Miten tähän puututaan? Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaana nyt

Vieras
Mulla on 13v tyttö ja nyt tyttöä on alettu ilmeisesti kiusaamaan. Puhelin soi monesti illassa ja tulee tekstareita. Tyttö ei vastaa puhelimeen ja tekstarit luettuaan on aina kovin vaisu. Otin asian puheeksi sit, ja tyttö kertoikin että samalta luokalta yks tyttö häntä nimittelee ja uhittelee.
Taustalla on juttu, että mun tyttö oli tykästynyt yhteen poikaan ja tää toinen tyttö myös ihastui samaan poikaan. Nyt tää poika seurustelee tän toisen tytön kanssa, mutta tää tyttö härnää silti kokoajan mun tyttöä. Tyttöni näytti mulle tänään tulleita viestejä ja ei ollut kivoja luettavia.
Tässä otteita viesteistä.

Saa...an huo.a vi..u ääliö lauta, älä ees vilkaise ******:n (pojan nimi) päin enää ikinä tai sä kärsit!

Hei eiks oo noloo olla noin lauta? Jos sä yleensä ees tartteet rintsikoita ni tunge niihin ees pumpulia, pikkupätkä huo.a saa..na!

Tuu mulle sanoo sanakin ni sä kärsit, per..le!

Osuko arkaan paikkaan pätkä? Vai etkö vit.u osaa vastata viesteihin?

Sä et tuu ikinä saamaan miestä tolla pärstäkertoimella. Vi..u että oot ruma!

Jne.

Tyttöni on lyhyt ikäisekseen, ja se on tosiaan hälle vähän arka paikka. Muuten aina iloinen ja reipas tyttö on nyt mieli maassa. Miten mä voin tähän puuttua? Tää tapahtui kouluajan ulkopuolella, voiko tästä edes olla yhteydessä kouluun?
Tässä on vielä mutkana matkassa se, että tää viestien lähettäjä on jossain sijaiskodissa tai jossain, josta mulla sen enenmpää kun tytöllä taikka muillakaan tuntemillani ois yhteystietoja tai mitään.

:o |O
mä varmaan ottaisin tytön numeron ja soittaisin tälle.
soitappa huvikses,vielä sun tytön numerosta ja sano että tyttös on vaikka leffassa ja huoamsit muutaman viestin ja puhelun tulleen.
kysy että mikä idiootti se oikeen on,ja että huolehtii ihan vaan omista sioistaan..aikka siitä sijaiskodistaan.
hitto että suututtaa!! |O

Moi!

Kyllä vi....taa noi koulujen kahnaukset....omalla tytöllämme sama ongelma....lapset osaa olla raakoja, ajattelematta seurauksia...tai en ne niit tajuu vielä....mutta kiusaamisen arvet on ja pysyy...siinä ei anteeksi pyynnöt unohduta tapahtunutta.
Kandee ottaa ehdottomasti yhteys kouluun, opettajaan tai terkkariin ja näyttää viestitkin..koulut puuttuu mutta omalla kohdalla tuntuu että laimeasti. Itse olen ottanut yhteyttä kouluun, opeen, terkkaan ja suoraan kiusaajan vanhempiin...usein vaan vastaus: ei meidän tyttö! jolloin siinä vaihees viimestään palaa päreet. Koettakaa pärjäillä, ilmoitahan kuinka asia etenee.
Voimia teille!!!

Minusta kouluun voi soittaa ja kysyä koulun ja opettajan kantaa. Asiaa ei kannata jättää sikseen, sillä tuon ikäinen tyttö kärsii varmasti noista viesteistä ja jos niihin ei puututa saattavat jäädä vaivaamaan pitkäksikin aikaa. Muutenkin kotona on varmasti hyvä jutella ihan suoraan tytölle ja keskustella asiasta mikäli se on vain mahdollista. Ja ehkä koulun on hyvä olla asiasta tietoinen. Mistäs sitä tietää mitä siellä päiväsaikaan koulussa tapahtuu. Ovat ainakin tietoisia asiasta ja ehkä kiinnittävät asiaan huomiota ja voivat siten huomata asioita mitkä muuten jäisivät näkemättä.

Kamalaa :o Kyllä lapset osaa olla julmia toisilleen :'( Samalaista tekstiä oli kirjotettu miun pikkuserkun (sillon 13v.) irc-gallerian kuvien kommentteihin pari vuotta sitten :(

Suoraan poliisin nähtäväksi miunkin mielestä nuo viestit. Jos kiusaaja on vähänkin pahapäinen pentu niin ei välttämättä koulun puhuttelut auta ja voi käydä kiinnikin tyttöösi "kantelusta". Poliisin väliintulo varmasti säikäyttää sen verran, että korkeintaan välimatkan päästä huutelee törkeyksiään.

:hug:

Koulusta saat ainakin sijaiskodin yhteystiedot, jos niitä ei muualta kerran ole saatavilla.
Silloin tilanne olisi myös koulun tiedossa ja siellä osaisivat tarkkailla tilannetta, vaikka nyt onkin kyseessä kouluajan ulkopuolella tapahtunut juttu.

Sitten ottaisin sinuna puhelua suoraan sijaiskotiin, lukisin ihan vaikka ääneen muutaman viestin ja tekisin hyvin selväksi, että jos ei touhu lopu niin poliisi otetaan mukaan selvittämään asiaa.

Mutta tämä siis minun kantani, näin mä tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
:hug:

Koulusta saat ainakin sijaiskodin yhteystiedot, jos niitä ei muualta kerran ole saatavilla.
Silloin tilanne olisi myös koulun tiedossa ja siellä osaisivat tarkkailla tilannetta, vaikka nyt onkin kyseessä kouluajan ulkopuolella tapahtunut juttu.

Sitten ottaisin sinuna puhelua suoraan sijaiskotiin, lukisin ihan vaikka ääneen muutaman viestin ja tekisin hyvin selväksi, että jos ei touhu lopu niin poliisi otetaan mukaan selvittämään asiaa.

Mutta tämä siis minun kantani, näin mä tekisin.

Eipä välttämättä saa, valitettavasti. Kouluilla ei oo lupa luovuttaa oppilaiden osotetietoja, ellei ao henkilö ole lupaa antanut. Näin ainakin tos mein lähikoulussa. Kerran oon sieltä yhteystietoja kysellyt, kun ekaluokkalainen oli kateissa (oli sitt kaverillaan), niin eivät antaneet.

Ap: ota yhteyttä ihan suoraan poliisiin, kysyt mitä voi tehdä. Ja suosittelen ottaa yhteyttä myös koululle. :hug:

Minä en kyllä heti sotkisi poliisia touhuun mukaan. Kouluun ottaisin yhteyttä ja jolleivät voi antaa sijaiskodin yhteystietoja ulospäin, voivat varmaan olla välikätenä ja ottaa yhteyttä sinne. Minä kannattaisin ns. sovittelua, jossa paikalla molemmat osapuolet, vanhemmat, koulusta joku ja mahdollisesti sitten tämä polliisikin.
Tärkeää kuitenkin saada tyttösi tajuamaan ettei hänessä vikaa!! :hug:

Ekaksi uusi kännykkänumero ja vain luotettavimmille ystäville tietoon. Yhteys kiusaajan huoltajaan ja vaikkapa myös poikakaverille vihje. Laittanee asiat oikeampaan perspektiiviin... Ehkä.

No en mä tiedä mitä hyötyä ottaa yhteyttä kouluun...huoltajat ( tai tän sijaiskodin vanhemmat ) olis mun mielestä enemmän avainasemassa tässä tapauksessa ja mä luultavasti soittaisin kiusaajalle ja yrittäisin puhua hänelle, että edes tajuaa et asia on jo aikuistenkin tiedossa. Hyvä että tyttös ei ole lähtenyt vastailemaan viesteihin!!!!

Yritin soittaa opettajalle ja jätin yhteydenottopyynnön. Tämä kiusaaja on uusi täällä ja asuu meistä kaukana. En tiedä paikkaa missä tämä tyttö on, joten mulla ei ole yhteystietoja sinne.

Minä aivan tasan varmasti ottaisin selville hänen osoitteensa ja menisin käymään kylässä. Näyttäisin vanhemmille viestit ja kysyisin että mitäs nyt tehdään. Myös opettajalle näyttäsin viestit kunhan ensin olen näyttänyt tytön vanhemmille.

Luin äsken koko ketjun ensimmäistä kertaa ja ikävältä kuulosti. Toivottavasti tyttösi opettaja on pätevä ja napakka ihminen, koska koulun kautta tätä mielestäni kuuluu alkaa selvittämään. Jos opettaja yrittää luistaa vastuusta, ota yhteys reilusti rehtoriin. Tuollainen kiusanteko pitää saada loppumaan ja nopeasti, ettei se ala leviämään oppilaiden keskuudessa tai saa vielä ikävämpiä muotoja/tapoja! Tsemppiä.

Ja vielä semmoinen asia... Tää kiusaaja voi älytä että ne tekstarit puhelimessa voikin olla haitaksi. En antaisi sitä kännyä tytölle kouluun, ihan sillä että sitä puhelinta ei viedä ja poisteta viestajä jotka tässä tapauksessa on ns. todistusaineistoa.

Yhteistyössä