Miten teidän perhe pärjää taloudellisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei n. 3500 euron nettopalkka ole tänä päivänä mitenkään epäuskottava.

Taisi nauru kohdistua tuohon "pikkaisen saadaan säästöönkin"....

Mun palkka oli töissäollessa (nyt ä-loma) n 5 000 kuussa. Vaihteli, koska osin provikalla.

Mun palkka oli töissäollessa (nyt ä-loma) n 5 000 kuussa. Vaihteli, koska osin provikalla.
Jos on isot asuntolainat, mökkilainaa ja autolainoja, niin voi tosiaan jäädä vain pikkasen säästöön. Eihän ne isot tulot mitään kerro vaan se, paljonko on niihin suhteutettuna menoja.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
mies on töissä ja mitään lisiä ei ole, mä olen kotona kahden lapsen kanssa 2v ja 3v eli ihan kotihoidontuella ja kyllähän tää välillä sellasta kituuttamista on (niin kuin esim. nyt 19,44e tilillä ja 26.pv tulee lapsilisä) vaippoja ja ruokaa pitäis ostaa ja tietysti toivoa et synnytys ei käynnistyis ennen tuota 26.pv tai muuten pitää tilata ambulanssi että päästään sairaalaan kun autossa palaa bensavalo.Ylimääräisiin tempauksiin on kyllä rahaa kun hieman nipistää ja tarkasti katsoo mitä kaupasta ostaa ja mitä ruokaa ostaa.Onneksi molemmat lapset on samaa sukupuolta niin paljon säästyy vaatehankinnoissa ja harrastusvälineissä.Onneksi miehellä on niin lyhyt työmatka että kävelee töihin ja mä oon vähään tyytyväinen=)
Koskaan ei olla käyty ulkomailla ja onneksi kummallakaan ei sinne mitään hinkua ole.Kotimaassa sukuloidaan kaksi-kolme kertaa vuodessa ja silloin ei lasketa senttejä ja kaikki s-bonukset säästetään sinne tilille aina reissuja varten että sitten on varaa vähän nauttia=)
Sisustaminen on lähinnä tavaroiden roudaamista paikasta toiseen ja verhojen vaihtamista, kirppareilta ja alennusmyynneistä oon tehnyt hyviä sisustuslöytöjä halvalla.

meillä hyvin samanlailla paitsi kolme lasta. Rahaa ei juuri ole mihinkään ylimääräiseen ja vaatteet pääosin ostetaan käytettynä ystäviltä tai kirppikseltä. Ruokakaupassa saa valita aina sen edullisimman ei laatua välttämättä. KEsää varten koitetaan säästää jotta pääsee johonkin lasten kanssa käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
mies on töissä ja mitään lisiä ei ole, mä olen kotona kahden lapsen kanssa 2v ja 3v eli ihan kotihoidontuella ja kyllähän tää välillä sellasta kituuttamista on (niin kuin esim. nyt 19,44e tilillä ja 26.pv tulee lapsilisä) vaippoja ja ruokaa pitäis ostaa ja tietysti toivoa et synnytys ei käynnistyis ennen tuota 26.pv tai muuten pitää tilata ambulanssi että päästään sairaalaan kun autossa palaa bensavalo.Ylimääräisiin tempauksiin on kyllä rahaa kun hieman nipistää ja tarkasti katsoo mitä kaupasta ostaa ja mitä ruokaa ostaa.Onneksi molemmat lapset on samaa sukupuolta niin paljon säästyy vaatehankinnoissa ja harrastusvälineissä.Onneksi miehellä on niin lyhyt työmatka että kävelee töihin ja mä oon vähään tyytyväinen=)
Koskaan ei olla käyty ulkomailla ja onneksi kummallakaan ei sinne mitään hinkua ole.Kotimaassa sukuloidaan kaksi-kolme kertaa vuodessa ja silloin ei lasketa senttejä ja kaikki s-bonukset säästetään sinne tilille aina reissuja varten että sitten on varaa vähän nauttia=)
Sisustaminen on lähinnä tavaroiden roudaamista paikasta toiseen ja verhojen vaihtamista, kirppareilta ja alennusmyynneistä oon tehnyt hyviä sisustuslöytöjä halvalla.

meillä hyvin samanlailla paitsi kolme lasta. Rahaa ei juuri ole mihinkään ylimääräiseen ja vaatteet pääosin ostetaan käytettynä ystäviltä tai kirppikseltä. Ruokakaupassa saa valita aina sen edullisimman ei laatua välttämättä. KEsää varten koitetaan säästää jotta pääsee johonkin lasten kanssa käymään.

Ja raha tilanne tällähetkellä että pankkitili miinuksella, joten lapsilisiä odotellessa. Hammaslääkäriin pitäis rahaa jostain repiä kun lohkes hammas. :(

Meillä mies normiduunarina, minä kuopuksen kanssa kotona. Hyvin tullaan toimeen ja kaikki saadaan mitä tarvitaan :) On kaksi autoa, okt, kesämökki, 2 venettä jne. Me vaan eletään pihisti :D

Jos on isot asuntolainat, mökkilainaa ja autolainoja, niin voi tosiaan jäädä vain pikkasen säästöön. Eihän ne isot tulot mitään kerro vaan se, paljonko on niihin suhteutettuna menoja.

just niin.

5000e ansaitseva saa talteen kuukaudessa? Oletan tuon olevan brutto. En itsekään säästä kuin 5000e korkeintaan vuodessa. Våhennån asuntolainaa ja muu menee hetkessä elämiseen. Kyllä siihen elintasoon tuppaa menemään rahaa. Lisäksi tietyt eettiset valinnat nostavat kuluja. Tuulisähkö, luomuruoka, jne

Ihan ok menee, normaalia elämää normaalit menot ja kulut, mies insinöörina, minä kotona yli kolmevuotiaan kanssa, en saa siis mitään muuta tuloa kuin lapsilisän.

Alkuperäinen kirjoittaja no paljonko :
5000e ansaitseva saa talteen kuukaudessa? Oletan tuon olevan brutto. En itsekään säästä kuin 5000e korkeintaan vuodessa. Våhennån asuntolainaa ja muu menee hetkessä elämiseen. Kyllä siihen elintasoon tuppaa menemään rahaa. Lisäksi tietyt eettiset valinnat nostavat kuluja. Tuulisähkö, luomuruoka, jne

Juu, bruttona 5 000 e, mutta välillä vain n. 3 000 e kuussa, kuitenkin vuodessa noin 50 000 - 60 000 e.

Niinhän se on että jos on hyvät tulot niin on hyvät menotkin. En ole mikään säästäjä...

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Ei n. 3500 euron nettopalkka ole tänä päivänä mitenkään epäuskottava.

85 000 tekisi kyllä vähän enemmän per naama :D

Ei tee.

Realiteetti on se, että mieheni verotettava tulo yksinään oli n. 80 000 ja omani oli yli 40 000, mutta tällä palstalla sellaista ei saa sanoa, tai ainakin on suuresti hävettävä...

Itse oon verottomalla apurahalla 1400 ?/kk ja mies töissä noin 1800 ?/kk netto. Vuosikaudet opiskelijana elämisen jälkeen pärjätään mielestämme nyt oikein hyvin! Asumiseen (laina + vastike) menee n. 900 ?/kk ja meillä on auto. Meillä on 1-vuotias lapsi ja lisää toivottaisi. Mihinkään kovin ylelliseen ei oo varaa, mutta kyllä matkustellaan, tilataan lehtiä, maksetaan lapselle hoitovakuutusta, käydä kampaajalla...

Olen ihan tyytyväinen tilanteeseemme, vaikka ainahan se lisärahakin mukavaa olisi. En olisi valmis kuitenkaan luopumaan mielenkiintoisesta työstä, joustavasta työajasta ja lyhyestä työmatkasta, vaikka saisin muutaman satasen enemmän kuussa. Miehellä samat kriteerit.

Taloudessa käteen jää 3800e/kk, meitä vanhemmat ja 1 lapsi, hyvin tullaan toimeen, matkustellaan kerran vuodessa ulkomailla, rempataan kämppää pikku hiljaa, nyt meneillään autolainan nopeutettu takaisinmaksu että kaikki ylimääräinen (n1100e/kk) menee siihen. Pieni asuntolaina kun vanhatalo, mutta mieluiseksi meille rempattu.

Kyllä me pärjätään kun on asennoiduttu siihen että pärjätään. Minä olen hoitovapaalla ja mies opiskelee, neljä lasta. Vuokran jälkeen meille jää käteen 1300e laskuja, ruokia, terveyskuluja, vaatteita ja muita kuluja varten. Yleensä ei jää ylimääräistä yhtään, ja paljosta on luovuttu: ei meikkejä, ei lehtitilauksia, ei elokuvia paitsi telkkarista katsoen, ei maksukanavia, ei ulkona syömistä, ei maksullisia harrastuksia, ei tupakointia, alkoholia yhteensä alle 5 kaljaa viikossa.

Jos auto tai pyykkikone hajoaa tms, niin pakko on joskus lainata sukulaisilta. Varaudun jouluun ja synttäreihin monta kuukautta etukäteen, samoin joka kesä käymme huvipuistossa kerran, sitä varten säästän rahaa vuoden vaihteesta alkaen.
Leivotaan itse paljon, korjataan rikki mennyttä ja ostetaan käytettynä urheiluvälineitä ja huonekaluja. Lainataan esim. telttaa tai porakonetta oman ostamisen sijasta. Ompelen lapsille vaatteita ja neulon itse villavaatteet koko porukalle.

Joka viikko on varaa pitää karkkipäivä, ja ollaan onnellisia. Omistusasuntoa tuskin koskaan pystymme hankkimaan, mutta pystymme silti elämään hyvää elämää. :)

rahan kanssa oli löysää ja sitä riitti säästämiseen ja matkusteluun ulkomailla viimeksi silloin kun meillä oli vaan yksi pieni lapsi ja asuttiin vuokralla pienessä kaksiossa.

nyt kun molemmista lapsistakin pitäisi maksaa puolet lipun hinnasta vähintään (molemmat yli 2v) ja maksamme asuntolainaa ja talosta on muitakin kuluja, niin ei ole varaa matkustella eikä jää oikeastaan säästöönkään pahemmin mitän. no lapset harrastavat joten se vie rahaa. ja se, että en halua tinkiä ruoasta, siis saavat valita helkkarin kalliita muroja, yksi paketti maksaa 4 euroa ja se syödään parissa päivässä nii meneehän sitä rahaa.

olemme varmaan liian lapsilähtöisiä. lapset eivät ole esittäneet toivetta matkusteluun, joten käytämme rahat sitten niin että he nauttivat. eli juurikin kalliimpaan muron ja vanukkaaseen ja sinne ruokakauppaan. itse lähinnä ajattelen että olisi kiva matkustella joskus.

Ihan ok pärjätään, molemmat ollaan töissä, vaikkakin huono palkkaisia ollaan kumpikin. Ei ne pienet tulot vaan ne pienet menot. On meillä vara tehdä kuukausittain jotakin pientä extraa, isompiin juttuihin pitää sitten muutama kuukausi säästellä.

Molemmat töissä kohtuupalkalla ja ihan jees pärjätään. Tosin pärjättäis erinomaisesti jos oltais kumpikaan yhtään pihimpiä luonteita tai alettais kattoa tarkemmin mihin rahaa menee... Mä varsinkaan en osaa säästää YHTÄÄN!

Minä saan sairaspäivärahaa sen minimin, mies opintotukea ja nostaa opintolainaa n. 300?/kk. Plus tietty lapsilisä ja asumistuki. En koe että pärjäisimme huonosti.

työttöminäollaan,mutta rahat riittä iahn hyvin laksujen maksuunja ruokaan.
Matkustelu ym ei olepitkän aikaan onnistunut, mutta ei se haittaa, ehtiihän sitä myöhemminki matkustella.
Säästöön ei nyt jää mitään, mutta nälkää ei nähdä ja rästissä ei ole laskuja.

Yhteistyössä