Miten toimisitte, vauvan ruokailusta..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ounou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ounou"

Vieras
Mulla siis 4kk ikäinen, joka on kyllä reippaasti tissimaidolla kasvanut, mutta nyt olisi rinnalla sitten tunnin parin välein. Se ei sinänsä ole ongelma kun lapsi on esikoinen, mutta sekä minun että vauvan uni on vähän kortilla kun öisinkin 2h on maksimi minkä nukkuu ja taas on tissiä vailla. Ja mihinkään ei oikein kotoa pääse kun koko ajan kitisee nälkää. Ollaan nyt maisteltu sitten perunaa, bataattia ja banaania jotka maistuu ehkä teelusikallisen verran ja porkkanaa joka maistui enemmänkin mutta aiheutti oksennuksen ja ihottuman. Mikähän olisi seuraavaksi hyvä? Melkoinen sihtikurkku tämä vauva, vähänkin enemmän antaa suuhun kerralla niin yökkii ja kyökkii.

Entä miten rytmittäisitte ruokailuja kun vauva herää aamulla klo 9.30 ja aamutoimien jälkeen kello on jo 10. Olen antanut ekan soseen niinkuin lounaana klo 10.30 ja klo 11 onkin jo uninen ja haluaa nukkumaan. Miten tähän yhtälöön lisätään aamupalasose?

Muutenkin olo on melko epätoivoinen, kun soseet ei vain laske, se teelusikallinen on maksimi ja sitäkin veulataan suussa pitkän aikaa. Viimeyö meni taas tissi suussa torkkuen. Maitoa minulta kyllä tulee reilusti, joten korvike ei auta asiaa. Entäpä velli? Voisiko siitä olla apua?

Anna sille sitä maitoa, että elimistö ehtii vielä valmistaa itseään kiinteitä varten. Puolivuotiaana sitten niitä kiinteitä, ihan niin kuin on tutkittu lapselle hyvästä olevan. Ota selvää asioista.

Rikkonaisiin öihin meillä auttoi velli. Annettiin unessa tytölle klo 22 joka ilta velliä, joi 200 ml ja seuraavan kerran heräsi aamulla.
Tuossa soseiden aloituksessa sanoisin että löysennä niitä äidinmaidolla, ja pikkuhiljaa. Lusikallinen päivässä on jo hyvä, seuraavana päivänä 2 lusikkaa ja sillä tavalla. :)

[QUOTE="kkkk";22816074]Anna sille sitä maitoa, että elimistö ehtii vielä valmistaa itseään kiinteitä varten. Puolivuotiaana sitten niitä kiinteitä, ihan niin kuin on tutkittu lapselle hyvästä olevan. Ota selvää asioista.[/QUOTE]

Voi kuule, neuvoloissa ja sairaaloissakin neuvovat tietyissä tapauksissa kiinteisiin ja niiden aloittamiseen. Jossain tutkimuksessa on jopa todettu aikaisen kiinteiden aloituksen ehkäisevän allergioita.

[QUOTE="jooh";22816091]Voi kuule, neuvoloissa ja sairaaloissakin neuvovat tietyissä tapauksissa kiinteisiin ja niiden aloittamiseen. Jossain tutkimuksessa on jopa todettu aikaisen kiinteiden aloituksen ehkäisevän allergioita.[/QUOTE]

Sen verran olen oppinut minä elämässäni, että neuvoloissa tiedot saattavat olla vähän päivittämättä. Samasta asiasta saa todella kirjavia ohjeita, laidasta laitaan. Kannattaa itse ottaa ennemmin tälläisista TÄRKEISTÄ asioista selvää.

Noista tutkimuksista... Käynpä juoksemassa illalla maratonin, jos onnistut laittamaan linkkiä sellaisesta. Siis joka ois tehty 1970-luvun jälkeen. :)

Ovatko soseet ihan sileitä? Sinuna jatkaisin noilla eteenpäin, jotta vauva tottuu noihin makuihin. Mikään kiire ei ole uusia makuja maistella. Porkkana-perunasosettakin voit kokeilla uudestaan ja maistata samaa useampi päivä kerrallaan. Vauvalla menee aikaa nielemisen opetteluunkin alussa kiinteisiin siirryttäessä.

Porkkanaa ei heti kannata jättää pois, jos iho-oireet ovat lieviä. Mutta jos oksentaa oksentamalla niin sitten kannattaa jättää se tauolle.
Aamusose voisi tulevaisuudessa olla aamupuuro. Maistata soseita vaikka aamupäivisin ja iltapäivisin. Ruokailurytmi muotoutuu sitten aikanaan paremmin, kunhan nyt alussa suurinpiirtein samoihin aikoihin päivästä maistelisi.

Levottomat yöt voivat olla merkki hampaiden puhkeamisestakin.

no se ei vaan oo vielä valmis kiinteisiin noista merkeistä päätellen. mulla itsellä vajaa 6kk vauva ja ottaa vaan teelusikallisen sosetta ateriaa kohti, ei enempää. aamupalaa vauvat yleensä tarvii vasta joskus 8kk iässä, siihen asti tissimaito on riittävä aamupala.n porkkana ei todennäköisesti sovi vauvalles jos ihottuma tuli, älä anna sitä hetkeen, kokeile muuta. muutenki kannattaa kokeilla yhtä ruoka-ainetta kerralla.ota vauva viereen nukkumaan niin se 2h välein herääminen ei oo niin iso ongelma. ja 4kk ikäisellä on usein tiheän imemisen vaihe eli jos nyt jaksat imettää nii varmasti se siitä harvenee se väli. eli jos tuo "ongelma" on tullu vasta nyt nii on tiheän imun kautta joka menee ohi.

mikset kotoa pääse mihinkään imettämisen takia?kyllähän muuallakin voi imettää.

Muistan vaiheen, kun esikoinen halusi joitakin aikoja olla rinnalla puolen tunnin välein. Se meni ohi. Kyllä sen jaksaa, kun tietää, että se on lapselle hyväksi.

[QUOTE="kkkk";22816074]Anna sille sitä maitoa, että elimistö ehtii vielä valmistaa itseään kiinteitä varten. Puolivuotiaana sitten niitä kiinteitä, ihan niin kuin on tutkittu lapselle hyvästä olevan. Ota selvää asioista.[/QUOTE]

No kun en vaan usko, että vauvalle on hyväksi herätä vuorokauden ympäri tunninkin välein nälkään. Eihän se ehdi raukka muuta tekemään kuin syömään koko ajan. Selvästi on nälkä. Pidänkö siis vielä reilun kuukauden nälässä toista? Aika julmalta tuntus.

Ensimmäiseksi tuli mieleen et miksi tuohon yhtälöön pitäisi saada yhdistettyä aamupalasose? Itse olen soseisiin siirryttäessä tehnyt niin että olen antanut kasvissoseen lounasaikaan ja mahd hedelmän sitten välipalana. Eli ei turhaan aamupäivällä kaikkia soseita.
Miten pitkään olet antanut vauvan totutella aina yhteen makuun? Ajattelin vaan jos vauva on kerran 4kk ja olet jo useampaa maistattanut. Vauva kun tarvitsee useamman maistelukerran ennen kuin rupee menemmän isompia annoksia. Itse olen antanut ensimmäisenä päivänä ihan pienenpienen maistiaisen ja lisännyt annosta päivittäin hieman mutta samalla maulla menty useampi päivä. eli jos esim maanantaina olen antanut vaikka bataattia nin sillä on menty torstaihin asti ja vasta sitten olen kokeillut antaa jotain muuta makua. Sitten kun on jo useampaa kokeiltu niin olen saattanut lyhentää maistatuspäiviä tai tehnyt niin että olen lisännyt esim bataatin joukkoon parsakaalia tms niin on ollut tuttu ja turvallinen maku ja siinä jotain lisänä.

[QUOTE="ounou";22816149]No kun en vaan usko, että vauvalle on hyväksi herätä vuorokauden ympäri tunninkin välein nälkään. Eihän se ehdi raukka muuta tekemään kuin syömään koko ajan. Selvästi on nälkä. Pidänkö siis vielä reilun kuukauden nälässä toista? Aika julmalta tuntus.[/QUOTE]

Se on sitä tiheän imun kautta. Netistäkin löytää tietoa asiasta. Se ei ole kiduttamista.

Olet kait jo itse päättänyt asian, joten turha puhua. Mutta tietoa sinulla on käytettävissä, jos vain haluat sitä käyttää.

no se ei vaan oo vielä valmis kiinteisiin noista merkeistä päätellen. mulla itsellä vajaa 6kk vauva ja ottaa vaan teelusikallisen sosetta ateriaa kohti, ei enempää. aamupalaa vauvat yleensä tarvii vasta joskus 8kk iässä, siihen asti tissimaito on riittävä aamupala.n porkkana ei todennäköisesti sovi vauvalles jos ihottuma tuli, älä anna sitä hetkeen, kokeile muuta. muutenki kannattaa kokeilla yhtä ruoka-ainetta kerralla.ota vauva viereen nukkumaan niin se 2h välein herääminen ei oo niin iso ongelma. ja 4kk ikäisellä on usein tiheän imemisen vaihe eli jos nyt jaksat imettää nii varmasti se siitä harvenee se väli. eli jos tuo "ongelma" on tullu vasta nyt nii on tiheän imun kautta joka menee ohi.

mikset kotoa pääse mihinkään imettämisen takia?kyllähän muuallakin voi imettää.

Olen maistattanut yhtä ainetta aina muutaman päivän kerrallaan. Paitsi tuota porkkanaa kun jo eka maistiaisella tuli oksennus ja ihottuma. Muista ei tullut mitään, ei edes vatsavaivoja. Vauva nukkuukin vieressä, mutta kun herää tunnin parin välein, syö ainakin puoli tuntia ja itsellä kestää tovi nukahtaa niin ei siinä paljon ehdi silmiä ummistaa. Tämä ongelma alkoi kolmisen viikkoa sitten, siihen oli kolmen-neljän tunnin syöttövälit, öisin oli yksi 5 tunnin pätkä.

Niin ja 4kk neuvolalääkärillä lääkäri ja terkka sanoivat että voisi alkaa maistella jos tuntuu ettei maito riitä. Mutta luulen että otetaan joku iltavelli, vaikka maissivelli nyt seuraavaksi ohjelmaan ja harjoitellaan noilla nyt jo maistetuilla soseilla nielemistä eikä oteta uusia vähään aikaan. Sinänsä en odotakaan että pitäisi nukkua koko yö tai pitkiä pätkiä, mutta edes se 3h olisi ihan pätkä edes kerran yössä molemmille.

Noilla soseilla mie menisin etiäpäi,totutteluahan toi on alkuun.
Kauanko vauva on muuten maistellut soseita?

Eikä niitä aamupaloja,lounaita ym ole kiire saada siihen päivärytmiin mukaan.

Onko vauvalla ollut tiheän imun kausi?,,tuo kun vois olla sitäkin.
Meillä esikoinen ei tarvinnut 6kk muuta ravintoa ku rintamaidon.Keskimmäiselle alettiin antaan soseita 3kk ikäsiestä,2kk myöhemmin aamupala ja muut oli kohdillaan ja sosetta meni ihan oikeita annoksia.

Maito se kuitenkin on pääasiassa sun vauvasi ruoka.Ainakin pitäis olla.

[QUOTE="ounou";22816233]Niin ja 4kk neuvolalääkärillä lääkäri ja terkka sanoivat että voisi alkaa maistella jos tuntuu ettei maito riitä. Mutta luulen että otetaan joku iltavelli, vaikka maissivelli nyt seuraavaksi ohjelmaan ja harjoitellaan noilla nyt jo maistetuilla soseilla nielemistä eikä oteta uusia vähään aikaan. Sinänsä en odotakaan että pitäisi nukkua koko yö tai pitkiä pätkiä, mutta edes se 3h olisi ihan pätkä edes kerran yössä molemmille.[/QUOTE]

Kokeile sitä velliä ensin aamupäivästä niin itkee mahdolliset itkunsa sitten ennen yöunia.

[QUOTE="ounou";22816187]Olen maistattanut yhtä ainetta aina muutaman päivän kerrallaan. Paitsi tuota porkkanaa kun jo eka maistiaisella tuli oksennus ja ihottuma. Muista ei tullut mitään, ei edes vatsavaivoja. Vauva nukkuukin vieressä, mutta kun herää tunnin parin välein, syö ainakin puoli tuntia ja itsellä kestää tovi nukahtaa niin ei siinä paljon ehdi silmiä ummistaa. Tämä ongelma alkoi kolmisen viikkoa sitten, siihen oli kolmen-neljän tunnin syöttövälit, öisin oli yksi 5 tunnin pätkä.[/QUOTE]

No tuo on juurikin ollut se tiheäimu,,jollain vauva siis tilaa lisää maitoa,sinä nyt vain olet antanut hälle soseita..

Mulle sanoi kans 4kk neuvolassa että voi alkaa maistelemaan soseita mutta lapsi kasvoi hyvin pelkällä maidollakin niin en katsonut tarpeelliseksi aloittaa soseita kun vasta n.6kk iässä. Ja meillä alkoi yöt olemaan katkonaisempia sen jälkeen kun aloitettiin kiinteät vaikka sitä ennen oli nukuttu öisin useampi tunti putkeen eli kannattaa varautua siihenkin ettei ne soseet välttämättä tuo pidempiä yöunia.

Tällä vauvalla oli tiheän imun kausi 3vk, 6vk ja 3kk ikäisenä, kestivät viikon ja sen viikon vauva oli koko ajan tissillä. Mutta nyt tämä on kestänyt jo yli kolme viikkoa! kaksi viikkoa ollaan maisteltu soseita. Varmaan on nyt sitten vauva pilalla kun on saanut maistaa kiinteitä, mutta silti ajattelin nyt jatkaa tuota peruna-bataatti-banaani maistatusta ja ottaa iltavellin käyttöön. Maitoa minulta tulee edelleen suihkuamalla ja pursuamalla ja reilusti, tissit on piukeena pian syönnin jälkeen ja jos sattuu että vauva ei syökään heti parin tunnin päästä niin täytyy vähän valuttaa pahimpia kiristyksiä pois ja voi ihan kevyesti käsin painamalla valua jopa pari desiä.

Yhteistyössä