Miten toimisit tilanteessani? jatkaisitko näin? Ehdotuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mistähän aloittaisin..
Noh, jäin 2vuotta sitten yksinhuoltajaksi. Totaaliyksinhuoltajaksi. Lähimmät sukulaiset asuvat 120km päässä. Mulla on 2 ihanaa lasta joita rakastan enemmän kuin oisin koskaan voinut kuvitella ketään rakastavani.

Eron jälkeiseltä ajalta en muista oikein mitään. Vein lapset aamulla päiväkotiin, menin töihin, illalla hain lapset ja nukkumaan ja aamulla sama runba taas.. Kotia hoidin siinä sivussa ja lapset söi kotona aika paljon valmisruokaa. Tiuskin lapsilleni ja olin aina se äreä äiti joka ei jaksanut mitään. Elin ns. sumussa.

Sijaisuus työssä loppui (mulla siis takana eripituisia sijaisuuksia) ja lapset jäivät päiväkotiin kun jäin työttömäksi työnhakijaksi. Nyt en kuitenkaan ole saanut töitä. Lapset ovat silti olleet päiväkodissa. Kotia jaksan hoitaa paljon enemmän, kun haen lapset kotiin, täällä odottaa lämmin itse tehty ruoka. Jaksan leikkiä ja olla läsnä ja aidosti kiinnostunut lasten asioista. Lapsetkin ovat huomanneet eron. Saan hoidettua päivittäiset asiat yksin, ilman että lapset ovat aina molemmin puolin käsivarsia. Etsin toki koko ajan töitä, mutta tilanne siltä osin näyttää huonolta.

Nyt raskaan eron jälkeen ekaa kertaa tuntuu, että elämässäni on jotain. Pystyn nauttimaan elämästäni ja jaksan tehdä asioita. Jaksan lapsia ihan toisella tavalla. Tämä tuntuu hyvältä. Kuitenkin nyt on nostanut päätään syyllisyys. Tunnen syyllisyyttä siitä, että lapset ovat hoidossa vaikka itse olen "kotona". Kuitenkin tiedän sisimmässäni, että näin on meille kaikille parempi. Koska tarvitsen apua eikä kenenkään meistä ole hyvä olla jos itse olen loppu ja mahdollisesti sairastun. Silti mietin, onko soveliasta jatkaa näin.

Molemmat lapset tykkää kovasti olla päiväkodissa eikä sieltä ole tullut negatiivistä palautetta. Lapsille päivähoito tuntuu siis tärkeältä. Pelkään, että jos otan lapset pois hoidosta niin palaamme taas siihen, että äiti on niin väsynyt,ärtynyt, kiukkuinen eikä jaksa.

Mun lapset on päiväkodissa 10 päivää kuussa puolipäiväisesti, itse olen pitkällä sairaslomalla ja mies töissä. Väillä syyllisyys nostaa päätään, mutta mä en pärjää jos en saa nukkua aamupäivisin, ja enemmän syyllisyyttä tuntisin jos lapset katsois joka aamu pari tuntia videoita!

Älä turhaan tunne syyllisyyttä. Vain sinä itse tiedät mikä on sinulle parhaaksi. Ja jos tunnet että se on tuo, niin sitten on. Nauti, ja lataa akkujasi. Sitten kun taas saat töitä, olet varmasti jo vahvistunut henkisesti, niin että jaksat työssäkäyvän yksinhuoltajan arkea paremmin.

Paljon voimia sinulle vaikeaan elämänvaiheeseen! :hug:

Lasten täysi kotiinotto ainakaan ei varmasti ole hyvä idea, niin lasten toiveen kuin sinun jaksamisen että mahdollisen työllistymisen kannalta.

Jos sinusta itsestä tuntuu siltä että haluat oikeasti enemmän yhteistä aikaa lasten kanssa, mieti hoitoajan vähentämistä jos se on mahdollista ja jos lapset haluavat. Olisko mahdollista vaikka yksi hoitopäivä vähemmän viikossa? Esim. ma-to hoidossa, pe-su kotona.

Mutta älä syyllisty, ihan turhaa. Homma toimii teille kaikille joten mikä on ongelma :)

Yrittäisin aktiivisesti hakea samalla niitä töitä. Mikäli saat töitä nopeasti, niin voi olla äkkiseltään hankalaa löytää lapsille hoitopaikkaa. Tämä on ihan poikkeustilanne minun mielestäni, sillä olet yh, ja sinun täytyy käydä töissä. Normaalisti olen sitä mieltä, että äidin tulisi aina olla kotona lasten kanssa.

Ilmeisesti ratkaisu on sulle nyt hyvä, kun olet väsynyt. Itse en kokopäiväisesti haluaisi lapsiani pitää hoidossa, jos ei olisi pakko. Olen kokopvätöissä ja mua harmittaa se yhteinen ajan vähyys lasten kanssa todella paljon. Jos olisi mahdollisuus valita niin todellakin olisin niiden kanssa enemmän. Sun tilanteessa varmaan ne olis hoidossa sen max 10pvää/kk ja alle 5h hoitopäiviä. Mutta sä itse tiedät, mihin sun voimat tällä hetkellä riittää. Turhaa mikään syyllisyys, jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Enemmänkin saisivat ihmiset pitää meteliä siitä, että mikään homma ei varmasti suju parhaalla mahdollisella tapaa, jos siitä ei saa hetkenkään taukoa. Kyllä se yh:n tauoton vastuu syö naista ilman eroakin. Pitkittyneen stressin seurauksena ihminen sairastuu, ja lepopäivän pyhittäminen on nykyisin syntiä, vaikka ennenmuinoin piti olla elämä niin paljon ankarampaa.

Joten tee sinä ihan rauhassa niinkuin järki sanoo, ja kalvavan tunteen voit lähettää avantouinnille miettimään asioita.

Yhteistyössä