Miten suhtautua miehen valehteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vivian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vivian

Vieras
Muutamasta pienestä valheesta jäänyt kiinni, enkä itse voi sietää valehtelua. Kun viimeksi jäi kiinni, lupasi ettei enää valehtele. Nyt kuitenkin sain hänet kiinni valheesta (ei tosin itse tiedä sitä vielä, enkä tiedä kerronko!! ), kun hän sanoi että vie koiransa meidän viikonloppuloman ajaksi hoitoon kaverilleen, mutta koira oli eksällä (joka tuntee koiran siis entuudestaan, heidän yhteinen hankintansa ). Pointti onkin se, että MIKSI pitää valehdella? En oikeasti suutu siitä että eksä hoitaa koiraa MEIDÄN vkloppuloman ajan, vaan siitä että mulle valehdellaan! Viimeksi kun jäi kiinni, sanoi että siksi huijasi pienellä valheella koska ei halunnut että loukkaannun tai suutun, mutta kun mä suutun enemmän siitä valehtelusta kuin siitä että kertoo totuuden, joka sinällään ei suututa mua ollenkaan, mutta muuta syytä en keksi miksi valehtelisi koiran olinpaikan.

Nyt sitten mietityttää että sehän voi valehdella että rakastaa, mutta ei oikeasti rakastakaan.. Tai mitä kaikkea muuta se voikaan mulle valehdella!!

Ja nyt olenkin tässä herkutellut koko aamupäivän viestittelemällä miekkosen kanssa että viihtyikö koira "pekan" seurassa. Mitä olivat touhunneet jne, ja huomaan miten vaikea sen on keksiä vastauksia. Mutta kiusaan tasan niin kauan että lipsauttaa totuuden tai kertoo. Ei meinaan ole ennen näin paljon kiinnostanut kyseisen koiran tekemiset meidän poissaollessa :D

No ei ole... Toki, nyt ajattelette että olen sinisilmäinen ja blaa, mutta siis en epäile että heillä olis sutinaa. Siis miksi edes epäilisin jos me olimme lemmenlomalla ja koira eksällä? whaat...?

No onko miehesi exsä hänen kaverinsa? Ilmeisesti on, koska voipi laittaa koirankin sinne hoitoon. Jos taas se on hänen kaverinsa, niin eihän miehesi edes valehdellut sinulle, ellei sitten sanonut nimenomaa, että vie koiransa esim. Matti kaverille.

mies ei varmaan vaan jaksanut alkaa ottaa riskiä, että suuttuisit jotenkin jos tietäisit et koira menee exälle hoitoon. ehkä ajatteli, että valkoisel valheella pelastaa teidän vkl-loman rauhan.
ikävää tietenkin, että ylipäänsä valehtelee.mutta ei toi sunkaan toiminta ole kivaa :/

Ei varmasti ole kivaa ei. Siis sanoi että menee "pekalle" hoitoon, ei että pelkästään kaverille. Tiedän heidän olevan väleissä, ja tiedän että koira on ollut tärkeä eksälle, MUTTA POINTTI EI OLE SIINÄ, mulla ei ole mitään sitä vastaan että ovat väleissä tai koira on eksänkin luona, vaan VALEHTELU.

Tottakai, jos mulle valehdellaan, niin saan kaivaa totuuden esiin haluamallani tavalla :D Ei tämän nyt pitänyt olla elämää suurempi juttu... Mutta kyllä, valehtelu ottaa päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vivian:
Viimeksi kun jäi kiinni, sanoi että siksi huijasi pienellä valheella koska ei halunnut että loukkaannun tai suutun, mutta kun mä suutun enemmän siitä valehtelusta kuin siitä että kertoo totuuden, joka sinällään ei suututa mua ollenkaan, mutta muuta syytä en keksi miksi valehtelisi koiran olinpaikan.

Sinun pitää kertoa tämä miehellesi tarkasti.

Itseäni ärsyttäisi myös tällainen ihan mielettömästi, koska juuri tällainen vie kokonaisluottamusta tosi paljon kauemmaksi. Kun tällaisia pikkuvalheita kasautuu aikansa ja vielä huomaa, että mies pystyy niinkin helposti huijaamaan, niin pianhan sitä tuleekin "vainoharhaiseksi", koska ei tiedä, koska voi uskoa puhetta ja koska ei.

Mutta tätä on niin vaikea joidenkin ymmärtää....

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mies ei varmaan vaan jaksanut alkaa ottaa riskiä, että suuttuisit jotenkin jos tietäisit et koira menee exälle hoitoon. ehkä ajatteli, että valkoisel valheella pelastaa teidän vkl-loman rauhan.
ikävää tietenkin, että ylipäänsä valehtelee.mutta ei toi sunkaan toiminta ole kivaa :/

Juuri näin ajattelen minäkin, että ajatteli että saattaisin suuttua tms.
Mutta silti, en pidä toimintaani vääränä, koska vihaan ylikaiken valehtelua. Se syö pohjaa kaikelta luottamukselta, ja se on fakta.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Viimeksi kun jäi kiinni, sanoi että siksi huijasi pienellä valheella koska ei halunnut että loukkaannun tai suutun, mutta kun mä suutun enemmän siitä valehtelusta kuin siitä että kertoo totuuden, joka sinällään ei suututa mua ollenkaan, mutta muuta syytä en keksi miksi valehtelisi koiran olinpaikan.

Sinun pitää kertoa tämä miehellesi tarkasti.

Itseäni ärsyttäisi myös tällainen ihan mielettömästi, koska juuri tällainen vie kokonaisluottamusta tosi paljon kauemmaksi. Kun tällaisia pikkuvalheita kasautuu aikansa ja vielä huomaa, että mies pystyy niinkin helposti huijaamaan, niin pianhan sitä tuleekin "vainoharhaiseksi", koska ei tiedä, koska voi uskoa puhetta ja koska ei.

Mutta tätä on niin vaikea joidenkin ymmärtää....

Juu olen kyllä kertonut, että oli totuus mikä tahansa niin AINA se on parempi kuin valehtelu, ja ihan tosi, en ole mikään skitsoämmä, joka suuttuisi siitä että mies katsoi väärään suuntaan tai vei koiransa eksälle :D
Nojoo, ei paljon naurata, oikeasti, mutta olen puhunut, ehkäpä pitää kerran vielä ottaa puheeksi. Ja nimenomaan tuo, että se syö sitä pohjaa KAIKELTA luottamukselta, aika karsee homma. Ja vaikeuttaa sillä omaakin elämäänsä, jos tekemällä tekee musta vainoharhaisen...

Juu olen kyllä kertonut, että oli totuus mikä tahansa niin AINA se on parempi kuin valehtelu, ja ihan tosi, en ole mikään skitsoämmä, joka suuttuisi siitä että mies katsoi väärään suuntaan tai vei koiransa eksälle :D
Nojoo, ei paljon naurata, oikeasti, mutta olen puhunut, ehkäpä pitää kerran vielä ottaa puheeksi. Ja nimenomaan tuo, että se syö sitä pohjaa KAIKELTA luottamukselta, aika karsee homma. Ja vaikeuttaa sillä omaakin elämäänsä, jos tekemällä tekee musta vainoharhaisen...

Näinhän sitä on.

Kyllä pitäisi luottamus olla myös pikkuasioissa. Mistä ihmeestä se sun miehes ees ajattelee, että jos jää pikkuvalheista tuon tuosta kiinni, niin miten voit luottaa häneen vähän suuremmasta asiasta? Ei taida moni edes tajuta paljon tuollaiset pikkuvalheet vievät luotettavuutta.

Samanlainen on mun mies. Jää kiinni tämän tästä jostain mitättömästä pikkuvalheesta. Luotto on mennyt, enkä voi luottaa myöskään isoissa asioissa. Kait se on jokin sairaus sekin, ettei osaa puhua totta. Meillä nyt menossa koeaika ja kerran vielä jää valheesta kiinni, oli sitten iso tai pieni vale, niin kiertoon menee sellanen ukko!

Näinhän sitä on.

Kyllä pitäisi luottamus olla myös pikkuasioissa. Mistä ihmeestä se sun miehes ees ajattelee, että jos jää pikkuvalheista tuon tuosta kiinni, niin miten voit luottaa häneen vähän suuremmasta asiasta? Ei taida moni edes tajuta paljon tuollaiset pikkuvalheet vievät luotettavuutta.

Näinpä! Nakertaa ja nakertaa... Justiinsa se, että kun näet miten toinen pystyy valehtelemaan jostain tälläisestä näin sujuvasti, tai no, sujuvasti ja sujuvasti, niin ensimmäinen ajatus on että "mistä muusta mulle on valehdeltu?"... No sitä ei kai parane miettiä, mutta täytyypi vissiin ottaa asia esiin tänään. Ei se ainakaan tällä tavoin parane.

Alkuperäinen kirjoittaja mullamyös:
Samanlainen on mun mies. Jää kiinni tämän tästä jostain mitättömästä pikkuvalheesta. Luotto on mennyt, enkä voi luottaa myöskään isoissa asioissa. Kait se on jokin sairaus sekin, ettei osaa puhua totta. Meillä nyt menossa koeaika ja kerran vielä jää valheesta kiinni, oli sitten iso tai pieni vale, niin kiertoon menee sellanen ukko!

Voin sanoa melkein heti, että joudut kyllä kierrättämään. Sellainen ihminen, joka heittelee pikkuvalheita tuon tuostakin välittämättä siitä sen enempää, ei pysty sitä välttämättä lopettaankaan yhtäkkisesti, vaikka haluaisi. Se on juurtunut niin vahvasti henkilön sisimpään.

Tai mitä kaikkea muuta se voikaan mulle valehdella!

Useimmat harrastavat valkoisia valheita tai totuuden muokkaamista. Joillekin tästä tulee tapa, ja valehtelevat arkipäiväisistä asioista, tilanteissa joissa valheeseen ei olisi mitään syytä. Tuon tasoiset valheet laittaisin vielä ärsyttävän persoonallisuuspiirteen piikkiin.

Kannattaa kuitenkin käräyttää säännöllisesti (suoraan, ei vihjailemalla), jolloin valehtelijakin huomaa mitä on taas tullut sepitettyä.

Voin sanoa melkein heti, että joudut kyllä kierrättämään. Sellainen ihminen, joka heittelee pikkuvalheita tuon tuostakin välittämättä siitä sen enempää, ei pysty sitä välttämättä lopettaankaan yhtäkkisesti, vaikka haluaisi. Se on juurtunut niin vahvasti henkilön sisimpään.

Niin minäkin luulen, mutta nyt mennyt jo pari kuukautta ilman että olisi jäänyt kiinni, vaikka olen liiankin tarkkanäköinen:)
Täytyy kyllä sanoa, että mies on saanut nyt pari aika kovaa opetusta (niitä ei voi edes kertoa tässä), ihme on kyllä jos vielä valehtelee. Mutta jos sen tekee, niin tyhmä, mikä tyhmä!

Mun eksä valehteli ihan kaikesta..
Sanoi lopettaneensa tupakan polton mutta poltti kulman takana..
Sanoi käyneensä kaupassa,kävikin kahvilla.

Ihan uskomattomista asioista.
Patologinen valehtelija...

Musta sun kannattaa ottaa puheeksi,valehtelija tarvii reaaliteetteja.
Kunnon konfrontaatio.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Tai mitä kaikkea muuta se voikaan mulle valehdella!

Useimmat harrastavat valkoisia valheita tai totuuden muokkaamista. Joillekin tästä tulee tapa, ja valehtelevat arkipäiväisistä asioista, tilanteissa joissa valheeseen ei olisi mitään syytä. Tuon tasoiset valheet laittaisin vielä ärsyttävän persoonallisuuspiirteen piikkiin.

Kannattaa kuitenkin käräyttää säännöllisesti (suoraan, ei vihjailemalla), jolloin valehtelijakin huomaa mitä on taas tullut sepitettyä.

Peesi.

Jos tuosta valehtelusta tuleekin tapa, niin silloinsiitä on järkyn vaikea saada pois -jos sitä edes ikinä saa. Tämän takia minä ainakin itse nostaisin aika suuren metakan valehtelusta, jotta voisi itse katsoa, onko se valhe ollut sen arvoinen. Toki suuri metalla ei nyt tarkoita sitten ylilyöntejä...

Niin minäkin luulen, mutta nyt mennyt jo pari kuukautta ilman että olisi jäänyt kiinni, vaikka olen liiankin tarkkanäköinen:)
Täytyy kyllä sanoa, että mies on saanut nyt pari aika kovaa opetusta (niitä ei voi edes kertoa tässä), ihme on kyllä jos vielä valehtelee. Mutta jos sen tekee, niin tyhmä, mikä tyhmä!

Oikein hyvä! Toivottavasti ei valehtelekkaan enää!

Juu... Tosiaan luulen itse(kin? ) että tässä on kyse siitä ettei halua mua loukata (vaikka en loukkaantuisikaan !! ) turhanpäiväisillä asioilla tai muuta vastaavaa ns. harmitonta. Olen todella tarkkanäköinen valehtelun suhteen, ja olenkin käräyttänyt jos on valheesta kiinni jäänyt (onneksi näitä on vain 2-3 koko suhteen aikana ).

Ja en usko että on patologinen valehtelija, kuitenkin sen verran paljon olemme tekemisissä että jos enempi valehtelisi niin jäisi varmasti useammin kiinni.

Tosin taas, mistä sitä ikinä tietää :(

Juu... Tosiaan luulen itse(kin? ) että tässä on kyse siitä ettei halua mua loukata (vaikka en loukkaantuisikaan !! ) turhanpäiväisillä asioilla tai muuta vastaavaa ns. harmitonta. Olen todella tarkkanäköinen valehtelun suhteen, ja olenkin käräyttänyt jos on valheesta kiinni jäänyt (onneksi näitä on vain 2-3 koko suhteen aikana ).

Ja en usko että on patologinen valehtelija, kuitenkin sen verran paljon olemme tekemisissä että jos enempi valehtelisi niin jäisi varmasti useammin kiinni.

Tosin taas, mistä sitä ikinä tietää :(

Jos tuo johtopäätöksesi on oikeassa, niin uskon, että tuollainen loppuu kun huomaa, että valehteleminen tekee aina huonompaa jälkeä kuin se, että sanoo asian suoraan sellaisena kuin on ja hieman loukkaannut/pahastut siitä.

Minäkin ottaisin kaiken irti tuosta tilanteesta, vaikkapa ehdottaisin että ostetaan Pekalle kiitoslahja hyvästä koiranhoidosta ja viedään se sille tänä iltana! :D

Tsemppiä sulle, mulla oli exän kanssa samanlaisia tilanteita, ihan käsittämätöntä valehtelua asioista joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä. Monta kertaa uhkasin että jos vielä valehtelee niin tulee ero, mutta en kuitenkaan lähtenyt joten hän ei ottanut sitä todesta. Lopulta sain sitten muusta syystä lähdettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja herkuttelija:
Minäkin ottaisin kaiken irti tuosta tilanteesta, vaikkapa ehdottaisin että ostetaan Pekalle kiitoslahja hyvästä koiranhoidosta ja viedään se sille tänä iltana! :D

Tuo olisikin hyvä idea. Katso kertooko hän itse asian! Voi hyvin olla, että itse kertookin, mutta ei viitsinyt pilata teidän lomaanne ja ajatteli kertoa vasta loman jälkeen asian.

Alkuperäinen kirjoittaja herkuttelija:

Juu, minäkin aion ottaa kaiken irti, olenkin tässä herkutellut koko aamun kyselemällä yksityiskohtia... Ehkä väärin tehty, mutta itsepä tämän vyyhdin pisti alulle. Hyvä idea muuten :D

Kiitos tsempityksestä. Ehkä tämä tästä...

Juu, minäkin aion ottaa kaiken irti, olenkin tässä herkutellut koko aamun kyselemällä yksityiskohtia...

Herkuttelussa ei kuitenkaan kannata lähteä vihjailuihin, joiden seurauksena uhri saattaa keksiä entistä nolompia valheita paikkaamaan tarinaa. Muuten kostajasta saattaa lopulta tulla ilkeämpi kuin se viaton valehtelija..

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Juu, minäkin aion ottaa kaiken irti, olenkin tässä herkutellut koko aamun kyselemällä yksityiskohtia...

Herkuttelussa ei kuitenkaan kannata lähteä vihjailuihin, joiden seurauksena uhri saattaa keksiä entistä nolompia valheita paikkaamaan tarinaa. Muuten kostajasta saattaa lopulta tulla ilkeämpi kuin se viaton valehtelija..

Mutta eikö olisi hyvä saada selville millaisiin häröilyyn toisesta oikeasti on, että pitääkö toinen kynsin ja hampain kiinni omasta valheestaan? Tämähän kertoo hyvin paljon toisen luonteesta.. Tällaisesta pienestä asiasta tuo ei ole vielä niin paha, mutta jos menee tekemään tuon isosta asiasta, niin siitä ei pääsekään enää niin helpolla jos valetta valeen päälle heittää.

Näitäkin meinaan on, jotka yrittävät kääntää kaikintavoin sitä toisen viaksi, syyksi tjms. Alkaa huutaa, raivostuun yms. kun toinen kyselee asian tiimoilta, eikä missään nimessä sano valehtelevansa edes silloin kun asia "todistetaan" valheeksi. Mm. patologinen valehtelija ei edes itse välttämättä "ymmärrä/tajua" valehtelevansa vaan elää niin valheen keskellä, että lopulta totuus sumenee..

Yhteistyössä