Musta tuntuu, että joka toisella on nykyisin varaa ostaa talo. Mutta talonhan voi saada alle sadalla tontulla tai maksaa toista miljoonaa. Joku saa samalla rahalla talon, toinen kerrostaloyksiön. Riippuu siis paikasta ja siitä talosta.
On myös paljon ihmisiä, jotka hankkivat talon jo ennen lapsia. Lainaa maksellaan kiivasta tahtia pois, kun on kaksi hyvätuloista palkansaajaa. Kun lapsia sitten tulee, voidaan ottaa lyhennysvapaata tai maksaa pienempää kuukausierää sen aikaa, kun toinen vanhemmista on pois työelämästä.
Noita kalliita haalareita minäkin olen joskus ihmetellyt, mutta käsittääkseni niistä saa myydessä ihan hyvän hinnan, joten "omaan piikkiin" haalari ei tullutkaan sen kalliimmaksi kuin jokin halvempi haalari.
Ulkomaille matkustaminen ei nykyisin ole niin kallista kuin joskus aiemmin. Kun varaa hotellinsa ja lentonsa itse, voi valita edullisempia vaihtoehtoja. Suomessa eläminen on kallista, joten jos ei ihan pröystäilemään reissussa ala, niin ei se elo toisessa maassa tule sen kalliimmaksi kuin Suomessakaan. Voi tulla jopa halvemmaksi.
Joku jo mainitsikin, että perheellä voi olla myös työsuhdeauto. Oma "kauppakassi" kotona olevalla ja työssäkäyvällä firman työsuhdeauto.
Kalliit harrastukset varmasti tarkoittavat sitä, että puoliso on hyvätuloinen ja säästöönkin on ehditty laittaa rahaa toisen työelämästä poisolemista varten. Monesti kyse on myös asioiden priorisoinnista. Joku nainen käy kerran kuussa kampaajalla, joku toinen kerran vuodessa tai harvemmin.
Kesämökeissä on sama juttu kuin taloissakin: voit maksaa maltaita tai saada halvalla ja remontoida itse. Mökki on voitu ostaa vaikkapa appivanhemmilta, jotka eivät itse enää jaksa mökkiä hoitaa. Systeri osti aikoinaan mutsin syntymäkodin kesämökikseen eikä se paljoa maksanut... muuttotappiopaikkakunta, paljon työttömyyttä, huonosti palveluita eikä miltään suositulta kesämökkipaikkakunnalta. Varmaan nurin olisi vedetty koko pömpeli, jos systeri ei olisi sitä ostanut.
Sitten lisäksi tulee tietysti mahdolliset perinnöt, ennakkoperinnöt, omat yritykset joita voi pyörittää kotoa käsin tai jokin muu työ, jota voi tehdä etänä. Voitokkaat sijoitukset. Ja lottovoitto.