Miten teillä toimitaan? (Ruokailusta asiaa ja kysely)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja V-ivian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

V-ivian

Vieras
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

 
vastaan itsekin:

1. Jos tekemäni ruoka ei kelpaa, ei sitä ole pakko syödä, mutta muuta ei tipu ennen seuraavaa ruokailukertaa.

2. Maistettava on, koska ei voi tietää onko ruoka pahaa ellei maista.

3. Syömme kerran päivässä koko perhe yhdessä (päivällinen ) . Aamiainenkin olisi mukava syödä koko perheen kanssa yhdessä.

4. Päivällinen on meillä muutakin kuin tankkaamista. Se on yhdessäoloa. Teemme usein ruoankin koko sakki yhdessä. Vaihdetaan kuulumiset ja pienimmille opetetaan hyviä ruokatapoja.

5. VAIN PÖYDÄSSÄ syödään.

6. Ei saa. Ruokapöydässä ei puhuta ruoka suussa, ei piereskellä, ei röyhtäillä eikä sikailla muutenkaan. Ruokailutavat ovat tärkeät.

7. Panostan laatuun ja makuun. Ruokailu on muutakin kuin tankkaamista. Syömme hartaasti ja hyviä raaka-aineita, eikä tapahdu sitten sitä ylensyömistä ynnä muuta.
 
1. jollei kelpaa niin kiitos ja pöydästä, muuta ei tipu.
2 houkutan maistamaan mutten ole silleen painostanu ja pakottanu
3 ei useinkaan ehditä syödä yhessä, yleensä poika ja minä.
4 kyl jutellaan jne samalla, ei vaan lusikoida.
5 pöydässä syödään, poikkeustilanteet erikseen
6 ovat, ja pyrin opettamaan tota muksua. mies on jo menetetty
7 kyl panostan, kuka haluaa pahaa syödä tanktakseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

Mies syö mitä pöydässä on, jos vaan on syömäkelpoista. Lapset syövät n. puolet annoksesta ja sitten leivän jos haluavat.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

Meillä sääntö: kaikesta ei tarvii tykätä mutta syömäkelpoista ruokaa syödään jos sitä tarjotaan kuten esim. koulussa.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

Mä syän lasten kanssa joka aterialla, mies iltapäiväruokailulla ja iltapalalla.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

Kuuluu kaikki "oheismateriaali" myös ruokailuun.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

Joskus lapset saavat syödä iltapalaa telkkarin ääressä, n. kerran kahdessa viikossa. Muuten ruokapöydässä.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

Meillä on hyvät ruokailutavat ruokapöydässä.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

Meillä tehdään viikonloppuisin aterioita (= alkupala, pääruoka ja jälkiruoka) Arkena tottakai proosallisemmin mutta maku pitää olla kohdallaan ja raaka-aineet laadukkaita.

 
1) sitten on ilman. syököön vaikka salaattia ja ylimääräisen leivän
2) maistaa, mut jos joskus joku paprikan palanen yököttää, sen saa laittaa lautasen sivuun
3) yleensä kerran yhdessä
4) syömme elääksemme, tavat on, mut ei pöydässä kauaa olla
5) saa syödä olkkarissa
6) tavat on, mutta saa hörppiä tai röytäistä jos vahingossa tapahtuu ja SAA LUKEA samalla
7) hyvää ruokaa, välillä herkullisempaa ja erikoisempaa, mut rauokaa se vaan on
* lapsi 3v syö mitä vaan, ei erikoisempia ruokatapa/-laji ongelmia ole vastaan tullut*
 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

mä tiedän mitä mun lapset syö, joten teen sen mukaan ruokia, joskus sitten teen 2 eri ruokaa..

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

on

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

ei syödä, päästään niin eriaikoihin töistä/ koulusta et ei oikein ole mahdolista

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

edellisestä johtuen ruokailu on vain tankkaamista

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

saa syödä oikeastaan missä vaan

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

ei meillä mitään kamalaa kuria ole ruokailussa, mut toki hyvät tavat opetellaan.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

ei ole pelkästään polttoainetta, väillä on pakko mennä vähän helpommalla ja nopeammalla kaavalla (einekset ) johtuen mun työajoista, aina en ehdi kokkaamaan kaikkea itse.

 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

Sit ovat syömättä, leipää saa ottaa, herkkuja ei.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

On.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

Kyllä.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

Kuuluu kaikki mainitsemasi.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

Ei saa viedä.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

Ovat tärkeät.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

Panostan.

 
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv? Maistelee ruokaa ja syö osan. Lautasta ei tarvi tyhjentää. Mies kelpuuttaa kaikki ruuat, samoin minä.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava? Erottelen lautaselle keon, missä on pala jokaista ruokalajia. Ne pitää mennä, eli maistella. Lapsi saattaa innostua syömään osan muutakin ja yleensä näin käykin.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä? Vapaalla useita kertoja, työpäivinä kerran tai jopa kaksi kertaa.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne. Ei ole tankkaamista, vaan aikaa yhdessä, tapakasvatusta ja nautinto.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle? Pöydässä syödään. Leffailta tai muu on sitten eri juttu.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät? On tärkeää, että opitaan kauniit ruokailutavat.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"? Panostetaan. Pyritään syömään terveellisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

*Mies syö mitä vaan. Lapsi myös, yleensä. Ei todellakaan saa mitään vanukkaita jos ei ruoka kelpaa.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

*On.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

*Tähän pyritään arkisin, päivällinen 17-18 maissa ja joskus iltapalakin. Viikonloppuisin lähes aina yhdessä.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

*Vaihtelee. Jos on aikaa niin jutustellaan samalla. Hyvien tapojen noudattaminen ja opettelu on itsestään selvyys niin ruokapöydässä kuin muuallakin.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

* Ruoka syödään pöydässä, mutta joskus kahvitellaan tai syödään herkkuja sohvalla.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

*Ei tahallaan, eli hyvät tavat kunniaan! Hyviin tapoihin kuuluu mielestäni myös pyytää anteeksi jos esim. tahattomasti röyhtäisee.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

*Tämäkin vaihtelee. Panostan mielelläni, mutta haluaisin vieläkin useammin tehdä useammin hyvää ruokaa hyvistä aineksista. Kiireessä sortuu helposti eineksiin.

 
No meillä on aina kumpikin syöneet niin hyvin, että eipä ole tarvinnut maistattaa mitään. Jos sattuu ettei maistu, se ei maistu. Seuraavalla ruualla on jo nälkä. Meillä ei saa syödä kuin pöydän edessä, elokuva herkut voi nauttia sitten olohuoneessa. Syödään aina yhdessä, kun siihen on mahdollisuus, mies pöydästä joskus uupuu kun on vuorotöissä. Siinä vaidetaan lasten ja omat kuulumiset päivän aikana. Jutellaan tulemiset ja menemiset. Siinähän oppii samalla pöytätapoja ja syömään ihmisiksi. Panostan ja olen ylpeä kun syövät hyvin melkein kaikkea. Siksi niitä inhokki ruokia tarjoillaan harvoin :)
 
1. Maistettava on, jos ei kelpaa mitään muutakaan ei kyllä tarjota.
2. On maistettava vähintään 5 lusikallista/haarukallista, ja kas kummaa kun aina on kuitenkin syöneet koko lautasellisen vaikka aluksi sanoivatkin etteivät syö kun on pahaa.
3. Kaikki yhdessä vähintään kerran, viikonloppuisin useammin kaikki yhdessä eli jos kaikki on kotona kaikki syö yhdessä.
4. Jutustelu ruokailun yhteydessä kuuluu olennaisesti meidän perheen tapoihin.
5. Kaikki syö pöydän ääressä.
6. Ei saa, mutta väistämättä näin välillä tapahtuu.
7. Maku on tietysti tärkeä ja laatukin luonnollisesti, ruoka on nautinto.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

mä tiedän mitä mun lapset syö, joten teen sen mukaan ruokia, joskus sitten teen 2 eri ruokaa..

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

on

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

ei syödä, päästään niin eriaikoihin töistä/ koulusta et ei oikein ole mahdolista

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

edellisestä johtuen ruokailu on vain tankkaamista

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

saa syödä oikeastaan missä vaan

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

ei meillä mitään kamalaa kuria ole ruokailussa, mut toki hyvät tavat opetellaan.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

ei ole pelkästään polttoainetta, väillä on pakko mennä vähän helpommalla ja nopeammalla kaavalla (einekset ) johtuen mun työajoista, aina en ehdi kokkaamaan kaikkea itse.

Mulla särähtää pahasti korvaan tuo saa syödä missä vaan :D JA tuo että teet kahta eri ruokaa ja et lapset saa aina sitä mistä tykkää... ja myöskin tuo että ruokailu on vain tankkaamista.

Tää ei siis ole pahalla, koska jokainen perhe taaplaa tyylillään, mutta siis... kun itte on tämmönen kulinaristi niin en tajua miten jollekin ei merkitse se mitä ja milloin ja missä seurassa suuhunsa laittaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

Ruokaa syödään sitten, kun sitä on seuraavan kerran tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

On.

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

Arkisin ei. :ashamed: Viikonloppuisin, kyllä. Miehen työrytmi häiritsee arkea.

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

Ei ole pelkkää tankkausta. Jutellaan, opetellaan, makustellaan,...

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

Ruokapöydän ääressä syödään. (Olkkarissa korkeintaan silloin kun lapset nukkuu... :ashamed: :D ) Teiniä meillä ei toisin vielä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

Maiskuttaa saa. Sehän on iso osa ruasta nauttimista. Muut asiat eivät kuulu ruokapöytään. Lapsille tosin vahinkorupsuja ja -röyhtäsyjä sattuu, mutta niistä ei tehdä sen suurenpaa numeroa.


Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

mä tiedän mitä mun lapset syö, joten teen sen mukaan ruokia, joskus sitten teen 2 eri ruokaa..

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

on

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

ei syödä, päästään niin eriaikoihin töistä/ koulusta et ei oikein ole mahdolista

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

edellisestä johtuen ruokailu on vain tankkaamista

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

saa syödä oikeastaan missä vaan

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

ei meillä mitään kamalaa kuria ole ruokailussa, mut toki hyvät tavat opetellaan.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

ei ole pelkästään polttoainetta, väillä on pakko mennä vähän helpommalla ja nopeammalla kaavalla (einekset ) johtuen mun työajoista, aina en ehdi kokkaamaan kaikkea itse.

Mulla särähtää pahasti korvaan tuo saa syödä missä vaan :D JA tuo että teet kahta eri ruokaa ja et lapset saa aina sitä mistä tykkää... ja myöskin tuo että ruokailu on vain tankkaamista.

Tää ei siis ole pahalla, koska jokainen perhe taaplaa tyylillään, mutta siis... kun itte on tämmönen kulinaristi niin en tajua miten jollekin ei merkitse se mitä ja milloin ja missä seurassa suuhunsa laittaa =)

Mulle särähti myös tuo kaksi eri ruokaa. Allergian takia voisin laittaa perheelle kahta eri ruokaa, jos joku ei esim. voisi syödä kalaa. Ja enimmäkseen valmistaa sellaista ruokaa jota kaikki voivat syödä. Mutta nirsoilua en hyväksy.
 
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?
*** Saa muuta ruokaa: löytyy jääkaapista/pakastimesta lämmintä ruokaa, puuroa, salaattia, leipää, kasviksia tai hedelmiä. Vanukkaita meille ei osteta.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?
*** Yksi lusikallinen on maistettava. Loput saa jättää.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?
*** Yhdessä useamman kerran päivässä.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.
*** Kuuluu keskustelu, hyvät ruokatavat, hyvä ruoka ja syöminen.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?
*** Yleensä ruokapöydässä. Viikonloppuisin olohuoneessa rennommin tai ruokailuhuoneessa hienommin. Teini vie joskus omaan huoneeseen kun ei jaksa pienempien juttuja.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?
*** Ei saa. Hyvät ruokailutavat ovat tärkeitä.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?
*** Laatuun, makuun ja terveellisyyteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
lähti liian aikaisin. 7. kysymys jäi vastaamatta

Ei todellakaan ole pelkkää polttoainetta. Ruoka on aina hyvää, yleensä myös terveellistä ja kauniisti aseteltua.

Mulla on ihan sama, että kauniisti aseteltu ruoka ja katettu pöytä on osa nautintoa =) On jotenkin niin eri asia syödä lihapullia ja perunamuussia kauniilta lautasilta, istua kauniisti katetussa pöydässä ja vielä pisteenä iin päällä leikkokukkia maljakossa ja seurustellen perheen kanssa kuin syödä se sama ateria, samoilla aineksilla vaikkapa atrian mikrolaatikosta kiiressä hotkien vaikkapa telkkaa tuijottaen.

Niin eriasia! Ruoka maistuu paremmaltakin kun sen syö kauniisti kateteltu pöydältä ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?
EI SAA MUUTA RUOKAA. SEURAAVAAN RUOKAAN ASTI ILMAN RUOKAA SITTEN.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?
ON MAISTETTAVA. NÄIN MYÖS TARHASSA TEHDÄÄN JOTEN, NOUDATETAAN SAMAA LINJAA. JA HYVÄHÄN SE ON, LIKI AINA KUN KÄYNYT NIIN ETTÄ ONKIN TYKÄNNYT VAIKKA ON OLLUT ENNAKKOLUULOJA.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?
SYÖMME AINAKIN KERRAN PÄIVÄSSÄ YHDESSÄ.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.
EI OLE VAIN TANKKAAMISTA. VAIHDETAAN PÄIVÄN TAPAHTUMAT JOKAISELTA JA TULEVAT ILLAN ASIAT.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?
SYÖMME PÖYDÄSSÄ MUTTA JOS JOKU ON KIPEÄNÄ NIIN SAA SYÖDÄ SOHVALLA

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?
HYVÄT RUOKAILUTAVAT TÄRKEÄT, TOSIN RÖYHTÄISY ON MEILLÄ SALLITTU :) EI MUU.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?
PANOSTETAAN SEN VERRAN MITÄ KERKIÄÄ.

 
Anteeksi nyt, mutta musta on outoa, että lapsille aletaan kaivaa pakkasesta toista ruokaa, kun pöydässä oleva ei kelpaa. Ei ihme, että jotkut lapset ovat niin nirsoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

mä tiedän mitä mun lapset syö, joten teen sen mukaan ruokia, joskus sitten teen 2 eri ruokaa..

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

on

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

ei syödä, päästään niin eriaikoihin töistä/ koulusta et ei oikein ole mahdolista

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

edellisestä johtuen ruokailu on vain tankkaamista

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

saa syödä oikeastaan missä vaan

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

ei meillä mitään kamalaa kuria ole ruokailussa, mut toki hyvät tavat opetellaan.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

ei ole pelkästään polttoainetta, väillä on pakko mennä vähän helpommalla ja nopeammalla kaavalla (einekset ) johtuen mun työajoista, aina en ehdi kokkaamaan kaikkea itse.

Mulla särähtää pahasti korvaan tuo saa syödä missä vaan :D JA tuo että teet kahta eri ruokaa ja et lapset saa aina sitä mistä tykkää... ja myöskin tuo että ruokailu on vain tankkaamista.

Tää ei siis ole pahalla, koska jokainen perhe taaplaa tyylillään, mutta siis... kun itte on tämmönen kulinaristi niin en tajua miten jollekin ei merkitse se mitä ja milloin ja missä seurassa suuhunsa laittaa =)

juu :D :D

mut meidän lapset haluaa esim maksakastiketta ja keittoja, mä olen se joka haluaa ranskalaisia ja jotain cheddarjalapenoja :D
esim keitettyjä kasviksia lapset ei kotona syö, mut tuoreita sitäkin enemmän.
tuo ruokailu on vain tankkaamista johtui kysymyksen asettelusta, me kun oikeasti todella harvoin ollaan koko porukka syömässä yhtäaikaa, mut vietetään sit muuten yhteistä aikaa kotona..
meillä siis tosiaan ensimmäinen tulee koulusta kotiin klo 13 ja viimeinen perheenjäsen tulee illalla 19 aikaan kotiin useimpina päivinä, siinä ei oikein ole mahdollisuutta samaan aikaan saada sitä ruokailua onnistumaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Anteeksi nyt, mutta musta on outoa, että lapsille aletaan kaivaa pakkasesta toista ruokaa, kun pöydässä oleva ei kelpaa. Ei ihme, että jotkut lapset ovat niin nirsoja.

Isossa perheessä on mahdoton miellyttää jokaista joka aterialla. Kyllä ruokaa aina kaikille riittää, joskus jollekin otetaan pakastimesta tai jääkaapista muuta ruokaa. Ei se ole iso vaiva kun muutenkin pääosin tehdään kahta ruokaa joka aterialle, kasvispainoitteista ja kalapainotteista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

mä tiedän mitä mun lapset syö, joten teen sen mukaan ruokia, joskus sitten teen 2 eri ruokaa..

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

on

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

ei syödä, päästään niin eriaikoihin töistä/ koulusta et ei oikein ole mahdolista

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

edellisestä johtuen ruokailu on vain tankkaamista

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

saa syödä oikeastaan missä vaan

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

ei meillä mitään kamalaa kuria ole ruokailussa, mut toki hyvät tavat opetellaan.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

ei ole pelkästään polttoainetta, väillä on pakko mennä vähän helpommalla ja nopeammalla kaavalla (einekset ) johtuen mun työajoista, aina en ehdi kokkaamaan kaikkea itse.

Mulla särähtää pahasti korvaan tuo saa syödä missä vaan :D JA tuo että teet kahta eri ruokaa ja et lapset saa aina sitä mistä tykkää... ja myöskin tuo että ruokailu on vain tankkaamista.

Tää ei siis ole pahalla, koska jokainen perhe taaplaa tyylillään, mutta siis... kun itte on tämmönen kulinaristi niin en tajua miten jollekin ei merkitse se mitä ja milloin ja missä seurassa suuhunsa laittaa =)

juu :D :D

mut meidän lapset haluaa esim maksakastiketta ja keittoja, mä olen se joka haluaa ranskalaisia ja jotain cheddarjalapenoja :D
esim keitettyjä kasviksia lapset ei kotona syö, mut tuoreita sitäkin enemmän.
tuo ruokailu on vain tankkaamista johtui kysymyksen asettelusta, me kun oikeasti todella harvoin ollaan koko porukka syömässä yhtäaikaa, mut vietetään sit muuten yhteistä aikaa kotona..
meillä siis tosiaan ensimmäinen tulee koulusta kotiin klo 13 ja viimeinen perheenjäsen tulee illalla 19 aikaan kotiin useimpina päivinä, siinä ei oikein ole mahdollisuutta samaan aikaan saada sitä ruokailua onnistumaan.

Juu ymmärrän =) Jokaisen arki on niin erilainen ja tavatkin on niin erilaiset, mut siksi nää kyselyt ja muut onkin kivoja.
 
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?
Jos ruoka ei kelpaa, ei myöskään saa kuin saman lautasen eteensä, jonka jätti syömättä. Miehestä en niin välitä.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava? Meillä lapset eivät ole koskaan kieltäytyneet ruuasta, koska on pahaa. Kaikkea maistavat oma-aloitteisesti.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä? Kerran

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.
Ruokapöydässä ollaan HILJAA ja syödään hyvien tapojen mukaisesti.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?
Ruokapöydässä syödään AINA.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät? Hyvät pöytätavat ovat tärkeitä ja pöydässä ei pelleillä!

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

Molempiin vastaan kyllä suurella sydämellä :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
1. Jos tekemäsi ruoka ei lapsillesi/miehellesi kelpaa, niin mitä tapahtuu?
Saako lapsi mieleistään ruokaa? Saako vanukkaan, leivän tmv?

Jos ruoka ei kelpaa, niin saa olla syömättä, mutta mitään muutakaan ei silloin saa. Ja jos kunnon ruoka ei ole maistunut, niin iltapalallakaan ei vielä saa mitään "herkkuja" (esim muroja) vaan ruisleipää.

2. Jos lapsi kieltäytyy syömästä, vedoten että "se on pahaa", niin onko kaikkea kuitenkin maistettava?

Perusperiaate on, että kaikkea on maistettava. Joskus siitä annetaan hellennystä sillä esim 7v on monta kertaa maistanut katkarapuja ja ei vaan kertakaikkiaan tykkää niistä, vaikka ne on koko muun perheen herkkua. Niinpä hänen ei ole pakko ottaa niitä.

3. Syöttekö koko perhe yhdessä kerran tai useammin päivässä?

Arkisin syömme koko perheen kesken vain iltaruoan. Viikonloppuisin yhdessä lähes kaikki ateriat eli aamupala, lounas, välipala, iltaruoka. Lisäksi lapset syö iltapalan jota minä ja mies emme useinmiten tarvitse.

4. Onko ruokailu teidän perheessänne "vain" tankkaamista? Vai kuuluuko siihen mm. kuulumisten vaihtaminen, keskustelu, hyvien ruokatapojen opettelu jne.

Ruokailu on paljon muutakin kuin vain "tankkaamista". Ruokapöytään rauhoitutaan istumaan kiireettömästi. Se on yhdessäoloa, kuulumisten vaihtamista, ruokatapojen opettelua ja paljon muuta.

5. Syödäänkö teillä vain ruokapöydän ääressä, vai saako teini viedä ruoan huoneeseensa/mies sohvalle/lapset lattialle?

Varsinainen lämmin ruoka syödään aina pöydän äärellä. Välipalaa tai iltapalaa saa joskus poikkeustapauksissa syödä olohuoneessa.

6. Saako ruokapöydässä maiskuttaa/hörppiä/kurluttaa/pieraista/röyhtäistä, lyhyemmin: ovatko hyvät ruokailutavat tärkeät?

Pöydässä ei leikitä, ei ryöhtäillä, pieraista, kurluteta tms. Eli ruokatavat ovat tärkeitä ja niistä pidetään kiinni aina.

7. Panostatteko ruoan laatuun ja makuun, vai onko ruoka ainoastaan "polttoainetta"?

Panostan paljonkin ruoan laatuun ja makuun. Nautin itse kovasti hyvästä ruoasta ja haluan opettaa lapsenikin arvostamaan ruokailuhetkiä.

 

Yhteistyössä