Miten sanoa uudelle äiti-tuttavalle etten haluaisi olla missään tekemisissä "vapaa-ajalla"..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitta täynnä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitta täynnä

Vieras
Tutustuin jonkin aikaa sitten nuoreen äitiin ja tämän tyttäreen äiti-lapsi -kerhossa. Pari kertaa jäätiin kerhon jälkeen viereiseen puistoon lastemme (molemmilla reilun vuoden ikäiset pirpanat) kanssa, vaihdettiin numeroitakin.

Tämä tuttavuus on osoittautunut painajaismaiseksi! Hän on yh (tässä ei siis mitään vikaa!), hankkinut lapsen "salaa" silloiselta narkkaripoikaystävältään -jota haukkuu minulle joka kerta kun nähdään. Hän puhuu myös muuten asioita, joita en näin puolituttuna haluaisi kuulla; kuinka montaa varattua miestä on pannut viime näkemän jälkeen, aikomuksista jättää pillerit pois erään vakipanon tietämättä, kuinka monta tuntia puhui eulen puhelimessa sen ja sen kanssa lapsen ollessa teljettynä pinnasänkyyn, ryyppyreissuista ja rappukäytävään sammumisista.. Aargh, en jaksa enää kuunnella! Hän ei puhu mistään muusta. Kiroilee myös koko ajan, lasten kuullen. Mitään meidän perheen kuulumisia ei kysy ikinä eikä anna tilaisuutta kertoakaan, aina vaan ne sen sekoilut on ykköstopic. Olen sanonut suoraan että ryhdistyisi lapsensa tähden, vastaukseksi olen saanut naurunröhötyksen. En minäkään pelkistä kakkavaipoista ja pyykkivuoresta halua aina keskustella, mutta ihan tavallisista asioista joíta yleensä normaalit ihmiset juttelee.

En haluaisi olla henkilön kanssa tekemisissä muuta kuin "naamatuttuna"siellä perhekahvilassa. En kyllä haluis loukatakaan sanomalla suoraan etten halua tavata kerhon ulkopuolella, enkä soitella.

Mitä teen - ehdotuksia?

Jospa sanoisit ihan suoraan että "Jos nähdään ihan pelkästään siellä perhekahvilassa, kun sinusta ei ole laisinkaan mukavaa kuunnella jatkuvaa kiroilua ja sitä miten hän sekoilee ja telkeää lapsensa pinnasänkyyn."

Ja kyllä viesti menee perille ennemmin tai myöhemmin jos hänen soittaessaan painat c:tä joka kerta, ja viesteihin et vastaa.

Telkee lapsen pinnasänkyyn?!? Aika erikoista. Ehkäpä voisit sanoa suoraan, mitkä hänen asioistaan eivät kiinnosta sua pätkääkään. Voi olla, että sen jälkeen tiet eroaa automaattisesti ja todennäköisesti kyseiset jutut hieman vähenevät.

Alkuperäinen kirjoittaja mitta täynnä:
Tutustuin jonkin aikaa sitten nuoreen äitiin ja tämän tyttäreen äiti-lapsi -kerhossa. Pari kertaa jäätiin kerhon jälkeen viereiseen puistoon lastemme (molemmilla reilun vuoden ikäiset pirpanat) kanssa, vaihdettiin numeroitakin.

Tämä tuttavuus on osoittautunut painajaismaiseksi! Hän on yh (tässä ei siis mitään vikaa!), hankkinut lapsen "salaa" silloiselta narkkaripoikaystävältään -jota haukkuu minulle joka kerta kun nähdään. Hän puhuu myös muuten asioita, joita en näin puolituttuna haluaisi kuulla; kuinka montaa varattua miestä on pannut viime näkemän jälkeen, aikomuksista jättää pillerit pois erään vakipanon tietämättä, kuinka monta tuntia puhui eulen puhelimessa sen ja sen kanssa lapsen ollessa teljettynä pinnasänkyyn, ryyppyreissuista ja rappukäytävään sammumisista.. Aargh, en jaksa enää kuunnella! Hän ei puhu mistään muusta. Kiroilee myös koko ajan, lasten kuullen. Mitään meidän perheen kuulumisia ei kysy ikinä eikä anna tilaisuutta kertoakaan, aina vaan ne sen sekoilut on ykköstopic. Olen sanonut suoraan että ryhdistyisi lapsensa tähden, vastaukseksi olen saanut naurunröhötyksen. En minäkään pelkistä kakkavaipoista ja pyykkivuoresta halua aina keskustella, mutta ihan tavallisista asioista joíta yleensä normaalit ihmiset juttelee.

En haluaisi olla henkilön kanssa tekemisissä muuta kuin "naamatuttuna"siellä perhekahvilassa. En kyllä haluis loukatakaan sanomalla suoraan etten halua tavata kerhon ulkopuolella, enkä soitella.

Mitä teen - ehdotuksia?

Soittaisin sossuun että käy tutkimassa tilanteen. Kuulostaa aika kamalalta lapsen kannalta nääs.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos satutte samaan aikaan puistoon, annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :) Puheluihin ja viesteihin et vastaa.. Näin itse tekisin.

Näin mäkin tekisin. Tai sitten alat ilman kysymättä puhelemaan itse jostain ihan vallan muusta tai niistä sinun kuulumisistasi, etkä anna hänelle mahdollisuutta puhella "noita juttuja". Parempi vaihtoehto lienee kuitenkin vaan jättää vastaamatta puheluihin tai vastata ja sanoa ettei sovi. Pikkuhiljaa se laimenee..

Unohdin mainita että asutaan niin lähekkäin että sattumalta näkemisiäkään on mahdotonta välttää. Ja että sossuun on turha soittaa, ovat siellä asiakkaina, kun joku exä oli tehnyt ilmoituksen "vittuillakseen". Siellä käy säännöllisesti sos.työntekijä.

Pitäisköhän sit sanoa suoraan..? Apua, huomenna taas kerho.. :/

no aina kun hän alkaa jutella epämiellyttävistä asioista niin sano väliin vaikka että kylläpäs tuo aurinko paistaa ihanasti. Eilenkin oli kyllä aika hyvä sää... Voi kun olisi ensi kesänä yhtä lämmintä kuin toissakesänä jne. Eli alat puhua vaikka säästä ja ilmoista viimevuonna :)
Kyllä se tajua kun vaikka 3krt saman juttutuokion aikana käy näin, että hänen ei ehkä tulisi jutella ryyppyreissuistaan.

Tai jos kehtaat niin sano suoraan että sinä et hyväksy että pienen lapsen yh käyttäytyy kuten hän tekee, eli ryyppää jne sekoilee. Ja jos nauraa niin sanot että: "ihan totta, turha nauraa. ei siinä olemitään ylpeilemistä jos pilaat oman elämänsä lisäksi vauvan elämän. Ja lapsesta tulee yhtä ala-arvoinen ihminen kuin äidistäänkin. Ja kun hetken aikaa vielä jatkat elämääsi näin niin sun lapsi huostaanotetaan." Eiköhän äiti ala vähän ajatella mitä tekee...

No mä valehtelisin jotain, että meidän lapsen rytmien takia ei voida nähdä kerhon ulkopuolella tms. Jotain tekosyitä. Ja vastaisin puheluihin ja lopettaisin aina silleen, että "nyt toi lapsi taas tekee jotain ja pakko lopettaa". Tajuaa (ehkä) aikanaan, mutta ei musta ainakaan ole suoraan sanomaan :(

etkö oo aatellut soittaa sossuun????? koita nyt hyvä ihminen soittaa, ei se edes arvaa että soittaja olet sinä koska tuollainen lörppösuu pouhuu muutkin pyörryksiin jutuillaan, tuskin olet mikään luottohenkilö hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja ja äkkiä sitten jos lapsen parasta ajattelet!:
etkö oo aatellut soittaa sossuun????? koita nyt hyvä ihminen soittaa, ei se edes arvaa että soittaja olet sinä koska tuollainen lörppösuu pouhuu muutkin pyörryksiin jutuillaan, tuskin olet mikään luottohenkilö hänelle.

Ja miksi piti soittaa sossuun?

Sen takia, että oli "teljennyt pinnasänkyyn". Lukiko jossain, että se lapsi oli huutanut siellä pinnasängyssä?

Ei se nyt ihan ole syy lastensuojeluilmoitukseen. Ja ihmisellä kun on oikeus "irrotellakin", vaikka sammuakin, kuhan lapsi on silloin jollain muulla hoidossa.

Yhteistyössä