miten selitätte sen että itsellä on se oma jumala ja toisella joku muu

äiti 40plusplus

Aktiivinen jäsen
28.05.2005
10 811
0
36
Ja sitä itse uskoo siihen omaansa ainoana oikeana ja toinen taas uskoo omaansa. Onko jumalia olemassa kullekin uskolle omansa? Ja jos ei niin mistä sen tietää että toinen on oikea ja toinen taas ei jos kumpikin omaansa uskoo?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Mä oon vaan sanonut, että ihmiset uskoo eri asioihin :xmas:

Hankalaa kerrassaan selittää mitään NIIN äh äh "uskon" asiaa :laugh: :headwall: :xmas: :D

uskominen johonkin vain uskomisen vuoksi vai uskominen johonkin joka on oikeasti olemassa?

Jaahas, sanoisin, että sekä että :D

Osa meistä (kuten mä) ajattelee Jumalan olevan aika fiktiivinen käsite ja osa uskoo ihan 6-0

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että maailmassa on muutakin kuin fyysinen todellisuus. Uskon lisäksi, että maailma on jostakin Luojasta saanut syntynsä. (Minusta se on looginen, joskaan ei ainoa mahdollinen ajatus esim. alkuräjähdysteorian pohjalta.) No, miksi kristinusko? Se viittaa selkeästi historiallisluonteisiin tapahtumiin ja vertailussa vaihtoehtoihin se on nähdäkseni selvästi uskottavin.

Ajattelen, että jos ihminen tahtoo vilpittömästi löytää Jumalan, (vaikkei olisikaan juuri tulossa kristityksi), Jumala voi kyllä kuulla hänen rukouksensa. Kuitenkin niin, että ainoa tie, mikä meille on luvattu pelastukseen on Kristuksessa. Toisaalta taas uskon että jos ihminen tietoisesti palvoo pahoja henkiä niin sitä saa mitä tilaa. Siihen väliin jää harmaa alue, mutta minun ei tarvitse tietää kaikkea. :xmas:

Mä olen tullut siihen johtopäätökseen, että uskonto on jokaisen meidän pään sisällä eikä ole olemassa mitään jumalaa tai vastaavaa uskonnon kohdetta tuolla jossain samaan tapaan kuin vaikka esimerkiksi aurinkoa tai Eiffel-tornia.

Kun riittävän moni ihminen uskoo uskovansa samaan asiaan eli heillä on omassa päässään samantyyppinen ajatus siitä, mihin he uskovat, he harrastavat samaa uskontoa ja heillä voi sanoa olevan sama jumala. Vaikka heillä onkin vain se jumala, jonka he itse kuvittelevat olevan eli josta heillä on mielikuva päässään.

Uskonnollinen käännytystyö on sitä, että saadaan toinen kuvittelemaan päähänsä sellainen käsitys jumalasta tai muusta vastaavasta, joka itselläkin on.

Uskonto on siis silkkaa psykologiaa.
Ilmeisesti uskonto on kuitenkin tärkeä ihmisille, koska sitä löytyy kaikista kulttuureista. Ehkä selittämättömien asioiden, kuolemisen ym. kestäminen vain olisi liikaa meidän pienille aivoille, joten täytyy olla tämmöinen uskontosysteemi, joilla voi selittää kaikki mitä ei järki tai tiede selittämään pysty.

Mä en koskaan edes pohdi, onko jollekin kristitylle se kristittyjen jumala oikea. Minusta se on sen kristityn oma tehtävä pohtia asiaa eikä kuulu millään tavalla mulle. Ja sama koskee siis muitakin uskontoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en koskaan edes pohdi, onko jollekin kristitylle se kristittyjen jumala oikea. Minusta se on sen kristityn oma tehtävä pohtia asiaa eikä kuulu millään tavalla mulle. Ja sama koskee siis muitakin uskontoja.

Kai sulla on omassa mielessäsi kuitenkin joku yleiskäsitys? Eri jumalia?

Alkuperäinen kirjoittaja pankkikuuppa:
Mä olen tullut siihen johtopäätökseen, että uskonto on jokaisen meidän pään sisällä eikä ole olemassa mitään jumalaa tai vastaavaa uskonnon kohdetta tuolla jossain samaan tapaan kuin vaikka esimerkiksi aurinkoa tai Eiffel-tornia.

Juurikin näin!!

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Ihmiset uskoo eri juttuihin.
Itse tietenkin uskon, että oma Jumalani on se oikea Jumala :)

Tottakai kaikki uskovat niin, eihän väärään Jumalaan uskomisessa olisi mitään ideaa :)

Mä selitän tuon samalla lailla: ihmiset uskovat eri asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Kai sulla on omassa mielessäsi kuitenkin joku yleiskäsitys? Eri jumalia?
Mulla on mun uskontoni. Kristityillä on kristittyjen uskonto. Muslimeilla on muslimien uskonto. Buddhalaisilla buddhalaisten uskonto. Jokainen uskokoon siten, mikä oikeammalta tuntuu.

Ei mulla ole mitään yleiskäsitystä. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, joista 99,9999% on mulle täysin tuntemattomia. Miten ihmeessä voisin luoda yleiskäsityksen ihmisistä, joista en tiedä yhtikäs mitään, ja heidän uskonnoistaan?

Olen aika varma, että en ole vielä perehtynyt kaikkiin maailman uskontoihinkaan.

Yksi Jumala/jumaluus/henki, mutta ihmiset näkee sen eri tavoin, yhet persoonallisena Jumalana, toiset monena jumalana, jotku ei-persoonallisena, kaikkialle ulottuvana henkenä (en löydä oikeaa sanaa)... Miten nyt kukakin. Toiset ei nää ollenkaan. Ja todennäköisesti jokaisen mielikuva jumalasta on omasta näkökulmasta aivan oikea, ja semmonen niinku hänelle itselleen on parasta.

en mä tiedä, musta tuntuu, että on olemassa se yksi jumala ja monta uskontoa, jotka jokainen on uskovinaan omaan jumalaansa, mutta tosi asiassa oikeesti onkin olemassa vain se yksi jumala, johon ihmiset uskoo jokainen omalla tavallaan. no olipa hankala selitys :headwall:

Lapsille olen sanonut, että joku uskoo jumalaan, toiset ei yhtään mihinkään ja niitä jumalia on joka sorttia. Ja että kukin saa uskoa mihin lystää. Saa palvoa vaikka naapurin Penttiä, jos uskoo Pentin olevan jumala tai muu vastaava tärkeä tyyppi.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Ajattelen, että jos ihminen tahtoo vilpittömästi löytää Jumalan, (vaikkei olisikaan juuri tulossa kristityksi), Jumala voi kyllä kuulla hänen rukouksensa. Kuitenkin niin, että ainoa tie, mikä meille on luvattu pelastukseen on Kristuksessa. Toisaalta taas uskon että jos ihminen tietoisesti palvoo pahoja henkiä niin sitä saa mitä tilaa. Siihen väliin jää harmaa alue, mutta minun ei tarvitse tietää kaikkea. :xmas:

Mutta eikö tämä tarkoita sitten myös sitä, että juutalaiset eivät pelastu?

Minä en ole oikein koskaan ymmärtänyt tätä, siis uskomme samaan Jumalaan joka on Vanhassa Testamentissa, mutta me kristitys uskomme Jeesukseen Jumalan poikana, juutalaiset eivät, vaan itse asiassa kieltävät tämän meidän uskomme perustavimman teesin, ja silti kristityt sympatiseeraavat juutalaisia? En ymmärrä. Islamissa Jeesus sentään on profeetta, juutalaisuudessa ei mitään.

Yhteistyössä