Miten te joiden vauvat/lapset nukkuu huonosti jaksatte??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Vauva 9kk nukkui taas tunnin tissillä ja heräsi pirteänä. Nyt valvoo pari tuntia jonka jälkeen nukkuu lähinnä tissi suussa, pari kertaa yössä heräilee ja saattaa 30-60min valvoa. Omaa aikaa ei ole ikinä kun vauva ei nuku kun tissi suussa. Itse oon jo ihan luopunut toivosta että tuo lapsi oppisi vielä pitkään aikaan nukkumaan tämmöstä ollut laitokselta asti.. Valvomiseen ja väsymykseen ei totu mun mielestä ikinä, välillä ehkä turtuu, mutta sitten iskee se epätoivoisempi kausi. Miten ja millä te muut jaksatte?

[QUOTE="Mä vain";28006721]Huono provo taas...[/QUOTE]
Miten niin provo?
Meillä edellinen lapsi oli juuri tuollainen. Kun oli 9kk niin lopetin koko imetyksen. Mies valvoi silloin muutaman yön vauvan kanssa. Lopulta alkoi nukkumaan. Nyt nuorin on aivan samanlainen. Ikää vasta 4kk. Kauhulla odotan imetyksen lopettamista, mutta se on muutama yö ja sitten nukutaan paremmin.

Ekan kohdalla olin väsynyt jopa 20 kertaa yössä tapahtuvaan heräilyyn ja vähäunisuuteen. Toinen meni jo rutiinilla, vaikka hänkin oli vauvana hyvin levoton nukkuja. Molemmilla yöt helpotti vuoden ja kahden kuukauden iässä.

Ei sitä jaksanukkaan. Nyt jälkikäteen ajattelen, että olis pitäny paljon paljon useemmin pyytää apua joltakin, että olis päässy jonnekin nukkumaan itekseen. Kannatan tissiruokintaa, mutta kohta voit jo lopettaa, että pääset nukkumaan omia unia. Ei oo mitään järkeä saattaa itteään hulluun väsymystilaan.

[QUOTE="vieras";28006746]Miten niin provo?
Meillä edellinen lapsi oli juuri tuollainen. Kun oli 9kk niin lopetin koko imetyksen. Mies valvoi silloin muutaman yön vauvan kanssa. Lopulta alkoi nukkumaan. Nyt nuorin on aivan samanlainen. Ikää vasta 4kk. Kauhulla odotan imetyksen lopettamista, mutta se on muutama yö ja sitten nukutaan paremmin.[/QUOTE]
Niin juu, miten mä jaksan. Lipitän energiajuomaa aina välillä. Väsynyt olen ja kyllä sen huomaa. Välillä ehkä pääsen päiväunille. Jaksan, kun tiedän, että joskus nämä nuorimmat lapsetkin nukkuvat yönsä hyvin ja minä saan nukkua. Viimeistään kuolema kuittaa univelat.

Ei sitä jaksanukkaan. Nyt jälkikäteen ajattelen, että olis pitäny paljon paljon useemmin pyytää apua joltakin, että olis päässy jonnekin nukkumaan itekseen. Kannatan tissiruokintaa, mutta kohta voit jo lopettaa, että pääset nukkumaan omia unia. Ei oo mitään järkeä saattaa itteään hulluun väsymystilaan.

Olisin myös vuoden ikään halunnut imettää, mutta alkaa olla niin tuskaista etten tiedä millä tsemppaan itseni vielä pari kuukautta :(

Pyytämällä apua aina kun väsyttää "liikaa" (esim extrahuonon yön jälkeen). Meillä on onneks onnellinen tilanne eli lasten isovanhemmat (=mun vanhemmat) on eläkkeellä ja voivat auttaa tarvittaessa. Tarpeen mukaan saan apua lasten/kodinhoitoon,mahdollisuuden päikkäreihin jne.
Perusväsymykseen (nyt 3v esikoinen ollu vauvasta asti todella huono nukkuja,vasta nyt alkanu nukkua öitä heräilemättä joten univelkaa on mulle kertyny jo useamman vuoden) auttaa kahvi,ulkoilu ja seura. Vaikka kuin väsyttäis ja ei huvittais niin aina kun ulos pääsee se piristää. Ja jos vaikka toinen kotiäiti tulee lastensa kanssa kahville niin sekin piristää - lapset saa edes hetkeks seuraa eikä mun tartte olla leikittämässä vaan saan istua hetken ja jutella aikuisen kanssa.

Siksi vain tuntuu provolta, kun omani, kohta 2v, heräilee vieläkin 1-2 tunnin välein. Ja aloittajalla kyse oli ihan vauvasta... Neuvolassa mulle on vaan sanottu, että täytyy vaan jaksaa. Ja suosittelen tätä jaksamista myös muillekin, että sitten, kun se ihana vauveli on syntynyt, niin ei muuta kuin pitkää pinnaa ja ne omat nukkumiset vauvan kanssa. Jos tätä ei jaksa, niin ei pidä haaveillakaan seuraavista lapsista.

Olisin myös vuoden ikään halunnut imettää, mutta alkaa olla niin tuskaista etten tiedä millä tsemppaan itseni vielä pari kuukautta :(

Luuletko että tuo teidän nykyinen systeemi on jotenki terveellistä lapselle vai miksi jatkat. Lapsi tarvii unta kehittyäkseen ja kasvaakseen ja noilla unilla lapsikin on varmasti päivällä väsyny ja kiukkuinen. Älä ainakaan lapsen edulla perustele tuon systeemin jatkamista. Lopeta imetys ainakin yöllä, pyydö tarvittaessa neuvolasta apua.

[QUOTE="Mä vain";28006882]Siksi vain tuntuu provolta, kun omani, kohta 2v, heräilee vieläkin 1-2 tunnin välein. Ja aloittajalla kyse oli ihan vauvasta... Neuvolassa mulle on vaan sanottu, että täytyy vaan jaksaa. Ja suosittelen tätä jaksamista myös muillekin, että sitten, kun se ihana vauveli on syntynyt, niin ei muuta kuin pitkää pinnaa ja ne omat nukkumiset vauvan kanssa. Jos tätä ei jaksa, niin ei pidä haaveillakaan seuraavista lapsista.[/QUOTE]
Meillä tollaseen heräilyyn auttoi päiväunien poisjättäminen kasvuotiaana. Samalla vuorokauden unimäärä piteni kolmella tunnilla. Lapsi alkoi myös syömään paremmin.

[QUOTE="Mä vain";28006882]Siksi vain tuntuu provolta, kun omani, kohta 2v, heräilee vieläkin 1-2 tunnin välein. Ja aloittajalla kyse oli ihan vauvasta... Neuvolassa mulle on vaan sanottu, että täytyy vaan jaksaa. Ja suosittelen tätä jaksamista myös muillekin, että sitten, kun se ihana vauveli on syntynyt, niin ei muuta kuin pitkää pinnaa ja ne omat nukkumiset vauvan kanssa. Jos tätä ei jaksa, niin ei pidä haaveillakaan seuraavista lapsista.[/QUOTE]

Ei ollut tarkoitus tehdä kilpailua kenellä on kaikkein rankinta ja kuka on valvonut pisimpään. Meillä esikoinen 3,5v heräilee myös öisin pari kertaa, hän kaipaa myös seuraa päivisin silloin kun vauva nukkuu. On hänenkin kanssaan öitä valvottu, millon on saanut tuntien kestäviä kauhukohtauksia, tutin perään huusi monta kuukautta jne. Saanko nyt anteeksi että kyselin neuvoja miten jaksaa todella huonosti nukkuvan vauvan kanssa? ja sulle vinkiksi, että jos mun 2v heräilis tunnin välein niin lääkärissä kyllä käyttäisin, neuvolasta ei apua saa tai ei me olla ainakaan saatu.

Mun tyttö on kohta 4v ja nukkuu huonosti edelleen. Taustalla refluksia, korva tulehdus kierrettä, vilkasluonne, kauhu kohtaukset ... Palasin töihin kun lapsi oli 1v 3kk. Jaksaminen on ollut koetuksella samoin pari suhde ja muu sosiaalinen elämä. Eka vuosi oli pahin kun ajattelin, että kun on selvittävä ja valvottava kun olen kotona. Onneksi isovanhemmat alusta asti ottivat välillä yöhoitoon, nukuin piha rakennuksessa ollen lähellä mutta rauhassa. Palattuani töihin vuorottelemme miehen kanssa yöt, toinen nukkuu korvatulpat korvissa ja
vieras huoneessa. Tämä on ollut ainoa keino pystyä käymään töissä
saati jollain tasolla järjissään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sitkeä herättäjä;28006891:
Meillä tollaseen heräilyyn auttoi päiväunien poisjättäminen kasvuotiaana. Samalla vuorokauden unimäärä piteni kolmella tunnilla. Lapsi alkoi myös syömään paremmin.

Itse en usko päiväunien vähentämiseen pari vuotiaalla, enkä kyllä sitä suosittele. Jos lapsi nukkuu huonosti yöt, niin pakkohan sen on sitten edes päivällä nukkua. Pienet lapsethan tarvitsevat unta kasvaakseen.

[QUOTE="saana";28006955]Mun tyttö on kohta 4v ja nukkuu huonosti edelleen. Taustalla refluksia, korva tulehdus kierrettä, vilkasluonne, kauhu kohtaukset ... Palasin töihin kun lapsi oli 1v 3kk. Jaksaminen on ollut koetuksella samoin pari suhde ja muu sosiaalinen elämä. Eka vuosi oli pahin kun ajattelin, että kun on selvittävä ja valvottava kun olen kotona. Onneksi isovanhemmat alusta asti ottivat välillä yöhoitoon, nukuin piha rakennuksessa ollen lähellä mutta rauhassa. Palattuani töihin vuorottelemme miehen kanssa yöt, toinen nukkuu korvatulpat korvissa ja
vieras huoneessa. Tämä on ollut ainoa keino pystyä käymään töissä
saati jollain tasolla järjissään.[/QUOTE]

Meillä on myös refluksia, tuo just hirvittää että kun töihin pitäis syksyllä palata ja yöt eivät helpotakkaan.. Nyt jo pitäis rueta keikkaa tekemään, mutta ei mitään mahdollisuutta näillä unimäärillä.. :( voimia teille!

Ei ollut tarkoitus tehdä kilpailua kenellä on kaikkein rankinta ja kuka on valvonut pisimpään. Meillä esikoinen 3,5v heräilee myös öisin pari kertaa, hän kaipaa myös seuraa päivisin silloin kun vauva nukkuu. On hänenkin kanssaan öitä valvottu, millon on saanut tuntien kestäviä kauhukohtauksia, tutin perään huusi monta kuukautta jne. Saanko nyt anteeksi että kyselin neuvoja miten jaksaa todella huonosti nukkuvan vauvan kanssa? ja sulle vinkiksi, että jos mun 2v heräilis tunnin välein niin lääkärissä kyllä käyttäisin, neuvolasta ei apua saa tai ei me olla ainakaan saatu.

Ok. Ei jaksa enää vääntää tästä asiasta. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee...

En jaksanutkaan. Ihme, että selvisin hengissä. Esikoinen oli huono nukkuva, kakkonen normaali, joten tiedän eron. Pahinta on, että ihmiset vieläkin vähättelevät kokemustani jälkikäteen. Olisi pitänyt vain huutaa jostain apuja. Yritin kyllä, mutta "lapsethan nyt heräilee". Kuulkaa te, jotka sanotte näin: kaikilla ei käy tasan onnenlahjat, yrittäkää tarjota apuanne jos mahdollista.

Kelpaisiko tissin sijasta tutti? Itse tungin sitä niin monta kertaa, että sen hyväksyi. Muuten olisi tosiaan nukkunut vain
tissi suussa. Myös perhepeti auttoi. Voimia!

9kk:n ikäinen ei ole "ihan vauva", ja se ei missään nimessä ole normaalia että 2 vuoden ikäinen heräilee tunnin välein! Herranjestas.

AP:lle - ei sitä aina jaksakaan. Meillä kuopus on 3, ja välillä on edelleen öitä että herää 3-4 kertaa. Nykyään pääsääntöisesti herää vain kerran, jolloin ei herätä muita huutamalla kuten ennen, vaan tulee vaan meidän väliin nukkumaan. Aika parantaa, tai edes vähän korjaa, asioita :D

Meillä on myös refluksia, tuo just hirvittää että kun töihin pitäis syksyllä palata ja yöt eivät helpotakkaan.. Nyt jo pitäis rueta keikkaa tekemään, mutta ei mitään mahdollisuutta näillä unimäärillä.. :( voimia teille!

Kiitos :) Samoin teille! Ja kyllä sitä töissäkin pärjää vähillä unilla kun on pakko. Oon oppinut torkahtamaan esim.pikku kakkosen ajaksi aika tehokkaasti!

Meillä on kans tässä nukuttu enempi ja vähempi 14-vuotta... Meillä lapset sairastaa todella paljon! Eikä mitään normi nuha-kuumeita, vaan välillä vauhtia sairaalan kautta. Mä oon yrittänyt välillä laittaa lapsia hoitoon ja nukkunut päikkäreitä (eivät toki auta kun vähän, mutta saa itse hetken aikaa hengähtää). Miehelläni on mahdollisuus tehdä välillä etänä töitä ja kun kaikista pahin mahdollinen kaaos on, niin meillä nukutaan vuorotellen päikkäreitä tai aamusta pitkään. Omia keinoja jaksaa on se, että yritän kotona keksiä jotain mielekästä tekemistä. Askartelen, leivon, teen käsitöitä. Niissä saa pää hetken aikaa levätä! ;) Mulle ihan ehdoton selviämiskeino arjen keskellä. Tsempit ap:lle!!!

Yhteistyössä