Miten se menee oikein? Voiko mies tehdä esim näin? Huoltajuudesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alfred
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alfred

Vieras
Meidän suhde on ajautumassa kohti lopullista umpikujaansa kai nyt. Oletan et yhteinen lapsemme jäisi asumaan kanssani ja minä olisin ns lähivanhempi. Tietysti "sallisin" lapsen ja isän tapaamiset.
Viimeksi kevään korvalla erottiin ja mies lähti vanhempiensa luokse. Seuraavana aamuna tuli asuntoomme (omilla avaimillaan), heräsin lapsen kanssa siihen kun mies tuli, iloitti et tuli hakemaan lasta, ja todella vei hänet pois. Nyt mietin et miten vastaisuudessa, kun ja jos erotaan, onko miehellä oikeus tehdä noin, yhtäkkiä vain tulla ja viedä lapsen pois? :(

Ei voi tehdä noin, jos olet lähivanhempi ja isä on etä niin näin vain ei voi toimia. Tuon voi rinnastaa mun mielestä kidnappaukseen. Muistakaa tehdä tapaamissopimus jossa määritellään kuinka useasti,koska ja miten lapsi näkee isäänsä. Mutta muista, pidä kiinni sovitusta, ei tarvitse antaa jos vain ilmaantuu ja vaatii lasta mukaansa

varaa heti aamulla aika lastenvalvojalle, tehkää sopparit kuntoon niin pian kun mahdollista. vältytte ongelmilta jatkossa.

Mä oisin flipannut ihan täysin jos mun mies tekis noin. Lapsen asioista ja tapaamisista pitää voida sopia etukäteen ja yhdessä.

En tajua sitäkään että kun lapsi on etällä, niin voi ihan hyvin lähteä vaikka parin päivän reissuun kertomalla lähille mitään. Siis wtf? mun ex tulee tasan tarkkaan ilmoittamaan mulle ennen ku vie lasta yhtään mihinkään, mulla on oikeus tietää missä mun lapsi kulkee. Aina on olemassa se vaara, että jotain sattuu. Ei oo kyse mistään sallimisista tai kielloista, vaan tiedosta.

ja sama tietysti toisin päin, minäkin ilmoitan isälle jos ollaan lähdössä jonnekin pitemmälle tai jos lapsi menee vaikka mummilaan viikonloppuna.

Viimeksi muokattu:
Ei voi niin. Käsittääkseni kuitenkaan ap:lla ei mitään sopimusta ole jolloin molemmilla vanhemmilla on yhtälainen oikeus lapseen.

Tämä on totta. Niin kauon kun vanhemmilla ei ole sopimusta, niin molemmat saa pitää lasta periaatteessa "ihan miten vaan".

Sitten kun on sopimus, niin sitten mennään sen mukaan. Ota yhteys lastenvalvojaan, ja siellä käytte tämän keskustelun lävitse. Ota huomioon, että huoltomuodolla ja tapaamissopimuksella ei ole mitään tekemistä keskenään ja kerro tämä myös lapsen isälle. Eli vaikka sinä (tai vastaavasti isä) olisi lähivanhempi, niin silti etävanhempi voi tapaamissopimuksen mukaan tavata lasta vaikka 50% kuukaudesta.

Huoltomuotojahan on kaksi, yksinhuoltajuus ja yhteishuoltajuus. Yleensä on yhteishuoltajuus ja yksinhuotajuuden voi saada vain erittäin painavista syistä, eikä siihen riitä mikään yksinkertainen selitys "emme tule toimeen".

Tapaamissopimus tehdään sitten erikseen ja sehän voi olla jotain ihan mitä vaan 0-31 vuorokauden väliltä.

Yhteistyössä