miten terapia auttaa masentunutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pettynyt"

Vieras
mietin vaan et miten sen pitäis auttaa..? ainakin mä koen ettei mulla ole edes mitään sanottavaa.. eikä terapeutti osaa muuttaa niitä asioita mitä pitäis muuttaa jotta elämä olis vähän siedettävämpi.. ja sen esittämät kysymykset en ymmärrä miten nekään auttaa mua..

Mulla vähän sama juttu... sain mielialalääkkeet ja lääkäri painotti, että hankin terapiaa. Sain pari puhelinnumeroa mihin mun pitäs soittaa aika keskustelulle. Mut kun ei nappaa, ei sit yhtään. TUntuu ettei mulla ole niille, kellekään mitään sanottavaa...

Tavoite lienee, että terapeutin kanssa pystyisit käsittelemään ne asiat, jotka ovat johtaneet masennukseesi. Menneisyyttään ei voikaan pyyhkiä pois, mutta sen menneisyytensä kanssa voi oppia elämään ilman, että menneisyys kohtuuttomasti vaikuttaa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25720922:
Tavoite lienee, että terapeutin kanssa pystyisit käsittelemään ne asiat, jotka ovat johtaneet masennukseesi. Menneisyyttään ei voikaan pyyhkiä pois, mutta sen menneisyytensä kanssa voi oppia elämään ilman, että menneisyys kohtuuttomasti vaikuttaa nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

¨Johtuuko masennus aina menneisyyden traumoista jne.?
Eikö se voikaan olla "vain" aivojen kemiallinen vika?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25720922:

Entä jos ei muista menneisyydestä mitään? Vain yksi muisto seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pari pientä muistoa kouluajoilta. Itse kävin terapiassa vuosia 2krt/viikko ja puhuin vain nykyhetkestä. Menneisyydestä en muistanut mitään. Tuokin hyväksikäyttö tuli mieleen vasta vuosia myöhemmin.

En minäkään alkuun puhunut kuin jotain pinnallista tai sitten ei koko käynnillä yhtään mitään. Mutta pikku hiljaa kun luottamus rupesi toimimaan niin asiat rupesi avautumaan ja uskalsin ruveta puhumaan ja mietittiin yhdessä mistä ja miten ja milloin kaikki tilanteet syntyi.

Minä vaihdoin terapeuttia kaksi kertaa ennen kuin tuli sellainen olo että tämä ihminen ei vaadi minun suhteen ihmeitä tapahtuvaksi ja sain luottamusta pikku hiljaa rakennettua :)

Nyt olen käynyt 3,5v terapiassa.

¨Johtuuko masennus aina menneisyyden traumoista jne.?
Eikö se voikaan olla "vain" aivojen kemiallinen vika?
Kyllähän se voi olla "vain" aivojen kemiallinen vikakin. Mutta vaikka ei olisikaan, ei silti aina ole kyse mistään traumoista. Ihminen voi olla masentunut, vaikka lapsuus ja nuoruus olisi ollut ihan onnelinenkin eikä mitään kamalaa tapahtunut. Jos lääkäri on suositellut terapiaa, niin silloin lääkärillä oletuksena lienee, että potilas voisi siitä saada apua. Terapioihin on niin vaikea päästä, että ei sitä ihan huvin vuoksi suositella.

Tuon Keittiksen mainitseman menneisyyden käsittelyn lisäksi terapia voi auttaa muuttamaan omaa ajatusmaailmaa ja asennetta. Terapia ei voi muutta elämäsi huonoja asioita, mutta se voi muuttaa sitä miten suhtaudut niihin asioihin.

• Tykkää
Reactions: Peachie
[QUOTE="vieras";25720961]Entä jos ei muista menneisyydestä mitään? Vain yksi muisto seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pari pientä muistoa kouluajoilta. Itse kävin terapiassa vuosia 2krt/viikko ja puhuin vain nykyhetkestä. Menneisyydestä en muistanut mitään. Tuokin hyväksikäyttö tuli mieleen vasta vuosia myöhemmin.[/QUOTE]
Joskus asiat palautuu mieleen, kun joku niistä kyselee. Sitäpaitsi ei niiden asioiden ole tarvinnut juuri lapsuudessa tai kouluvuosina tapahtua. Ne asiat eivät myöskään ole välttämättä mitään kamalia asioita vaan voivat olla järjellä ajatellen ihan pikkujuttujakin. Ap:n aloituksesta kuitenkin kävi ilmi, että hän tietää, mitä asioita hänen elämässään pitäisi muuttaa. Kaikki eivät tiedä ja silloin juuri terapeutti auttaa potilasta löytämään ne asiat. Muutosta on myös se, että hyväksyy asiat, joita ei voi muuttaa, ja jatkaa elämäänsä antamatta niiden vaikuttaa tulevaisuuteensa. Ei terapeutin tehtävä olekaan muuttaa asioita potilaan puolesta vaan auttaa potilasta muuttamaan ne asiat ihan itse.

sepä se mä tiedän mikä mun elämässä on päin pyllyä ja miksi ne asiat on niin.. Mä vaan en tunnu saavan niitä asioita joita vielä pystyy muuttamaan muutettua paremmaksi. Oon jotenkin henkisesti niin samperin uupunut. Vaikka mulle ei varsinaisesti oo tapahtunut nyt mitään hirveen traumaattista eikä kyllä lapsuudessa/nuoruudessakaan. Mutta paljon asioita on silti tapahtunut ei vaan traumaa aiheuttavia asioita.

Terapia ei varmasti auta jos ei itse usko että se voisi auttaa. Ja jos ei menneisyydestä muista mitään niin usein terapian tarkoituksena voi olla juuri se että pystyisi muistamaan. Mun terapeutti ainakin teki ihmeitä :)

[QUOTE="vieras";25721057]Tuon Keittiksen mainitseman menneisyyden käsittelyn lisäksi terapia voi auttaa muuttamaan omaa ajatusmaailmaa ja asennetta. Terapia ei voi muutta elämäsi huonoja asioita, mutta se voi muuttaa sitä miten suhtaudut niihin asioihin.[/QUOTE]

Näinhän se. Ei mulla mitään sen kummempia traumoja ole, mutta terapiaan pitäisi juuri tämän vuoksi päästä. Itse tajuan nyt että mun asenteessa on vikaa, mut kun oon koko elämäni pitänyt tätä normaalina on sitä vaikeata yksin muuttaa. Mulla jo tämän tajuaminen auttoi vähän, tulosta "esiterapiasta".

[QUOTE="pettynyt";25720901]mietin vaan et miten sen pitäis auttaa..? ainakin mä koen ettei mulla ole edes mitään sanottavaa.. eikä terapeutti osaa muuttaa niitä asioita mitä pitäis muuttaa jotta elämä olis vähän siedettävämpi.. ja sen esittämät kysymykset en ymmärrä miten nekään auttaa mua..[/QUOTE]

Siltä että ois sormi pyllyssä? :). Jos ei psyykka osaa sanoa siihen mitään niin ei ole oikee psyykka! Psyykan pitää tietää huumori!

Näinhän se. Ei mulla mitään sen kummempia traumoja ole, mutta terapiaan pitäisi juuri tämän vuoksi päästä. Itse tajuan nyt että mun asenteessa on vikaa, mut kun oon koko elämäni pitänyt tätä normaalina on sitä vaikeata yksin muuttaa. Mulla jo tämän tajuaminen auttoi vähän, tulosta "esiterapiasta".

Kuhan ette suunnittele joukko murhaa ja tosissaan sanon! Huomaan ihmisestä jolla patoutumia ihmisiä kohtaan! Ne ei kerro niistä mutta olemus! Vaikka kirjottelet täällä...heti älähdän jos huomaan kirjotuksesta että nyt! Outoo! En syytä mutta sanon!

Yhteistyössä