Miten saan vauvan 7kk nukkumaan ilman yötissittelyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äitee

Vieras
HEI!

Olen todella väsynyt näihin yöheräilyihin ja kaipaisin hyviä käytännön vinkkejä miten saan vauvan 7kk nukkumaan ilman yösyömisiä. Parhaina öinä syö vain pari kertaa, huonoina öinä useammin. Ei varsinaisesti syö kuin sen pari kertaa mutta ei rauhoita muuta kuin tissille. Olen koittanut seuraavaa: tarkat iltarutiinit (rauhalliset leikit, kylpy, iltapuuro, iltalaulut ja iltatissi). Vauva nukahtaa omaan sänkyynsä klo 20 aikaan ja nukkuu alussa hyvin sinne klo 24 asti. Sitten alkaa pahimmillaan puolen tunnin, tunnin välein heräilyt, johon olemme kokeilleet mm. antaa vettä, ottaa syliin rauhoittumaan, paijata selkää sängyssä, olen nukkunut eri huoneessa, jottei haista maitoa ja isä on yrittänyt rauhoitella vauvaa...tuloksetta.

Mikä siis avuksi, jotta öistä tulisi yhtenäisempiä ja syömiset jäisi pois? Vauva ei vielä syö paljon kiinteitä (pari kertaa päivässä ja iltapuuro ja määrät on vielä tosi pieniä, sillä aloitettiin puolen vuoden iässä täysimetyksen jälkeen ja imetän siis edelleen)

Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

ap:lle. Mulla on myös 7kk ja syö 2-3 kertaa yössä. Olen yrittänyt tassutella ja hyssytellä uneen, mutta ainakin esikoisen kohdalla meni 10kk ikään, kunnes "pärjäsi" ilman yömaitoa. Jos sulla on vaan yks lapsi suosittelen lämpimästi univelkojen kuittaamista päikkäreillä.

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
Alkuperäinen kirjoittaja Aminohappo:
Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
Joo päivällä, öisin ei vaadi korviketta.

No siinähän on järkeä. Siirtyä tietoisesti korvikkeisiin, kun äidinmaitoa riittäisi.

Ja sitähän riittää niin kauan kun imettää, onhan se pakko joskus lopettaa.

Ja mä kun luulin, että yöimetyksen lopettaminen vähentää äidinmaidon eritystä.

ap:lle. Mulla on myös 7kk ja syö 2-3 kertaa yössä. Olen yrittänyt tassutella ja hyssytellä uneen, mutta ainakin esikoisen kohdalla meni 10kk ikään, kunnes "pärjäsi" ilman yömaitoa. Jos sulla on vaan yks lapsi suosittelen lämpimästi univelkojen kuittaamista päikkäreillä.

Mulla on lisäksi uhmaikäinen kotona, joka ei nuku enää päikkäreitä, joten päivälläkään ei saa nukuttua. Oma aika kutistuu siihen muutamaan tuntiin lasten mentyä nukkumaan, joten silloinkaan ei ihan klo 20 halua mennä nukkumaan.

Olemme myös kokeilleet sitä että nukun alakerran sohvalla ja mies nukkuu vauvan kanssa samassa huoneessa ja yrittää kaikkensa (hyssyttelee, paijaa, ottaa syliin jne. ) ennen kuin kutsuu mut ja sitten lopputuloksena on se, että vauva rauhoittuu rinnalle.

Kiitos osalle kommenteista. En aio kuitenkaan lopettaa imetystä, koska maitoa riittää ja pulloshow on paljon työläämpää kuin imetys.

mun 10kk ikäinen herää n. 7 kertaa yössä vaatimaan korviketta! mikään muu ei kelpaa. oon todella väsynyt, kaikkea on kokeiltu mutta mikään ei auta! imettänyt en ole puoleen vuoteen.

Meidän pikkumies alkoi pari kuukautta sitten syödä/tissitellä läpi yön 1-2h välein ja yht.kolmen lapsen kotiäitinä aloin olla ihan sippi ja loppu.Viimein isä tajusi tilanteen ja alkoi nukkua vauvan kanssa.Sen verran tassutteluilla päästiin eteenpäin,että sellainen 4-5h on nyt alussa yhtäjaksoista unta,mutta sen jälkeen tissitellään edelleen ahkerasti.Kun aloin nukkua vauvan kanssa taas,on alkanut pitempi unipätkäkin lyhetä taas vähitellen :( Sitä paitsi muutaman viikon vähentyneet yöimetykset tekivät sen,että kierto kuitenkin alkoi ja hyvin kipeät menkat,joten vähän tuntuu välillä,että plusmiinusnolla on tilanne kohta.

Eli en osaa auttaa minäkään.

Meillä loppui yöimetys kun laitoin pojan omaan huoneeseen nukkumaan. että vaikka olit kokeillut toisessa huoneessa nukkumista itse mutta että isä kuitenkin oli paikalla niin jospa se taika olisi siinä että pojalla olisi ihan oman huoneen rauha jossa saa rauhassa nukkua :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla on lisäksi uhmaikäinen kotona, joka ei nuku enää päikkäreitä, joten päivälläkään ei saa nukuttua. Oma aika kutistuu siihen muutamaan tuntiin lasten mentyä nukkumaan, joten silloinkaan ei ihan klo 20 halua mennä nukkumaan.

Olemme myös kokeilleet sitä että nukun alakerran sohvalla ja mies nukkuu vauvan kanssa samassa huoneessa ja yrittää kaikkensa (hyssyttelee, paijaa, ottaa syliin jne. ) ennen kuin kutsuu mut ja sitten lopputuloksena on se, että vauva rauhoittuu rinnalle.

Kiitos osalle kommenteista. En aio kuitenkaan lopettaa imetystä, koska maitoa riittää ja pulloshow on paljon työläämpää kuin imetys.

Meillä löytyy myös vilkas 4-vuotias, jonka takia itse en päivisin pysty nukkumaan. Meillä lasten nukkumaan menoaikaa siirrettiin tietoisesti myöhemmäksi (nyt kun olen kotona) eli menevät nukkumaan 21-22, ja näin ollen esikoinen herää 9 aikaan ja kakkonen saattaa nukkua jopa 10. Tuo järjestely antaa minulle vähän pidemmät yöunet, kun tosiaan illat saattaa venyä oman nukkumaan menon kohdalta paljonkin myöhäisemmäksi. Toivon ja luotan, että kunhan nuo kiinteät alkaa paremmin maistumaan ja uutuudenviehätys menee liikkeellelähdöstä pois unetkin alkavat taas olla yhtäjatkoisempia.

Alkuperäinen kirjoittaja yksmamma:
Meillä loppui yöimetys kun laitoin pojan omaan huoneeseen nukkumaan. että vaikka olit kokeillut toisessa huoneessa nukkumista itse mutta että isä kuitenkin oli paikalla niin jospa se taika olisi siinä että pojalla olisi ihan oman huoneen rauha jossa saa rauhassa nukkua :whistle:

meillä vauvan täytyy kuitenkin nukkua isoveljen kanssa, koska ei ole niin montaa huonetta, joten sitä omaa rauhaa tuskin on sen enempää lastenhuoneessa kuin meidän makuuhuoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä löytyy myös vilkas 4-vuotias, jonka takia itse en päivisin pysty nukkumaan. Meillä lasten nukkumaan menoaikaa siirrettiin tietoisesti myöhemmäksi (nyt kun olen kotona) eli menevät nukkumaan 21-22, ja näin ollen esikoinen herää 9 aikaan ja kakkonen saattaa nukkua jopa 10. Tuo järjestely antaa minulle vähän pidemmät yöunet, kun tosiaan illat saattaa venyä oman nukkumaan menon kohdalta paljonkin myöhäisemmäksi. Toivon ja luotan, että kunhan nuo kiinteät alkaa paremmin maistumaan ja uutuudenviehätys menee liikkeellelähdöstä pois unetkin alkavat taas olla yhtäjatkoisempia.

toivottavasti tuo aika tosiaan auttaa jos ei mikään muu. En muista, että esikoinen olisi koskaan nukkunut näin huonosti.

Ei ole tietoa, vaan ihan puhdas arvaus: auttaisiko se, että lapsi saisi kiinteitä illalla? Ei siis ainakaan nälkäänsä heräisi yöllä.

Toivottavasti teillä helpottaa pian!

mutta uskon että imetys juuri sen tekee. Nukahtaako VAIN rinnalle? Entä jos syötät, viet sänkyyn ja annnat nukahtaa hereiltä itsekseen? Onnistuuko? Katsoppa netistä unitupa ohjelma siinä oli unikoulusta asiantuntija joka juuri kertoi että lapsi ei periaatteessa tarvitse nukuttamista.

Vauva-arki on joskus väsyttävää... Minä olen imettänyt lapsiani päivin-öin n. 1,5 vuotta. Sitten olen lopettanut imetyksen kerralla. Näin ainakin meillä lapset ovat tajunneet parissa päivässä, että tissiä ei einää tule, ja sen jälkeen on nukuttu. Tuossa tilanteessa varmaan vain päättäisin, että öisin ei enää tule tissiä, ja tassuttelisin ahkerasti. Kyllä varmaan muutamassa yössä vauva alkaa tajuta, että yö on nukkumista varten. Toki jos tuo kiinteiden syöminen on vielä vaikeaa, niin voisi olla viisasta odottaa että iltapuurot alkavat sujua... ettei vauva ainakaan nälkäänsä itke.

Kyllä 6kk imetystä RIITTÄÄ! Jos sitä pidempään väkisin haluaa imettää, niin on vaan kärsittävä lieveilmiöt = yöheräilyt, kun maito ei enää yksin riitä pitämään nälkää poissa. Ruokkikaa vauvanne tuhdimmin!

Meillä syödään aamu- ja iltapuurot sekä kaksi kiinteää ateriaa päivässä,mutta silti yöllä kaipaa tissittelyä,vaikka mitä tekisi.Imettäisin ihan ilolla perhepedissä vaikka,jos vaan millään jaksaisin,mutta heräilyä on aivan liian usein 1-2h välein,eikä vieressä enää rauhoitu uudelleen nukkumaankaan,vaan siirrettävä aina tissittelyn jälkeen omaan sänkyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta uskon että imetys juuri sen tekee. Nukahtaako VAIN rinnalle? Entä jos syötät, viet sänkyyn ja annnat nukahtaa hereiltä itsekseen? Onnistuuko? Katsoppa netistä unitupa ohjelma siinä oli unikoulusta asiantuntija joka juuri kertoi että lapsi ei periaatteessa tarvitse nukuttamista.

vauva ei nukahda rinnalle vaan vien hänet hereillä omaan sänkyynsä ja nukahtaa sinne ihan hienosti. Kuten aiemmin kirjoitin nukkuu eka pätkän 20-24 hienosti heräämättä, mutta sitten alkaa yöhärdelli.

Vauva myös syö illalla puuron ja sen päälle vielä lopuksi maitoa, joten kylläisenä menee nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pööp:
Kyllä 6kk imetystä RIITTÄÄ! Jos sitä pidempään väkisin haluaa imettää, niin on vaan kärsittävä lieveilmiöt = yöheräilyt, kun maito ei enää yksin riitä pitämään nälkää poissa. Ruokkikaa vauvanne tuhdimmin!

itse aion jatkaa imetystä vielä sinne 1-vuotiaaksi asti mikäli maitoa vain riittää. Olemme aloittaneet kiinteät suositusten mukaan ja äidinmaitoa vauvamme saa aina siihen asti kun saa aloittaa tavallisen maidon. Mihinkään korvikerumbaan en halua lähteä.

Yhteistyössä