Miten teillä n. 1,5-vuotiaat menevät päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermo Raunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermo Raunio

Vieras
Meillä päiväunille meno on aina melkoinen projekti... Lapsi protestoi, eikä haluaisi millään lähteä päiväunille kun niiden aika tulee. No, sänkyyn mennään kuitenkin. Sängyssä lapsi ei pysy hetkeäkään paikoillaan, vaan riehuu ja heiluu joka suuntaan, yrittää pelleillä ja leikkiä. Lopulta minun on pakko istua sängyn vieressä lattialla ja pitää lasta paikoillaan kaksin käsin (hellästi, kiedon kädet lapsen ympärille niin ettei pääse heilumaan, toisella kädellä silittelen tai pidän kädestä kiinni). Aikansa lapsi tappelee unta vastaan, nukahtaa muutaman kerran mutta havahtuu hereille, kunnes lopulta uni vie voiton.

Meillä mikään muu keino ei toimi kuin tuo kiinnipitäminen... yöunille meno tapahtuu melko lailla samalla kaavalla. Miten ihmeessä jotkut saavat lapsensa laitettua päivä-/yöunille niin, että yksinkertaisesti vaan vievät lapsen sänkyyn, peittelevät, poistuvat huoneesta ja jättävät lapsen nukahtamaan yksin?? Kaiken lisäksi lapsi aloittaa päiväkodissa muutamien kuukausien kuluttua; miten ihmeessä päiväunet onnistuvat siellä?

en oikein osaa auttaa. meillä ovat aina menneet kiltisti, päiväunet nukutaan meidän sängyssä, yöt omassa. minä vaan lounaan jälkeen jonkun ajan päästä vien tuon vajaa 2 veen petiin tai hän menee itse. meillä mennään yöunillekin vaan menemällä. meidän kohta 6kk menee kanssa kaikille unille vain niin, että hänet laitetaan sänkyyn. olen tehnyt kaikkien kanssa alusta asti näin. mitä jos kertoisit lapselle, että nyt äiti on päättänyt uusista säännöistä ja vain veisit. varmaan protestoi muutaman päivän, mutta ole sitkeä ja johdonmukainen. voimia ja toivottavasti joku osaa paremmin auttaa ja jos joku ekaa odottava lukee tämän, niin suosittelen alusta asti olemaan opettamatta nukuttamistapoja, pääsee itte vähemmällä sitten.

Jos saan vielä toisen lapsen, niin aion todellakin tehdä eri lailla tuon nukuttamisasian suhteen. Ei enää tissille nukuttamista eikä sängyn vieressä istumisia! Varmasti meilläkin olisi helpompaa jos olisin alusta asti tiennyt/osannut tehdä oikein...

Ei kai muu auta muuta kuin aloittaa tiukka "koulutus" :)

tjaa, mihin aikaa, ap, lapsesi herää? Josko yrität unille liian aikaisin? Meillä toimii viiden tunnin valveillaolo, siis heräämisestä viiden tunnin päästä unille. Mutta olen huomannut että jos ei mennä aamulla ulos, ei mennä myöskään unille......

Meilläkin meni kotona ihan samanmoiseksi. Päiväkodissa menee niin kiltisti heti puoli 12 nukkumaan ja nukkuu 2 h, kotona venkoilee vastaan vielä klo 14:kin. Meillä iskä saa paremmin nukutettua päiviksille kuin mä.

Meillä laitetaan sänkyyn ja sanotaan että nyt päiväunille. Poika vielä toistaiseksi pysyy pinnasängyssä, ja yleensä siellä vähän aikaa huudeltuaan ja mahdollisesti lauleltuaan, rupeaa nukkumaan. Isä/äiti siis poistuu heti huoneesta ja jättää vain oven raolleen.

Niin, ja unillemeno on aina helpompaa jos on ensin käyty ulkoilemassa, eli väsynyt kunnolla. Hereillä on yleensä 5 tuntia ennen unia.

mennään yhdessä sänkyyn makoilemaan ja ruvetaan nukkumaan. kun lapsi nukahtaa, niin poistun paikalta tai nukun itsekin. :) yöunille menee omaan sänkyyn ja jää yksin sinne, ovi kiinni ja valot pois. joskus jää sinne jotain hääräämään, yleensä nukahtaa äkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläkin meni kotona ihan samanmoiseksi. Päiväkodissa menee niin kiltisti heti puoli 12 nukkumaan ja nukkuu 2 h, kotona venkoilee vastaan vielä klo 14:kin. Meillä iskä saa paremmin nukutettua päiviksille kuin mä.

:o Pitääkö päiväkodissa mennä NOIN aikasin päikkäreille??? Eihän lapsi oo millään ehtinyt vielä valvoa tarpeeksi :/ Pitääkö sitä alkaa kuudelta herätä kun laittaa pojan hoitoon....

Juu, meillä myös, ensin väsytän (heh) lapsosen ulkoleikeissä, sit anna masun täyteen ruokaa, sit hetki vielä sisäleikkejä ja kas, uni tulee OITIS kun vaan laittaa sänkyyn.....

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:o Pitääkö päiväkodissa mennä NOIN aikasin päikkäreille??? Eihän lapsi oo millään ehtinyt vielä valvoa tarpeeksi :/ Pitääkö sitä alkaa kuudelta herätä kun laittaa pojan hoitoon....

päiväkodissa syödään siinä klo 11 ja unille klo 12. Kun aika suuri osa lapsista tulee hoitoon jo aamuseiskalta..........mihin aikaan ajattelit viedä lapsesi hoitoon?

Meillä kans huonohko nukahtaja (1v 3 kk) - ei malttais mennä nukkumaan. Teen niin, että rauhoitan nukkumaanmenon niin täydellisesti kuin pystyn ja hyödynnän härskisti maitopulloa. Joskus kokeilen kirjaa lukemalla tms rauhoittaa mukulan, mut paras tapa on laittaa poika tyynyn varaan makuulleen, antaa maito- tai vesipullo ja mennä itse pötkölleen viereen. Valot veks ja ovi kiinni ettei tule nukahtamisvaiheessa häiriötä. Sen jälkeen kyllä kun on nukahtanut nukkuu vaikka ääniäkin kuuluis. Aika hyvin oon nyt saanu pojan rauhoittumaan eli oppinut nukahtamaan omaan sänkyynsäkin jopa.

Meillä on 1v7kk ja aina ollut tosi kiltti nukkumaan ja päikkäreille mennessä.
Äitini joskus sanoo leikillään, että ei ole lapsi äitiinsä tullut. Olin itse tosi vänkäri nukkumisasioissa.

Meillä on samanlainen rutiini ollut pienestä asti.

Kun mennään päikkäreille niin ensin syödään, sitten potalle ja siinä luetaan kirjaa.
Sen jälkeen haetaan nalle ja pupu sänkyyn ja sitten lapsi menee heidän viereensä makaamaan.
Sitten jutellaan muutama sana ja annan hyvänyön pusun poskelle.
Sitten sanon lapselle, että äiti on keittiössä ja kulta nukkuu kiltisti.

Sitten menen hissukseen tekemään jotain hiljaista hommaa, yleensä istahdan tietsikan eteen.
Vähän aikaa lapsi juttelee pupun ja nallen kanssa ja sitten kun tulee hiljaista ja nukahtaa niin menen sulkemaan hänen huoneensa oven.

Sitten kun herää niin tulee omia aikojaan pois huoneesta ja sanoo heräsin.

Mutta rutiini on tärkeä, että lapsi osaa orientoitua nukkumaan menemiseen.
Mitä te teette ennen nukkumaan menoa? Teettekö tietyt asiat joista lapsi osaa jo tietää, että kohta mennään sänkyyn tai onko teillä ain erilaista ja sitten vain yhtäkkiä tulee lapselle sänkyyn meno eteen.
Jos on näin niin sitten on ymmärrettävää, että kiukuttelee.

Meilläkin on hereilläoloaikaa n. 5-6 tuntia ennen päiväunia, riippuu heräämisajasta. Ulkoillaan ja syödään masu täyteen, sen jälkeen on päiväunien aika. Jos siirrän päiväunia paljon myöhemmäksi tuosta niin se vaikuttaa iltauniin, eli sitten tapellaan illalla kun lapsi ei suostu nukahtamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos saan vielä toisen lapsen, niin aion todellakin tehdä eri lailla tuon nukuttamisasian suhteen. Ei enää tissille nukuttamista eikä sängyn vieressä istumisia! Varmasti meilläkin olisi helpompaa jos olisin alusta asti tiennyt/osannut tehdä oikein...

Ei kai muu auta muuta kuin aloittaa tiukka "koulutus" :)

Ei minusta nukuttamisessa mitään vikaa ole, sehän on vaan hyvä asia, että lapsella on turvallinen olo nukahtaa. Mut muksutkin on yksilöitä, mulla tämmöinen teoria et joillakin se vire on pidempään korkeempi ja vaatii pidemmän ajan laskeakseen niin, että nukahtaminen on mahdollista. Tietty päättäväinen kannattaa olla ja pitää nukkumaanmenoista kiinni.

Hyvät ruokailut alle ja riittävä ulkoilma on kyllä tosiaan nekin maagisia juttuja nukkumiseen.

Meillä tyttö reilu 1v4kk on AINA ollut huono nukkumaan sisällä päikkäreitä, joten ulkona nukkuu lähes säässä kuin säässä ja yleensä sen pari tuntia. Omaan sänkyyn jos laittaa, hilluu ku mikäkin vaikka olis selvästikin väsynyt. (yöunille laitettaessa ei taas mitään ongelmaa vaikka omaan sänkyyn joutuukin) Vaunuihin/rattaisiin kun laittaa niin ei tartte montaa minuuttia hytkytellä kun uni tulee. Välillä nukahtaa jo ennenkuin saa vaunun peitteitäkään päälle laitettua :)

Tutulle kuulostaa tuo show pelleilyineen kaikkineen. Meidän kuopus 1,5 v. ja samojen asioiden kanssa on painiskeltu. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että parhaiten nukahtaa itsekseen, noin 10 minuutin rymyämisen (peitot, tyynyt, unikaverit nakellaan sängystä jne.) jälkeen. Jos kuitenkin alkaa parkua (mitä ei yleensä tee), menen viereen istumaan ja silittelen pojan uneen häneen huomiota kiinnittämättä.

Minä uskon, että näissä ongelmissa kysymys on lähinnä ikäkauden ja vahvan temperamentin yhdistelmästä.

Jus ton takia mun 1 v 8 kk poika nukkuu kans edelleen ulkona päikkärit. Rattaisiin jää yleensä kiltisti nukkumaan tai saattaa nukahtaa jo pukiessa, mutta jos sisälle yrittää, niin uni on kovan taistelun takana. Vaikka yöunille meneekin nätisti.

Miten ihmeessä saatte lapsenne ulkona nukkumaan?? Siis tollaset taaperot? Mun 1v4kk on ainakin niin tajuttoman utelias, ettei mitään toivoa rattaissa pysymisestä!! voi kun onnistuisikin..

Alkuperäinen kirjoittaja höööh:
Miten ihmeessä saatte lapsenne ulkona nukkumaan?? Siis tollaset taaperot? Mun 1v4kk on ainakin niin tajuttoman utelias, ettei mitään toivoa rattaissa pysymisestä!! voi kun onnistuisikin..

Hmm, laitan rattaisiin, makuupussi kiinni ja vyö kiinni. Makuuasento. Parveke. Ei kivoja näkymiä, vaan seinää näkyy, jos punkee ylös. Nukahtaa alle minuutissa.

Meillä samanikäinen. Ja vähän samaa värkkäämistä päiväunien kanssa. Mutta tehdään kuitenkin näin:
lounaan lopulla sanon lapselle, että kun on syöty, käydään pesulla ja pisulla ja sitten menet nukkumaan (monesti kommentti tähän on "ei haluu", mutta pskat siitä ;) )
Sitten mennään pottailun kautta, saatan lukea jonkun sadun tai katsellaan vähän kuvakirjaa. Sitten nostan lapsen pinnikseen. Istun sängyn vieressä, mutta en seurustele lapsen kanssa. Jos meno menee oikein villiksi, poistun huoneesta. Tuolloin nukahtaminen kestää kauemmin, mutta mun oma hermo kestää paremmin.

Yöunille melkein sama rutiini, mutta jompikumpi vanhemmista istuu lapsen vieressä kunnes nukahtaa, yleensä menee max 10 minuuttia.

Meilläkin mies saa lapsen helpommin nukahtamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mä laitan lapsen rattaisiin parvekkeelle ja jätän sinne. Nukahtaa heti, kun ei pääse hillumaan. Sängyssä meno olisi varmasti eri, illalla pitää pitää aloillan pitämällä kättä pepun päällä rauhoittamassa.

Meillä kans näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja höööh:

Hmm, laitan rattaisiin, makuupussi kiinni ja vyö kiinni. Makuuasento. Parveke. Ei kivoja näkymiä, vaan seinää näkyy, jos punkee ylös. Nukahtaa alle minuutissa.

Mun riiviö sais hirveen hepatiitin jos se laitettaisiin paketissa partsille.

Yhteistyössä