Meillä on mielestämme hyvä tilanne. On käynyt hyvä tuuri tähän mennessä. Molemmilla vakityöt, nettona jää käteen reilut 3000 kuussa yhteensä. Työpaikka ei tietenkään koskaan ole satavarma, mutta niin kauan kuin on työtä, niin hyvin menee. Ostimme 4v sitten talon, maksoi 95 000, hyväkuntoinen, sijaitsee pienen kunnan taajamassa. Lapsia 1 taapero. Hoidamme häntä vuoroin hoitovapaalla kotona, ja vuoroin niin, että sijoitamme vuorotyömme siihen sopien. Ei ulkopuolista hoitoa.
Lainaa on 68 000 euroa eli kohtuullisesti näinä aikoina. Saamme kotihoidon tuen kotiin, joten se raha menee auton lyhennykseen (emme yleensä osta taloa lukuunottamatta velaksi, mutta tämä laskettiin, että näin sumplien ehditään maksaa helpostikin pieni laina ilman että tuntuu kukkarossa). Mökki on perhekunnan yhteinen, ja sitä hoidetaan porukassa.
Meillä ei ole mistään puutetta, päinvastoin. Käsitämme kyllä itse olevamme hyväonnisia. Rahaa on aina riittänyt, vaikka lähes 1000 euroa meneekin jo itse asuntolainaan kuussa. Kaksi autoa vm. -06 ja -97, joista toisesta pieni laina (ei haluttu laittaa säästöjä). Säästössä pahanpäivän varalle puolenkymmentä tuhatta. Olisi enemmänkin, jos oltaisiin aktiivisesti säästetty. Nyt alan laittamaan ihan säännöllisesti 100-200 euroa säästöön.
Lapsella oma tili, johon olen kerännyt 3000 euroa. Lisäksi avasin hänelle rahaston. Olemme hampaisiin asti vakuutettuja, ja niistä kertyy melkoinen lasku vuodessa, mutta varmassa vara parempi. Leivon, kokkaan ja ostan ruokaa usein myös esim. vanhemmilleni, ja laitan kummilapsilleni rahaa.
En tarkoittanut pröystäillä, mutta tässä esimerkki meiltä, mitä meillä on ja mihin on varaa. Jos ruvettaisiin elämään säästeliäämmin, niin toisella vanhemmalla olisi varaa jäädä kotiin, ja meidän tapauksessamme se olisi mies. Minä tienaan vähän enemmän.
Kunhan lapsi kasvaa, kasvavat kulutkin, mutta niitä varten juuri pannaankin sukan varteen. Ja meillä ei ole mitään "hienoa" nytkään, suurin osa kalusteista on käytettyjä, ostan tarjouksesta yleensä mahdollisimman paljon jne. Mutta joskus oikeasti tuntuu, että onko ihan pakko ostaa niitä hehtaarihalleja, joista on sitten järjettömästi lainaa, jopa heillä jotka ovat meitä kovatuloisempia. Pienillä valinnoilla meillä on onnistuttu pitämään talous kuosissaan.