Miten tätä joulua muka pitäis viettää ilman lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Lapsi menee jouluksi isälleen. Viime jouluna sanoin suoraan että tää lapsi on joulun mun kanssa, en jousta yhtään, nyt tänä vuonna (kun erokaan ei ole niin kipeä aihe) ajattelin että oikeuden nimissä mun on päästettävä lapsi (3v) isänsä luo jouluksi, kun niin pyysi.

...Ei täs muuta, kuin että ikävältä tuntuu. Tuleehan toi kotiin sitten joulupäivän iltana, mutta mitä MÄ nyt teen jouluna? ...Jos totta puhutaan, en oo jaksanut ees aloittaa mitään joulupuuhia, olen ajatellut että ne on mun ja lapsen yhteisiä juttuja. Sitäpaitsi tässä on nyt ollut kaikenlaisia muitakin vastoinkäymisiä, oon tosi stressaantunut ja käyn vähän äärirajoilla muutenkin. Tänä jouluna eksän nyksä onkin sitten pistänyt ranttaliksi ton joulu-jutun kanssa, tuntuu etten viitsi lähteä edes "kilpailemaan" itse tehtyjen joulukalentereiden ja porojen paijaamisten kanssa. Hyvä kun oon jaksanut katsoa että missä laatikossa ne joulukoristeet sijaitsee...

Pääasiahan on, että lapsi saa hyvän joulun. Mitä lähemmmäs se joulu tulee, sitä hermoheikommaksi oon ruvennut, itkettää ihan tyhmätkin jutut. Enkä TODELLA tiedä, mitä teen keskenäni sen viikon ennen aattoa, puhumattakaan aatosta ja jouluaamusta. ...Tai joulupäivän illastakaan, kun lapsi tulee kotiin. Oon jotenkin niin väsynyt ja surullinen. ...En jaksaisi mennä vanhempienkaan luo murjottamaan ja raahaamaan tätä synkkää pilveä niden joulun ylle.

Miten aikuisten ihmisten on tarkoitus viettää joulua yksin? Mitä tässä voi tehdä, että edessä ei olisi vuoden inhottavin ilta? Miten muut toimii?

No mä oon varmaan kummallinen, mutta mun mielestä joulusta voi nauttia yksinkin. Onhan se tietysti varmasti ikävää, jos lapset eivät ole paikalla, mutta miksi et osaa nauttia siitä, että saat olla itseksesi, ja tehdä mitä haluat? Herkutella rauhassa, nauttia hiljaisuudesta? Ja ottaa sellaista asennetta, että joulu voi olla ihan kiva, vaikka lapsi ei aattoa olekaan kotona. Vietätte sitten mukavaa yhteistä aikaa, kun hän tulee kotiin.

Kutsu joku kylään? Mene itse sukulaisten luo? Onpa kiva lapsen tulla innoissaan joulunvietosta murjottavan äidin luo. Jos stressiä on ollut, ota lepäämisen kannalta. Kuuntele musiikkia tai mitä nyt rentoutumiseen tarvitsetkin. Lapsella on oikeus myös isään. Lopeta ainakin tuo itsesi sääliminen. Sinulla sentään on lapsi, joka tulee sitten kotiin. On paljon ihmisiä, joilla ei ole ketään.

Mulla oli viime vuonna eka joulu ilman lasta. Me ollaan lapsen isän kanssa sopineet että jouluaaton viettää vuorovuosin minun tai isänsä luona ja sitten joulupäivänä ja puolilta päivin vaihto.. Eihän se hyvältä tuntunut mutta me vietettiin lapsen kanssa oma aatto sitten joulupäivänä.

Aattona minä kävin aamulla pitkällä lenkillä, kävin vanhempien luona syömässä ja illalla kutsuin tyttökavereitani glögille.

Pääasia että lapsella on hyvä olla eiks vaan!! Pää pystyyn!

Sinuna lähtisin sinne vanhemmille. Ei ainakaan tarvitse olla yksin. Ja jos tarkkoja ollaan, niin joulupäivähän se suurempi juhla muualla on kuin aatto ;). Eli pistätte lapsen kanssa ranttaliksi joulupäivän iltana ja tapanina. Vietätte joulua ihan pitkän kaavan mukaan. Lapsesi ei vielä tiedä, onko 24. vai 26. päivä. Jemmaat sinulta ja sukulaisiltasi saadut lahjat kotiin ja lapsi saa ne sitten joulupäivänä. Pukki oli siis tietysti tuonut ne vahingossa väärään paikkaan ;). Silloin saat itsekin kokea sitä lapsen riemua, kun tutkii pakettejaan.

Ja ensi jouluna lapsi on taas sinulla, jolloin voit panostaa ihan täysillä aattoon :).

Nyt kuule unohdat tuon negatiivisen asenteen ja alat valmistella sitä joulua itsellesi. Lapsihan tulee jo joulupäivänä kotiin, joten vietätte joulua sit silloin kahdestaan. :D Eli lahjat avaatte silloin yhdessä ja syötte jouluruokaa. Aattona kun olet yksin, niin nautit siitä rauhasta ja hiljaisuudesta. Koristelet kuusen, sytytät kynttilöitä. Avaat pullon hyvää viiniä tai juot glögiä (mistä nyt itse tykkäätkin). Luet jonkun hyvän kirjan tai katsot jonkun leffan. Voit paistella sitä kinkkua ja viettää kinkun valvojaisia. Nautit omasta ajasta täysin rinnoin. Sit kun lapsi tulee joulupäivänä kotiin niin alkaa teidän yhteinen joulu. <3

[QUOTE="vieras";22671715]Kutsu joku kylään? Mene itse sukulaisten luo? Onpa kiva lapsen tulla innoissaan joulunvietosta murjottavan äidin luo. Jos stressiä on ollut, ota lepäämisen kannalta. Kuuntele musiikkia tai mitä nyt rentoutumiseen tarvitsetkin. Lapsella on oikeus myös isään. Lopeta ainakin tuo itsesi sääliminen. Sinulla sentään on lapsi, joka tulee sitten kotiin. On paljon ihmisiä, joilla ei ole ketään.[/QUOTE]

No joo. Mun mielestä se nyt vaan on inhimillistä, että vaikka TIETÄÄ tekevänsä oikein, voi tunteet olla jotain muuta. Eikös se ratkaise, miten toimii. Ja voi herranjumala, lapsellani todellakin on oikeus isäänsä. Olen siitä tietysti iloinen lapseni puolesta, sehän on itsestäänselvyys. Ja tietysti toi ipana näkee, että oon vähän väsyneempi kuin normaalisti, mutta koska minä olen aikuinen tässä talossa, olen meistä kahdesta myös se, jonka velollisuus on hillitä tunteitaan ja olla ihan kaikkea näyttämättä. Se että kaikki ei näy ulospäin, ei tarkoita, etteikö tiettyjä tuntemuksia olisi. Ja ei, en ajatellut istua joulupäivänä sohvan-nurkassa naama muuminpillulla ihan vain lapseni kiusaksi.

meillä myös jokaitoinen joulu 2 lasta isällään. onhan se outoa kun vietämme joulua 2 lapsen kanssa ja 2 ei mukana. pitää vaan ajatella asiaa isänsä kannalta että kyllä hänkin haluaa viettää joulua lasten kanssa. olisi itsekästä vaatia että jokainen joulu olisi oma. lapsikin tarvii joulumuistoja isänsä kanssa. vanhempana saa sitten tehä omia jouluperinteitä.

jos sulla kuitenkin on mahollisuus mennä sinne vanhempiesi luo niin mee ihmeessä. kyllä ne varmaan ymmärtää että mieli on vähän matala kun ei ole lapsi mukana. tuleehan se joulu ens vuonnakin ja voit pistää överikskin jos haluat. :D :hug:

Sillon kun mun vanhemmat oli eronneet, niin me oltiin joka toinen joulu iskällä. Äidin kans vietettiin pikkujoulua esim sinä päivänä kun koulu loppui, ja saatiin äidiltä lahjat, ja se oli äidillekin ns joulujuhla. Yksi jäätyään hän rentoutui hyvän kirjan ja suklaan parissa, kävi kirkossa (aattohartauksia ja muuta ohjelmaa esim konsertteja on monella paikkakunnalla) ja hautuumaalla. Joskus hän oli vapaaehtoisena vähäosaisten joulujuhlassa.

Yhteistyössä