Miten teillä on varaa tähän kaikkeen?! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä?

Vieras
- Ostaa talo
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v.
- Ostaa kalliita haalareita
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa
- Pitää kahta autoa
- Lapsilla kalliit harrastukset
- Ostaa kesämökki

Meillä ei ole varaa, vaikka meidän bruttotulot on yhteensä n. 4500€/kk, meillä on säästössä 12 000€ ja meillä on vain yksi lapsi.

siksi joillanin on varaa kun ei piitata mistään mitään ja otetaan velkaa sellasia summia joita sitten ei pystytäkkään maksaa pois ja sitten joudutaan velkajärjestelyyn tai ulosottoihin ja ihmetellään miten täs näin kävi!!

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä?;26815492:
- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Meillä ei ole varaa, vaikka meidän bruttotulot on yhteensä n. 4500€/kk, meillä on säästössä 12 000€ ja meillä on vain yksi lapsi.

Heh, miten ihmeessä 4500e/kk brutto(!)ansioilla edes periaatteessa voisi olla varaa kaikkeen tuohon? Pistäkää nyt hyvät ihmiset vähän jäitä hattuun.

(Ei ole meilläkään ollut varaa tuohon kaikkeen, vaikka perheen bruttotulot toiselle kympille per kk nousevatkin.)

• Tykkää
Reactions: astrolabe
- Ostaa talo löytyy
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v.nuorin on 3v ja täyttä päätä hoidossa, en halua olla tällä hetkellä kotiäitinä(tosin juuri olin 2kk lomalla). vaihtelu virkistää olla välillä töissäkin.
- Ostaa kalliita haalareita jos kuosi miellyttää sitten ostan halvemmankin, hinnalla ei ole mitään merkitytstä meillä haalarin valintaan.
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessaei käydä ikinä kun ei kiinosta
- Pitää kahta autoa molemmilla on, muuten ei oikein onnistuisi tuo kulkeminen
- Lapsilla kalliit harrastukseteivät harrasta mitään kallista, eivät mitään maksavaa( paitsi uivat hallissa talvisin, mutta se on halpaa)
- Ostaa kesämökki ostin kymmenen vuotta sitten perikunnalta kun kyllästyin kuuntelemaan ainaista tappelua.

ja velkaa 0€

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Taloon on varaa, lainanlyhennys tästä on samansuuruinen kuin kaksion vuokra olisi. Kummallakin on varaa yhteen autoon. Siihen se sitten loppuukin, koskaan ei olla käyty ulkomailla, omaa mökkiä ei ole, tosin mahdollisesti peritään sellainen joskus.

Harrastuksiin otetaan rahat irti siten, että ne vaatteet eivät ole mitään kalleimpia mahdollisia. Lisäksi lapsilla on isovanhemmat, jotka haluavat osallistua menoihin.

Miehen tuntipalkka on vähän reilut 11€ ja itse olen kh-tuella.

ei tod oo varaa :D

asutaan vuokralla, yksi auto (lainaa jälkellä n. 20 000 tai päälle)
hyvät puvut oltava, joten maksaa helposti 100-200e (lapsia on kaksi)
ulkomailla käydään 1 vuodessa (ruotsin risteily) ja en kyllä enää ole menossa :p Nyt kyllä tempastiin ja lähetään viikoks viiden tähden hotelliin Kreikkaan neljän viikon päästä, aiemmin ei siis koko perhe olla oltu noin kaukana, vain siellä ruotsissa. Kesäpaikkaa ei ole. Vuositulot yht 80 000, ei säästöjä liiemmin.

No ei ookka. Kesämökki on ja 1 auto ja ne kuuluvat toistaiseksi kuolinpesälle. Matkoilla noin joka toinen vuosi, vaatteet kirpparilta tai alesta, töihin mennään taas kohta ja nuorin 4v., asunto on vuokrakämppä. Niin ja ne harrastukset, joo, niihin pitää panostaa. Mutta onneksi vain kaksi harrastaa ja kohta minäkin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="öö";26815531]ei tod oo varaa :D

ulkomailla käydään 1 vuodessa (ruotsin risteily) ja en kyllä enää ole menossa :p Nyt kyllä tempastiin ja lähetään viikoks viiden tähden hotelliin Kreikkaan neljän viikon päästä, aiemmin ei siis koko perhe olla oltu noin kaukana, vain siellä ruotsissa. Kesäpaikkaa ei ole. Vuositulot yht 80 000, ei säästöjä liiemmin.[/QUOTE]

ja vielä.. olin molemmista lapsista sen ekan vuoden kotona, eli 1v meni molemmat hoitoon

- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

no teillä on suht samat tulot ku meillä (meillä himpun enempi). Meillä o noista 1 asia:
-kerrostalo-osake (110 000e). Ei siis edes omakotitaloa.

Säästössä ei oo oikeestaa mitään, kun taas teillä on jo oikein mukavasti. Minä olen kotona, kunnes lapsi on 3v, en voisi olla ilman tukia kotona. Meillä on vähän velkaa osakkeen lisäksi, joten niihin menee sievoinen summa joka kuussa. Yksi auto meillä on, farmari volvo. Kesämökkiin ei oo haluja eikä varaa, ei saada lainaa tarpeeksi. Lapsella 2v, ei ole maksullisia harrastuksia. Tosin harrastuksiin viedään kyllä kun aika on kypsä. Ulkomailla emme ole koskaan käyneet yhdessä. Haalareihin, kaliisiin kyllä olisi varaa, mutta kyllä ne edulliset on kelvanneet ja olleet riittävän lämpimiä jne.

Aika kärjistetyltä kuulostaa toi sun selostuksesi.

on tulot samat kuin teillä

-uusi talo ostettu lainalla 10 vuotta sitten, maksoi 200 000, asumiskulut nykyään noin 800e/kk
-1 lapsi, olin kotona kunnes täytti 3v (lyhennysvapaata lainasta oli viimeinen kotihoitovuosi)
-yhden kalliin haalarin ostan per kausi -50% alesta
-ulkomailla käydään kerran vuodessa, kerran ovat matkan maksaneet minun vanhempani, kerran miehen (ovat siis olleet mukana)
-yksi velaton auto on
-lapsella yksi maksullinen harrastus, 70e/kk
-kesämökki on minun vanhempieni

[QUOTE="öö";26815531]ei tod oo varaa :D

ulkomailla käydään 1 vuodessa (ruotsin risteily) ja en kyllä enää ole menossa :p Nyt kyllä tempastiin ja lähetään viikoks viiden tähden hotelliin Kreikkaan neljän viikon päästä, aiemmin ei siis koko perhe olla oltu noin kaukana, vain siellä ruotsissa. Kesäpaikkaa ei ole. Vuositulot yht 80 000, ei säästöjä liiemmin.[/QUOTE]

Pääsen näköjään taas ruikuttamaan lempiaiheestani. :) Tämä ylläoleva viesti alleviivaa juurikin sitä seikkaa, miksi suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sen suurempaa vaaraa päästä milloinkaan vaurastumaan. Jos 80ke vuosituloilla on 20ke velkaa autosta, niin ei paljon järki päätä pakota.

Ostaa talo Rakennutettiin v. 2000, sitä ennen omistus kaksio.
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v. Nuorin oli reilu kaks kun lähdin töihin, en halunnut olla enää kotona.
- Ostaa kalliita haalareita Ovat laadukkaita (yleensä) eli kestävät kulutusta ja vettä ja käytetään kotihaalarina vielä seuraavana vuonna.
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa Harvoin ulkomailla, enemmän kotimaan lomia jotka kyllä maksavat saman kuin perus rantaloma
- Pitää kahta autoa Tottumiskysymys, pärjättäis varmaan yhdellä, mutta helpompaa kahdella.
- Lapsilla kalliit harrastukset Tingin ennemmin omista menoista / harrastuksista
- Ostaa kesämökki Rakennettiin / rakennutettiin 2010. Mökki on todella pieni, panostetaan enemmän ulkoterasseihin yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26815582:
Pääsen näköjään taas ruikuttamaan lempiaiheestani. :) Tämä ylläoleva viesti alleviivaa juurikin sitä seikkaa, miksi suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sen suurempaa vaaraa päästä milloinkaan vaurastumaan. Jos 80ke vuosituloilla on 20ke velkaa autosta, niin ei paljon järki päätä pakota.

Ja toisaalta, mä ainakin kyseenalaistan sen miksi ihmisen pitäisikään vaurastua. Mulle riittää se, että toimeen tullaan ja joskus on jotain kivaa extraa. Missä kohtaa mulla on valuvika kun mulle riittää vähempi?

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
- Ostaa talo - pankista lainaa
- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v. - olin siihen asti, kun nuorin 4
- Ostaa kalliita haalareita - niitä löytyy, osa ostettu lähes uudenveroisena käytettyinä
- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa - tähän riittää säästöt
- Pitää kahta autoa - yksi auto, mulla ei ajokorttia
- Lapsilla kalliit harrastukset - kohtuuhintaisia harrastuksia
- Ostaa kesämökki - mökki on miehen isän, ei oma

eli ei meilläkään rahat riittäisi. Meidän tulot kyllä paaaaaljon pienemmät kuin teillä.

Meillä on siis yksi auto, yksi moottoripyörä, asutaan vuokralla (koska säästetään se 20% ennenkuin otetaan laina) ja lapsi 1,5v on päiväkodissa. Harrastuksia ei enää ole. 6-10kk iässä oli muskari ja 3-vuotiaana aloittaa varmaan baletin tms.

Mulla on salikortti 50€/kk, uudet juoksu- ja salivaaatteet ostan n. 2 kertaa vuodessa, vaatteet ostetaan pääosin h&m:stä, lindexiltä, kappahlista ja seppälästä ja lapsen ulkovaatteet on Jonathania.

Meillä on lisäksi kissa ja vanha koira jolla pitkäaikaissairaus. Vakuutus umpeutui kun.koira täytti 8v, eli itse maksetaan kaikki ell-kulut.

- Ostaa talo - otettiin lainaa
- Ostaa kalliita haalareita - mahdollista ostaa käytettynä, tai kierrättää nuoremmilla sisaruksilla, tosin meille kelpaa peru markettihaalaritkin
- Pitää kahta autoa - pakollisia täällä mualla, toisen voi olla rupunen kottero
- Lapsilla kalliit harrastukset - eivät ainakaan vielä harrasta mitään liian kallista
- Ostaa kesämökki - emme omista

- Ostaa talo
- Pitää kahta autoa
- Ostaa kesämökki

Talo löytyy ja lainaa siihen myös, tosin talo ei ole asuttavassa kunnossa vaan homeessa. Ehkä siitä joskus pääsee eroon ja sitä myöten talolainaa pienemmäksi.

Nuorin on nyt 2,5v ja ajattelin ensvuoden syksyllä mennä töihin.

Älyttömän kalliita haalareita ei osteta, isommille pitää ostaa uudet pienemmä käyttää pieneksi jääneitä. Kalliimmat haalarit on yleensä myös kestävempiä.

Ulkomailla ei käydä.

Yhdellä autolla ollaan pärjätty kohta yli 8vuotta, pärjätään varmasti myös jatkossa.

Lapsilla on harrastuksia, mutta ei ne kallitta ole.

Miehen äidillä on kesämökki, missä ei olla käyty varmaan kohta kymmeneen vuoteen, ei siis ole kesämökkiäkään. Ei ole tarvetta.

Bruttotulot on ihan hyvät, pärjää kaikesta huolimatta. Neljä lasta.

- Ostaa talo (ostettiin talo, koska tarvitaan tilaa, lainaa otettiin)

- Olla kotona kunnes nuorin lapsi on 6v. (mahdollista, koska olen pph)

- Ostaa kalliita haalareita (ostan vain laatua, koska halvemmat ei kestä lapselta lapselle)

- Käydä ulkomailla 1-2 kertaa vuodessa (ei käydä, kun ei kiinnosta)

- Pitää kahta autoa (vain yksi auto, koska mulla ei ole työmatkoja)

- Lapsilla kalliit harrastukset (salibandy ja baletti, syövät rahaa... mutta emme polta emmekä käytä alkoholia juuri lainkaan)

- Ostaa kesämökki (ei ole omaa, käytetään vanhempien mökkiä)

Ei meillä ainakaan oo noista mitään. Lapsen harrastuskaan (reilu 100 euroa/kausi) ei taida olla kallis.

Loistavalla paikalla olevasta erittäin tilavasta vuokra-asunnosta tosin maksellaan isompaa vuokraa, kun moni lyhentää oman lainaa.
Vanhempien mökkiä saadaan käyttää mielin määrin. Haalareista en jaksa ymmärtää, lämpimänä ja kuivana on lapsi kuitenkin jo vuosia pysynyt. Yksi auto on vain, tosin pankin omistuksessa vielä toistaiseksi. Ulkomailla käydään kerran vuodessa, jos nyt Ruotsi ja Norja lasketaan ulkomaiksi. Kauempana ei olla tällä kokoonpanolla käyty koskaan.

Kotiäitinä olin alle vuoden. Tosin varaa olisi kyllä kotona olla, kun vaihtoehtona on joko työttömyys, osa-aikatyö tai opiskelu. Opiskelun olen sitten noista valinnut... Jos sitä sitten vaikka joskus ihan töihinkin pääsisi.

Ja toisaalta, mä ainakin kyseenalaistan sen miksi ihmisen pitäisikään vaurastua. Mulle riittää se, että toimeen tullaan ja joskus on jotain kivaa extraa. Missä kohtaa mulla on valuvika kun mulle riittää vähempi?

En viittaa vaurastumisella mihinkään miljoonien omaisuuteen, mutta sen verran tulee minun mielestäni aikuisella ihmisellä olla omaa varallisuutta (kiinteää tai likvidiä), että selviää omillaan elämän eteenkuljettamista kolhuista. Olen ennenkin maininnut, että 10% nettotuloista pitäisi koko ajan laittaa sivuun (sijoittaa tavalla tai toisella). Näin toimimalla sitä varallisuutta kertyy vuosien mittaan ihan normi-ihmiselle riittävästi.

Yhteistyössä