy haluutko jutella...,

mutta kyllä se on uskovien tehtävä ei ap:n tai uskottomien uskonnonopettajien. Mitä ne vois kertoo, jos ei ne mistään mitään tiedä.?

[QUOTE="uskovainen";28223329]En todellakaan ollut kuullut mitään Jeesuksesta 24 ikävuoteen mennessä ja rippikoulut käytyäni ja koulun uskontotunnit ja mitä täällä nyt asiaan kuuluu..

Ja tuohon toiseen, että todellakin voisin olla vaikka hindu, jos tätä olisi mulle markkinoitu, enkä Jeesuksesta olis kuullut tai Jeesusta kuulemisestani huolimatta valinnut.

Ja sitäpaitsi olinkin aika montaa asiaa ennen uskoontuloani. Arvelisin että keskimääräistä vähän useampaa. Taiteilija, urheilija, talonvaltaaja, mielenosoittaja, maailmanparantaja, seurakuntalainen, humanistiopiskelija, tavallinen lähiöbaarikukkanen, duunari, vatut mistään välittävä, kriisipisteen asiakas, biisintekijä, kirjailija, myyjä, luuseri, virallisesti hetero, vihreä ja sininen ja vaaleanpunainen (noissa monet tietty nivoutuu yhteen, mutta takki heilui kyllä railakkaasti..) jne..

Minusta olisi voinut tulla mitä vaan, mutta kyse ei ollut itseni löytämisestä vaan Jeesuksen löytämisestä. Ja oli ihmisiä, jotka kertoi mulle Jeesuksesta, että sitä varten ne varmaan niitä lehtiä ja trakuja jakaa tai kysyy haluutko jutella...,

mutta kyllä se on uskovien tehtävä ei ap:n tai uskottomien uskonnonopettajien. Mitä ne vois kertoo, jos ei ne mistään mitään tiedä.?[/QUOTE]

Hmmm... Kristinuskossa lähdetään kuitenkin siitä, että se on ainoa oikea uskonto ja kaikki muutkin pitäisi saada käännytettyä siihen.
Kuinka moneen uskontoon sitten olet tutustunut kunnolla ja hankkinut niistä tietoa, ennenkuin aloit kristityksi?
Vai otitkohan vaan sen, jonka uskovaiset jaksoivat sinua tarpeeksi aktiivisesti käännyttää?
Kun monissa uskonnoissahan ei käännytetä laisinkaan. Esim. niinsanotuissa itämaisissa uskonnoissa (buddhalaisuus, hindulaisuus) ja luonnonuskonnoissa, se ei ole niiden pointti.

Mikä teitä mammoja oikein vaivaa. Eksyin ihan muuta kautta tähän otsikkoon ja tulin lukeneeksi otsikon ja tein taas saman havainnon mitä aikaisemmilla (harvoilla) tällä sivustolla tapahtuneilla vierailukerroillani. Ihmeellistä vääntöä ja asian vierestä puhumista, ikäviä sanoja toiselle.

Samaa mieltä. Sitä paitsi Hyvä Sanoma-lehdessä on todella hyviä ja koskettavia juttuja, kun vain lukee. Voi olla että isäsi joku päivä lähtee taivaan isän tykö ja silloin nuo hänen sulle tilaamat lehdet lohduttavat sinua.

[QUOTE="vieras";28223467]Hmmm... Kristinuskossa lähdetään kuitenkin siitä, että se on ainoa oikea uskonto ja kaikki muutkin pitäisi saada käännytettyä siihen.
Kuinka moneen uskontoon sitten olet tutustunut kunnolla ja hankkinut niistä tietoa, ennenkuin aloit kristityksi?
Vai otitkohan vaan sen, jonka uskovaiset jaksoivat sinua tarpeeksi aktiivisesti käännyttää?
Kun monissa uskonnoissahan ei käännytetä laisinkaan. Esim. niinsanotuissa itämaisissa uskonnoissa (buddhalaisuus, hindulaisuus) ja luonnonuskonnoissa, se ei ole niiden pointti.[/QUOTE]

En suurimpaan osaan sen kummemmin, sen mitä koulussa käytiin tutustumassa ;) .., sori nyt vaan kun mua vähän naurattaa, kun eihän niissä ole mitään muuta... Mä tein ratkasuni ja otin Jeesuksen vastaan about tasan vuorokauden sen jälkeen kun olin kuullut Jeesuksesta, eikä siihen tarvittu ku yks ainoo lause :) Se siitä tuputtamisesta ja vyöryttämisestä mun kohalla.

(Siis oikeesti mua naurattaa. Ei mitään henkilökohtaista, vaan se että miten erilainen on Jeesus, noihin kaikkiin uskontoihin verrattuna... :) )

No sano nyt vielä, että mun pitäs vähän tutustua muihinkin uskontoihin, että voisin olla varma..

[QUOTE="...";28223551]Samaa mieltä. Sitä paitsi Hyvä Sanoma-lehdessä on todella hyviä ja koskettavia juttuja, kun vain lukee. Voi olla että isäsi joku päivä lähtee taivaan isän tykö ja silloin nuo hänen sulle tilaamat lehdet lohduttavat sinua.[/QUOTE]

Enpä ole niitä lehtiä keräillyt vaan roskiin olen laittanut ja tottakai hän kuolee kohta jo 80v emme niin läheisiä ole että lohdutusta tarvitsisin.

[QUOTE="...";28223564]Ei uskovaksi aletakaan. Jeesus tulee ihmisen elämään ja antaa synnit anteeksi, jos ihminen niin tahtoo ja rukoilee. Ei kyse ole omista teoista tai uskovana elämisestä. Usko on lahja.[/QUOTE]

Joo ei kiinnosta.

[QUOTE="uskovainen";28223565]En suurimpaan osaan sen kummemmin, sen mitä koulussa käytiin tutustumassa ;) .., sori nyt vaan kun mua vähän naurattaa, kun eihän niissä ole mitään muuta... Mä tein ratkasuni ja otin Jeesuksen vastaan about tasan vuorokauden sen jälkeen kun olin kuullut Jeesuksesta, eikä siihen tarvittu ku yks ainoo lause :) Se siitä tuputtamisesta ja vyöryttämisestä mun kohalla.

(Siis oikeesti mua naurattaa. Ei mitään henkilökohtaista, vaan se että miten erilainen on Jeesus, noihin kaikkiin uskontoihin verrattuna... :) )

No sano nyt vielä, että mun pitäs vähän tutustua muihinkin uskontoihin, että voisin olla varma..[/QUOTE]

Okei, mutta kirjoitit että eihän kukaan voisi tulla uskoon saamatta tietoa Jeesuksesta. Eli, sunkaan ei tarvinnut saada sitä tietoa mitenkään tuputtamalla, tulit uskoon ihan ilman jankutusta ja tuputusta.

Siksi minun mielestä on ikävää, että jotkut kristityt kuitenkin sitä tuputusta harrastavat.
Kuten nyt vaikkapa tämä ap:n isä, vaikkakin tarkoitus varmaan on hyvä, mutta ei se niin toimi. Pikemminkin toimii päinvastoin.
Jos ihminen on kiinnostunut uskon asioista, minkä hyvänsä uskonnon, hän kyllä ottaa asioista ihan itse selvää ja kaikenmoinen pakkokäännytys pikemminkin vaan ärsyttää.

Soita sinne asiakaspalveluun ja pyydä ettei sulle (ja sisaruksille, jos eivät halua lehteä) enää tehdä tilausta. Toi oli hyvä idea, et pyydät et isä antaisi lehtensä sulle luettuaan ne, jos sille on niin tärkeää että saat sen lehden :)

[QUOTE="vieras";28223671]Soita sinne asiakaspalveluun ja pyydä ettei sulle (ja sisaruksille, jos eivät halua lehteä) enää tehdä tilausta. Toi oli hyvä idea, et pyydät et isä antaisi lehtensä sulle luettuaan ne, jos sille on niin tärkeää että saat sen lehden :)[/QUOTE]

Isäni asuu kaukana, tavataan kerran tai pari vuodessa. Soitan sinne asiakaspalveluun.

[QUOTE="vieras";28223599]Okei, mutta kirjoitit että eihän kukaan voisi tulla uskoon saamatta tietoa Jeesuksesta. Eli, sunkaan ei tarvinnut saada sitä tietoa mitenkään tuputtamalla, tulit uskoon ihan ilman jankutusta ja tuputusta.

Siksi minun mielestä on ikävää, että jotkut kristityt kuitenkin sitä tuputusta harrastavat.
Kuten nyt vaikkapa tämä ap:n isä, vaikkakin tarkoitus varmaan on hyvä, mutta ei se niin toimi. Pikemminkin toimii päinvastoin.
Jos ihminen on kiinnostunut uskon asioista, minkä hyvänsä uskonnon, hän kyllä ottaa asioista ihan itse selvää ja kaikenmoinen pakkokäännytys pikemminkin vaan ärsyttää.[/QUOTE]

Niin munkin mielestä se on ihan turhaa sitä lehteä tilata ihmiselle, joka ei sitä halua lukea.

Mutta siitä olen kyllä eri mieltä, että ihminen ottakoon itse asioista selvää, mitkä häntä kiinnostavat. Minä en ollut ollenkaan kiinnostunut Jeesuksesta joten olen hyvin kiitollinen, että minulle kuitenkin tultiin hänestä puhumaan, koska itse en olisi ottanut asiasta selvää ehkä koskaan. Ja kyse kun ei kuitenkaan ole mistään ihan pikkuseikasta.

Itse en tuputa kenellekään mitään, Käyn evankelioimassa jakamalla traktaatteja ja selitän, jos joku haluaa jutella, joskus olen käynyt laulamassa kadulla, olen jakanut postilaatikkoihin lehtiä tai traktaatteja ja jos minut on jonnekin kutsutta kerron Jeesuksesta, jos tilaisuus tulee, enkä ala urputtaa, jos minut heitetään ulos. Omassa kodissani puhun ja kuuntelen mitä huvittaa, oli kylässä kuka tahansa, enkä ala urputtaa, jos joku poistuu. Tosin tässäkin mieleni mukaan tekemistä rajoittaa jossakin määrin se mitä uskon Jeesuksen minulta haluavan eli ilkeydestä joudun tekemään parannusta ja pyytämään Häneltä voimaa olla ystävällinen kaikille ja toisaalta olemaan mielistelemättä ketään..

[QUOTE="uskovainen";28223778]Niin munkin mielestä se on ihan turhaa sitä lehteä tilata ihmiselle, joka ei sitä halua lukea.

Mutta siitä olen kyllä eri mieltä, että ihminen ottakoon itse asioista selvää, mitkä häntä kiinnostavat. Minä en ollut ollenkaan kiinnostunut Jeesuksesta joten olen hyvin kiitollinen, että minulle kuitenkin tultiin hänestä puhumaan, koska itse en olisi ottanut asiasta selvää ehkä koskaan. Ja kyse kun ei kuitenkaan ole mistään ihan pikkuseikasta.

Itse en tuputa kenellekään mitään, Käyn evankelioimassa jakamalla traktaatteja ja selitän, jos joku haluaa jutella, joskus olen käynyt laulamassa kadulla, olen jakanut postilaatikkoihin lehtiä tai traktaatteja ja jos minut on jonnekin kutsutta kerron Jeesuksesta, jos tilaisuus tulee, enkä ala urputtaa, jos minut heitetään ulos. Omassa kodissani puhun ja kuuntelen mitä huvittaa, oli kylässä kuka tahansa, enkä ala urputtaa, jos joku poistuu. Tosin tässäkin mieleni mukaan tekemistä rajoittaa jossakin määrin se mitä uskon Jeesuksen minulta haluavan eli ilkeydestä joudun tekemään parannusta ja pyytämään Häneltä voimaa olla ystävällinen kaikille ja toisaalta olemaan mielistelemättä ketään..[/QUOTE]

No mä olen pienestä asti kuullut näistä uskon asioista kun vanhemmat ovat olleet vuosikymmeniä helluntailaisia. Itse vaan sitten aikuisena päätin että haluan elää ateistina. Oma lapseni saa sitten aikuisena tehdä omat päätöksensä.

No mä olen pienestä asti kuullut näistä uskon asioista kun vanhemmat ovat olleet vuosikymmeniä helluntailaisia. Itse vaan sitten aikuisena päätin että haluan elää ateistina. Oma lapseni saa sitten aikuisena tehdä omat päätöksensä.

En tiedä helluntailaisista ja ko lehdestä yhtään mitään, jostain syystä Jeesus ei ole kehottanut minua liittymään mihinkään liikkeeseen vaan olemaan uskovien yhteydessä, mutta ei siis minään kritiikkinä mihinkään suuntaan..

Noin ihan yleisesti kiinnittäisin huomiota sanontaan että: "aikuisena saa tehdä omat päätöksensä". Olen joskus ihmetellyt onko tämän sanonnan käyttämiselle joku motiivi? Eikö tuo ole ihan itsestäänselvyys, ainakin Suomessa.
Sinun vanhempasi olivat siis helluntailaisia ja sinusta tuli aikuisena ateisti. Minun vanhempani olivat ateisteja ja minusta tuli uskovainen.

Olen allerginen kaikelle "minä-olen-hyvä-ihminen" omahyväisyydelle, siksi kiinnitin huomiota tuohon, vaikken usko että sinulla siihen oli mitään erityistä syytä käyttää sanontaa, mutta kuin että se on niin normaali sanonta.

Mutta jos joku jaksaa vastata, niin miltä kuulostaa. Minulla on 4 lasta, joille luen Raamattua ja laulan hengellisiä lauluja ja 4 vkossa käymme kokouksessa, lapset pyhäkoulussa, koska ovat vielä niin pieniä, opetan rukoilemaan enkä hanki tai anna kenenkään muunkaan hankkia kotiini mitään, mikä olisi ymmärrykseni mukaan uskovaiselle ja kaikille lapsille sopimatonta. Kokouksista luistaminen ei tule olemaan mahdollista ennen ehkä 16-18 ikävuotta (vaikea arvioida etukäteen). Omat päätöksensä joutuvat tekemään jokatapauksessa, ei ole minun vallassani...

[QUOTE="uskovainen";28223899]En tiedä helluntailaisista ja ko lehdestä yhtään mitään, jostain syystä Jeesus ei ole kehottanut minua liittymään mihinkään liikkeeseen vaan olemaan uskovien yhteydessä, mutta ei siis minään kritiikkinä mihinkään suuntaan..

Noin ihan yleisesti kiinnittäisin huomiota sanontaan että: "aikuisena saa tehdä omat päätöksensä". Olen joskus ihmetellyt onko tämän sanonnan käyttämiselle joku motiivi? Eikö tuo ole ihan itsestäänselvyys, ainakin Suomessa.
Sinun vanhempasi olivat siis helluntailaisia ja sinusta tuli aikuisena ateisti. Minun vanhempani olivat ateisteja ja minusta tuli uskovainen.

Olen allerginen kaikelle "minä-olen-hyvä-ihminen" omahyväisyydelle, siksi kiinnitin huomiota tuohon, vaikken usko että sinulla siihen oli mitään erityistä syytä käyttää sanontaa, mutta kuin että se on niin normaali sanonta.

Mutta jos joku jaksaa vastata, niin miltä kuulostaa. Minulla on 4 lasta, joille luen Raamattua ja laulan hengellisiä lauluja ja 4 vkossa käymme kokouksessa, lapset pyhäkoulussa, koska ovat vielä niin pieniä, opetan rukoilemaan enkä hanki tai anna kenenkään muunkaan hankkia kotiini mitään, mikä olisi ymmärrykseni mukaan uskovaiselle ja kaikille lapsille sopimatonta. Kokouksista luistaminen ei tule olemaan mahdollista ennen ehkä 16-18 ikävuotta (vaikea arvioida etukäteen). Omat päätöksensä joutuvat tekemään jokatapauksessa, ei ole minun vallassani...[/QUOTE]

Omat päätökset, mutta silti pakotat kokouksiin, jos he eivät sinne halua? Et näe tässä ristiriitaa?

[QUOTE="vieras";28223919]Omat päätökset, mutta silti pakotat kokouksiin, jos he eivät sinne halua? Et näe tässä ristiriitaa?[/QUOTE]

..tässä puhuttiin siis lähinnä siitä, että aikuisena tekevät omat päätöksensä. Mutta se oli pointti että näinhän kaikissa perheissä.

[QUOTE="uskovainen";28224415]..tässä puhuttiin siis lähinnä siitä, että aikuisena tekevät omat päätöksensä. Mutta se oli pointti että näinhän kaikissa perheissä.[/QUOTE]

No ei ole kaikissa perheissä noin, että pitää odottaa aikuisuutta, että saa päättää mihin uskoo ja miten. Kyllä te pakottajat olette vähemmistönä.

[QUOTE="vieras";28222917]Uskovaiset kynivät vanhuksia. Antavat dementiapotilaat tilata lehtiä ja kirjoja ja tehdä rajattomasti lahjoituksia.[/QUOTE]

Kuten myös kaikki lehtitalot ja jokaikinen rahaa keräävä järjestö tässä maassa, mikäli sille dementiapotilaalle ei ole määrätty edunvalvojaa joka päättää raha-asioista.

[QUOTE="uskovainen";28223036]No miten luulet että niitä uskovaisia sitten tulee. Ei mäkään olis uskovainen, jos en olis kuullut mitään Jeesuksesta. Tossa kysyttiin tunnetko ketään kiinnostuneita, ei tunnetko ketään uskovaisia.

Mutta muuten oon sitä mieltä, että tee sille lehdelle ihan mitä lystäät. Luulis että se toimitukseen soitto auttais. Toimii ainakin HS:n kanssa, jota sinnikäs sukulainen on yrittänyt lahjatilata meille, että pysyttäs "tässä maailmassa kiinni", hänen sanojensa mukaan.[/QUOTE]

Lue ihmeessa hesaria, niin voisit jopa vahan viisastuakin. Ja sivistysta tarvitset ilmeisesti aika paljonkin.

Yhteistyössä