miten te muut saatte kiukkuavan lapsen nukkumaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
meillä 2 vuotias.
on kauheeta joka ilta,jos ei nuku päikkäreitä niin huutaa illat ja riehuu..ja siltikään ei nuku kunnolla illalla ..sänkyyn viedään 100 kertaa vissiin illassa.
olen jättänyt päikkärit kokonaan pois mut silti ei käy kunnolla..
riehuu,huutaa,läpsii,puree..tulee pois sängystä.

ja kun vien takaisin niin heti tulee pois sängystä ja riehuu pitkin asuntoa :(
onko neuvoja mitä tässä tekisi.
haluaa juomista joskus,annan mut joskus pyytää koko ajan sitä juomistakin.
jos jätän sängyn viereen juomista niin sotkee sen sänkyynsä yms.

ja jos teen virheen että nukahtaa päivällä niin valvoo illalla sen kolmekin tuntia johonkin 23.00 asti ainakin.
jos ei nuku päikkäreitä niin saattaa hyvällä säkällä nukahtaa tunnissa tai pari tuntia siihen menee joskus.
kahdeksalta olen yrittänyt saada sänkyyn,tehdään iltapuuhat ja aina samat rutiinit mutta ei auta mitään.
luetaan iltasatu,halitaan yms..ei mitään auta koskaan mikään.

oon niin kyllästynyt,parisuhdekin menee vaan huonommaksi kun ollaan niin kyllästyneitä tähän.

miten te muut pärjäätte?
mikä tää vaihe oikein on.
en enää jaksaisi yhtään.

nukkuu omassa huoneessa jatkettavassa.aina nukkunut omassa huoneessa,en koskaan opettanut perhepetiin ja pinniskin oli alusta alkaen omassa huoneessa.
Alkaa tuntuu ettei enempää lapsia meille tule.
vauva-aika oli ok,välillä masuvaivoja mutta ihan ok ja nyt on niin kauheeta.
onneksi ei yleensä herää öisin.

Onko tarpeeksi väsynyt illalla? Meidän ikiliikkuja pitää juoksuttaa päivän aikana läkähdyksiin, että se malttaa käydä illalla nukkumaan... ootko kokeillut silitellä sänkyyn, niin että rauhoittuisi sinne?

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Onko tarpeeksi väsynyt illalla? Meidän ikiliikkuja pitää juoksuttaa päivän aikana läkähdyksiin, että se malttaa käydä illalla nukkumaan... ootko kokeillut silitellä sänkyyn, niin että rauhoittuisi sinne?

kokeiltu on.
ja ollaan paljon ulkona päivisin,puistossa ja kaupassa yms.nyt oltu uimassa paljon mut ei auta.
illalla sama meno jatkuu vaikka olisi väsynytkin.
en tiedä onko yliväsynyt sitten ettei malta enää nukkua vai mikä on.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:
meillä 2 vuotias.
on kauheeta joka ilta,jos ei nuku päikkäreitä niin huutaa illat ja riehuu..ja siltikään ei nuku kunnolla illalla ..sänkyyn viedään 100 kertaa vissiin illassa.
olen jättänyt päikkärit kokonaan pois mut silti ei käy kunnolla..
riehuu,huutaa,läpsii,puree..tulee pois sängystä.

ja kun vien takaisin niin heti tulee pois sängystä ja riehuu pitkin asuntoa :(
onko neuvoja mitä tässä tekisi.
haluaa juomista joskus,annan mut joskus pyytää koko ajan sitä juomistakin.
jos jätän sängyn viereen juomista niin sotkee sen sänkyynsä yms.

ja jos teen virheen että nukahtaa päivällä niin valvoo illalla sen kolmekin tuntia johonkin 23.00 asti ainakin.
jos ei nuku päikkäreitä niin saattaa hyvällä säkällä nukahtaa tunnissa tai pari tuntia siihen menee joskus.
kahdeksalta olen yrittänyt saada sänkyyn,tehdään iltapuuhat ja aina samat rutiinit mutta ei auta mitään.
luetaan iltasatu,halitaan yms..ei mitään auta koskaan mikään.

oon niin kyllästynyt,parisuhdekin menee vaan huonommaksi kun ollaan niin kyllästyneitä tähän.

miten te muut pärjäätte?
mikä tää vaihe oikein on.
en enää jaksaisi yhtään.

nukkuu omassa huoneessa jatkettavassa.aina nukkunut omassa huoneessa,en koskaan opettanut perhepetiin ja pinniskin oli alusta alkaen omassa huoneessa.
Alkaa tuntuu ettei enempää lapsia meille tule.
vauva-aika oli ok,välillä masuvaivoja mutta ihan ok ja nyt on niin kauheeta.
onneksi ei yleensä herää öisin.

Sitkeesti ja johdonmukaisesti vaan kannat takasin sänkyyn puhumatta lapselle yhtään mitään...
Voi mennä jokunen ilta, lapsen luonteesta riippuen, mutta pitkällä tähtäimellä kannattaa.
Annat lapselle juotavaa ennen sänkyyn menoa ja ilmoitat siinä samalla, että nyt juodaan ja myöhemmin ei enää juotavaa tule.
Ei katsekontaktia, ei puhetta ei mitään sen jälkeen,kun lapsi on peitelty sänkyyn ja hyvät yöt toivotettu.
Se ottaa aikansa, ennenkun lapsi tajuaa, ettei kukaan enää pompikaan hänen pillinsä mukaan, ja ettei saa huomiota temppuilemalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Annan isänsä tehtäväksi nukuttaa.....

Tai sitten makoilen silmät kiinni vieressä ja koetan meditoida.

voi kun meillä mies jaksaisi mut ei sen hermot kestä..siksi yleensä minä nukutan.
tai ainakin yritän kovasti.

En varmaankaan osaa neuvoa. Meillä on se ennakkoluuloja herättävä perhepeti, jonne lapset ovat nukkuneet päiväunille ja yöunille yksin tai jonkun kanssa. Koskaan ei ole juostu edes takaisin turhaa, kiukkuiltojakaan ei ole paljon ollut. Juuri tänään melkein 3-vuotias totesi kainalooni päiväunille kanssani nukahtaessaan, että on maailman onnellisin nukkujapoika.

Entäs jos kokeilisitte ainakin tilapäisesti sitä, että päikät saa nukkua teidän sängyssä ja nukuttaisitte viereen?

Meillä tuo2-vuotias saattaa välillä huutaa ja raivota sängystään mutta ei tule sieltä pois. Hänet on muutenkin opetettu siihen että jos kiukuttaa niin viedään sänkyyn. Yleensä nukahtaa kun on muutman kerran huudellut sieltä "häivy, en tykkää, heippa, hullu" :whistle:
Meillä jos jätkä alkaa raivota, sille sanotaan että "mene sänkyysi huutamaan" ja välillä se painelee sinne ihan itekin.
Ja mä olen opettanut tän tavan kaikille lapsilleni. Itsekin menen yleensä vihaisena sänkyyni makaamaan, leppyy helpommin ja voi vaikka nukahtaa hetkeks jos on liian väsynyt.
Silti sänky ei missään nimessä ole mikään rangaistuspaikka, vaan se on liitetty ainoastaan siihen että siellä levätään ja jos on vihainen , tarvitsee lepoa.

Rauhotatteko ennen sänkyyn viemistä? Meillä istutaan sohvalla eikä enää leikitä mitään noin puolta tuntia ennen sänkyyn laittoa. Sitten luetaan vielä sängyssä pieni iltasatu ja sinne jää. Eli kannattaa rauhottaa. Jos meillä on kauhee kiukku, niin annetaan rauhottua kunnolla ennen sänkyyn viemistä, koska muuten se vaan yltyy jos siinä kiukkuvaiheessa sänkyyn tuuppaa.

Mulla tuli mieleen, että olisiko liian väsynyt ja kiukkuaa siksi? Meillä pian 2v kaksoset, ja jos heillä nukkumaanmeno venyy niin voi jeesus sitä huutoa ja kiukuttelua.. Kamalaa kuunneltavaa.
Mutta joskus ei ehditä sänkyyn just sillon kun väsyttää, niinä kiukutteluiltoina vaan pysytään itse rauhallisina, ei osallistuta kiukutteluun, eikä aleta juttelemaan tai palvelemaan lapsia. Meillä ei tuoda sänkyyn vettä, se juodaan ennen nukkumaanmenoa. Jos kaskaavat sängystä, niin kannetaan takasin niin monta kertaa kun pitää, ilman mitään huomion antamista, ei edes toivoteta enää hyviä öitä, ne t oivotetaan sillon ekalla kertaa.
Eikai siinä auta kuin johdonmukaisuus, sinnikkyys (äidin puolelta ;) ) ja aika!

Jatkan vielä, mekin rauhoitutaan ennen nukkumaanmenoa, joko katsellaan kirjaa, tai jotain rauhallista ohjelmaa telkkarista tms, mutta mitään juoksuja ja leikkimisiä ei enää siihen aikaan harrasteta!

No minä karjun: "ja sieltä huoneesta ei enää tulla pois, onko selvä? Ovi ja valot pysyy kiinni , menette omaan sänkyyn kun nukuttaa jos pois tulette..." Aika pian ne pimeessä huoneessa tylsistyy ja menee omaan sänkyyn nukkumaan. Ikää 1v3kk ja 2v8kk. Joka ilta ovat kahdeksan aikaan unessa.

mein poitsu kun oli pikkasen yli 2v. hällä oli kans tollanen vaihe.. aikasemmin nukuttaminen kävi tosi helposti, jättö omaan sänkyyn ja sinne nukahti.. sit (en muist oliko tutin pois jättö samoja aikoja) yht'äkkiä ei enää suostunukaan jäämään sänkyyn.. nousi ylös ja kiukutteli.. ei auttanu muu ku ite istuu vieressä lattialla ja sillonkaan ei meinannu pysyä sängyssä.. pari tuntia meni aina nukutukseen.. mies suostu joskus harvoin nukuttaa ja hänen kanssa ei ollu ongelmia .. kesti joitakin kuukausia ja sit vaan muuttu taas helpommax..

eli joko anot miestäsi auttamaan vaikka edes parina iltana kokeeksi!!! tai sit vaan sinnikkäästi jatkat sänkyyn viemistä ym. kyllä se siitä helpottaa. ja lapsi kun tajuu että et anna perix, ni kyllä hän luovuttaa jossain vaiheessa :)

tyttö on nyt 1v11kk ja nukutus tällä hetkellä helppoa, mutta muutama kk sitten oli ihan tota samaa ja sillonkin olin nukahtamiseen asti hänen kanssa samassa huoneessa. ja sit pikkuhiljaa siirrään itteeni kauemmas ja joku ilta huomasin että saan olla jo eri huoneessa taas!!

Päivän "juoksutukset" vaikuttavat kyllä illan rauhoittumiseenkin - nimenomaan niin, että mitä vilkkaampi päivä, sitä kovemmat kierrokset vielä illallakin. Slekeät rutiinit, menon hijentäminen nukkumaanmenon lähestyessä ja sitkeän jämäkkä tiukkuus nukuttajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
No minä karjun: "ja sieltä huoneesta ei enää tulla pois, onko selvä? Ovi ja valot pysyy kiinni , menette omaan sänkyyn kun nukuttaa jos pois tulette..." Aika pian ne pimeessä huoneessa tylsistyy ja menee omaan sänkyyn nukkumaan. Ikää 1v3kk ja 2v8kk. Joka ilta ovat kahdeksan aikaan unessa.

Ihana :laugh: , voisin kuvitella itseni tekemässä samaa kun lapsille tulee vähän ikää :D..

Älä laita liian aikaisin nukkumaan. Kaikki kaksivuotiaat eivät nukahda kasilta, vaikka hienot kirjat ja opukset niin neuvovatkin. Anna valvoa. Kukaan ei jaksa valvoa koko yötä läpeensä ja herätä aamulla seiskalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Päivän "juoksutukset" vaikuttavat kyllä illan rauhoittumiseenkin - nimenomaan niin, että mitä vilkkaampi päivä, sitä kovemmat kierrokset vielä illallakin. Slekeät rutiinit, menon hijentäminen nukkumaanmenon lähestyessä ja sitkeän jämäkkä tiukkuus nukuttajalla.

Riippuu lapsesta - meillä on niin, että mitä kovempi juoksutus, sitä rauhallisempi ilta. Toki nukkumaanmenoajan lähestyessä ei enää riehuta, mutta muuten päivään pitää kuulua tarpeeksi aktiviteettia.

AP:n tapauksessa tietty voi olla toisin, ja lapsi olla yliväsynyt, jollei nuku päikkäreitäkään enää. Varmaan ootte koittaneet laittaa eri aikoihin nukkumaan?

Yhteistyössä