Miten uskallan enää luottaa mieheen vauvan hoitamisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivo

Vieras
Meillä on kohta 9kk ikäinen vauva.
Vauva on ihana ja iloinen mutta tällä hetkellä on menossa eroahdistuskausi, ihan selvästi. Vauva vierastaa voimakkaasti muita kuin minua ja isäänsä, itkee jos joku vieras ottaa syliin tai katselee liian läheltä.
Isä hoitaa iltaisin ja viikonloppuisin mutta melkein aina niin että itse olen läsnä. Joitakin kertoja olen ollut omilla asioilla ja silloin on sujunut vaihtelevasti mutta kohtalaisesti on pärjätty.
Nyt viikonloppuna tapahtui niin ikävä asia etten tiedä uskallanko luottaa mieheen enää vauvan hoitamisessa omin päin ja tämä on tosi ahdistava ajatus etten uskaltaisi vauvaa omalle isälleen luottaa hoidettavaksi.
Kävin viikonloppuna viettämässä aikaa erään harrastuksen parissa ja mies oli mukana vauvaa katsomassa sillä aikaa. Vauva oli rattaissa ja viihtyi ensin ihan hyvin mutta sitten alkoi huutaa kun minä lähdin toiseen suuntaan ja vauva huomasi tämän. Rauhoittui hetken päästä isänsä kanssa ja hetki meni taas hyvin. Sitten vauva taas alkoi huutaa ja rauhoittelun sijaan kuulin miehen komentelevan vauvaa tiukalla ja ikävällä äänensävyllä, toisti kaksi kertaa OLE HILJAA vihaisesti ja sitten heilautti rattaita tosi kovakouraisesti - vauva oli istuvassa asennossa ja ihan varmasti paiskautui edes takaisin liikkeestä. Vauvan huuto tottakai vaan yltyi, ressukka oli jo muuten hädissään ja miehen käytös ja kohtelu pahensivat hätää. Näin ja kuulin tämän tapahtuvan n. 30 metrin etäisyydeltä ja huusin heti LOPETA miehelle, joka alkoi jotain länkyttää vastaan minulle. Otin jalat alle ja juoksin paikalle ja nostin huutavan vauvan syliin. Harrastaminen keskeytyi siihen ja ei auttanut kuin lähteä kotiin. Vauva onneksi rauhoittui sylissäni heti mutta tosi kurja olo minulle tuli.
Mies on äkkipikainen ja hermoheikko muutenkin mutta hän on vauvan kanssa tullut toimeen ihan hyvin aikaisemmin. Nopeasti tosin sysää vauvan aina minulle jos kovasti kenkkuilee mutta enpä ole moista ennen joutunut todistamaan. Miten ihmeessä voin tämän jälkeen enää lähteä mihinkään ja jättää vauvan isänsä kanssa keskenään??

:o tähän on kyllä vaikea sanoa mitään yleispätevää. itse henkkoht en enää jättäis lasta isälleen valvomatta.. jos miehes tarttis käydä jossain juttelemassa, jos aggression taustalla on jotain muita juttuja mitkä aiheuttaa tuollaiset reaktiot.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivo:
Meillä on kohta 9kk ikäinen vauva.
Vauva on ihana ja...
...rauhoittui sylissäni heti mutta tosi kurja olo minulle tuli.
Mies on äkkipikainen ja hermoheikko muutenkin mutta hän on vauvan kanssa tullut toimeen ihan hyvin aikaisemmin. Nopeasti tosin sysää vauvan aina minulle jos kovasti kenkkuilee mutta enpä ole moista ennen joutunut todistamaan. Miten ihmeessä voin tämän jälkeen enää lähteä mihinkään ja jättää vauvan isänsä kanssa keskenään??

:kieh: Pistä se mieskultasi itsehillintäkurssille!!!

Siis halooo..tottakai jokaisella on hermot tiukalla välillä ja saattaa omalle lapselleen tiuskaista oli kysymyksessä kuinka pieni vauva tahansa. Ei ne lapset niin herkästä mene rikki. Varmasti on hermoja enemmän kun on kaksin vauvan kanssa, mutta jos olet aina se "vastuun ottaja" lapsen hoidossa niin se on helppo menettää hermot ja sysätä lapsi sinulle.

Meillä vähän samankaltaisia juttuja ilmoilla... Tai sitten antaa lapsen huutaa itsekseen sängyssä tai lattialla, " kun sylissäkään ei rauhoitu" . Jos olen tilanteen huomannut, olen heti siitä sanonut, mutta välillä isukin itsehillintä pettää ja sortuu kivahtamaan vauvalle (ikää sama 9kk) ... Hyvä isä on, muttei jaksa ymmärtää vauvan äitiriippuvaisuutta...

Huono tässä neuvoa, kun on aika vaikea asia, mutta jotain pientä tuli kuitenkin mieleen.

Ehdotan, että luetutat miehellä muutaman artikkelin siitä, että ravistaminen voi saada vammoja aikaan ja huutaminen voi tuottaa tunneperäisiä vammoja. Voihan olla, että hän ei todellakaan ymmärrä asiaa. Mihet kun on välillä oikeasti ihan tolloja. Ja luettu teksti tai sitten neuvolatädin puhe on aina vakuuttavampaa kuin oman puolison naputus asiasta, sen olen huomannut omani kanssa.

Sitten voisit myös kertoa, miten hänen kannattaa toimia, jos hermot vauvan kanssa joskus todellakin palavat. Eli, että on parempi antaa vauvan vaikka hetki itkeä yksinään kun purkaa vauvalle omaa turhautumista huutamalla tms. muilla fyysisillä eleillä. Kannattaa myös sanoa, että on ihan normaalia, että sellainen hermojenmenetystunne joskus tulee. Mutta silti ei saa reagoida tavalla, jolla hän reagoi.

Sitä en voi sanoa, voitko mieheesi vielä vauvanhoidossa luottaa, koska en tunne häntä. Mutta sen voin sanoa, että kannattaa yrittää asia käsitellä, koska raskasta elämästä tulee, jos mieheen ei vauvahoidossa luota...

jos osoitat isälle että sä et luota häneen hoitajana, saat takuuvarmasti hoitaa lasta yksin loppuikäsi. miehillä on vähän toisenlaiset keinot hoitaa noita tilanteita - ei aina ne parhaat - mutta jos ne nolataan ja ei luoteta loppuu into olla lapsen kanssa.
lapsi ei mene rikki vaikka asiat tehdään joskus toisin kun äidin kanssa.
älkää mammat tehkö itsetänne korvaamattomia ja yksinoikeudet lapseen omistavia

Ole hiljaa- tiuskaisu ei mun mielestä ole kovin paha asia, jokaisella menee joskus hermot. Ja kai lapsella, 9 kk ikäisellä, on vaunuissaan turvavyöt jos niissä istuu? Eli ei kai sentään vaunuissaan lennellyt?
Mutta tiuskiminen ei kyllä itkevää vauvaa hiljennä :|
Jos sinusta tuntuu siltä, ettet uskalla jättää vauvaa isän kanssa kaksin, niin sitten et jätä. Äidinvaisto on aika usein oikeassa. Toisaalta, isällekin täytyy antaa mahdollisuus pärjätä lapsensa kanssa ilman että äiti juoksee heti nappaamaan itkevän vauvan isältä pois, mutta jos miehen tyyli on tiuskiminen ja vaunujen riuhtominen niin...emmä tiiä, ei tunnu oikealta.
Eikä tuo vauva kyllä kovin kauan ehtinyt itkeäkään kun iskällä jo paloi käämit...miten mies reagoi kun vauva oikeasti itkee tuntikausia?!

Täytyy myöntää et olen itsekin joskus tiukkaan sävyyn korottanu ääntä vauvalle. Joskus vaan menee hermo eikä kertakaikkisesti jaksa. En silti ikinä tekisi mitään vauvalleni, ei se hermojen menetys tai kiivastuminen sitä automaattisesti tarkota.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja marita:
minusta sä olet se harmoheikko, ei lapselle mitään pahaa taphtunut.

Oletko kuullut mitä lapselle voi tapahtua kun sitä ravistelee??? niskat poikki... Toi on ihan ravisteluun verrattavaa!!!

ei pidä ylireagoida näissäkään asioissa, ravistelu on aivan eri asia, ja hoitoalan ammattilainen olen.... kun nää asiat on ollut julkisuudessa on osasta vanhemmista tullut suorastaan hysteerisiä lapsen käsittelyssä

Kuulostaa nyt että vähän molemmissa on "vikaa". Sä selvästi ylisuojelet vauvaa, vastuuta pitää oppia jakamaan ja varsinkin omalle miehelle. Miehen taas pitäis harjotella hillitsemään enemmän itseään. Kaikilla on kuitenkin erilainen temperamentti, ja meillä minä oon se joka herkemmin lapsille huutaa :(

Varmaan on siis paikallaan pienimuotoinen keskustelu miehen kanssa. Sanoa, että sua pelotti miehen reagointitapa. Kyselet mitä mieltä mies on itse tilanteesta.

Itse tilanteesta vielä: ei ehkä olis kannattanut ottaa vauvaa mukaan. On aika tukala tilanne, jos näkee äidin, muttei pääse syliin. Eikä siinä miehellä juuri keinoja ole rauhoitteluun, jos vauva vain kaipaa äitiä. Sen pitää tottua olemaan molempien kanssa. Kotona voi olla helpompaa tutussa ympäristössä. Imetätkö? Sekin lisää vauva riippuvuutta äitiin, ei voi olla pitkiä aikoja erossa, ainakaan ruoka-aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
minusta sä olet se harmoheikko, ei lapselle mitään pahaa taphtunut.

Oletko kuullut mitä lapselle voi tapahtua kun sitä ravistelee??? niskat poikki... Toi on ihan ravisteluun verrattavaa!!!

ei pidä ylireagoida näissäkään asioissa, ravistelu on aivan eri asia, ja hoitoalan ammattilainen olen.... kun nää asiat on ollut julkisuudessa on osasta vanhemmista tullut suorastaan hysteerisiä lapsen käsittelyssä

Sori, kalle, sulla jäi koulut kesken... eikä ne ollu mitään hoitsukouluja...

minusta tuo nyt ei ollut mitenkään kauheaa. Minä muistan kun minulle kätilö sanoi miten koliikkivauvaa pitää heiluttaa vaunuissa eli matot kunnolla kasaan ja rynkytä niiden yli vaan. En kyllä toteuttanut, mutta meidän lapsia on kyllä saanut heilutella todella voimakkaasti vaunuissa, että ovat rauhoittuneet. Ei tuo kyllä huonoa isää tee jos korottaa ääntä!

Eipä ollut nyt kyse mistään heiluttamisesta vaan ryskytys pyörät ilmassa ja paiskaaminen takaisin maahan.
Enkä sano että isä on huono vaan pelkään että tilanne riistäytyy toistekin käsistä. Vauva ei tosiaan kovin kauaa edes ehtinyt nyt huutaa.
Huuto voimistui ihan kauheaksi hätähuudoksi (sietämättöntä kuunnella) miehen "käsittelystä". En siis mitenkään voinut olla puuttumatta tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivo:
Eipä ollut nyt kyse mistään heiluttamisesta vaan ryskytys pyörät ilmassa ja paiskaaminen takaisin maahan.
Enkä sano että isä on huono vaan pelkään että tilanne riistäytyy toistekin käsistä. Vauva ei tosiaan kovin kauaa edes ehtinyt nyt huutaa.
Huuto voimistui ihan kauheaksi hätähuudoksi (sietämättöntä kuunnella) miehen "käsittelystä". En siis mitenkään voinut olla puuttumatta tilanteeseen.

olen edelleen sitä mieltä että ylireagoit. jos kyseessä olis ollut jotenkin poikkeavan kova käsittely olisi siihen joku ulkopuolinen reagoinut

No aika karseelle kuulostaa, etkä mielestäni lainkaan ylireagoi!
Ymmärrän kyllä että joillain voi mennä välillä hermo, ja lapselle tulee huudettua, mutta en ymmärrä että se hermo menee alle minuutissa. Silloin on kyllä jo itsehillintäongelmia.
Saati sitten ajatus, että raivokkaana huudetaan surkuaan itkevälle lapselle, täysin käsittämätöntä.
Ja tuohon vaunujen ravistamiseen on puututtava HETI! Ei ehkä tarkoita pahaa, mutta aikuisella miehellä on hiukka isommat voimat kuin pienellä lapsella, joten vahingossa voi tapahtua vaikka mitä.
Itse en todellakaan jättäisi lasta ihan heti, ainakaan ennen kunnon keskustelua, en en ja en.
Kukas sitä lasta tuollaiselta suojelee ellet sinä?