[QUOTE="Hei";27788517]Kannattaa oikeasti pohtia tätäkin asiaa, ei ole ihan tuulesta temmattu pelko.
Nykyään joka toisella on koira, vaikka monikaan ei osaa edes kouluttaa niitä oikein.[/QUOTE]
saanen huomauttaa sellaisen asian että koiratkin ovat yksilöitä, rotujen väliset erot voi olla aika isoja ja sitten on vielä saman rodun sisällä olevat erot.
Elisanotaanko että siinä missä toinen koira menee lähes siinä sivussa ja käyttäytyy hyvin niin toisessa ääripäässä on sellanen umpiluupää että ei tosikaan. luonnollisesti siis kouluttaminen vaatii eritavalla ihmisen osaamista helpon koiran kanssa kuin hankalan.
Mull on kuitenkin ollut lapsuudesta lähtien koiria useampia kerralla.. yht varmaan 30 kaikkien vuosikymmenten aikana ja aika hyvin on tullut esille se että koiratkin ovat yksilöitä. yksi koira vihasi poikia ja miehiä, jos joku sen sukupuolen edustaja tuli mulle vihaisesti huutamaan niin koira ois kyllä purrut ellen ois pitänyt koiran hallinnassa(mutta se oli aika helppoa kun paino koiralla oli 2,5kg)
yksi saksanpaimenkoirista taasen oli mahdoton 1,5v ikään saakka, oli kesän vanhempien luona maalla(ulkona tarhassa ja todellakaan kukaan ei koriaa kouluttanut tuona aikana) koira tuli takasin kotiin kesän lopulla ja oli rauhallinen,jokaista sanaa totteleva luttana.
eikä se ole aina siitä kouluttamsiesta todellakaan kiinni, mulla oli eka koira huollettavana täysin yksin siitä kun täytin 12v.. koira eli 13vuotta ja alusta asti totteli mua, enkä edes kouluttanut sitä(taisin vaan hemmotella sitä silloin lapsena ollessani,koiralla oli vahva minun miellyttämisen tarve,muita ei totellu).
sit on niitä joitten kanssa on todella saanut töitä tehä