Miten saan vauvan syömään pulloa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töhtö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Töhtö

Vieras
Auttakaa hyvät äidit - miten ihmeessä saan 10 viikkoisen tyttäreni syömään pulloa?! Vauva on täysimetyksessä, mutta olen jo useamman viikon pumpannut maitoa ja sitä on sitten välillä juotu pullosta (isän, kummitädin ja tädin avustuksella). Näin olen saanut välillä pienen hengähdytauon ja päässyt vähän omiin toimiini ilman, että on pitänyt koko ajan tuijottaa kelloa. Valitettavasti tässä on mennyt nyt pari viikkoa niin, ettei ole ollut aikaa pumppailla ja pullotella. Nyt viikonloppuna olisi kuitenkin iltatilaisuus johon haluaisin osallistua ja lähteä liikkeelle ilman vauvaa. Mies on luvannut hoitaa lasta, joten aloitimme pullottelun (varmuuden vuoksi) taas eilen. Mutta tyttöpä ei huoli enää pulloa!!!! Kiemurtelee ja kiljuu, eikä maitoa mene milliäkään. Ja ennen siis homma toimi moitteetta. Tänään on ollut jo kohta 6 tuntia syömättä, kun ei kelpaa pullo eikä tissi. Auttakaa siis. Mitä voin tehdä, että saan tytön taas syömään pullosta(kin) äidinmaitoa. Se on minulle henkisesti erittäin tärkeää, että tiedän tytön pysyvän ruoassa ja itse saavani välillä vähän "omaa aikaa" vaikka imetyksestä nautinkin. Kaikki asialliset vinkit ovat siis tervetulleita. Tässä on vielä muutama päivä aikaa totutella taas pulloon.

Oletko pakastanut maitoa vai onko maito "tuoretta". Kuulin / luin jostain puolitoista vuotta sitten kun meillä oli pikkuinen viimeksi, että maidon maku muuttuu aika paljon pakastettaessa. Myös pullon tutti vaikuttaa.. niitä on paljon erilaisia.

Me pakastimme eikä pojallamme juuri ollut ongelmia pullosta juomisen kanssa. Varsinkin isälle (=minulle) oli aika kiva "imettää" pullosta, kun muutoin vauvan kanssa kontakti jäi vähiin kun vauva koko ajan tissillä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;10337243:
Oletko pakastanut maitoa vai onko maito "tuoretta". => Sunnuntaina kokeiltiin tuoreella, eilen jääkaapissa olleella ja tänään taas tuoreella. Sama tulos l. tyttö vaan kiljuu ja kiemurtelee loukkaantuneena, eikä edes yritä syödä pullosta. Olen vähän epätoivoinen.

En osaa kyllä auttaa, mutta totean vaan että meillä poika ei koskaan oppinut juomaan pullosta, kuten ei myöskään oppinut koskaan syömään tuttia. Isosisko kyllä teki molempia, joten päädyin siihen että lapset vaan on erilaisia. Pojalle sitten joskus 8 kuukauden iässä aloin opettamaan nokkamukia...

No, kannattaa yrittää nyt, kun on vielä pieni ja vois suostuakin.
Eri pulloja ja pullotutteja, sie syötät, joku muu syöttää, pulloa leikin lomassa, pulloa sitterissä, tilkka hedelmäsokeria pullomaitoon, pulloa sun poissaollessa jne. jne.

Meillä mikään näistä ei toiminut, valitettavasti...:(

meillä poika lakkasi juomasta tuttipullosta seitsemän viikkoisena ja sen jälkeen kokeilimme kaikin mahdollisin keinoin (pumpattuamaitoa/vastiketta/toisen merkkistävastiketta/heti pumppauksen jälkeen ilman jääkaappia tai lämmitystämaitoa; kokeilimme seitsemää erilaista tuttipulloa erilaisilla imuosilla, pidimme vauvaa nälässä(siis max 6 h/ilman maitoa), mutta mikään ei auttanut. Poika oppi uudestaan juomaan tuttipullosta viiden kuukauden iästä kun joka ja koko päiväistä pakkoharjoittelua (lääkärin määräyksestä ja pakottavista terveyssyistä) oli jatkettu yli neljä viikkoa.

Meillä melkolailla sama kuin edellisellä. Kaikkea kokeiltiin, mutta meillä syntyi tulosta 3. viikolla. Päivittäin tarjosin kunnes alkoi itkemään, sitten harjoittelu ohi siltä erää. En siis halunnut pakkopullaa asiasta tehdä. Kokeile vielä niin, että aamulla et anna rinnasta maitoa, vaan aloitat heti pullon tarjonnan. Niin meillä sitten sinä ihanana päivänä tapahtui, että puolenpäivän jälkeen jo maistui. En tiedä oliko kyse nälästä vai mistä.

Tsemppiä!

Kiitos kaikille vastauksista ja vinkeistä. Olen nyt tosiaan kokeillut joka päivä pulloa, kunnes tyttö alkaa itkeä. Eilen meni jo ehkä pikkuisen! Jihaa. Jatkan sinnikkäästi harjoittelua, vaikka se vähän sydänalasta riipaiseekiin kun tyttö loukkaantuu. Mutta sitten on niin paljon helpompi olla, kun tietää että esim. isovanhemmatkin voivat tyttöä pullottaa, jos äiti haluaa käydä vaikka hiihtämässä ilman sekuntikelloa :-) Ehkäpä neiti piankin "oppii" pullolle.

Yhteistyössä