Miten selviän vauvan kanssa, jos seuraavakin raskauteni on hankala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Suunnittelimme, että hankkisimme kaksi lasta melko peräkkäin. Ensimmäinen raskauteni oli kuitenkin hankala ja olin suurimman osan ajasta kipeä ja jouduin lepäämään paljon. Lapsi nyt 10 kk, enkä ole vieläkään palautunut edellisestä raskaudesta fyysisesti.

Pelottaa miten käy, jos seuraava raskauteni on yhtä hankala tai peräti hankalampi, kun pitäisi pärjätä lisäksi vilkkaan esikoisen kanssa. Esikoinen on ollut ja on yhä todella huono nukkuja ja on vielä sairastellut ja mietityttää, miten sen kanssa pärjää ja mitä jos toisenkin kanssa käy yhtä huono tuuri.

Uskallammeko hankkia pian toisen perään? Te joilla on ollut vastaava tilanne, kertokaa miten olette pärjänneet ja millaisilla kikoilla olette selvinneet läpi raskauden ja ensimmäiset kuukaudet kahden kanssa.

Ainahan voit tehdä niinkuin minä. Isompi aloitti päivähoidossa 10kk ikäisenä ja minä palasin töihin. Noh, samassa rytäkässä plussattiin kakkonen. Lapsilla ikäeroa 1v5kk ja raskausaikana ei ollut vauvan/taaperon hoidosta ongelmaa.

Älä hyvä ihminen vedä itseäs ihan suotta piippuun!! Mikä kiire on hankkia lapset noin peräjälkeen, jos esikoinen on vaativa lapsi ja itse olet ihan väsynyt ja lopussa?

Ainoastaan jos sinulla on ikää yli 40 vuotta niin sitten on kiire hankkia toinen, muuten voit hyvinkin katsoa asiaa uusiksi vaikka vuoden päästä!

Ei siinä mitkään kikat auta, ei millään kikoilla selviä jos on väsynyt! Ei lasten pieni ikäero saa olla mikään itsetarkoitus! Joillain on helppo esikoinen joka nukkuu yöt läpeensä, heille voi olla hyvä idis hankkia toinen pian perään. Sellaiselle, jonka esikoinenkin on vielä vauva ja vaativa hoidettava niin ei mitään järkeä hankkia heti toista perään! Siinä loppuu avioliittokin pahimmassa tapauksessa silkan uupumuksen takia!

Ehkei sitten kannata tehdä. Jos kuitenkin sen tekisin ja tulisin tänne valittamaan, niin ihan takuulla tänne ilmestyisi heti jotain viiden lapsen äitejä, jotka kertovat kuinka hekin pärjäsivät ja kykenivät hoitamaan koko katraan lattialla ryömimällä ja puolisokeina neljänkymmenen asteen kuumeessa ja toteaisivat, että eihän tuo ole edes hankalaa.

Pärjään siis ekan kanssa ihan hyvin enkä ole erityisen väsynyt, vaikka heräilenkin usein. Jos toinen raskaus olisikin ns. normaali ja lapsella ei erityisiä ongelmia, en pitäisi toista tähän väliin hankalana. Huolettaa vain, jos asiat menevätkin samalla tavalla toisenkin kohdalla.

Meillä kolme lasta, 4v 5kk, 1v 11kk ja 7kk....esikoisen kanssa ei koskaan ollu mitään ihmeempää, nukku ja söi hyvin eikä kauheesti sairastellu, keskimmäisen kanssa olikin sitten jo ihan eri juttu, alotti kolmeviikkosena huudot ja huutaminen loppu vasta lapsen ollessa 1v 2kk, tai ei kokonaan loppunu, mutta väheni huomattavasti, tohon asti mentiin vartin kertaunilla öisin (refluksi ja pahat allergiat)....nyt on noin pari kuukautta mennyt niin, että enään ei kaikkina öinä tarvitse keskimmäisen kanssa herätä, enää toisinaan. Kuopus uskallettiin silti laittaa alulle, koska ajattelin aina, että kyllä ne huutamiset joskus loppuu ja kaikki helpottuu aikanaan. Kuopus onkin sitten ollu taas helppo ja perusterve lapsi, kaikki sujunu oikein kivasti ja on tyytyväinen lapsi.

Raskausajat on sujunu kaikki erilailla.....esikoisen odotus meni hyvin, pystyin olemaan normaalisti töissä ja koulussa. Keskimmäisestä jäin jo puolessavälissä sairaslomalle ja tein esikoisen kanssa täysin oman olotilan mukaan juttuja, koska keskimmäinen meinas pukata itteään ulos jo tuolloin. Kolmosen odotus sujui taas ihan hyvin, välillä piti kyllä ottaa tarkotuksella rauhallisemmin, koska keskimmäinen oli vasta noin 7-kuinen, kun aloin kuopusta odottamaan....

Nyt sulla tuli paljon lokaa niskaan, mutta puolustan sinua kysymällä, että onko fyysinen kunto ja lepo sellaisesta sairaudesta aiheutuvaa, että ne lapset kannattais tehä nuorella iällä? Mulla itellä oli niin. Raskaudet ollu vaikeita, tosin meillä kaks vuottta ikäeroa. Mutta silti, olin huonossa kunnossa kummallakin kerralla. Enkä koskaan toipunut täysin. Sairauteni on sellainen, etä esim. nyt tässä iässä en enää selviäisi hengissä synnytyksistä taikka edes raskauksista, kuormittavat elimistöä liikaa. Eli jos sinullakin kyse tällaisesta niin tee ihmeessä ne lapsukaiset heti peräjälkeen. Apua löytyy aina jos osaa pyytää ja vaatia.
Meillä oli neuvolan kautta kotiavustaja toisen raskauteni aikana. Hän hoiti esikoisen kun minä lepäsin. Illat hoiti mieheni, samoin siivoukset, kaupat. Ja lapsen synnyttyä, mies hoiti työnsä, kahdet lapsemme ja siivoukset ja kaupassa käynnit. Rankkaa aikaa oli, mutta selvittiin. Eli kyllä kaikki yleensä järjestyy!

Sehän on jokaisen oma asia, kuinka pian haluaa toisen vauvan "tehdä" (joo tiedän, ei lapsia tehdä..)
Mutta ihmettelen sitä trendiä, jonka mukaan perheen kaikki lapset pitäisi tehdä yhteen putkeen....
Meillä on yksi lapsi, 2 v ja ei edes suunnitelmissa toisen yrityskään vielä, senverran rankka oli raskaus- ja vauva-aika...
Toki voi olla että seuraava raskaus on helpompi, mutta kun sitä ei voi etukäteen tietää niin mielestäni ei ole järkevää vetää itseään ja puolisoaan voimiensa äärirajoille vain sen takia että lapset "kuuluu" tehdä peräkkäin, että olis sitten kaverit toisilleen...

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Ainahan voit tehdä niinkuin minä. Isompi aloitti päivähoidossa 10kk ikäisenä ja minä palasin töihin. Noh, samassa rytäkässä plussattiin kakkonen. Lapsilla ikäeroa 1v5kk ja raskausaikana ei ollut vauvan/taaperon hoidosta ongelmaa.

No, jos sattuupi käymään vaikka niin että päivähoitoon viety vauva aloittaa korvakierteen niin sitten kusee tämäkin "helppo" vaihtoehto! On alvariinsa kotona hoidossa ja vielä SAIRAANA! Tämän kirjoittelijan (aloittajan) lapsihan taisi sairastella jo muutoinkin!?

Ja mitä järkeä on viedä vauva hoitoon, että jaksaisi saada uuden vauvan? Tietenkin jos tärkeintä on vain SAADA niitä vauvoja kuin uusia leluja ikään, vauvoista muutoin viis, niin sittenhän toi on hyvä ratkaisu mutta eipä muuten!

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Älä hyvä ihminen vedä itseäs ihan suotta piippuun!! Mikä kiire on hankkia lapset noin peräjälkeen, jos esikoinen on vaativa lapsi ja itse olet ihan väsynyt ja lopussa?

Ainoastaan jos sinulla on ikää yli 40 vuotta niin sitten on kiire hankkia toinen, muuten voit hyvinkin katsoa asiaa uusiksi vaikka vuoden päästä!

Ei siinä mitkään kikat auta, ei millään kikoilla selviä jos on väsynyt! Ei lasten pieni ikäero saa olla mikään itsetarkoitus! Joillain on helppo esikoinen joka nukkuu yöt läpeensä, heille voi olla hyvä idis hankkia toinen pian perään. Sellaiselle, jonka esikoinenkin on vielä vauva ja vaativa hoidettava niin ei mitään järkeä hankkia heti toista perään! Siinä loppuu avioliittokin pahimmassa tapauksessa silkan uupumuksen takia!

Loistava vastaus. Voihan sulla olla jotain henkkoht syitä miksi nopeasti, mutta näin yleiskommenttina tää ansaitsee mun mielestä :flower:

Kiitos vastauksista. Mikään ihan pakko ei ole toista hankkia heti perään. Ikää on jonkin verran, mutta ei vielä "liikaa", mies on kylläkin vanhempi. Muuten tähän elämäntilanteeseen toinen lapsi sopisi erinomaisesti.

Itse olen onneksi muuten terve, mitä nyt raskauden aika ja ekan puolen vuoden ongelmat saivat itselleni fyysisiä "kremppoja", joiden kyllä uskon palautuvan, kun nyt vihdoin ehdin ja pystyn huolehtimaan enemmän omasta kunnostani. Hankala raskaus sen sijaan saattaa toistua, sille kun ei ollut mitään erityistä "syytä".

No, jos sattuupi käymään vaikka niin että päivähoitoon viety vauva aloittaa korvakierteen niin sitten kusee tämäkin "helppo" vaihtoehto! On alvariinsa kotona hoidossa ja vielä SAIRAANA! Tämän kirjoittelijan (aloittajan) lapsihan taisi sairastella jo muutoinkin!?

Ei kuse. Molemmat vanhemmat töissä, lapsi sairaana. Myös isä siis jää vuorollaan tai vaikka joka kerta hoitamaan sairasta lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Sehän on jokaisen oma asia, kuinka pian haluaa toisen vauvan "tehdä" (joo tiedän, ei lapsia tehdä..)
Mutta ihmettelen sitä trendiä, jonka mukaan perheen kaikki lapset pitäisi tehdä yhteen putkeen....
Meillä on yksi lapsi, 2 v ja ei edes suunnitelmissa toisen yrityskään vielä, senverran rankka oli raskaus- ja vauva-aika...
Toki voi olla että seuraava raskaus on helpompi, mutta kun sitä ei voi etukäteen tietää niin mielestäni ei ole järkevää vetää itseään ja puolisoaan voimiensa äärirajoille vain sen takia että lapset "kuuluu" tehdä peräkkäin, että olis sitten kaverit toisilleen...

Jokainen tietää, että sisarukset lähinnä tappelevat keskenään! Kyllä ne kaverit löytyvät naapurustosta, tarhasta ja koulusta, että senpuoleen voi hyvillä mielin hankkia vain yhden lapsen ja jättää siihen!

Ihan toimiva ratkaisu olisi periaatteessa laittaa esikoinen hoitoon, mutta sitä taas en halua tehdä. Kun ollaan tuollainen ihanuus saatu, pidän mielelläni häntä kotona vähän pidempään, kun meillä sellainen mahdollisuus nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Jokainen tietää, että sisarukset lähinnä tappelevat keskenään! Kyllä ne kaverit löytyvät naapurustosta, tarhasta ja koulusta, että senpuoleen voi hyvillä mielin hankkia vain yhden lapsen ja jättää siihen!

Tarkoitinkin tässä sitä, että yleinen mielipide on tämä =) yleensä mummojen suusta kuuluu...

No ei meillä ainakaan tappele. Tai ehkä ne on vielä liian pieniä siihen. Isoveli (4.5v) on aina huolehtimassa pikkusiskosta (1.5v) ja leikkimässä sen kanssa. Ja pikkusisko katsoo isoveljeään kuin suurinta idoliaan... :heart: (tappeluja odotellessa siis...)

Ei kuse. Molemmat vanhemmat töissä, lapsi sairaana. Myös isä siis jää vuorollaan tai vaikka joka kerta hoitamaan sairasta lasta.

Mikä helppo vaihtoehto se muka on että jompi kumpi vanhemmista on jatkuvasti kotona sairasta lasta hoitamassa eikä töissä? Ja lapsi on kotona SAIRAANA kun ilman tuota tarhavenkoilua voisi myös samoin olla kotona mutta TERVEENÄ! Kyllä terveen lapsen kanssa aina helpompi on kotona olla kuin sairaan!

Ja jos se taas on pointti että isä on saatava sinne kotiin nalkkiin ja äidin päästävä töihin, niin voihan sen alunpitäenkin järjestää niin että isä jää kotiin! Ei sitä lasta senkään vuoksi tarvitse tarhaan tautikierteisiin pukata, isä voi jäädä kotiin ihan ilman tätä tarhavälivaihettakin!

Ja jos haluatte olla koko perhe kotona, isä, äiti, lapsi ja uusikin lapsi niin senkus järjestätte asian, mihin tässäkään vaihtoehdossa sitä tarhaa ja infektiokierrettä tarvitaan? Tosin tässä tapauksessa äiti ei saa omissa oloissaan kotona päivät loikoilla ja tsättäillä kun isä ja lapsikin on kotona mutta sellaista se on kun lapsia hankkii. Silloin ei saa olla rauhassa yksin. Sitä jos haluaa niin jättäytyy ainakin lapsettomaksi ellei peräti sinkuksi!

Mä en kyllä missään nimessä lähtis yrittämäön toista lasra heti putkeen jos jo edellinen raskaus on ollut hankala. Mulla oli eka raskaus helppo mitä nyt jouduin väkisin sairaslomalle rv 20 korkeiden verenpaineiden takia.

Nyt odotan toista ja raskausaika on ollut tosi erilainen ja rankka. Ei oo kiva jatkuvasti potea huonoa omaa tuntoa kun äiti ei jaksa, tai vaihtoehtoisesti laittaa 'liian' pientä päivähoitoon kun on vois myös odottaa vuoden pari.

Kaikenlisäks sun oma jaksaminen ei kuulosta sekään hyvältä.
Ei kannata malttamatyomuuttaan tieten tahtoen ottaa isoja murheita kannettavaakseen.

Yhteistyössä