Miten tarkkoja päiväkodissa ollaan hoitoajoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkotiin syksyllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkotiin syksyllä

Vieras
Lapseni joutuu valitettavasi syksyllä aloittamaan päiväkodissa, kun hänen pph lopettaa. Harmittaa vietävästi, kun hoitaja on ollut niin mahtava ja päiväkodeista en paljon hyvää ole kuullut.
Miten tarkkaa se on päikyssä niitten hoitoaikojen kanssa? Tarviiko sinne viedä omat työvuorolisttat vai riittääkö et ilmoittaa hoitoajat kun lapsi on hoidossa (niin kuin pph:lle piti ilmoittaa)
Meinaan nyt tällä sitä, että vein lapsen pph:lle joskus jo klo 9, vaikka itse menin myöhemmin töihin. kerkesin siinä välissä joko hoitaa asioita tai käydä uimassa tms. pph itse siis sanoi kun hoito alkoi, että voin niin tehdä kun mulla ei ole mahdollisuutta harrastaa töitten jälkeen illalla (rakennetaan). Eli silloin tällöin pystyin ilmoiittamaan että lapsi tulee pari tuntia aiemmin.
miten kun mun iltavuoro alkaa klo 14 niin pph:lle lapsen vein lounaalle, eli klo 11 että ehti syödä. Saako niinkään päiväkodissa tehdä?

Ja miksi ne kyttää noita työssäkäyvien hoitoaikoja, jos siellä saa kotona olevien lapset olla 8-16 kuitenkin. Mun lapsi on hoidossa maks. 7h ja jos oon vapaalla, ei oo ollenkaan hoidossa, eli ei ole kyse siitä että pitäisiin lasta koko ajan hoidossa :D

mä ilmotin sinne vain hoitoajat, koska mä teen vuorotyötä ja aika useinki saattaa työvuorot vaihtua. Liian vaikeeks olis menny.

Laps oli tarha-ajan pääasiallisesti 9-16:30 ja kasin aamut ilmoitin etukäteen. Eskariajan oli 8-16 koska 8:lta alkoi aamupala ja sit eskaritoiminta. Vapaapäivinä hain ruuan jälkeen.

korjaan vain, että "tavallisessa" päiväkodissa ei kyllä kytätä yhtään sen enempää työssäkäyvien kuin kotonakaan olevien vanhempien lasten hoitoaikoja.

vuoropäiväkodit erikseen, mutta siellä ei kotonaolijoiden lapsia olekaan.

Ei siellä mitään kytätä. Me ilmoitettiin hoitoajaksi 7:30-17:00. Lapsi on tuon ajan hoidossa ehkä kerran viikossa, muulloin päivät lyhyempiä. Minulla on epäsäännöllinen työ, eikä koskaan ole kyselty työajoistani mitään.
Pyrin kyllä ilmoittamaan etukäteen huomattavat poikeamat hoitoajoissa.

kun lapseni olivat päiväkodissa ja olin kolmivuorotyössä, niin ilmoitettiin hoitoajoiksi 8-16 ( mies päivätyössä ) vapaapäivät pidin kotona aina, mutta jos oli esim. iltavuoro klo. 14 alkava, niin kyllä vein klo. 8 hoitoon, niin kuin olin ilmoittanut. Vapaapäivät tietysti ilmoitettiin aina etukäteen ja ne olikin aina vapaata lapsilla.

Voit viedä lapsesi hoitoon vaikka klo 7, jos ette tarvitse vuorohoitoa klo 17 jälkeen. Jos taas tarvitsette vuorohoitoa ollessasi vaikka iltavuorossa, niin silloin päiväkodissa ollaan tarkkoja hoitoajoista ja hoitoon saa tuoda vasta silloin kun oma vuoro alkaa. Vuorohoidossa työvuorolistat on toimitettava. Jos ette tarvitse vuorohoitoa, niin riittää ilmoitus hoitoajasta. Ei tarvitse selitellä tai ilmoitella omia vuoroja.

Ilmoitan aamuajan mahd tarkkaan ja loppumisajaksi klo 17. Työvuoroni vaihtelevat viikonpäivien mukaan ja päiväkodissakin tietävät, että klo 17 on poikkeuksen poikkeus. Etukäteen tiedossa olevat lyhyet päivät laitan sähköpostilla niin eivät sitten varaa lapselle turhia aamupaloja, ruokia tai välipaloja.

Kysy suoraan päiväkodista, miten kannattaa tehdä. Jos pihassa ei ole kavereita aamupäivisin, sopisin sen klo 9 ihan suosiolla enkä edes miettisi klo 11tai 12 aikoja.

Meillä toivovat, että ennen 8 ei tuotaisi turhaan/ilmoittamatta, koska silloin hoitajia on vähemmän ja ovat laskeneet lapsi/hoitaja luvut tarkemmin. Sen jälkeen ei juuri merkitystä. Iltapäivästä 16-17 väli on samanlainen, että osa hoitajista lähtisi jo kotiin ja lapsia hoidetaan pienemmällä porukalla.

meillä oli sellainen tilanne että opiskelin ja silloin oma koulupäivä kesti 8-15,sain viedä lapsen hoitoon kello 7.30 ja haku oli 15.30,harjoitteluajan oma vuoro oli 15-22,lapsi hoitoon 14.30 ja haku 22.30 mennessä,oltiin tarkkoja,monesti piti lähteä "vähän kesken" harjoittelusta kun tosiaan tuo haku oli 22.30 mennessä

[QUOTE="vieras";26355823]Meillä toivovat, että ennen 8 ei tuotaisi turhaan/ilmoittamatta, koska silloin hoitajia on vähemmän ja ovat laskeneet lapsi/hoitaja luvut tarkemmin. Sen jälkeen ei juuri merkitystä. Iltapäivästä 16-17 väli on samanlainen, että osa hoitajista lähtisi jo kotiin ja lapsia hoidetaan pienemmällä porukalla.[/QUOTE]

Olen huomannut virikehoidossa olevista, että tulevat klo 9ja haetaan klo 15. Liekö sattumaa vai onkohan kaikkia oheistettu samalla tavalla?

[QUOTE="Vieras";26355849]Olen huomannut virikehoidossa olevista, että tulevat klo 9ja haetaan klo 15. Liekö sattumaa vai onkohan kaikkia oheistettu samalla tavalla?[/QUOTE]

Mun esikoinen oli aikanaan päikyssä 2pv/vk kun olin itse vielä hoitovapaalla, ja me mentiin ja tultiin about noihin aikoihin ihan käytännön syistä: retket yms. alkaa yleensä ysin maissa, ja päiväunien ja välipalan jälkeen klo on n. 14.30 eli hyvä aika lähteä kotiin.

Teet vaan yksinkertaisesti sellaisen sopimuksen päiväkodin kanssa mikä sinulle sopii. Ei siellä ole mitään oikeutta kytätä yhtään mitään jos sopimuksessa pysytään. Aina voi lapsi olla lyhyemmän päivän, ottaa vaan huomioon ne ruokailuajat. Jos aamiainen on klo 8 pk:ssa niin annat kotona aamupalan jos viet vasta 8.30, jne. Ei siinä sen kummempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotiin syksyllä;26355648:
Ja miksi ne kyttää noita työssäkäyvien hoitoaikoja, jos siellä saa kotona olevien lapset olla 8-16 kuitenkin. Mun lapsi on hoidossa maks. 7h ja jos oon vapaalla, ei oo ollenkaan hoidossa, eli ei ole kyse siitä että pitäisiin lasta koko ajan hoidossa :D

ei kytätä yhtikäs mitään :) Muutoin kuin että jos hoitoajaksi on ilmoitettu esim 8-16, silloin lasta ei haeta klo 16.30. Tai jos hoitoaika on esim 85%, silloin ne 6 päivää kuukaudessa on oltava poissa .

[QUOTE="tintti";26355829]meillä oli sellainen tilanne että opiskelin ja silloin oma koulupäivä kesti 8-15,sain viedä lapsen hoitoon kello 7.30 ja haku oli 15.30,harjoitteluajan oma vuoro oli 15-22,lapsi hoitoon 14.30 ja haku 22.30 mennessä,oltiin tarkkoja,monesti piti lähteä "vähän kesken" harjoittelusta kun tosiaan tuo haku oli 22.30 mennessä[/QUOTE]

vuorohoidossa on kyse aivan eri asiasta kuin tavallisessa päivähoidossa :)

Katsohan muuten ap teidän kunnan sivuilta, millaisia eri sopimuksia voi tehdä. Hyvällä tuurilla teille tulee vapaapäiviä niin paljon, että saatte halvemman sopimuksen.

Tuosta aikojen kyttäämisestä vielä: edellinen hoitopaikka oli ajoista tarkka jostain syystä. En sitten tiedä oliko lapsia hoitajiin nähden joinakin aikoina liikaa. Ainakin ko. paikassa oli useampikin pienen lapsen äiti hoitajana eli heille oli tärkeää päästä lähtemään tiettyyn aikaan. Tuntui vaan kurjalta, kun huomauttelivat 15 minuutin 'myöhästelystä' vaikka hoitoaika oli 8-17. Perustelivat sillä, että kun sä yleensä tulet tähän aikaan, niin pitäsi heille kertoa, jollei ehdi. Ei mulla niin säännöllistä työaikaa ole, että ihan vartin tarkkuudella tiedän päivän pituuden eikä tuota pääkaupunkiseudun liikennettäkään ihan satavarmasti voi ennustaa. Reilusti ennen viittä kuitenkin aina noudin. Nykyinen paikka ei ole ollenkaan tarkka. Ikinä ei ole tentattu päivän pituutta eikä kyselty voisiko tulla edes puoli tuntia aiemmin.

[QUOTE="vieras";26356011]Tuosta aikojen kyttäämisestä vielä: edellinen hoitopaikka oli ajoista tarkka jostain syystä. En sitten tiedä oliko lapsia hoitajiin nähden joinakin aikoina liikaa. Ainakin ko. paikassa oli useampikin pienen lapsen äiti hoitajana eli heille oli tärkeää päästä lähtemään tiettyyn aikaan. Tuntui vaan kurjalta, kun huomauttelivat 15 minuutin 'myöhästelystä' vaikka hoitoaika oli 8-17. Perustelivat sillä, että kun sä yleensä tulet tähän aikaan, niin pitäsi heille kertoa, jollei ehdi. Ei mulla niin säännöllistä työaikaa ole, että ihan vartin tarkkuudella tiedän päivän pituuden eikä tuota pääkaupunkiseudun liikennettäkään ihan satavarmasti voi ennustaa. Reilusti ennen viittä kuitenkin aina noudin. Nykyinen paikka ei ole ollenkaan tarkka. Ikinä ei ole tentattu päivän pituutta eikä kyselty voisiko tulla edes puoli tuntia aiemmin.[/QUOTE]

Mitä isompi päiväkoti, sen helpompi on henkilökunnan joustaa. On suurempi määrä hoitajia mitkä voivat sitten katsoa muidenkin ryhmäläisten perään.
Meillä vaan vähän kurjasti on useasti käynyt kun ei oman ryhmän hoitajaa ole ollut paikalla: lapsella melkein aina kakka vaipassa kun menee hakemaan. Ja se kakka on oikeasti ollut siellä kauan kun takapuoli on ihan palanut. Sanoin siitä kyllä, oman ryhmän hoitajat kyllä hoitavatkin asian hyvin... ne on ne muut...

[QUOTE="vieras";26355967]vuorohoidossa on kyse aivan eri asiasta kuin tavallisessa päivähoidossa :)[/QUOTE]

aamun lapsi oli ihan tavallisessa päiväkodissa joka olisi ollut auki kello 7-17,siltikin oltiin todella tarkkoja,ongelma tuli siinä vaiheessa kun auto hajos eikä bussilla/pyörällä/kävellen ois millään ehtinyt puolessa tunnissa itse koululle,autolla ehti just ja just,antoivat jonkin lappusen jossa luki oikein että hoitoaika alkaa puoltatuntia ennen minun työvuoroa/koulupäivää ja loppuu puolituntia työvuoron/koulupäivän jälkeen,illaksi lapsi meni sitten ryhmikseen joka olisi ollut auki 23 asti mutta samoin haku puoltuntia omien vuorojen jälkeen,onko ainut tälläinen käytäntö sattunut minun kohdalle???????

Nykyinen päiväkoti on tosi mahtava, henkilökuntaa on joskus vähän ja sen vuoksi toivovat että ajat olisi mahdollisimman hyvin tiedossa. Mutta pari kertaa olen myöhästynyt mm. onnettomuuden aiheuttaman ruuhkan vuoksi ja ovat olleet ymmärtäväisiä ja kun synnytyksen aika lähestyi niin sanoivat että voivat kyllä poikaa pitää viiteen asti jos lähtö tulee siihen aikaan kun pitäisi hakea (klo 14). Olen ollut tosi tyytyväinen enkä ole havainnut kyttäämistä. Edellisessä perhepäivähoidossa (joka siis pienpäiväkoti n 12 lapselle) oli juurikin sellaista kyttäystä, asuin hoitopaikan naapurissa ja esim kun äitini oli pörähtänyt omilla avaimillaan asuntooni kun olin töissä, päivähoidosta valitettiin että olisi pitänyt hakea lapsi jo ennen klo 17 (joka siis oli hoitoaika) kun näkivät että olen kotona XD
lisäksi kun sairastuin influenssaan ja toin 39 asteen kuumeessa (olin yh tuohon aikaan, muuten) lapset hoitoon päiväksi niin tökkäsivät jotain seinällä olevaa taulua että "JOS vanhempi on LOMALLA niin lapsia EI tuoda hoitoon". Oli todella kusipäinen paikka, yksikin täti alkoi huutaa ihan lasten kuullen päin naamaa kun sanoin että jos olen sairaslomalla sellaisesta sairaudesta etten voi lapsia hoitaa niin hoitoonhan ne on silloin saatava :D Joskus menin pyörällä töihin ja sitten tädit marmattivat että olinko taas lomalla ja kotona yksin koko päivän kun auto oli pihassa!!!! että sellasta ihan oikeeta kyttäystä. Valitin siitä paikasta päivähoitotoimen johtajalle, joka hoiti nuhtelut. Sen jälkeen valitus vaihtui kylmään mulkoiluun. myös lapset olivat usein mustelmilla, sillä hoitajat eivät puuttuneet väkivaltaisiin poikien leikkeihin ollenkaan. Yksikin isompi poika oli potkaissut tyttöäni päähän. Nykyisessä päiväkodissa ei suvaita mitään väkivaltaa ja se on todella hienoa!

tintti: ja juu siinä edellisessä paikassa oli juurikin niin että lapset pitää hakea heti kun työ loppuu vaikka hoitoaika oli merkitty 8-17. Opiskelin myös työn lisäksi joten aika haipakkaa sai mennä ja hain lapsia välillä kotiin vaikka olisi pitänyt opiskella. Tuli siinä mieleen että ketä varten se päiväkoti oikein oli, tätejäkö? vai lapsia ja heidän vanhempiaan? oli koko ajan sellainen tunne että lapseni on vaan taakka siellä päiväkodissa, oli henkilökuntaa tai ei tarpeeksi, siellä oli sellainen inhottava asenne.

Nykyinen päiväkoti on tosi mahtava, henkilökuntaa on joskus vähän ja sen vuoksi toivovat että ajat olisi mahdollisimman hyvin tiedossa. Mutta pari kertaa olen myöhästynyt mm. onnettomuuden aiheuttaman ruuhkan vuoksi ja ovat olleet ymmärtäväisiä ja kun synnytyksen aika lähestyi niin sanoivat että voivat kyllä poikaa pitää viiteen asti jos lähtö tulee siihen aikaan kun pitäisi hakea (klo 14). Olen ollut tosi tyytyväinen enkä ole havainnut kyttäämistä. Edellisessä perhepäivähoidossa (joka siis pienpäiväkoti n 12 lapselle) oli juurikin sellaista kyttäystä, asuin hoitopaikan naapurissa ja esim kun äitini oli pörähtänyt omilla avaimillaan asuntooni kun olin töissä, päivähoidosta valitettiin että olisi pitänyt hakea lapsi jo ennen klo 17 (joka siis oli hoitoaika) kun näkivät että olen kotona XD
lisäksi kun sairastuin influenssaan ja toin 39 asteen kuumeessa (olin yh tuohon aikaan, muuten) lapset hoitoon päiväksi niin tökkäsivät jotain seinällä olevaa taulua että "JOS vanhempi on LOMALLA niin lapsia EI tuoda hoitoon". Oli todella kusipäinen paikka, yksikin täti alkoi huutaa ihan lasten kuullen päin naamaa kun sanoin että jos olen sairaslomalla sellaisesta sairaudesta etten voi lapsia hoitaa niin hoitoonhan ne on silloin saatava :D Joskus menin pyörällä töihin ja sitten tädit marmattivat että olinko taas lomalla ja kotona yksin koko päivän kun auto oli pihassa!!!! että sellasta ihan oikeeta kyttäystä. Valitin siitä paikasta päivähoitotoimen johtajalle, joka hoiti nuhtelut. Sen jälkeen valitus vaihtui kylmään mulkoiluun. myös lapset olivat usein mustelmilla, sillä hoitajat eivät puuttuneet väkivaltaisiin poikien leikkeihin ollenkaan. Yksikin isompi poika oli potkaissut tyttöäni päähän. Nykyisessä päiväkodissa ei suvaita mitään väkivaltaa ja se on todella hienoa!

Siis aivan JÄRKYTTÄVÄ paikka!!! Yksityinen vai kunnallinen? Argh, miten tuollaista voikin olla??

Meillä haluavat vain tietää yövuorot ja varhaiset aamuvuorot, koska hoitaja tulee paikalle vain meidän lapsiamme varten eikä olisi mielekästä seisottaa hoitajaa paikalla aamukuudesta iltavuoropäivinäkin.
Lapset ovat siis tavallisessa pk:ssa, mutta itse olen vuorotyössä ja mies 7-15.30, joten aikaisia aamujakin mahtuu mukaan. En tiedä saisiko tällaisessa tilanteessa edes vuorohoidosta paikkaa?

[QUOTE="diu";26356279]Meillä haluavat vain tietää yövuorot ja varhaiset aamuvuorot, koska hoitaja tulee paikalle vain meidän lapsiamme varten eikä olisi mielekästä seisottaa hoitajaa paikalla aamukuudesta iltavuoropäivinäkin.
Lapset ovat siis tavallisessa pk:ssa, mutta itse olen vuorotyössä ja mies 7-15.30, joten aikaisia aamujakin mahtuu mukaan. En tiedä saisiko tällaisessa tilanteessa edes vuorohoidosta paikkaa?[/QUOTE]

Jos toinen vanhemmista tekee säännöllistä työpäivää ja ehtii hakea ennen klo 17, ei vuorohoitopaikkaa saa.

Yhteistyössä