Miten tästä pahasta olosta pääsee yli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EllaDonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

EllaDonna

Aktiivinen jäsen
28.06.2007
3 793
6
38
Luin joskus vuosia sitten järkyttävän jutun jonkun sodan uhreista. Silloin mulla ei ollut lapsia ja juttu oli vain mielenkiintoinen. Sitten sain omia lapsia ja se lehtijuttu on kummitellut mun mielessä sen jälkeen useinkin. Se aiheuttaa mulle niin pahan mielen, että mua sattuu ihan fyysisesti.

Jutussa kerrottiin hirmuteoista, joita ihmisille tehtiin jonkun sodan aikana. Perheen miehet ja lapset tapettiin äitien nähden ja äidit jätettiin sitten kitumaan muistojensa kanssa. Siellä naiset eivät käy töissä tai muutenkaan pysty huolehtimaan hyvin itsestään, joten selviämismahikset oli huonot. Joiltain lyötiin kirveellä ranteesta kädet poikki, jolloin naiset eivät edes pystyneet toimimaan kunnolla. Kuvassa oli muutama tällainen amputoitu nainen.

Pahinta oli lukea, kun naiset kertoivat, mitä heidän perheilleen oli tehty. Pahat miehet olivat vaan hyökänneet heidän koteihinsa ja hakanneet perheenisät kirveellä palasiksi. Sitten ne olivat kiduttaneet äitien nähden heidän lapsiaan. Miehet olivat paiskanneet vauvat lattialle ja polkeneet päät muussiksi. (Tätä kirjoittaessani kyyneleet valuu jo poskilla. Ajatus on niin äärettömän järkyttävä. Se olisi kaikkein kamalin tilanne, mitä vaan voin ihmiselle kuvitella.)

Joskus tuo artikkeli tulee mieleen, kun katson ihanaa vauvaani, joka ilakoi opittuaan uuden taidon. Tänään hän oppi taputtamaan käsiään yhteen ja oli niiiin hellyyttävä nauraessaan ja taputtaessaan. Sitten tuli taas se hirveä ajatus, että jos olisinkin nyt joku niistä onnettomista naisista, joiden kotiin hyökättiin ja joku huvikseen polkisi vauvani kuoliaaksi ja nauraisi räkäisesti päälle. Sitten vielä raiskaisi minut, silpoisi ja jättäisi kitumaan sylkäisten päälleni lähtiessään. Sen voin sanoa, että en haluaisi tulla pelastetuksi enää siinä vaiheessa. Ei elämä olisi enää elämisen arvoista. Pelkkää vihaa ja katkeruutta.

Ai miksikö halusin tämän teille kertoa? Koska olen ilkeä ihminen ja toivon, että tämä kammottava painajainen siirtyisi jonkun muun riesaksi ja mun ei tarvitsisi muistaa sitä enää ikinä. Tuollaista varmasti tapahtuu tälläkin hetkellä joissain maissa jossain kaukana. Minä en kuitenkaan halua siitä tietää, enkä enää ikinä lue mitään sotien tositarinoita ihmisten kärsimyksistä. Ei siitä ole kenellekään mitään hyötyä, että mä täällä kärsin. En vaan halua tietää.

Pyydän herkiltä anteeksi tästä tiedosta. Johonkin oli vain avauduttava.

Hyvää yötä ja kauniita unia.

Niin kauan kuin on miehiä, aseita ja testosteronia, tuota tulee tapahtumaan. Ei ole kuitenkaan normaalia jäädä märehtimään jotain lukemaansa. Onko sulla jotain käsittelemättömiä traumoja itselläsi, jotka nyt purkautuvat tuon sodan kauhujen mielikuvan kautta?

Tunnet vain niin suurta rakkautta nyt, että tunteet ovat pinnassa. Maailma on ehkä ollut paha, mutta ei se ole voinut läpeensä paha olla. Minä myös tunsin kaiken herkästi esikoisen ollessa vauva, rakkaus herättää myös muut tunteet, pelon, ikävän, kauhun, ym. Siksi niin moni välttelee rakkautta, eivät uskalla tuntea.

On normaalia tuntea myötätuntoa, tulla paha olo tuollaisista jutuista, mutta ei ole normaalia että ne jäävät noin pahasti kalvamaan. Ota vaikka neuvolassa puheeksi se miten paljon sua toi vaivaa, että pääsisit siitä vaikka jonkun toisen avustuksella eroon. Hirmuteot varsinkin lapsille on kamalia, mutta jotenkin ne on pakko saada suhteutettua ettei ne vie liikaa ajatuksia ja energiaa, sitten on jo vaikea toimia omalleekaan lapselleen. :hug:

Ei mulle ainakaan tule mieleen mitään traumaa, joka tuon kautta nyt oireilisi.

Jos olisin lukenut jonkun fiktioon perustuvan kirjan, niin asia ei varmaan vaivaisi. Mutta noi asiat on oikeasti tapahtunut jollekin. En vaan pysty käsittelemään niin järjetöntä pahuutta. Enkä haluaisi uskoa, että maailmassa voi olla jotain niin rumaa.

Ymmärrän hyvin ja mulla samanlaisia juttuja. En kanssa pysty käsittelemään tuollaisia ja tulevat helposti pakkoajatuksina mieleen, siis, vaikka päätän olla ajattelematta, ajatus vain tulee mieleeni. Juuri noin, että ajattelen jotakuta lastani ja sitten, että jos tapahtuisi niin tai näin (mitä olen lukenut ehkäö jostain) Tosiaan kauhean ahdistavaa...

Ei mulle ainakaan tule mieleen mitään traumaa, joka tuon kautta nyt oireilisi.

Jos olisin lukenut jonkun fiktioon perustuvan kirjan, niin asia ei varmaan vaivaisi. Mutta noi asiat on oikeasti tapahtunut jollekin. En vaan pysty käsittelemään niin järjetöntä pahuutta. Enkä haluaisi uskoa, että maailmassa voi olla jotain niin rumaa.

ehkä sua vois auttaa jos lahjottaisit/tekisit jotain hyväntekeväisyyttä joka auttaa esim tälläisiä naisia jotenkin. tai sodassa olevien maiden äitjä tai lapsia. Mulla on tosi pienet rahat, mut multa menee 10e kuussa hyväntekeväisyyteen (paitsi jos tilillä ei oo rahaa) ja se helpottaa mua (ja toivottavasti jotain muutakin). ei se paljoa oo, mut jotain.

Muhun kolahti samalla tavalla joku dokumentti jossa kerrottiin kun lapset oli tapettu niin että jaloista kiinni ja paiskattu puita vasten.

Mut se meni sitten ohi, ei tullut silleen automaattisesti enää mieleen. Kuin vasta siis nyt. Mutta ei ahdista samalla tavalla kuin aiemmin.

harva se päivä katson ihanaa ainokaista vauvaani ja jotain tuollaista nousee mieleen. En kuitenkaan anna asian vaivata, vaan pidän sitä luonnollisena asiana silloin kun oikein rakastaa ja herkistyy huolehtimaan toisen tarpeista. Herkistyn sillä hetkellä vielä lisää, eli pidän sitä paradoksaalisesti positiivisena asiana, että kauheudet nousevat mieleen. Eli asiasta ei tule minulle pakkoajatuksia, koska kykenen antamaan ajatuksen mennä omia aikojaan enkä mitenkään yritä niitä estää.

Mutta yritän tehdä oman osani sen eteen,että ne kauheudet eivät maailmassa ainakaan lisääntyisi. Tuo kymppi kuussa kuulostaa minusta hienolta. Mielestäni olisi myös tärkeää, että saisimme rikkaissa maissa asenteet vähemmän kyynisiksi ja enemmän tiedostaviksi, koska viime kädessä köyhissä maissa väkivalta jyllää siksi, että elämme riiston maailmassa, ja me täällä olemme ne viimekätiset riistäjät.

pystyin lukemaan vain sanan sieltä täältä tuosta kirjoituksestasi, koska its koen asiat samalla lailla.
vasta luin Darfurin kauheuksista, enkä meinaa päästä yli millään. myös yksittäiset raakuudet jävät päähäni, esim. babyP:n tapausta itkin kuukausia, luulin, että on pakko turvautua ammattiapuun, että pystyn palaamaan normaliin elämään.

aika auttaa, mutta vieläkin, kun tulee tätä maailman saaastaa mieleen, on pakko nopeasti ajatella intensiivisesti jotain tyhjää ja kaunista asiaa, että ei pää sekoa.
Äitiys herkisti minut tällaiseksi ja kun olen onnellinen omista lapsistani, koen aina, että taustalla, jossain alla, on se maailman pahuus ja tuntuu, että en pysty 100%:sti nauttimaan omasta onnestani. tästä on ainakin minulle tullut sellainen kokoaikainen lievä surumielisyys elämään.

[QUOTE="vieras";22641611]Mikä tämä on?[/QUOTE]

No se Myllypuron juttu on se Suomen kuuluisin lapsimurhajuttu. Jammu-setä..

Mitenköhän niiden tyttöjen äidit ovat vuosien saatossa päässeet asian yli? Loppuukohan se viha koskaan?

Yhteistyössä