Miten suhtautuisit jos kuulisit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pomppis:
Koulun täytyisi puuttua tiukemmin tähän kiusaamiseen. Olen kuullut juttuja, joissa opetteja ei ole tehnyt mitään, vaikka oppilas on kertonut oikesti häntä kiusattavan. Aika karseeta!

Mun siskoa ja sen kaveria kiusas kai puolen koulua, tai mun siskoa ne kiusas vaan sen takia kun se ei jättänyt kaveriaan. Noh, kuraattori sanoi mun äidille että ollaan ihan hissuksiin vaan, jos se toinen tyttö vaihtais koulua niin teidän tytölläkin paranis oltavat. Ja siis sen toisen tytön äiti oli jo puoli vuotta pyytänyt opettajaa/rehtoria/kuraattoria tekemään jotain..kaikki vaan suositteli että tyttö vaihtaa koulua.

Alkuperäinen kirjoittaja arvet vieläkin:
Sanoin _vain_ että sillä kiusatullakin on todella huono olla, jospa paljon pahepikin kuin sillä kiusaajalla.

Varmasti onkin. En edelleenkään ole vähättelemässä sitä kiusatun pahaa oloa, mutta jos avauksen tavaa, niin siinä kysytään, mitä jos lapseni olisi koulukiusaaja. No mitä mielestäsi pitäisi tehdä, pistää lapsi kotoaan pihalle elämään mustikoilla????

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Harhauduin sivuraiteelle, mut niin katkera mä olen.
Multa ei kuitenkaan heruisi sympatiaa edes omalle kiusaajalapselle.

Kannattas koittaa päästä yli siitä katkeruudesta... Minäkin pikkuhiljaa olen siitä päässyt yli. :hug:

Mun on tosi vaikeeta, yks pahimmista on ilmaantunut jälkikasvuineen tähän lähelle. Samanikäisiä lapsia kuin mullakin ja touhu äidin osalta tuntuu jatkuvan.. Mustamaalaa mua, täysin tuntemattomille ihmisille. Perhepäivähoitajana toimii. Musta se on niin väärin ettei voi mun antaa olla ja elää rauhassa, mä en tehnyt sillekään koskaan mitään.

Mä voin tosi hyvin vuosia, mut tämä lukuvuosi on tuonut kaiken sen paskan takaisin.. Mut yksikin virhe siltä ja mulla on näyttöä tarpeeksi vien asian poliisille, toisin kuin joskus aikoinaan.

itkuksi taas menee..

Mun on tosi vaikeeta, yks pahimmista on ilmaantunut jälkikasvuineen tähän lähelle. Samanikäisiä lapsia kuin mullakin ja touhu äidin osalta tuntuu jatkuvan.. Mustamaalaa mua, täysin tuntemattomille ihmisille. Perhepäivähoitajana toimii. Musta se on niin väärin ettei voi mun antaa olla ja elää rauhassa, mä en tehnyt sillekään koskaan mitään.

Mä voin tosi hyvin vuosia, mut tämä lukuvuosi on tuonut kaiken sen paskan takaisin.. Mut yksikin virhe siltä ja mulla on näyttöä tarpeeksi vien asian poliisille, toisin kuin joskus aikoinaan.

itkuksi taas menee..

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tundra:
Alkuperäinen kirjoittaja arvet vieläkin:
Sanoin _vain_ että sillä kiusatullakin on todella huono olla, jospa paljon pahepikin kuin sillä kiusaajalla.

Varmasti onkin. En edelleenkään ole vähättelemässä sitä kiusatun pahaa oloa, mutta jos avauksen tavaa, niin siinä kysytään, mitä jos lapseni olisi koulukiusaaja. No mitä mielestäsi pitäisi tehdä, pistää lapsi kotoaan pihalle elämään mustikoilla????

Ei todellakaan pidä laittaa lasta kotoa pois.

Itse pyrin opettamaan lapsilleni käytöstapoja ja suvaitsevuutta kaikenlaisia ihmisiä kohtaan.

Musta tuntuu ettei monienkaan vanhemmat tiedä, että omalapsi on koulukiusaaja tai osa ehkä tietää muttei välitä.

Tiedän alkoholistiperheitä, joille on tärkeää että oma "kullannuppu" pärjää koulussa keinolla millä hyvänsä, välittämättä siittä miltä muista tuntuu.

Näin oli ainakin osalla kiusaajieni vanhemmilla ajattelutapana.

itkuksi taas menee..

:hug:

Kiitos..

Harhauduin sivuraiteelle, mut niin katkera mä olen.
Multa ei kuitenkaan heruisi sympatiaa edes omalle kiusaajalapselle.

Kannattas koittaa päästä yli siitä katkeruudesta... Minäkin pikkuhiljaa olen siitä päässyt yli. :hug:

itkuksi taas menee..

Vie ihmeessä asia poliisille ja varaa samalla aika terapiaan. Se voisi auttaa sinua päästäsmään irti kaikesta siitä pahasta, jota olet joutunut kantamaan sisälläsi.

Olen itsekin miettinyt tätä kiusaamisasiaa, ihankuin varmuuden vuoksi, jos sattuisi käymään niin inhottavasti että omia lapsia kiusattaisiin koulussa ja opettaja ei puuttuisi asiaan, niin kävisin suoraan kiusaajan vanhempien kuona keskustelemassa asiasta. Kyllä varmaan siinä vaiheessa tulisi asia selville kiusaajankin vanhemmille.

Jos minun lapseni kiusaisivat jotakuta niin ehkäpä viikkorahat voitais joskin aikaa unohtaa ja muutkin menot, anteeksipyyntö henk.kohtaisesti kiusatulle hänen vanhempiensa silmien edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja tundra:
Ihan tuon viimeisenkin lauseen vuoksi, oletko saanut koskaan ammattiapua? Kiusaaminen jättää varmasti pahat arvet, mutta kannattaako sitä kantaa taakkana koko elämäänsä. Ei sitä varmasti voi koskaan unohtaa, mutta jonkinlainen anteeksiantaminen voisi lievittää sinun omaa pahaa oloasi.

Apua on saatu ja selitän tuossa vähän ylempänä miksi ottaa nyt näin koville. Eikä tuo mun aiempi teksti mitenkään tarkoita että hylkäisin lapseni tai mitään sinnepäinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja jutta:
Olen itsekin miettinyt tätä kiusaamisasiaa, ihankuin varmuuden vuoksi, jos sattuisi käymään niin inhottavasti että omia lapsia kiusattaisiin koulussa ja opettaja ei puuttuisi asiaan, niin kävisin suoraan kiusaajan vanhempien kuona keskustelemassa asiasta. Kyllä varmaan siinä vaiheessa tulisi asia selville kiusaajankin vanhemmille.

Mun kohdallani tuo ei auttanut, eivät heidän vanhempansa välittäneet.

Tein jopa tutkintapyynnön poliiseille ja he olivat yhteyksissä kiusaajien vanhempiin, sen jälkeen meno vain paheni ja pyysin poliiseja lopettamaan koko asian käsittelyn, en uskaltanut viedä asiaa eteenpäin enään.

Jos minun lapseni kiusaisivat jotakuta niin ehkäpä viikkorahat voitais joskin aikaa unohtaa ja muutkin menot, anteeksipyyntö henk.kohtaisesti kiusatulle hänen vanhempiensa silmien edessä.

Se ei auta mitään, jatkuu pahempana vaan jos keinot on nuo. "kantelijoista ei pidetä" -vanhempien lapsia usein.

Se ei auta mitään, jatkuu pahempana vaan jos keinot on nuo. "kantelijoista ei pidetä" -vanhempien lapsia usein.

No kerro mikä auttaa sitten?

Alkuperäinen kirjoittaja kertokaa:
Missä kouluissa ei ole puututtu kiusaamisiin. Kertokaa vaikka nimettömänä, vaikka pelkkä paikkakunta. Niin tietää varoa noita kouluja. Kiitos!

En tahdo kertoa, kun täällä on niin paljon tuttuja, enkä ole aikuisiällä puhunut kuin mieheni kanssa kouluaikaisesta kiusaamisestani. Sen voin kuitenkin sanoa että lapissa.

Kyllä meidän likka puhutteluun joutuisi. Niin henkisen ja fyysisen kiusaamisen kohdalla. Ollaan ukon kanssa puhuttu, että auta armias jos joku meidän tyttöä lyö, silloin ei hyvä heilu. Pätee siis myös jos tyttö lyö muita, silloin on neiti vaikeuksissa. Ei siltä kiusaamiselta voi välttyä. Jos ei itse uhriksi tai tekijäksi ryhdy, niin sitten kiusataan kavereita tai kaverit kiusaa muita. Niin se vaan on. Mun mielestä lasten täytyy nähdä mitä ympärillä tapahtuu (esim. tuo koulukiusaus) ja yrittää sitten itse tehdä oikein (vaikka vanhempien avustuksella). Ei niistä muuten tule "kunnon" kansalaisia oikeine moraaleineen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä sanoin aikoinaan junnulle, että kun kerran koulussa ei aikuiset sua auta, sun on autettava itse itseäsi. Kiusatuksi ei saa alistua. Ja niin sitten kävi, että viidennellä luokalla kun junnu oli taas kaadettu kuralätäköön, junnulla meni kuppi nurin. Kiskaisi nyrkillä kiusaajaansa naamaan. Loppuipa kiusaaminen siihen paikkaan, kukaan kun ei ollut osannut edes arvata, miten paljon pienikokoisella pojalla oli voimaa. Sana kiiri jo valmiiksi yläasteelle ja kukaan ei edes yrittänyt kiusata junnua siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä sanoin aikoinaan junnulle, että kun kerran koulussa ei aikuiset sua auta, sun on autettava itse itseäsi. Kiusatuksi ei saa alistua. Ja niin sitten kävi, että viidennellä luokalla kun junnu oli taas kaadettu kuralätäköön, junnulla meni kuppi nurin. Kiskaisi nyrkillä kiusaajaansa naamaan. Loppuipa kiusaaminen siihen paikkaan, kukaan kun ei ollut osannut edes arvata, miten paljon pienikokoisella pojalla oli voimaa. Sana kiiri jo valmiiksi yläasteelle ja kukaan ei edes yrittänyt kiusata junnua siellä.

Hups. Tarkoitin, että mikä auttaa sitten, että kiusaaja ei kiusaa? Jos ei esim. rangaistukset ja julkinen anteeksipyyntö auta niin mitkä ois ne keinot saada touhu loppumaan?

Hups. Tarkoitin, että mikä auttaa sitten, että kiusaaja ei kiusaa? Jos ei esim. rangaistukset ja julkinen anteeksipyyntö auta niin mitkä ois ne keinot saada touhu loppumaan?
No ainakin se nyrkillä nenään tirvaisu :D Mutta se toki on viimeisin keino, jota voi käyttää. Jaa-a, jos joku olisi kertonut jonkun muun keinon - kaikenlaista kyllä yritettiin, kiusaaminen kun kesti yli 4 vuotta - niin ei olisi junnunkaan tarvinnut turvautua tuohon viimeiseen konstiin.

Oletteko miettineet mikä on laukaissut tämän kiusaamisen? Onko syyt olleet mitkä? Miten kiusaaja valitsee kiusatun? Vai onko kyseessä vain sattuma kuka joutuu kiusatuksi?

No ainakin se nyrkillä nenään tirvaisu :D Mutta se toki on viimeisin keino, jota voi käyttää. Jaa-a, jos joku olisi kertonut jonkun muun keinon - kaikenlaista kyllä yritettiin, kiusaaminen kun kesti yli 4 vuotta - niin ei olisi junnunkaan tarvinnut turvautua tuohon viimeiseen konstiin.

vieras tarkotti varmaan, että miten kiusaajan vanhemmat saa kiusaamisen loppumaan tai mitkä on rankaisukeinot kiusaajalle?

Alkuperäinen kirjoittaja karo:
Oletteko miettineet mikä on laukaissut tämän kiusaamisen? Onko syyt olleet mitkä? Miten kiusaaja valitsee kiusatun? Vai onko kyseessä vain sattuma kuka joutuu kiusatuksi?

Todella paljon on mietitty, mitään syytä en ole keksinyt.

Alkuperäinen kirjoittaja karo:
Vaikea sanoa. Luulisin, että eniten vaikuttaa se, jos uhri on nk. helppo kohde. Ei osaa, halua tai uskalla puolustautua. Olisi ollut loogisempaa, että mun likkaa, jolla on selvästi päälle päin näkyvä vamma, olisi kiusattu ja täysin tervettä junnua taas ei. Mutta juuri toisinpäin kävi.

Minua kiusattiin yläasteella, en tiedä miksi. Olin ihan tavallinen, minut puettiin (siis vanhempani ostivat) vaatteet jotka olivat ehkä hieman paremmat kuin ikäisilläni yleisesti, kauniiksikin: koulun missiksi minua sanottiin, muuten olin normaali. Olisiko kysymyksessä ollut kateus, en muuta keksi.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

vieras tarkotti varmaan, että miten kiusaajan vanhemmat saa kiusaamisen loppumaan tai mitkä on rankaisukeinot kiusaajalle?

Jep, juuri tätä tarkoitin. Eli kiusaajan vanhemmille hyviä neuvoja?

Yhteistyössä