Miten sovittaa kuopuksen rytmi esikoisen rytmiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äittä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äittä

Vieras
Miten esikoisen ja kuopuksen rytmit kolahtavat yhteen?
Meillä 2v. esikolla on vakiintunut rytmi päivässä;

herää klo 9
aamupalat ja -pesut
leikkiä, kotitöitä
lounas klo 12
päiväunille (sisällä klo 12.30-13
herää klo 14-15
päivällinen klo 16
ulkoilua
sisään klo 18
iltapuuro ym toimet klo 19
nukkumaan klo 20

Kysmys kuuluukin, miten ihmeessä saan kuopuksen rytmin siten samaksi, että illan nukkumaanmenoaika olis sama, jolloin saisin kullanarvoista omaa/parisuhde aikaa illan tunnit. Kuopuksen päikkärit osuu esikon kanssa samoihin mutta iltapäivällä kun menemme ulos, nukkuu kuopus koko sen ajan ja sitten on nälkäinen klo 18 aikaan kun tulemme sisään eikä sitten vielä iltavellit/maidot uppoa siihen aikaan että saisin hänet jo klo 20 yöunille. Sitten hän tykkääkn kukkua illasta ja esikon nukuttaminen on vaikeaa sen takia. Kuopus siis nyt 4kk että rytmi vasta muovautumassa.

Vinkkejä, miten muilla mennyt? Ootte menneet ihan vauvan tahdssa vai kokeilleet vaikuttaa rytmiin jotenkin, miten?

ihan oman jaksamisen vuoksi. Olen todella paljon yksin lasten kanssa, ja tauot ovat tarpeen. Aamupäivisin toisinaan vauva herännyt kesken unien, kun tullaan sisälle (asumme kerrostalossa, joten pakkokin on herätä, ei hissiä). Sitten iltapäivällä olen saanut vauvan aiemmin unillekin, jos esikoinen on nukkunut. Iltaunilta olen myös herättänyt, jos uhkaavat mennä pitkiksi, sillä sitten kukkuu ihan myöhään saakka. Näin siis tällä hetkellä, ikää jo 9kk, mutta kyllä pientä muokkausta oli jo aiemminkin, esim. juuri saatoimme ulkoilla vielä illalla ja sitten en antanut pitkään nukkua tms.

Minä en edes yrittänyt muutta alle puoli vuotiaan vauvan iltanukahtamista, koska tiesin että se aikaistuu itsekseen n. 5-6 kk:n ikään mennessä.

Me noudatettiin suunnilleen päiväkodin rytmiä. Kaikki heräsivät n. klo 7 ja vauva nukkui esikon aamupäiväulkoilun ajan. Klo 11 lounas. Iltapäivällä n. klo 13 kaikki nukkuivat päiväunet, myös minä. Se oli olennaisen tärkeää, koska vauva valvoi aluksi myöhään iltaisin.

Oman tai parisuhdeajan perään en sen suuremmin huudellut ensimmäiseen puoleen vuoteen. Omaa aikaa sai, kun isä vahti iltaisin lapsia.

Yhteistyössä