Miten toimitte tilanteessa kun isompi lapsi haluaa kaiken pieneltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Nuorempi lapsi täytti vuoden ja sai lahjaksi hiekkalelusetin. Tuosta setistä saatiin niin järjetön riita aikaiseksi ettei mistään aiemmin!
Isompi haluaa sen ehdottomasti eikä pienempi saisi siihen koskeakaan. Hiekkaleluja on valtavasti jo ennestään, ei ole kyse siitä. Isompi vaan aina haluaa kaiken ja on tosi voimakastahtoinen.

Päätin että nyt teen kaikkeni että tuo toiselta ottaminen vähenisi. Olen mm. laittanut isomman jäähylle aina kun ottaa pienemmältä kädestä (tekee sitä usein). Asia on käyty hänen kanssaa läpi ja selitetty.

Isompi huusi tänään hiekkasetin takia n.vartin huutaen ja potkien ihan raivona, tekee samaa muidenkin lelujen kanssa. 4-vuotias kyseessä.

[QUOTE="huoh";23681991] Isompi huusi tänään hiekkasetin takia n.vartin huutaen ja potkien ihan raivona, tekee samaa muidenkin lelujen kanssa. 4-vuotias kyseessä.[/QUOTE]

Antaa huutaa vaan, mutta toiselta EI oteta, piste.

Kädestä ei oteta keneltäkään. Onneksi meidän 3-v ei ihan hirveästi enää tuota tee. Ollaan opetettu että yhdessä leikitään ja lelujen kanssa vuorotellaan.

Siinä vaiheessa kun pienempi alkoi tosissaan kiinnostua leluista meilläkin jouduttiin käymään tuota läpi. Tollasia kilareita ei onneksi vetänyt. Mutta mä kyllä aika paljon katsoin perään ja kun huomasin että kohta ottaa kädestä kysyin aina mitäs sä teet, meinasitko ottaa kädestä? Sitten kun isompi vastas joo, kysyin miksi ja saako niin tehdä. Hirveetä jankkausta mutta sitähän tää kasvatus tuntuu olevan.

Sanoisin, että et saa sitä. Se on XXX:n.

Siinäpä parkuisi, huutaisi, kiukuttelisi - en kuuntelisi, en palkitse huonoa käytöstä huomiota antamalla.

Jakamista pitää harjoitella joidenkin lasten kohdalla enemmän. Miten lapsella sujuu ikätovereiden kanssa leikkiminen, kerhokäynnit, päiväkoti, tms?

Mulla ei vielä ole tuollaista tilannetta, mutta sukulaisten lasten kohdalla olen laittanut kylmästi jäähylle, jos toistuvasti vie kädestä eikä usko. Jos annat nyt periksi, niin tilanne jatkuu hyvin pitkään. Jos jokaisen kerran tulee heti jäähy tai jopa oman lelun jäähy, niin voit saada tilanteen kuriin.

En sano, että olisi helppoa kovapäisen lapsen kanssa, mutta tilannetta pahentaa, jos et ole johdonmukainen AINA. Myös siis vieraiden luona tai jos on vieraita kotona. Lapsi kokeilee rajojaan, ja oppii kyllä aikanaan, että pahanteosta tulee rangaistus.

Jos tuo jäähy ei siis tunnu ollenkaan vaikuttavan, niin voit sanoa, että seuraavasta kerrasta jäähyn lisäksi menetät aina yhden lelun jäähylle, kunnes osaat käyttäytyä kauniisti ja leikkiä nätisti siskon/veljen kanssa.

Voimia.

Meidän 4v ei ottanut keneltäkään kädestä (sanoisin ettei koskaan) noin viimeiseen kahteen vuoteen, mutta nyt pikkusisaruksen kanssa on ongelmia ollut.

Jäähylle tosiaan lentää tuosta kädestä ottamisesta (jo 2 kuukautta) mutta muutosta ei ole tapahtunut.
Ehkä se ajan kanssa muuttuu...
Huomiota saa kyllä molemmat tasavertaisesti meiltä aikuisilta ja isomman kanssa on omia harrastuksia meillä molemmilla vanhemmilla.

Omani kanssa mä olen toiminut niin, että otan lelun pois häneltä ja annan sen takaisin sille, jolla se olikin. Perhekerhossa teen kylmästi saman, jos joku muu tulaa nappaamaan minun lapseltani lelun, jolloin hän toivottavasti oppii, että samat säännöt koskevat kaikkia.

Hulluahan tuo on sikäli, että jos lapsi ei pyytämällä/käskemällä luovuta lelua, siinä joutuu itse toimimaan puheitaan vastaan ja ottamaan tavaran väkisin voidakseen palauttaa sen.

Yhteistyössä