Miten saan tuon vauvan nukkumaan yöt kunnolla?En jaksa enää!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyttää!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyttää!!!

Vieras
Olen 8 kk vauvan yh-äiti.Vauva on nukkunut viimeiset 2 kk todella huonosti,heräilee 3-5 kertaa yössä itkemään lohduttomasti,en saa häntä rauhoittumaan omaan sänkyynsä vaan olen ottanut viereen.Viimeisen parin viikon aikana tää on mennyt ihan mahdottomaksi,esim. viime yönä nukuin ehkä 4 tuntia yhteensä.Vauva itki lohduttomasti sängyssään,otin sitten viereen ja vauva alkoi kikattaa,repi minua hiuksista ja oli sitä mieltä että hänen kanssa täytyisi seurustella.Tämä tapahtui 2 kertaa,valvoi molemmilla kerroilla 1,5 tuntia noin.En saanut rauhoittumaan viereenkään,koitin omaan sänkyyn ja välittömästi alkoi raastava itku.Mitä ihmettä teen,en jaksa näitä öitä kovin kauan!!!En imetä,en ole imettänyt aikoihin,joten siitäkään ei johdu.Tutti tuottaa myös ongelmia,sitä etsitään ja itkeskellään monta kertaa yössä.
Tällä hetkellä väsyneenä ajatukset pyörii vaan sen ympärillä että heitän kaikki tutit roskiin ja annan vauvan huutaa niin pitkään kuin huvittaa,kai se joskus nukahtaa...Päivällä ajattelen kuitenkin etten raaski missään tapauksessa tehdä sitä vauvalle.

koita nukuttaa se heti illalla sun viereen, jospa se ei heräisi sitten yöllä huutamaan... Ja syökö vauvasi illalla kunnolla?? Meillä yöt helpottui kun aloin kiinnittämään huomiota siihen että vauva syö tosissaan mahan täyteen vähän ennen unia ja siis kiinteellä ruoalla täyteen ei maidolla (esikolla kyllä tuo täyttö tapahtui 3dl velliä, just ennen unia...)

Laita tutti yöpaitaan kiinni narulla. Rajoita päiväunia, klo 16 jälkeen ei enää nukuta. Hyvät syönnit ennen nukkumista. Anna tuttipullo kun alkaa yöllä hulinoimaan.

uusi yritys kun edellinen vastaus katosi (paska kone!!)

Älä nukuta lasta viereen! JOs lapsi nukutetaan viereen ja hän havahtuu sitten yöllä omassa sängyssä, alkaa parku.
Älä nosta lasta yöllä viereesi.
Hyssytä ja silittele rauhallisesti sinne omaan sänkyyn.
Mitä lapsi syö iltapalaksi? ettei ole nälkä? Anna puuroa! esim. ei mitään maito-hedelmäsose tai velli-linjaa, vaan puuroa.
Tuleeko hampaita?

Samaa mietin minäkin. |O
Miten tämä voi olla vieläkin tätä, että saattaa parinkin tunnin välein herätä. :headwall:

Jos annat vaan huutaa niin vauva oppii ettei hän ole sen arvoinen että hänen tarpeisiin kannattaisi vastata.. Voimia sulle kovasti! Voisko olla että liikkeelle lähtemisen tai oman olemassaolonsa ja äidistä erillisyyden tajuamisen takia yöt on nyt väliaikaisesti levottomia? Voisitko nukuttaa hänet jo alun perin viereesi tai siirtää pinnasängyn ihan sun sängyn viereen että voisit silitellä vauvaa sängystäsi käsin? Auttaisko tuttiketju tai vaikka viisi varatuttia jossain kulhossa pinnasängyn reunassa tuttiongelmaan, ei tarviisi hakea sitä pimeässä sängyssä.. Auttaiskohan maitopullo tai vesipullo (esim. taikamuki joka ei vuoda)..

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Älä nukuta lasta viereen! JOs lapsi nukutetaan viereen ja hän havahtuu sitten yöllä omassa sängyssä, alkaa parku.
Mitä lapsi syö iltapalaksi? ettei ole nälkä? Anna puuroa! esim. ei mitään maito-hedelmäsose tai velli-linjaa, vaan puuroa.
Tuleeko hampaita?

miksi se pitäs sinne sänkyyn nostaa???

Ai niin, tuttipulma meillä on ratkennut niin, että olen ostanut samaan aikaan käyttöön useamman tutin ja nostan ne illalla esille hyvään paikkaan, mistä yöllä löydän, ja aina uusi tutti suuhun kun entinen katoaa.. noin 4 tuttia. aamulla keräillään talteen ja päivällä on yksi käytössä.

Tuttiketjua ei saisi käyttää kun lapsi nukkuu vuoteessaan- siis tuttiketjua ei saa käyttää ilman aikuisen valvontaa !!

tulisko hamppuja oikein urakalla,kokeile vaikka antaa panadoli...........tai sitten näkee unia.

meilläkin on välillä yöt todella levottomia,kokeile korvikkeen vaihtoa jos vaikka on masukipuja.

Tuleeko hampaita?

Meillä on kolme lasta, jotka kaikki on nukutettu aina viereen ja vain yksi jossain vaiheessa vauva-aikaan häiriintyi, jos heräsikin omassa sängyssään. Muut ovat nukkuneet kuin tukit, tyytyväisinä, omassa sängyssään. Eli meillä se TURVALLISUUDEN TUNNE, jonka vieressä on saanut, on kantanut yön yli.

meillä piti mennä esikon kanssa ihan unilääkäriin asti. toki olin kaikki vinkit jo kuullut jostain, mutta teki hyvää kuulla auktoriteetilta että lapsi on terve ja huutaa palvelua. eli mitä enemmän hyysäät, sitä enemmän muksu odottaa. ensimmäisenä yönä sitten annettiin huutaa 5min, jo nukkumaan mennessä (silloin tosin istuin vieressä). eli 5min huutoa, sitten lohduttamaan ja syliin vain jos on pakko. seuraavana yönä kymmenen, sitten vartti, jne.. varttia pidempään meillä ei kumpikaan ole jaksanut huutaa. ;) aika raastavaa aluksi, mutta jo toisen yön jälkeen saatiin NUKKUA!! eli kun lapsi huutaa, annetaan hetki huutaa ja sitten käydään näyttäytymässä että täällä yhä ollaan. huutamalla oppii tajuamaan että kaikki hyvin, ja rauhoittuu sitten itse. tosin tollaisessa "unikonkurssissa" sitä tekisi mitä vain että saisi nukkua, eikä jaksa toimia kauhean järkevästi. mutta kokeile tota. jos vain jaksat. meillä toimi ja nyt kaksi muksua nukkuu pääosin yönsä. jaksamista!! ja muista, MITÄ ENEMMÄN TEET, SITÄ ENEMMÄN LAPSI VAATII!

Tuttiketjun ne neuvolan unikoulussakin ohjeeksi antaa jos tuttia syö?
Tuo 8kk oli meilläkin paha ikä. Kaikkia uusia taitoja tuli kamalasti ja olin kyllä itsekin hyvin väsynyt.

2 hammasta on tullut alas,ylhäällä ei vielä näytä siltä että olisi tulossa.
Pitää koettaa tuota ettei anna nukkua illalla unia,vauva ottaa aina puolen tunnin torkut klo 18 aikaan,ja käy 21 nukkumaan.Tuttipulloa en anna yöllä,lapsi lopetti yösyönnit 3 kk iässä,joten en halua että aloittaa niitä uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Tuleeko hampaita?

miksi se pitäs sinne sänkyyn nostaa???

Siksi, että nyt ap on nostanut lapsen viereensä ja nukuttanut siinä, mutta lapsi alkaakin kikattaa ja leikkiä. Ei siis toimi tämä viereen ottaminen.
Siksi, että molemmat nukkuisi paremmin.
Siksi, että on jo "aika iso", eikä tähänkään asti ole perhepedissä nukkunut.
En ole perhepedin tai vieressä nukuttamisen kannattaja, koska itse en nukkuisi hyvin jos vieressä olisi yhtään minkään ikäinen lapsi.
lämpöä, syliä, turvaa ja läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin nukkumalla samassa sängyssä lapsen kanssa.
Se on minun näkemykseni, eikä yhdestäkään omassa vuoteesa nukkuvasta, omaan vuoteeseen nukutetusta ja sinne myös rauhoitetusta lapsestani ole tullut mitään epämääräistä kiusaajaa tai muuten vaan ahdistunutta olentoa.

Mutta miksi sitten sinun mielestäsi lapsi pitäisi nyt 8 kk ikäisenä nostaa viereen nukkumaan ja aloittaa perhepeti?

Tuli kyllä ihan sellainenkin mieleen, kun olet yh, että oletko miten työlääntynyt / väsynyt vauvan hoitoon muuten? Jospa vauva on reagoinut siihen ja kierre on valmis.. En sano tätä siksi, että haluaisin löytää syyn sinusta, vaan siksi, että itse, vaikka en olekaan yh, olen huomannut aina jälkeenpäin, että meidän vauvojen huonounisuus on usein ollut minun väsymykseen / tyytymättömyyteen / huoliin liittyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Tuleeko hampaita?

Meillä on kolme lasta, jotka kaikki on nukutettu aina viereen ja vain yksi jossain vaiheessa vauva-aikaan häiriintyi, jos heräsikin omassa sängyssään. Muut ovat nukkuneet kuin tukit, tyytyväisinä, omassa sängyssään. Eli meillä se TURVALLISUUDEN TUNNE, jonka vieressä on saanut, on kantanut yön yli.

No, meillä se TURVALLISUUDEN TUNNE jonka lapset ovat päiväaikana ja illalla iltarutiinien aikana saaneet, on kantanut kok yön yli ja ovat selvinneet omissa vuoteissaan.
Ei heitä sinne ole yksinäisyyteen hylätty, vaan jos tutti katoaa, mennään se antamaan.
Kaikki lapset eivät ole olleet tuttilapsia, 50% on vaatinut, tutti ollut tärkeä, 50 % ei ole pätkääkään välittänyt.

Tuossa iässä eroahdistus on yleistä. Eli vauva varmistaa, että olet yhä siinä. Voisit kokeilla tassuhoitoa/lempeää unikoulua (ei tarvitse huudattaa), googlettamalla löytynee tietoa...

En voi nukuttaa vauvaa perhepedissä,en saa itse nukuttua sitä vähää kun vauva kääntyy poikittain ja potkii,huitoo käsillään ja joudun koko yön asettelemaan vauvaa parempaan asentoon minua ajatellen.Minulla on 120cm leveä sänky josta vauva vie tilaa 73 cm poikittain,ei hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

Tuleeko hampaita?

No, meillä se TURVALLISUUDEN TUNNE jonka lapset ovat päiväaikana ja illalla iltarutiinien aikana saaneet, on kantanut kok yön yli ja ovat selvinneet omissa vuoteissaan.
Ei heitä sinne ole yksinäisyyteen hylätty, vaan jos tutti katoaa, mennään se antamaan.
Kaikki lapset eivät ole olleet tuttilapsia, 50% on vaatinut, tutti ollut tärkeä, 50 % ei ole pätkääkään välittänyt.

Ei ollut tarkoitus väittää, etteikö muita toimivia ratkaisuja olisi! Lähinnä ihmettelen tuota ainaista ohjetta, että viereen ei saa nukuttaa. Kun on jo monen lapsen kohdalta kokemus, ettei ne säikähdä omaa sänkyään, jos sieltä myöhemmin heräävät. Musta on vaan ihana olla vieressä kun lapsi nukahtaa, kolmen vieressä käyn joka ilta vieläkin ja nukahtaminen on meillä sujuvaa ja vaivatonta.

Oletko käyttänyt vauvaa lääkärissä? Ettei ole jotain allergiaa... tai korvatulehdus? Toimiiko maha kunnolla? Meidän vauvalla oli yhdessä vaiheessa vaaka-asennossa olo tuskaista ja se helpotti, kun aloin antamaan mallasuutetta. Lievä ummetuskin voi aiheuttaa tuskaisen olon vauvalle. Se voi olla pienestä kiinni!
Yritä välttää vauvan kanssa seurustelua yöaikaan, ettei hän aktivoidu. Esim. tuo kikattelu on varmaankin sitä, että haluaa kontaktia sinuun.
Kylvetätkö hänet illalla? Lämmin kylpy rauhoittaa ainakin meidän vauvaa. Ja vauvauintipäivän jälkeen ne yöunet vasta sikeät onkin!
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti saat nukuttua jossakin vaiheessa... Ota päikkäreitä vauvan kanssa ettet väsy ihan täysin.

samassa tilanteessa olen, oma neitini tosin muutaman kuukauden vanhempi. liikkuminen (konttaus, seisomaannnousu, kävely) aiheuttivat meillä pitkäksi ajaksi samanlaista yölevottomuutta.. omien öideni turvana ovat a) tutit, joita ainakin 2 ylimääräistä yöpöydällä varalla b) korvatulppa usein toisessa korvassa, tämä siksi etten itse heräisi ihan joka kerta kun neiti inahtaa tai kääntää kylkeään (itku kuuluu tulppien läpikin kyllä mainiosti)

nyt reilu 1v on hieman helpompaa, puoli yötä nukkuu omassa sängyssään ja toisen puolikkaan minun vieressäni.

Yhteistyössä