J
jepsu
Vieras
Aloin tässä miettiä, kun usein kylässä ollessa kauhistelen sisäisesti kun lapsilla on hirveästi kaikenlaisia vempeleitä ja toimintoleluja, jotka usein tuntuu olevan rikki tai osia hukassa. Sitten kuitenkin äsken itsekin korjailin kontaktimuovilla luukkukirjoja, joista kuopuksemme on repinyt osia irti. Enkä voi sanoa kovin tarkkaan huolta pitäneeni, ettei saisi niitä käsiin. Annan myös aika surutta lasten leikkiä leluillaan kovakouraisesti ja kehitellä niistä uusia "innovaatioita". Monesti lehdet on rypyssä tai sivuja irti, palapeleistä paloja hukassa, leluista osia irti jne. Meillä lelut on todella leikityn näköisiä, pehmolelut samoin kuluneita ja jopa reikäisiä.
Minulla on ajatus, että lelut on leikkimistä varten. Toisaalta pitää arvostaa arvokkaita tavaroita ja varsinkin jos on saanut ne joltakin lahjaksi. Kirjoja meillä on paljon ja aika pienenä lapset on niitä tutkineet, joten osa on melko rikkinäisiä. Toisaalta meidän lapset kyllä tietää, että varsinkin jos joku lelu hajotetaan tahallaan, se on sitten rikki ja uutta ei tule. Mietin, että miten muilla yleensä? Pidättekö kovin tarkkaa huolta leluista ja kirjoista että miten niitä kohdellaan? Meidän lapset kyllä on tottuneet siihen että jäljet siivotaan ja esim. ulkolelut kerätään leikkien jälkeen, että sen puoleen ollaan aika tarkkoja. Joskus on vaan helppo nähdä muiden perheissä vikaa ja kuvitella, että itse toimii oikein
Mutta omille tavoilleen myös sokeutuu...
Minulla on ajatus, että lelut on leikkimistä varten. Toisaalta pitää arvostaa arvokkaita tavaroita ja varsinkin jos on saanut ne joltakin lahjaksi. Kirjoja meillä on paljon ja aika pienenä lapset on niitä tutkineet, joten osa on melko rikkinäisiä. Toisaalta meidän lapset kyllä tietää, että varsinkin jos joku lelu hajotetaan tahallaan, se on sitten rikki ja uutta ei tule. Mietin, että miten muilla yleensä? Pidättekö kovin tarkkaa huolta leluista ja kirjoista että miten niitä kohdellaan? Meidän lapset kyllä on tottuneet siihen että jäljet siivotaan ja esim. ulkolelut kerätään leikkien jälkeen, että sen puoleen ollaan aika tarkkoja. Joskus on vaan helppo nähdä muiden perheissä vikaa ja kuvitella, että itse toimii oikein