Miten tämä soseen syönti voi olla näin vaikeaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmasofia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmasofia

Jäsen
20.04.2007
214
0
16
Meillä kiinteiden soseiden maistelu on käynnissä, ollut jo parisen viikkoa. Mutta...
Tyttö ei vaan suostu/halua niellä suussa olevaa sosetta. Ollaan jo 2 viikkoa harjoiteltu sinnikkäästi päivittäin n. 2 aterialla, mutta jo ensimmäisten lusikallisten lukuisten syljeksinnän jälkeen alkaa hirveä huuto. Huudon tuloksena vetää suussa pyörivää ruokaa "henkeensä", kakoo siihen malliin että tukehtuu ja homma on pakko keskeyttää suosiolla... Pari kertaa olen jo takonut selkää, kun taisi vetää ruokaa "väärään kurkkuun"... Eihän tuon soseen nyt pitäisi jäädä matkan varrelle ja ihan pieniä määriä suuhun laitan ja sinnikkäästi odottelen että suu tyhjä, ennen kuin lisää annan...
Sydään vaihtelevasti sitterissä ja sylissä, molemmissa yhtä hankalaa... Sylissä ei tosin kääntele päätään, mutta huuto on melkoinen, eikä siinä paljon syötellä. Olenko vain liian hätäinen, kun oletin, että vauva oppisi/haluaisi mielellään uuden syömistavan... Voi olla, että maidon juonti tekee kylläiseksi olon, mut on ollut vähän pakko toistaiseksi antaa maitoa ennen, koska maitomäärätkin on järjettömän pieniä mitä vrk. juo. (max. 600-700ml vrk)
Oletteko jättäneet vain maitokertoja pois, korvaten soseella ja paljonko alussa saitte menemään sosetta?
Meillä on nyt tapa, että aamupv. yritän antaa kasvissosetta (peruna-maissi, peruna porkkana) ja iltapv. hedelmä (mango tai luumu)
En ole uskaltanut paljon vaihdella uusia makuja, kun tuntuu, että tyttö ei ollenkaa hokaa, että sekin on ravintoa, mut vähän eri muodossa... Ja tosiaan max. on 2 tl. sosetta mikä menee ilma huutoa...
Voinko sitkeästi yrittää jatkaa, vaikka lapsi huutaakin, mahtaako vain testata äitiä...?
Vinkkejä soseiden syöntiin kaivataan, koska minä poloinen olen ihan neuvoton tai sitten vain liian hätäinen...

meillä oli ihan sama juttu,kun aloteltiin soseet.jatka vain,tiettykään ei ruokaa silloin suuhun,kun huutaa.kyllä se siitä.meillä meni 1kk ennen kuin alkoi sujumaan ja olin jo itekkin luovuttamassa leikin.menee aikansa ennen kuin vaavi tajuaa että kiinteä ruoka täyttää myös masun,kun on tottunut vain maitoon.ja alkaa nielemään sitä kuin huomaamattaan.tsemppiä ruokailuun :hug:

lisäksi meillä poju haluaa aina sen maidon ekaks suurimpaan nälkään ja sen jälkeen vasta voi tarjota sosetta.juo melkein desin maitoa siis ennen ruokaa,mutta jos tarjoisin soseen heti alkuun niin huuto siitä tulis...jossain vaiheessa annoin vuorotellen sosetta ja maitoo tiuhassa tahdissa niin ettei poju tajunnutkaan että sosetta meni välissä.kaikkia kikkoja kannataa kokeilla.

Meillä oli alku kanssa hankalaa, mutta sitten muutaman viikon alun jälkeen alkoi sujumaan paremmin. Tosin nyt on syöminen kanssa välillä sitä sun tätä, tyttö pian 6 kk. Veuhtoo ja heiluu kauheasti kun syöttää, tai yleensä niin että enimmän nälän saa sammutettua hyvin, eli alun syö hyvin ja sitten menee kiinnostus ruokaan ja tulee muuta mielenkiintoista...

Minä annan kanssa maidon ensin, noin desin juo ensin maitoa ja sitten sosetta päälle. Pakko tehdä näin, koska maitoa ei huoli soseiden jälkeen heti eikä esim. tunninkaan päästä. Maitoa menee meillä muutenkin vaan just ja just se 5-6 dl.

Tsemppiä teille, kyllä se varmasti alkaa sujumaan =) :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja emmasofia:
Meillä kiinteiden soseiden maistelu on käynnissä, ollut jo parisen viikkoa. Mutta...
Tyttö ei vaan suostu/halua niellä suussa olevaa sosetta. Ollaan jo 2 viikkoa harjoiteltu sinnikkäästi päivittäin n. 2 aterialla, mutta jo ensimmäisten lusikallisten lukuisten syljeksinnän jälkeen alkaa hirveä huuto. Huudon tuloksena vetää suussa pyörivää ruokaa "henkeensä", kakoo siihen malliin että tukehtuu ja homma on pakko keskeyttää suosiolla... Pari kertaa olen jo takonut selkää, kun taisi vetää ruokaa "väärään kurkkuun"... Eihän tuon soseen nyt pitäisi jäädä matkan varrelle ja ihan pieniä määriä suuhun laitan ja sinnikkäästi odottelen että suu tyhjä, ennen kuin lisää annan...
Sydään vaihtelevasti sitterissä ja sylissä, molemmissa yhtä hankalaa... Sylissä ei tosin kääntele päätään, mutta huuto on melkoinen, eikä siinä paljon syötellä. Olenko vain liian hätäinen, kun oletin, että vauva oppisi/haluaisi mielellään uuden syömistavan... Voi olla, että maidon juonti tekee kylläiseksi olon, mut on ollut vähän pakko toistaiseksi antaa maitoa ennen, koska maitomäärätkin on järjettömän pieniä mitä vrk. juo. (max. 600-700ml vrk)
Oletteko jättäneet vain maitokertoja pois, korvaten soseella ja paljonko alussa saitte menemään sosetta?
Meillä on nyt tapa, että aamupv. yritän antaa kasvissosetta (peruna-maissi, peruna porkkana) ja iltapv. hedelmä (mango tai luumu)
En ole uskaltanut paljon vaihdella uusia makuja, kun tuntuu, että tyttö ei ollenkaa hokaa, että sekin on ravintoa, mut vähän eri muodossa... Ja tosiaan max. on 2 tl. sosetta mikä menee ilma huutoa...
Voinko sitkeästi yrittää jatkaa, vaikka lapsi huutaakin, mahtaako vain testata äitiä...?
Vinkkejä soseiden syöntiin kaivataan, koska minä poloinen olen ihan neuvoton tai sitten vain liian hätäinen...

Mulle tuli mieleen, että onko lapsi liian näkäinen keskittyäkseen kiinteiden syömiseen? Kuten itsekin sanoit niin ei pikkuiset yleensä ymmärrä että kyllä ne soseetkin masun täyttävät.

Alussa yritin antaa soetta ennen maitoa ja se oli pelkkää huutoa kun nälkä oli niin kova ja soseiden syöminen hidasta. Sitten erotin maito- ja soseateriat erikseen. Ensin maito ja sitten jonkun ajan päästä sose kun masuun on tullut lisää tilaa. Sitten alkoi onnistumaan =)

Kuinka vanhasta vaavista meillä on kyse? Ehkä hän ei vielä ole valmis ollenkaan tähän tapahtumaan? Meillä ei alku ollut ruusuista ollenkaan, samaa kakomista yms. joten pidettiin suosiolla parin viikon tauko ja kokeiltiin uudestaan.

Onko vauva kiinnostunut syömistapahtumasta? Siis jos sinä tai joku muu syö ja vauva näkee? Kannattaa kokeilla niin, että otat jonkun "mallisyöjäksi".

Meillä alun hankaluuksien jälkeen alkoi vaivaamaan sihtikurkkuus. Mitään missä oli vähänkään kökköjä ei mennyt alas. Ei ennen kuin suuhun tuli ensimmäinen hammas ja samaan aikaan isukki alkoi syömään samaan aikaan. Nyt menee jo kaikenmoiset kökkäreet, vaikka hampaita ei olekaan kuin kaksi..

Niin ja ikää 8,5kk

Neuvolan ja lastenlääkärin suosituksesta kiinteitä aloiteltu, koska maitoa saadaan tytölle menemään alle suositusten... Paino kyllä nousee, mutta ilmeisesti enemmänkin saisi nousta, siksi nuo kiinteät pitäisi saada päivittäiseen ruokavalioon...
Itse olen ajatellut samaa, ettei tyttö välttämättä ole "valmis", ja olenkin pitänyt päivien taukoja, mut joskushan se on opittava kuitenkin...
Nälästä ei ole kysymys, koska tämä tapaus harvemmin on nälkäinen... niin hassulta kuin se kuullostaakin... Eli huuto ei johdu nälästä. Ja olen kyllä aina antanut maidon etukäteen...
No, anyway juuri tein niin, et annettiin ennen maitoa sylissä perunaporkkanaa, joka nyt ehkä pienessä nälässä meni jotenkuten... Ja annoin suosiolla nyrkkien mennä suuhun syödessä. Minä kun olen niitä koko ajan siirtelemässä pois ja tyttö tuntuu olevan paljon rauhallisempi kun saa nyrkkiä imeä samalla... olkoonkin sitten sottaista. pääasia, et hoksaisi suuhun tulevan tavaran olevan nieltävää...
Nyt vaan ei taida maito maistua enää sen jälkeen.

Malttia, sanoisin minä!
Vauvasi on kuitenkin vielä aika pieni ja voi olla, että suun motoriikka ei yksinkertaisesti ole vielä valmis kiinteiden syömiseen. Muistan lukeneeni joskus jostain opuksesta, että vauva oppii työntämään ruoan kielellä suun takaosaan yleensä vasta puolen vuoden tietämillä.
Itse aloin antamaan soseita lapselleni 5 kk iässä, mutta syönti ei lähtenytkään sujumaan niin kuin olin etukäteen kuvitellut. Poika ei vain ollut valmis siihen. Hän ei yksinkertaisesti suostunut avaamaan suutaan kuin ehkä sen yhden kerran, ja loput lusikalliset sain "huijata" suuhun. Ja itkuhan siitä aina tuli muutaman lusikallisen jälkeen. Aloin olemaan jo aivan epätoivoinen lapseni syömisen kanssa, sillä hän ei myöskään huolinut pulloa ja olin siksi aivan kiinni lapsessani. Mutta mikä sitten auttoi meidän tilanteeseen? AIKA! 1kk ja 3 vkoa kiinteiden aloituksesta poika yhtäkkiä alkoi syömään! Joten malta sinäkin, kyllä se lapsi jossain vaiheessa alkaa syömään! =)

Yhteistyössä