miten saan lapsen pysymään sängyssään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä tuo esikoinen on pian 2 vuotias ja siirryttiin nyt "isojen poikien sänkyyn". Ongelmana on nyt vaan se, että lapsi tulee pois sängystään uudestaan ja uudestaan. Heti kun poistun paikalta niin johan peitto heilahtaa ja lapsi keksii jo uusia kivoja juttuja.

Pinnasänky kun oli vielä käytössä niin nukahti saman tien kun vietiin sänkyyn, eli on ollut väsynyt nukkumaanmenoaikana. On siis edelleen väsynyt kun nukkumaan pitäisi mennä, mutta touhuaminen tuntuu vievän voiton nukahtamisesta. Lapsi mm. rämppää valoja, ryömii sänkyjen alle, kiipeää pikkusisaruksen pinnasänkyyn jne. Mutta ei vaan suostu nukahtamaan.

Jossain kohtaa iltaa sitten siirrän lapsen itkun kanssa vanhaan pinnasänkyynsä ja nukahtaa sinne heti :S Lapsi on tähän mennessä nukkunut yhden yön uudessa sängyssään ja se yö meni oikein hyvin ja ilman iltavetkuiluja. Muina iltoina olen tunnin-parin päästä luovuttanut ja nostanut pinnasänkyyn.

Antakaa hyviä vinkkejä miten lapsen saa pysymään sängyssä.

meillä on viety aina takaisin ja kerrottu, että nyt on nukkumaanmenoaika ja pysytään sängyssä. meillä ei ole ketään koskaan nukutettu, joten isompia ongelmia ei ole ollut. tälläisiä tilanteita lähinnä ollut jos vieraita vielä talossa ja pieni menee unille. määrätietoinen ja johdonmukainen toiminta, aikuisella valta.

Mielenkiintoista. Meillä olleet aina mielissään isoon sänkyyn päästessään ja nukahtaneet sinne. Ehkä muutaman kerran pissahätä tai jano. Kun ne oli tehty etukäteen ei aihetta tulla sängystä. Ja päivällä riittävästi läheisyyttä, yöllä nukutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
meillä on viety aina takaisin ja kerrottu, että nyt on nukkumaanmenoaika ja pysytään sängyssä. meillä ei ole ketään koskaan nukutettu, joten isompia ongelmia ei ole ollut. tälläisiä tilanteita lähinnä ollut jos vieraita vielä talossa ja pieni menee unille. määrätietoinen ja johdonmukainen toiminta, aikuisella valta.

Niin minäkin ajattelin, että koska ei ole nukutettu ja on ollut hyvä nukahtamaan niin suurempia ongelmia ei tule.. Mutta voi hallelujaa!!! Tästä on tullut kyllä melkoinen taistelu :S

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin minäkin ajattelin, että koska ei ole nukutettu ja on ollut hyvä nukahtamaan niin suurempia ongelmia ei tule.. Mutta voi hallelujaa!!! Tästä on tullut kyllä melkoinen taistelu :S

otat ohjat itsellesi. kolme päivää ja homma sujuu.

Asiasta on taisteltu kohta kaksi viikkoa :S Lapset menee nukkumaan klo 20 ja itse mennään klo 22 niin siinä kohtaa olen sitten viimeistään nostanut pinnasänkyyn, jotta pääsen itse nukkumaan.

Minäkin oon sitä mieltä että raakasti vaan pinnasänky pois jos ette siinä aio enää nukuttaa. Lapsi tuntee jo tuon kuvion että kun tarpeeksi pomppii niin pääsee vanhaan sänkyynsä. Toistoa,toistoa ilta illan perään eli aina kun lapsi tulee pois huoneestaan niin palautetaan sänkyyn. Meillä oli tuo vaihe puolitoistavuotiaana, alkuun muistaakseni istuin kirjan kanssa huoneen ovella vahdissa kun toinen tuli jatkuvasti pois. Sit joskus parin viikon päästä alkoi helpottaa..

Asiasta on taisteltu kohta kaksi viikkoa :S Lapset menee nukkumaan klo 20 ja itse mennään klo 22 niin siinä kohtaa olen sitten viimeistään nostanut pinnasänkyyn, jotta pääsen itse nukkumaan.

eli, olet luovuttanut. pinnis pois.

Esikoisen kohdalla se sopeutuminen kesti kaksi kuukautta. 1v10kk siirtyi tavissänkyyn ja kaksivuotiaana, ei enää tullut pois (joskus pissalle, potta oli sängyn vieressä) Johdonmukainen toiminta vaatii kärsivällisyyttä ja sitä lapsen takaisin viemistä useamman kerran. Jaksamista! Meillä se on kohta taas edessä kuopuksen kanssa...

Kerro miten tää tehdään? Tähän asti tuplat on laitettu omiin pinniksiinsä nukkumaan, siellä juttelevat lastenhuoneessa keskenään, kuuluu laulua jne mutta sinne nukahtavat. Isojen sängyissä on se ongelma/ero että sängystä pääsee pois. Enkä haluaisi opettaa siihen että istun siellä vahdissa kunnes nukatavat kun tähänkään asti ei ole tarvinnut vahdissa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti:

Kerro miten tää tehdään? Tähän asti tuplat on laitettu omiin pinniksiinsä nukkumaan, siellä juttelevat lastenhuoneessa keskenään, kuuluu laulua jne mutta sinne nukahtavat. Isojen sängyissä on se ongelma/ero että sängystä pääsee pois. Enkä haluaisi opettaa siihen että istun siellä vahdissa kunnes nukatavat kun tähänkään asti ei ole tarvinnut vahdissa olla.

mulla ei oo kaksosia, olen huono mitään sulle neuvomaan. mutta itse laittaisin heidät eri huoneisiin nukkumaan.

Eli pinnis vaan kylmästi pois ja valvotaan sitten niin pitkään kunnes nukahtaa ;) Kannankin heti huomenna pinnasängyn vek.

Ja hyvä vinkki tuo ovella kirjan kanssa istuminen. Pitääkin laittaa ovi raolleen ja olla itse kuuloetäisyydellä, että kuulee kun alkaa puuhastelut. Lapsi kun ei tule pois huoneestaan, vaan touhuilee siellä kaikkea... Ei siinä muuten olisi mitään, mutta kun pikkusisarus nukkuu samassa huoneessa ja isompi taas kiipeää pienemmän pinnasänkyyn vähän moikkaamaan toista :D :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja lapsen puolesta:
Liian aikasin yrität siirtää isompaan sänkyyn. Kaipaa turvallisuutta mitä se pinnis sille merkitsi!

osaa kiivetä pinnikseen itse ja pois halutessaan kiipeää laidalle, mutta ei oikein pääse siitä alas. pelkään, että satuttaa niin siirryttiin sitten tuohon mistä pääsee ilman mitään kiipeilysuorituksia pois...

Me lähettiin sillä liikenteeseen, että isompi sänky ilmestyi huoneeseen, mutta ei vielä nukuttu siinä. Parin viikon päästä sitten ruvettiin puhumaan, että kohta siirrytään isompaan sänkyyn. Sitten kokeiltiin nukkua viikon verran päikkärit siinä ja siitä sitten siirryttiin kokonaan nukkumaan.

Hätäilemällä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita, tapasi isäni aina sanoa.

Meillä esikoinen toimi kuin unelma. Kertaakaan ei edes yrittänyt isojen sängystä pois siirron jälkeen.
No mä tietenkin ajattelin, et tää kuopus on yhtä helppo tapaus - vaan eipäs ollutkaan :whistle: No ekaks mää johdonmukaisesti vein häntä takas sänkyyn, mut siitä tuli pojalle ihan leikki ja mulla meni hermot. Jouduin luopumaan periaatteestani ja aloin istua pojan huoneessa sen aikaa kun pahin hyppykausi rauhoittuu. Tein tätä jonkun aikaa kunnes poika unohti sen "pois sängystä" -leikin ja sit aloin jättää pojan taas omikseen nukkumaan.
Nyt nukkumaanmeno sujuu ilman hyppimisiä :)

Yhteistyössä