Miten suhtautuisit (lapsen hoidosta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Olen vielä ä-lomalla ja jään hoitovapaalle, mutta oon saanut työpaikalta loistavan tarjouksen ylenemisestä (ei edellytä aikaisempaa menoa töihin, vasta hoitovapaan jälkeen) ja mun pitäs tehdä yksi työjuttu ja tämän tiimoilla matkustaa viikonlopuksi ulkomaille parin viikon päästä.

Ongelmana on lasten hoitopaikka, mies on juuri tuplavuorossa kun lähtöni olisi (eikä saa vapaata)ja hoitopaikka tarvittais lapsille perjantai puolesta päivästä lauantaiaamuun. Muita vaihtoehtoja ei ole kuin omat vanhempani (jotka ovat silloin ulkomailla lomalla) sekä miehen vanhemmat, jotka ovat vapaalla.

Appiukko sanoi, että lasten hoito onnistuu, jos se vaan vaimolle käy. Anoppi sanoi, että vanhemman lapsen (2,5v) voi kyllä ottaa, mutta nuorempaa ei (8kk). Miten suhtautuisit tuohon?

Aikaisemmin anoppi on sanonut, että ei ota nuorempaa hoitoon, ennenkö nukkuu yönsä eikä itke kokoajan (Nukkuu yönsä yhdellä syötöllä, eikä itke muulloin kuin satuttaessaan itsensä ja nälässä, nukahtaakin itsekseen).

Miten tää juttu pitäis ottaa? Eikö anoppi tykkää että kävisin töissä, vai eikö tykkää lapsesta? Saanko hänen päätään käännettyä? Oon hieman mietiskellyt, että tässä voi olla ongelmana sekin, et pitäisi lähteä ulkomaille ja anoppi ei välttämättä siitä tykkää..

Ajattelisin niin, että anoppi ei halua vastuuta kahden noin pienen lapsen hoitamisesta yön yli, tai ei yksinkertaisesti jaksa.. En sen kummempaa. En oikein muutenkaan ymmärrä, miten voi olettaa että omat vanhemmat hoitavat jos on työasia kyseessä. Onhan MLL ym maksulliset hoitajat olemassa.

Sinun miehellä on varsin joustamaton työnantaja. Harvoin tuollaisia tilaisuuksia on. Jos ei muu hoito onnistu, niin mies saikulle. Kieroahan se on, mutta jos tuollainen ainutkertainen tilanne olisi, niin en antaisi sen kaatua siihen, etten saa tenavia hoitoon.

No anoppihan ei välttämättä ajattele sinun työssäkäyntiä tai mitään muutakaan kuin omaa jaksamistaan tai sitä mitä haluaisi tai viitsisi tehdä. Ja luultavasti välittää kovastikin lapsenlapsestaan. Itse yrittäisin etsiä muun hoitopaikan tai hoitajan. Kenellekkään en väkisin lastani laittaisi. Kysy mannerheimin lastensuojeluliitolta hoitajaa kotiin.

Minun mielestä anoppi on kyllä harvinaisen ikävä ihminen, jos tietää, mikä tilaisuus tuo sinulle olisi. Kysymys on siis kuitenkin vain yhdestä yöstä! Meidän kummankaan vanhemmat ei olisi noin joustamattomia, vaan yrittäisivät keinolla millä hyvänsä päästä auttamaan, jos oltaisiin samassa tilanteessa. Mutta ehdotan samaa kuin edellinen: mies saikulle.

Juu miehen kanssa jutskattiin siitä, että saikku on viimenen vaihtoehto, mies on töissä keskussairaalassa, joten sieltä ei oikein pääse vapaalle vaimon työjuttujen takia.

Anopin jaksamisesta tuskin on kyse, koska appiukko on siis luvannut hoitaa molemmat lapset ja sitä on tehnyt aikaisemminkin (esikoinen ja vauva on ollut pari kertaa siellä hoidossa muutaman tunnin, silloin kun anoppi ei ole kotona). Mutta ehkä anoppi on tosiaan työjutun takia kielteisellä kannalla, koska on aikaisemmin ilmaissut kateutensa mm. sen takia, että meillä oli varaa lähteä ulkomaanmatkalle koko perheen voimin vaikka maksamme asuntolainaa (vedoten siihen, että ei heillä silloin aikoinaan ollut varaa).

Mies saikulle,jos ei muualta saa hoitoa.
Voit tietysti apiukolta kysäistä,että kuinka jyrkkä anoppi on asian suhteen.
Kyllä mä anoppia ensin kysyn lastenhoitajaks,kuin outoa palkallista.Ihme ajattelua muutamalla,ettei mummuja saa kysäistä hoiajaks.

Kyllä mä ihmettelen anopin käytöstä. Eri asia jos pyytäisit bile-iltaa varten yöpaikkaa lapsille, mutta kyse on työpaikasta ja sun tulevaisuudesta. En mä voisi kuvitella mun läheisten kieltäytyvän auttamasta jos itselle vastaava tilanne tulisi. Kyllä itsekkin autan kun on tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja HMMM:
saavatko appivanhemmat muuten automaattisesti olettaa, että sinä siivoat siellä ja peset ikkunat ym, kun itse odotat automaattisesti hoitavan kaksi pientä lasta?

Siis mitä helkuttia!
En todellakaan automaattisesti oleta sitä, koska he ovat hoitajina vihoviimeinen vaihtoehto (paitsi appiukko on tosi mukava)!
Mitä ite tekisit jos sulla ois elämäsi tilaisuus jossain asiassa, josta olet aina unelmoinut, mut anoppisi takia se ei olekaan mahdollsita.

Pärjäisikö appiukko pikkuisen kanssa teillä kahdestaan? Anoppi hopitaisi isompaa sitten omassa kodissaan. Meillä vaari ( oma isäni) oli tosi otettu kun jäi ensimmäistä kertaa lastenvahdiksi ja hienosti pärjäsi.

Muuten anoppisi muistuttaa omaani. Lapsenlapset kuulema tärkeitä, mutta vain silloin ja siten kun heille sopii =)

harmillista,ja melko itsekästä,yhdestä yöstä selviää melkein kuka vaan ,jos haluaa.

-mites voisiko tämä appiukko tulla hoitaa teille näitä lapsia? siihen tuskin anopilla on valtaa sanoa mitään,jos ei kerran mitään joutuisi tekee.

arvelen, että anoppi vaan ei uskalla ottaa noin pientä vauvaa yöhoitoon. Tuon isommankin kanssa voi olla tottumattomalla hankalaa, eihän 2,5-vuotiaskaan välttämättä nuku yötä heräämättä, ja vauvathan ovat tunnetusti epävarmoja nukkujia. Varmasti tykkää lapsista, mutta äkkiseltään tottumattomalle, vaikka olisi lasten mummu, kahden noin pienen yöhoito voi olla ainakin ajatuksena hankala.

Eikö miehesi voi vaihtaa vuoroja kenenkään toisen kanssa?

Me ollaan miehen kanssa omille vanhemmillemme edelleen tosi tärkeitä: heidän lapsiaan, vaikka aikuisia (ja aikas vanhoja) jo olemmekin. Ja siksi he auttavat meitä parhaansa mukaan, pyyteettömästi. Minusta on kauhean vaikeaa edes kuvitella tuollaista tilannetta, missä anoppi olisi jotenkin kateellinen miniälleen, tms. Missä tuollaisia ihmisiä kasvaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Me ollaan miehen kanssa omille vanhemmillemme edelleen tosi tärkeitä: heidän lapsiaan, vaikka aikuisia (ja aikas vanhoja) jo olemmekin. Ja siksi he auttavat meitä parhaansa mukaan, pyyteettömästi. Minusta on kauhean vaikeaa edes kuvitella tuollaista tilannetta, missä anoppi olisi jotenkin kateellinen miniälleen, tms. Missä tuollaisia ihmisiä kasvaa?

Jos tietäisitte millainen ihminen hän on, niin kukaan ei uskoisi. Pintapuolisin on todella mukava.

Soitin äsken appiukolle, niin hän olikin järkännyt niin, että menee lauantaina iltavuoroon ja tulee meille katsomaan molempia lapsia. On tosi näreissään anopille. Aikasemmin siis ei ollu tätä mahdollisuutta, koska appiukko oli lähdössä lauantaina aamu 8 töihin ja asumme eri paikkakunnalla, joten ei olisi kerennyt. Nyt siis saan ihanan tilaisuuteni!JES!

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ajattelisin niin, että anoppi ei halua vastuuta kahden noin pienen lapsen hoitamisesta yön yli, tai ei yksinkertaisesti jaksa.. En sen kummempaa. En oikein muutenkaan ymmärrä, miten voi olettaa että omat vanhemmat hoitavat jos on työasia kyseessä. Onhan MLL ym maksulliset hoitajat olemassa.

6.20 euroa tunti on MLL:n lasten hoitajan tuntitaksa. Ja ne on koulutettuja ja hyviä hoitajia. Mieti asiaa.

Hyvä että järjestyi, minusta kovin kummaa käytöstä anopilta kun kyse on vain yhdestä yöstä. Jos olisi kyse pidemmästä ajasta niin en ihmettelisi mutta yhden vuorokauden hoitaa vaikka päällä seisoen.

Mulla anoppi hoiti mielellään esikoista vauvanakin ja otti yökylään. No ennen kuin pikku kakkonen syntyi, syntyi miehen siskolle lapsi ja hän sitte sitä kiikutti mummulle yöhoitoon vähän turhankin tiuhaan. Anopilta meni siinä vissiin ilo siihen pienten hoitoon, koska ei ole sittemmin ottanut meidän pienempiä hoitoon ollenkaan. Nyt kun pikku kakkonen on melkein 3 se on alkanu puhua, että no voikohan se *******kin opetella olemaan mummun luona yökylässä. Mutta kuopuksesta ei puhettakaan. Se miehen siskon lapsi oli pienempänä niin kauhean vaikea tapaus että anopille on jääny siitä joku kammo. Kaipa se nyt haluaa levätä kun omat ipanansa saanu jo kasvatettua melkein kaikki aikuisiksi. Ja sitä masentaa olla lomautettuna.

Nämä syyt olen minä keksinyt omalle anopilleni kun vähän mietiskelly. Koitapa sinäkin asettua anoppisi asemaan ja mieti mitä hän on kokenut parin vuoden aikana ja miten ne on mahdollisesti vaikuttaneet häneen. Tai yksinkertaisesti kysy häneltä missä mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
saavatko appivanhemmat muuten automaattisesti olettaa, että sinä siivoat siellä ja peset ikkunat ym, kun itse odotat automaattisesti hoitavan kaksi pientä lasta?

Siis mitä helkuttia!
En todellakaan automaattisesti oleta sitä, koska he ovat hoitajina vihoviimeinen vaihtoehto (paitsi appiukko on tosi mukava)!
Mitä ite tekisit jos sulla ois elämäsi tilaisuus jossain asiassa, josta olet aina unelmoinut, mut anoppisi takia se ei olekaan mahdollsita.

Täh?
Miten niin anopin takia mahdollista? Oletkohan ihan tervejärkinen?

Minä olen aina joutunut elää niin että me vanhemmat kannamme vastuun lastenhoidosta ihan itse.

Siis mitä helkuttia!

Täh?

Minä olen aina joutunut elää niin että me vanhemmat kannamme vastuun lastenhoidosta ihan itse.

Olen ihan tervejärkinen. Kiitos kysymästä. Kyllä kannan vastuuni lastenhoidosta. Tarkoitin sitä, että jos sulla ois samanlainen tilanne ja ei olisi muuta vaihtoehtoa hoitajalle kuin appivanhemmat, joista toinen pistää hanttiin. Mutta ilmeisesti et sitä ymmärtänyt, oletkohan ihan tervejärkinen?

Siis mitä helkuttia!

Täh?

Olen ihan tervejärkinen. Kiitos kysymästä. Kyllä kannan vastuuni lastenhoidosta. Tarkoitin sitä, että jos sulla ois samanlainen tilanne ja ei olisi muuta vaihtoehtoa hoitajalle kuin appivanhemmat, joista toinen pistää hanttiin. Mutta ilmeisesti et sitä ymmärtänyt, oletkohan ihan tervejärkinen?

Mielestäni on ihan ok pyytää omia tai appivanhemia hoitoavuksi. Sitä en ymmärrä että alkaa meuhkata ja haukkua ja syytellä, että anoppi ei lapsesta pidä, jos anoppi ei jostain syystä jaksa tai halua hoitaa juuri silloin kun pyydät. Pyytämisessä ei ole mitään vikaa, mutta se, että et halua kuulla kieltävää vastausta, vaan painostat ja pakotat ja alat meuhkata ja syytellä, on väärin.
Aikuinen ihminen kunnoioittaa muiden ihmisten päätöksiä ja valintoja, eikä yritä pakottaa tai painostaa toisia käyttäytymään kuten itse haluaa. Se on väärin.
Itse en enää jaksaisi hoitaa kahta noin pientä lasta. Yksi lapsi menisi, kummankin ikäinen, mutta en jaksaisi kahta. Ehkä anoppisi on jo väsynyt ja on hoitanut lapsia tarpeeksi. appiukkosi taas ei ehkä ole omia lapsiaan aikanaan hoitanut, ja hänessä vielä virtaa.

Joka tapauksessa en ymmärrä että alat syytellä anoppia. Jos tilaisuus olisi tärkeä, miehesi voisi jäädä töistä palkattomalle vapaapäivälle tai omat vanhempasi voisivat järjestää vapaan. En ymmärrä että alat syytellä yhtäkkiä anoppia, kun on olemassa MLL ym. hoitajat myös.

Kuulostat todella hemmotellulta ja itsekkäältä.

Yhteistyössä