Miten teillä lapsi oppinut vaipattomaksi? Tehtiinkö nyt hölmösti..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapset (3) ovat olleet päiväkuivia alta kahden vuoden ikäisenä, yökuivia 2,5 vuoden ikään mennessä. Satunnainen pottailu aloitettiin vuoden iässä. 1,5 vuoden ikäisenä päivässä oli pottailuja jo useampia, välillä tuli tulosta ja välillä ei. Päivävaippa jätettiin kesää vasten jokaiselta pois ja potalle menivät pissalle, koska TUNNISTIVAT pissa- ja kakkahädän. Vahingot mahtuvat yhden käden sormiin.

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että lapsi oppii siihen mitä opetetaan, myös pottailun suhteen. Ja pottailu tulisi aloittaa reilusti ennen kahden vuoden ikää, koska 2 veellä on pelkoja mitä kummallisimmista asioista. Myös potta voi pelottaa, jos ei siihen ole aikaisemmin tutustunut.

Hienosti on meillä lähtenyt vaipaton päivä vol 2 käyntiin :)
Hoidossa oli tullut yksi vahinko ja kotiin tullessa heti kertoi, että nyt pissattaa ja juoksi potalle. Kakkahädän tullessa tahtoi vaipan mutta kun laitoin potalle niin kakkakin tuli nätisti pottaan. Nytkin tuolla potalla tyttö istuskelee. Oon ihan yllättynyt miten hyvin mennyt tämä päivä.
Ja hyvä mieli on siitä, että nyt tiedän että kyllä tyttö oli jo valmis pottailuun, hän on vaan niin mukavuudenhaluinen että vaati pikkaisen pönkitystä ennenku viitsii harjoitella. Näin on monien muidenkin juttujen kanssa ollut :)

• Tykkää
Reactions: kookosta
Me yritettiin saada poikaa potalle kaksivuotiaasta lähtien. Alkuun homma meni ihan hienosti, mutta sitten tuli stoppi. Potta ja pönttö saivat aikaan hirrrrveän huudon. Kesällä kokeiltiin vaipatta oloa, mutta poika ei tuntunut hoksaavan miten pidättää pissaa tai edes sitä, että pissa olisi tulossa.

Vasta vähän ennen viime joulua pojan ollessa jo 2v10kk huomasin että hän alkoi kiinnostua potasta. Vauva vähän verotti minun jaksamista joten aikaisemmin en vain jaksanut aloittaa (hyi minua!). Pottailu alkoi sujua, pöntölläkin kävi. Sitten vain alettiin laittaa vaipan sijasta alushousuja. Pari kertaa tuli ihanat löysät kakatkin housuihin mutta sen jälkeen poika itse ilmoittaa hädästä, ainakin tutuissa paikoissa.

Kaupoille, ulos ja vieraampiin paikkoihin olemme laittaneet hälle vaipan, ja vaikka se on nyt toistaiseksi ollut melkein aina kuiva, jatkan vaipan laittamista sillä poika ei helposti ilmaise itseään eikä tarpeitaan.

Minä olen muuten sitä mieltä, etten välitä siitä mihin asti toiset on vaipoissa. Yli kolme vuotias, no voi kamalaa! No ei ole.

[QUOTE="123";25656709]Meillä lapset (3) ovat olleet päiväkuivia alta kahden vuoden ikäisenä, yökuivia 2,5 vuoden ikään mennessä. Satunnainen pottailu aloitettiin vuoden iässä. 1,5 vuoden ikäisenä päivässä oli pottailuja jo useampia, välillä tuli tulosta ja välillä ei. Päivävaippa jätettiin kesää vasten jokaiselta pois ja potalle menivät pissalle, koska TUNNISTIVAT pissa- ja kakkahädän. Vahingot mahtuvat yhden käden sormiin.

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että lapsi oppii siihen mitä opetetaan, myös pottailun suhteen. Ja pottailu tulisi aloittaa reilusti ennen kahden vuoden ikää, koska 2 veellä on pelkoja mitä kummallisimmista asioista. Myös potta voi pelottaa, jos ei siihen ole aikaisemmin tutustunut.[/QUOTE]

Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tätä mieltä voi olla vain jos oman lapsen kohdalla pottailu on sujunut noinkin helposti. :) Meillä pottailu aloitettiin joskus 8-9kk:n iässä, mutta se ei silti mitenkään nopeuttanut kuivaksioppimista. Alkuun sinne pottaan jopa tulikin paljon tavaraa, niin että alle vuoden ikäisenäkin meillä oli päiviä ettei vaippaa tarvinnut vaihtaa kuin yöksi, mutta kun lapsi jossain vaiheessa päätti että on mukavampaakin tekemistä kuin potalla istuskelu niin ei sitä voi siihen potalle pakottaakaan. Ja meillä lapsi ei tunnistanut hätäänsä, vaan yhtä lailla kun pissasi sinne pottaan niin antoi mennä myös lattioille tai housuun.

Yhteistyössä