Alkuperäinen kirjoittaja antakaa olla:
Lapsi kyllä nukahtaa, kun lapsi jätetään nukkumaan vaikka iltasadun jälkeen. Ei kiinnitetä mitään huomiota jos alkaa huutamaan äitii tai on jano. Jos lapsi tietää että äiti tulee aina kun huudán, niin lapsi osaa käyttää sitä kyllä valtakeinona saada äiti paikalle aina kun huudan.
Osin peesaan tätä. Tosin meillä tehdään niin, että aika usein mieheni tai minä makoillaan vieressä kunnes poika nukahtaa. Mutta juuri tuo, että siihen pyöritykseen ei saa ikinä mennä mukaan. Jos sanoo, että on jano tai on nälkä (meilläkin nämä ovat viimeisin "keksintö"..), sanon että aamulla saat sitten juotavaa/ syötävää. Asiasta ei keskustella eikä pitkästi perustella, vaan vain todetaan aina lyhyesti, että aamulla sitten.
Pissa ja kakkapyynnot ovat kanssa tuttu juttu viime ajoilta. Niille pitää (kerran) tietty päästää kun ei tiedä onko oikeasti vai ei. Muttei sitten kuin vain sen kerran. Bluffausta se yleensä on joka tapauksessa.
Meillä alkaa usein myös iltasadun jälkeen kun hiljennytään, että "mä haluan isän tänne" (jos mä nukutan) tai että "mä haluan äidin tänne" (jos isä nukuttaa). Eilen keksin, kun tuo virsi alkoi, että mä sanoin aina vastaukseksi, että "mä haluan ...((joku hassu asia))... tänne". Eli vaikka "mä haluan virtahevon tänne". Taas poika sanoi, että "mä haluan isän tänne" ja mä sanoin jotain hölmöä mitä itse haluan. Ei jaksanut sitä kauaa jatkaa kun aina keksin jonkun uuden hassun sanan joille välillä naurettiinkin. Ei siis ala edes Keskustella siitä, että miksi isi ei nyt tule ja että sun nyt pitää nukkua ja blaablaablaa. Ei siis aleta "neuvotella" yhtään mistään, vaan käännetään ajatukset muualle. En tiedä toimisiko tämä muilla, mutta meillä ainakin toimi
Uhkailu on tietenkin se yksi keino kun hyvällä on yritetty

Eli että seuraavana päivänä ei sitten leikitä naapurin lapsen kanssa/ otetaan joku lelu pois käytöstä tms, jos temppuilu ei lopu. Kyllä sitä kiukkuaankin saa lapselle näyttää, ei sitä mikään suolapatsas tarvitse olla. Eli oma auktoriteetti peliin. Ei aina saa vain lässyttää lapselle ja olla niin yliempaattinen. Ei niitä pidä päästää silmille hyppimään illalla sänkyyn mentäessä eikä päivälläkään
Ja sitten tietenkin taas kehuminen aamulla kun ilta ja yö ovat menneet hyvin...
Meillä uhmiksen kanssa on mennyt ihan hyvin ja on ihana kiltti lapsi, mutta kyllä siinä kekseliäisyyttä saa käyttää