Miten toimia sairaalassa, kun tietää jo, että ei aio imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöin:
Mun sisko poltti niin paljon tupakkaa jo raskaus aikana että päätti ettei ainakaan imetä, ettei vauva vaurioidu lisää. Ja tää oli ok perustelu, sitä ei kyseenalaistettu tai yritetty tehdä mitään käännytystyötä vaan sai pillerit ja vauvalle korviketta.

Jos äiti polttaa, on parempi että lapsi saa mieluummin rintamaitoa kuin korviketta. Rintamaito suojaa lasta paremmin tupakan haitoilta kuin korvike

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
rintamaidossa ei ole maitoproteiinia mikäli äiti ei sellaisia tuotteita syö joissa sitä on. olettaen,että nyt tarkoitetaan sitä perinteistä lehmänmaidon proteiinia. maitoallerginen lapsi pystyy näin ollen syömään rintamaitoa,kun taas ruokakaupan korvikkeet eivät sovi. apteekin erikoiskorvikkeet on sit vielä asia erikseen.

olen sitten allergialääkäreiltä saanut väärää tietoa....pitää heti kertoa se heille.

No ilmeisesti olet, kyllä on aivan tavallistakin että maitoallergista vauvaa imetetään, kunhan vaan äidin ruokavaliosta on maitotuotteet karsittu pois.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
rintamaidossa ei ole maitoproteiinia mikäli äiti ei sellaisia tuotteita syö joissa sitä on. olettaen,että nyt tarkoitetaan sitä perinteistä lehmänmaidon proteiinia. maitoallerginen lapsi pystyy näin ollen syömään rintamaitoa,kun taas ruokakaupan korvikkeet eivät sovi. apteekin erikoiskorvikkeet on sit vielä asia erikseen.

olen sitten allergialääkäreiltä saanut väärää tietoa....pitää heti kertoa se heille.

No ilmeisesti olet, kyllä on aivan tavallistakin että maitoallergista vauvaa imetetään, kunhan vaan äidin ruokavaliosta on maitotuotteet karsittu pois.

Mä en ole saanut enää imettää kun on todettu tämä...

Mä tappelin imettämisen kanssa 3kk:tta. yöllä lapsi söi 1-2 tunnin välein. päivisin nukkui vain kun vaunuja työnsi. olin tosi väsynyt. epäilin jo masennusta. oli paljon päiviä kun en edes vaihtanut yöpaitaa itseltäni. kun päätin että nyt saa riittää aloin antamaan korviketta. yö unet piteni. vauva nukkui päivällä kotona päikkäreitä. aloin olemaan iloinen ja jaksoin enemmän olla lapseni kanssa.

olen päättänyt että seuraava en imetä. en nimittäin muista oikeastaan mitään tosta kolmesta kuukaudesta. Ja kaikille palsta mammoille en koe olevani huonompi äiti tällähetkellä vaikka lapseni saa pullosta maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja lll:
Alkuperäinen kirjoittaja nöin:
Mun sisko poltti niin paljon tupakkaa jo raskaus aikana että päätti ettei ainakaan imetä, ettei vauva vaurioidu lisää. Ja tää oli ok perustelu, sitä ei kyseenalaistettu tai yritetty tehdä mitään käännytystyötä vaan sai pillerit ja vauvalle korviketta.

Jos äiti polttaa, on parempi että lapsi saa mieluummin rintamaitoa kuin korviketta. Rintamaito suojaa lasta paremmin tupakan haitoilta kuin korvike

ja äiti sit sauhuttelee suoraan vauvaa päin? en nyt oiekin ymmärrä kommenttiasi?

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Mä tappelin imettämisen kanssa 3kk:tta. yöllä lapsi söi 1-2 tunnin välein. päivisin nukkui vain kun vaunuja työnsi. olin tosi väsynyt. epäilin jo masennusta. oli paljon päiviä kun en edes vaihtanut yöpaitaa itseltäni. kun päätin että nyt saa riittää aloin antamaan korviketta. yö unet piteni. vauva nukkui päivällä kotona päikkäreitä. aloin olemaan iloinen ja jaksoin enemmän olla lapseni kanssa.

olen päättänyt että seuraava en imetä. en nimittäin muista oikeastaan mitään tosta kolmesta kuukaudesta. Ja kaikille palsta mammoille en koe olevani huonompi äiti tällähetkellä vaikka lapseni saa pullosta maitoa.

Tiedätkö mitä.. mun olisi pitänyt tehdä meidän esikoisen kanssa samoin kuin sinä teit. Hän ei nukkunut juuri koskaan edes sitä tuntia. Olin aivan loppu. Meillä on nyt kaksi muutakin lasta ja heidän imetyksensä onnistui hienosti ja nämä nuoremmat kaverit nukkuivat monen tunnin unia jo pieninä Teidänkään seuraava ei ole välttämättä samanlainen kuin esikoinen. Yritän siis sanoa, että seuraavalla kerralla imetys saattaakin olla iloinen asia. Mutta ymmärrän kyllä sinua, ellet aio imettää. Tiedän miten kamalaakin se voi olla.

Mä en ole saanut enää imettää kun on todettu tämä...

Mä taas jouduin imettämään poikaa yli vuoden sen takia että mikään apteekin korvike ei hälle käynyt, siirtyi sitten imetyksen jälken kaupan soijamaidolle kun se kävi.
Meillä oli myös muitakin allergioita pojalla kuin vain erittäin paha maitoallergia.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Mä taas jouduin imettämään poikaa yli vuoden sen takia että mikään apteekin korvike ei hälle käynyt, siirtyi sitten imetyksen jälken kaupan soijamaidolle kun se kävi.
Meillä oli myös muitakin allergioita pojalla kuin vain erittäin paha maitoallergia.

Tuttua :D Meille tosin ei keskimmäiselle voitu antaa edes soijamaitoa (eli kaikki tuo tuli "pillerinä") ainoat ruuat mitä poika söi ensimmäisenä elinvuotenaan oli poro ja bataatti. Häntäkään siis en saanut imettää....
tämän nuorimmaisen kanssa en saa myöskään imettää....maitoproteiiniallergia on todettu, voi olla, että sisältää sitten muuta myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja siis :
miksei äiti haluais imettää lastaana.

Välittää omista nisistään enemmän kuin jälkikasvustaan?

Ei se aina ole haluamisesta kiinni. Aina ei voi vaikka haluaisi. Itse en ole kumpaakaan imettänyt, syynä lääkitys perussairauteen. Lääke oli raskausaikana turvallinen, mutta sen kanssa ei voi imettää ja lääkäri totesi että lapselle on enemmän hyötyä siitä että äiti pysyy tolpillaan ja pystyy nostelemaan vauvaa, kuin imetyksestä. Nuo kun oli toisensa pois sulkevat vaihtoehdot.

Eli tiettyjä lääkkeitä syövät ihmiset eivät saisi lisääntyä? varsinkin kun ei ole edes kyse perinnöllisistä sairauksista |O

Kysyjähän nimenomaan kysyi että miksei äiti HALUAISI imettää. Kyllä muakin vähän ihmetyttää, että jos ei halua imetystä edes KOKEILLA, että miltä se tuntuu ja onnistuuko se. Sen ymmärrän täysin, että jos imetys ei jostain syystä onnistu, niin parempi lopettaa eikä kiduttaa äitiä eikä lasta jos oikeasti vaikeata. Ja myöskin lääketieteelliset ja sellaiset syyt. Mutta tosiaan jos ei edes halua imetystä kokeilla, on mun mielestä vähän outoa :/

Alkuperäinen kirjoittaja niih:

Ei tullut mieleen että vauvan kuuluu syödä jopa 0,5-3h välein? Helppohan se on vauva tainnuttaa tunkemalla se täyteen huonosti sulavaa korviketta :/

:wave: juuri näin!

Minä en ole imettänyt kumpaakaan lastani, koska a)en ole lääkityksen takia voinut, b)koska en halunnut. Ei oikein inspannut ajatus roikkurinnoista myöhemmin, ja siitä että on koko ajan joku kiinni itsessä. Lähdin myös baariin kun esikoinen oli vasta 4kk, hyi minua! Käytetään myös kertakäyttövaippoja, omg!

Tulos: Kaksi tervettä, tyytyväistä, allergiatonta lasta, joista kumpikin on sairastanut ekan flunssansa yli 2-vuotiaana. Ei yhtä ainutta korvatulehdusta. Kävikö vain tuuri vai mitä häh? Olisiko se sitten ollut parempi että hampaat irvessä imetetään vaikka ei haluta? Siitä kärsii sekä äiti että vauva.

En tuomitse kumpaakaan, en imetystä enkä korvikkeenkäyttöä, tuomitsen ne jotka sitä saaterin imetystä joka välissä tuputtavat. Ei se mikään taikajuoma sentään ole.

Minä tyhmä kun olen kuvitellut, että vaadittaisiin sairaus ja/tai lääkitys, joka estää imettämisen ennen kuin sitä kokonaan kieltäytyy etukäteen edes yrittämästä... :(

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:

:wave: juuri näin!

kun ei voi juoda mun maitoa :D hänellä todettiin maitoallergia mutta siltikään ei voida antaa minun maitoa. En tiedä mistä se sitten johtuu. Kaikilla kolmella ollut sama juttu. Nähtävästi on muutakin kuin vain tuo proteiini.

mä kyllä aion imettää omaa lastani, en tuntisi itseäni samalla tavalla äidiksi jos en ruokkisi vauvaani luonnollisella tavalla. toki ymmärrän että kaikilla ei tuu maitoa, mutta toi kuulostaa itsekkäältä, että tupakan vuoksi ei imetä. jos polttasin lopettaisin tupakoinnin ja hoitaisin lapseni kunnialla. sitäpaitsi raskaus itsessään muuttaa rintoja, ei siihen vauvaa tarvita. tissit muuttuu iän myötä, mitä sitä estelemään. aion pidättäytyä täysin tuttipulloista ja tuttiakin vain vähän jos ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
mä kyllä aion imettää omaa lastani, en tuntisi itseäni samalla tavalla äidiksi jos en ruokkisi vauvaani luonnollisella tavalla. toki ymmärrän että kaikilla ei tuu maitoa, mutta toi kuulostaa itsekkäältä, että tupakan vuoksi ei imetä. jos polttasin lopettaisin tupakoinnin ja hoitaisin lapseni kunnialla. sitäpaitsi raskaus itsessään muuttaa rintoja, ei siihen vauvaa tarvita. tissit muuttuu iän myötä, mitä sitä estelemään. aion pidättäytyä täysin tuttipulloista ja tuttiakin vain vähän jos ollenkaan.

Kruunusi kiilto häikäisee minua!

Riipparinnat saa aikaan raskaus, ei niinkään imetys.
Kahta olen osittais-imettänyt, jos kolmannen saan, en edes halua yrittää. Niin huonot kokemukset.
Parempi vauvallekin jaksava ja pirteä äiti, kuin itkuinen ja masentunut joka yrittää imettää vaikkei maitoa tulisikaan, ja VAIN SEN TAKIA KOSKA ÄIDIN NYT VAAN KUULUU IMETTÄÄ!!!!!!!

kahta ekaa en imettänyt kuin max kolme kuukautta, kolmatta sit imetinin 1,8 vuotiaaksi. Että kannattaa kokeilla eikä aikasempien kokemusten perusteella olettaa ettei nytkään onnistu....

Yhteistyössä