Miten toimia, kun tietää etukäteen että ei aio imettää vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Ja minulla on tähän syyni. Edelliset olen imettänyt ja se on ollut todella rankkaa, kumpikin olleet rinnalla aivan yhtämittaa, paino noussut vauvaoilla huoniosti, nukkuneet huonosti (syöneet tunnin välein yöt läpeensä) ja olen ollut imetyksen takia ihan rikki. Nyt kun on ennestään nuo 2 lasta niin en halua käyttää koko tämän uuden vauva-aikaa siihen että imetän ja imetän ja en pääse edes tunniksi esim kauppaan.. Eli, tästä tulee korvikevauva.
Kannattaako tuo mainita jo neuvolassa että ei halua imettää?
Entä miten synnärillä toimitaan? Voin toki ihan parina ekana päivänä imettää jos on pakko, mutta mieluummin ei..suostuvatko synnärillä antamaan lisämaitoa jos ei vaan halua imettää?
Tuleeko hirveää syyllistämistä neuvolan ym taholta?

No voisitko ajatella imettäväsi edes hetken ja siinä samalla opettaa vauva pullolle. Onhanse vauvalle tyhjää parempi saada edes vähän sitä maitoa alussa. Eikös siinä ensimmäisissä maidoissa ole paljon tärkeää vauvalle?

Sä teet kuten sinä haluat. Täällä palstalla ainakin syyllistetään eli kannattais avata jo sateenvarjo :)

Mä en ole imettänyt. koitin kyllä, mutta se on oma juttunsa se. Maito nousi rintoihin, mutta kyllä se jomotus ja turvotus lakkaa kun ei sitä maitoa sieltä tarvitakaan. Voi olla että alkuun joudut niitä tissejä puristelee ja maidot pumppaa pois, tai voi olla että kun ei ärsytetä rauhasia niin maidontuotanto loppuu heti alkuun.

Neuvolantädit on jokainen oma yksilö, ei siellä mitään kollektiivista mielipidettä ole. Ohjeistukset ja opastukset varmasti ovat, mutta kyllä se syyllistäminen on ihan henkkoht juttu sitten. Neuvola kuuluu olla tukena äidille ja lapselle. Jos se sitten on neuvolantädille paha paikka ettet sä imetä, sähän voit pyytää päästä toiselle tädille.

Korvikkeilla kasvaa ihan normaaleita ihmsiä eikä allergioitakaan ole todettu sen enempää. Nyt siis subjektiivinen näkemys, omat pojat on korvikelapsia mutta senkin edestä sitten syönyt multaa/hiekkaa/nuollu rattaiden renkaita/omia kenkiä että allergiapöpöt on pysynyt poissa!! :)

Ainakin meidän sairaalassa voi esitietolomakkeen lisätietoja kohtaan laittaa maininnan, ettei halua imettää, siitä se siirretään sairauskertomuksen keskeisiin tietoihin ja äiti saa synnytyksen jälkeen maidon nousua estävää lääkettä

En koko tarinaa ala tässä kirjoittamaan, mutta sairaalassa painostivat minua ainakin tosi paljon, vaikka syy imettämättä jättämisessä ei varsinaisesti ollut minussa. Kovana vaan olet, sitä voit tarvita. Neuvolan terkka taasen ymmärsi asian heti, vaikka normisti onkin imetyksen kannattaja.

veikkaanpa että saat kokea tosi paljon painostusta ja ihmettelyä,voi olla vaikea jaksaa pysyä tiukkana.

Mulla oli ekan imetys vaikea,eikä oikein onnistunut,vaikka kuinka yritin.Masensi ja pelotti niin ajatuskin imetyksestä jo odottaessa toista...mutta yllättäin toisen imetys onnistuikin alun jälkeen tosi hyvin ja olikin positiivinen kokemus.

Kannattaisiko edes koittaa hetken? Jos se tuntuu vaikealta niin luovutat sitten?

En syyllistä, mutta ajattelin, että jokainen lapsi on oma yksilö, joten jos se sujuisikin helposti tämän lapsen kanssa? Yrittänyttä ei laiteta! :)

Tsemppiä mille tielle nyt lähdetkäään.

Mikset imettäisi ihan vähän niin että saat maidon nousemaan ja sen jälkeen pumppaat?

Pumppaus on helppoa, kun on hyvä pumppu ei mee ku muutama minuutti :) Kyllä äidinmaito on lapselle parasta ravintoa! Mä en mitään keinotekoista litkua mun lapseen tunkis kuin pakon edessä.

Minä en imettäyt kumpaakaan 2 lastani.
Mainitsin neuvolassa olessani 37 rv:llä. Siellä otti sen tympeästi vastaan, mutta mä ainakin puolustin itteäni!
Synnytyksen jälkeen, lähes ''pakko laittoivat'' vauvan tissilleni, mutta huusin ja raivosin niin, otti pois,
onneksi vaihtui kätilöitten vuoro ja vanhempi nainen, toi lisämaitoa:)
Pidä puolesi niin saat varmasti olla imettämättä.
Siitä touhutaan liika, kuinka parempi se on vauvalle ja paskaapaskaapaskaa... Otan ne niin, ettö toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos:) Vanhin on 7.v ja ei ole tullut allergioita tai sairaana oloa, että ei se imetys niin hienoa ja turvaa lapsuutta:D

TSEMPPIÄ

Me ei neuvolassa puhuttu noista aikeista. Ja sairaalassa kätilö kysyi synnytyksen aikana että imetänkö vaiko en. Tietääkseen tarviiko estolääkettä. Mulla oli sellanen rento terkka neuvolassa joka ei turhia marmattanu ja oli mieltä että kunhan vauva saa ruokaa, ei varmaan ois saarnannu pullostakaan jos ois päädytty pulloruokaan.

Ite ekaa imetin mutta päätin että toiselle annan myös pullosta. Sairaalassa olin hiljaa asiasta mutta heti kun kotiin pääsin niin otin myös pullon käyttöö. 3kk osittain imetin ja vauva söi kokoajan myös pullosta kun alusta asti siihen opetin. Oli ihanaa kun ei ollut niin kiinni vauvassa ;)

Yhteistyössä