Miten suurperheiden äidit voivat jaksaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei käsitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tai ¨:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No jos on kuusi lasta, niin ne tuskin saavat vanhemmiltaan 8 pakettia/lapsi...

No meillä ei ole kyllä kuin viisi, mutta 50 lahjaa olen jo ostanut ja ensi viikko vielä juostaan. Mutta minä rakastankin joulua :xmas: Ja neuvolastakin voi varata ajat peräkkäin, hammaslääkärissäkin istuin viimeksi kaksi tuntia kun neljä lasta kävi peräkkäin :D Pelkästään järjestelykysymys, ei mulla omia harrastuksia ehtis olla, mutta vapaa-aikaa monta tuntia joka ilta kun lapset laittaa nukkumaan.

ok. Eli neuvolat ja hammashoitolat antavat teille etuoikeuden? kun yleensä kun itse kyselen aikaa, on yksi pieni lyhyt aika puolen vuoden päästä...

Vaikka tämä ei ole minulle tarkoitettu, niin vastaan kumminkin. :) Meillä lapsille tulee usein hammaslääkärille/-hoitajalle kutsut niin että kahdelle lapselle on annettu peräkkäiset ajat. Emme ole koskaan asiaan pyytäneet vaan tekevä sen ihan itse.

Mistähän tuota aloittais. Lääkäri/neuvola ym käynnit yritän järjestää että useammalle saa peräkkäiset ajat. Mutta toisaalta pyrin järjestämään että pääsen kahdestaan sen lapsen kanssa kelle aika on varattu. Välillä saa hypätä sitten monena päivänä peräkkäin. Ja myönnän olen esim hammaslääkäriin joutunut soittamaan että kenen kanssa pitikään ens viikolla tulla.

Ei joululahjat ole ongelma kun tietää mitä ostaa. Oon käyny 3 kertaa kaupassa joululahjoja ostamassa. 2 parin tunnin reissua ja yks pitempi. Ja kaikille kuudelle sain lahjat hommattua. Lahjoja saavat 5-10/lapsi.

Äsken tultiin koulun joulujuhlista eikä ollut mikään ongelma pestä pukea ja laittaa 6 lasta siihen kuntoon että voitiin lähteä. Miehellä kiireisin aika vuodesta töissä joten ei ollut mukana.

Joutuuhan nuo lapset tekemään oman osansa. Mutta minusta se vaan on etu. Osaavatpahan aikuisenakin tehdä jotain. Muistan kun meillä kävi joskus rippikoululaisia tekemässä diakonia työtä (oli ihan pieni vauva silloin). Ei ne tienny miten lattia luututaan tai miten piirakka leivotaan. Meillä osaa jo 10 v nuo.

Alkuperäinen kirjoittaja tai ¨:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
No jos on kuusi lasta, niin ne tuskin saavat vanhemmiltaan 8 pakettia/lapsi...

No meillä ei ole kyllä kuin viisi, mutta 50 lahjaa olen jo ostanut ja ensi viikko vielä juostaan. Mutta minä rakastankin joulua :xmas: Ja neuvolastakin voi varata ajat peräkkäin, hammaslääkärissäkin istuin viimeksi kaksi tuntia kun neljä lasta kävi peräkkäin :D Pelkästään järjestelykysymys, ei mulla omia harrastuksia ehtis olla, mutta vapaa-aikaa monta tuntia joka ilta kun lapset laittaa nukkumaan.

ok. Eli neuvolat ja hammashoitolat antavat teille etuoikeuden? kun yleensä kun itse kyselen aikaa, on yksi pieni lyhyt aika puolen vuoden päästä...

Ilmeisesti, mulla ainakin on aina onnistunut. Ilmoitan vaan että tuon sitten kaikki lapset kerralla että katsoa sellainen aika. Mutta viimeksi ainakin näin koneelta että niitä aikoja oli tyhjänä niin monta peräkkäin, eli ei niitä muilta viety.

No ei hän niitä muilta viedä jos on esim. 20min aikaa per lapsi. Jos yksi lapsi käyttäis 4x 20min niin ehkä sitten. Mutta tässä tapauksessa neljä lasta kävivät peräkkäin. Onko sillä jollekkin väliä että onko peräkkäiset ajat sisaruksilla vai toisilleen tuntemattomilla lapsilla.
Mulla on myös neljä lasta ja hulluahan se olis viedä niitä vaikka peräkkäisinä päivinä neuvolaan. Sama aikahan siellä menee, mutta matkoihin nelinkertainen!!

No mitä nyt noita suurperheitä tiedän (6-8 lapsisia) niin kyllä ne muksut ite ittensä hyvin nuoresta hoitaa. isommat kattoo perään jos viitsivät. Ja nää äidit ovat aivan lopussa fyysisesti ja henkisesti vaikka miehet apuna.Jatkuvat raskaudet rasittavat äitejä ja se ettei saa koskaan nukkua kunnolla.

Varmaan johtuu pitkälti asenteesta? Ihminen joka haluaa monta lasta varmaan jo lähtökohtaisesti nauttii siitä että ympärillä on touhua ja tohinaa. Kun sitä halua on niin ihminen oppii varmasti melkoiseksi arjen järjestäjäksi ja pystyy rennosti luovimaan niissäkin tilanteissa missä meillä 1-2 lapsen äideillä menee helposti sormi suuhun. :D

Väittävätpä vielä että sen ruuan kahdeksalle hengelle tekee about samassa ajassa kuin neljällekin jne. Joululahjojen määrä varmasti vaihtelee niin suurperheissä kuin pienissäkin, tunnen niin suurperheitä joilla lapset saavat isot määrät lahjoja kuin niitäkin missä lapsi saa vanhemmiltaan sen yhden paketin. Ehkä silloin kun on kyse isosta perheestänäihinkin juttuihin varaudutaan ajoissa, joululahjoihin säästetään jo pitkin vuotta ja lahjoja ostetaan alennuksista milloin vain vastaan sopivia tulee jne. Jos lapsia on enemmän pieniä niin todennäköisemmin äiti on kotona jolloin ei ole sitä työn takia juoksemista ja kiirettä.

Mä haluaisin oikeasti tutustua johonkin sellaiseen suurperheeseen, jossa jaksetaan hyvin :) Mä olen itse entinen suurperheen lapsi, ja ystävissä, tutuissa, naapureissa yms on useampia suurperheitä ja kyllä se jokaisessa on samanlaista touhua. Sellaista kun se oli mullakin lapsuudessa. Että äiti on hermoheikkona väsymyksestä, isäkin huutaa, isommille annetaan liikaa vastuuta liian aikaisin, lapset on paljon oman onnensa nojassa jo pienenä. Haluaisin joskus tutustua toisenlaiseenkin suurperheeseen, koska uskon ihan vakaasti että sellaisiakin on :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä haluaisin oikeasti tutustua johonkin sellaiseen suurperheeseen, jossa jaksetaan hyvin :) Mä olen itse entinen suurperheen lapsi, ja ystävissä, tutuissa, naapureissa yms on useampia suurperheitä ja kyllä se jokaisessa on samanlaista touhua. Sellaista kun se oli mullakin lapsuudessa. Että äiti on hermoheikkona väsymyksestä, isäkin huutaa, isommille annetaan liikaa vastuuta liian aikaisin, lapset on paljon oman onnensa nojassa jo pienenä. Haluaisin joskus tutustua toisenlaiseenkin suurperheeseen, koska uskon ihan vakaasti että sellaisiakin on :)

tervetuloa meille :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja :

Meillekin voi tulla, mulla on lehmän hermot ja meillä on erittäin rentoa elämää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Varmaan johtuu pitkälti asenteesta? Ihminen joka haluaa monta lasta varmaan jo lähtökohtaisesti nauttii siitä että ympärillä on touhua ja tohinaa. Kun sitä halua on niin ihminen oppii varmasti melkoiseksi arjen järjestäjäksi ja pystyy rennosti luovimaan niissäkin tilanteissa missä meillä 1-2 lapsen äideillä menee helposti sormi suuhun. :D

Väittävätpä vielä että sen ruuan kahdeksalle hengelle tekee about samassa ajassa kuin neljällekin jne. Joululahjojen määrä varmasti vaihtelee niin suurperheissä kuin pienissäkin, tunnen niin suurperheitä joilla lapset saavat isot määrät lahjoja kuin niitäkin missä lapsi saa vanhemmiltaan sen yhden paketin. Ehkä silloin kun on kyse isosta perheestänäihinkin juttuihin varaudutaan ajoissa, joululahjoihin säästetään jo pitkin vuotta ja lahjoja ostetaan alennuksista milloin vain vastaan sopivia tulee jne. Jos lapsia on enemmän pieniä niin todennäköisemmin äiti on kotona jolloin ei ole sitä työn takia juoksemista ja kiirettä.

tähän asti olen aina kuvitellut että haluan "paljon" lapsia ja oikeesti siis sen ison perheen..mutta nyt kun noita on kolme ni totesin että minusta ei siihen ole.

iso osuus on myös siitä että teen kotona todella paljon yksin ja sit vielä kahen vaippaikäsen kanssa heräilyt yöllä, mutta luulen että jos mun ei tarvis tehä melkeen kaikkea yksin ni silti 4 lasta ois aivan maksimi.

Mutta se on totta että esim ruoan laitto ei oo sen vaikeempaa tehä 2 ku 8, sillä samalla vaivallahan se tulee, aikanaan kun meitä olikin vain kaksi tein usein isoja määriä joita sitten saatto laittaa pakkaseen varalle,samalla vaivalla siis.

mutta sit se pyykin ja sotkun määrä on jo jotain todella isoa vaikka on vain 3, joista yks ei vielä tee muuta kuin pyykkiä..

Uusimmat

Yhteistyössä